Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (10 minutter siden):

At DU har en gammel uvane med å bruke imperiske enheter, eller at noen andre har en gammel uvane med å bruke en annen imperisk enhet betyr ikke at det er noen god idé å tviholde på disse gammeldagse måleenhetene.

Den eneste uvanen jeg har er å bruke enheter folk rundt meg umiddelbart forstår.

Derfor bruker jeg hestekrefter på bil, knop på sjøen og km/t når jeg kjører. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 8/8/2020 at 12:29 PM, Hansien said:

Det her er så dumt og feil sagt at det er til å le av. 

Om ikke annet så klarer de vertfall henge med på dansen en liten periode: (fra ca 9min for de som vil spole)

 

Endret av Marzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

At DU har en gammel uvane med å bruke imperiske enheter, eller at noen andre har en gammel uvane med å bruke en annen imperisk enhet betyr ikke at det er noen god idé å tviholde på disse gammeldagse måleenhetene.

For ordens skyld en metrisk hestekraft er definert i DIN 66036, og er eksakt effekten som trengs for å løfte 75kg en meter på ett sekund i jorden normalgravitasjon eller 735.499 W.  Denne enheten er altså metrisk og avledet fra SI enheter, selv om den bare brukes i markedsføring og av gammel vane.  (Den er også avvikende fra en imperisk hestekraft som er 745.7W). I europa er det meg bekjent kun tillatt å bruke metriske hestekrefter og da bare som supplement. Siden å bruke metriske hestekrefter gir litt flere hestekrefter pr. kW gjetter jeg at du ikke finner bruk av imperiske hestekrefter lengre utenom der det er påkrevd. 
 

(I praksis er nok så og si alt av imperiske enheter nå avledet av SI enheter f.eks har en tomme vært definert som eksakt 25.4mm siden 50 tallet)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/4/2020 at 12:43 PM, hekomo said:

Rent bortsett fra at det er merkelig at moderatorene fortsatt lar deg og andre her stemple meningsmotsandere som fanatikere og sekt-/kultmedlemmer, så er nok mye av det du skriver her dessverre snudd opp ned. Det er jo Tesla-kritikere som har drevet regelrett stalking og trakassering av mer eller mindre prominente Tesla-tilhengere på sosiale medier. Det var flere Tesla-kritikere som fikk besøksforbud. Flere kvinner, blant annet en som jobber for SpaceX, måtte sperre profilen sin fordi hun ble forfulgt, trakassert og hetset av Tesla-kritikere.

Dere oppfatter det som stempling men det er ikke det. Moderatorene har heldigvis moderert seg selv og sluttet å slette helt harmløse innlegg. Hvis diskusjon.no skal oppfattes som et ryddig forum kan de ikke slette innlegg bare fordi noen rapporterer innlegg til meningsmotstandere.  

At det finnes en historie om en galning som hadde crush på en dame som jobbet for space X invaliderer ikke de historiene hvor Tesla fans har tydd til kriminelle handlinger og fått besøksforbud.

Dokumenter gjerne hvor mange personer som har fått permanent besøksforbud. Og at flere kvinner hos spaceX har blitt trakassert.

https://electrek.co/2020/05/12/tesla-super-fandom-becomes-toxic-negative-electric-revolution-op-ed/

https://www.theverge.com/2018/6/26/17505744/elon-musk-fans-tesla-spacex-fandom

Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 11.8.2020 den 15.36):

Om ikke annet så klarer de vertfall henge med på dansen en liten periode: (fra ca 9min for de som vil spole)

 

En bestefar på tur i Porchen?

Helt meningsløs sammenligning om man ikke vet hvem som kjører porchen. Hadde jeg kjørt der ville nok du kunne holdt følge med en transitt diesel.  

Lenke til kommentar
On 8/11/2020 at 3:36 PM, Marzo said:

Om ikke annet så klarer de vertfall henge med på dansen en liten periode: (fra ca 9min for de som vil spole)

 

Jeg ville ikke karakterisert det som å henge med akkurat. Det er aaltfor lenge siden jeg har vært på NS og kjørt dessverre men kjennskap til banen har enorm betydning og "boosted Boris" er en meget habil sjåfør. Med bremser som er slutt lenge før man har kjørt en runde går det ikke an å holde tempoet oppe. Uansett, informativ og artig video. Den viser jo en enorm forbedring av batteriets evne til å levere strøm over tid ift. Model S selvom det ikke holder en runde en gang. Interessant det han påpeker at styringen er for skarp i senter og at eieren er enig. Hvem er testsjåførene til Tesla som har sluppet denne feilen igjennom?

Ordentlige bremseklosser ville hjelpe men jeg begriper ikke at en "performance" bil har så myke klosser? Selv ved vanlig bruk vil harde klosser være en fordel ved å pusse vekk rust osv. pga. lite bruk. Jeg vet at mange skifter til NRS klosser men det er ikke akkurat baneklosser det heller.

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Jeg ville ikke karakterisert det som å henge med akkurat. Det er aaltfor lenge siden jeg har vært på NS og kjørt dessverre men kjennskap til banen har enorm betydning og "boosted Boris" er en meget habil sjåfør. Med bremser som er slutt lenge før man har kjørt en runde går det ikke an å holde tempoet oppe. Uansett, informativ og artig video. Den viser jo en enorm forbedring av batteriets evne til å levere strøm over tid ift. Model S selvom det ikke holder en runde en gang. Interessant det han påpeker at styringen er for skarp i senter og at eieren er enig. Hvem er testsjåførene til Tesla som har sluppet denne feilen igjennom?

Ordentlige bremseklosser ville hjelpe men jeg begriper ikke at en "performance" bil har så myke klosser? Selv ved vanlig bruk vil harde klosser være en fordel ved å pusse vekk rust osv. pga. lite bruk. Jeg vet at mange skifter til NRS klosser men det er ikke akkurat baneklosser det heller.

Tror nok de færreste Model 3 Performance noensinne vil være innom en bane, så Tesla valgte nok myke bremser som muligens er bedre egnet til å kjøre på butikken med.

Skal man på bane så selger jo Tesla dette: https://shop.tesla.com/product/model-3-track-package

Vet ikke om man får det i norge enda, men bytter man bremsevesken og klossene blir den straks bedre til banekjøring.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Complexity said:

Tror nok de færreste Model 3 Performance noensinne vil være innom en bane, så Tesla valgte nok myke bremser som muligens er bedre egnet til å kjøre på butikken med.

Skal man på bane så selger jo Tesla dette: https://shop.tesla.com/product/model-3-track-package

Vet ikke om man får det i norge enda, men bytter man bremsevesken og klossene blir den straks bedre til banekjøring.

Jeg er enig, "performance" betyr rask akselerasjon, ikke at bilen egner seg på bane.

Jeg har kjørt en god del på bane og bremsevæske skifter man et par ganger i året. Men man får ikke bedre bremser av det, det bare sørger for å rengjøre kaliperene og sørge for å holde kokepunktet høyt.

Bremseklosser derimot gjør en stor forskjell. Jeg mistenker at den enorme akselerasjonen og de relativt puslete bremsene gjør at disse bilene vil "gå tom for" bremser uansett hva man gjør. Man må ha større skiver og kalipere. Men da går batteriet varmt og det er ingen som ville valgt en elektrisk bil som ring leketøy uansett så problemstillingen er rimelig hypotetisk ?

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (6 timer siden):

Jeg er enig, "performance" betyr rask akselerasjon, ikke at bilen egner seg på bane.

Performance betyr vel strengt tatt at bilen er kjapp, gjerne en som kommer fort opp i fart og kan ta svinger ganske bra. 

Jeg vil mene at det er ganske synonymt med at bilen egner seg på bane.

Lenke til kommentar
10 hours ago, 6RCURCGB said:

Jeg ville ikke karakterisert det som å henge med akkurat. Det er aaltfor lenge siden jeg har vært på NS og kjørt dessverre men kjennskap til banen har enorm betydning og "boosted Boris" er en meget habil sjåfør. Med bremser som er slutt lenge før man har kjørt en runde går det ikke an å holde tempoet oppe. Uansett, informativ og artig video. Den viser jo en enorm forbedring av batteriets evne til å levere strøm over tid ift. Model S selvom det ikke holder en runde en gang. Interessant det han påpeker at styringen er for skarp i senter og at eieren er enig. Hvem er testsjåførene til Tesla som har sluppet denne feilen igjennom?

Ordentlige bremseklosser ville hjelpe men jeg begriper ikke at en "performance" bil har så myke klosser? Selv ved vanlig bruk vil harde klosser være en fordel ved å pusse vekk rust osv. pga. lite bruk. Jeg vet at mange skifter til NRS klosser men det er ikke akkurat baneklosser det heller.

Kjører her en del selv hvert år, men ikke i år naturlig nok.
Misha kjenner godt til banen og Porschen hadde nok vært ute av synet mye kjappere hvis han hadde kjørt. 
Samtidig ville nok Teslaen også vært noe kjappere om de hadde hatt litt mer bane fokus på oppsettet. En "RS" utgave her med understell og bremser som står i stil ville nok gitt Porschen en real fight. 

NRS virker å ha fokus på anti rust, siden Tesla sliter med at bakplata på klossene ruster siden bremsene blir mindre brukt og fuktigheten derfor ikke fordamper like kjapt som på fossil biler. Ferodo eller EBC hadde nok vært en stor oppgradering på 3P. 



 

Lenke til kommentar
9 hours ago, 6RCURCGB said:

Jeg er enig, "performance" betyr rask akselerasjon, ikke at bilen egner seg på bane.

Jeg har kjørt en god del på bane og bremsevæske skifter man et par ganger i året. Men man får ikke bedre bremser av det, det bare sørger for å rengjøre kaliperene og sørge for å holde kokepunktet høyt.

Bremseklosser derimot gjør en stor forskjell. Jeg mistenker at den enorme akselerasjonen og de relativt puslete bremsene gjør at disse bilene vil "gå tom for" bremser uansett hva man gjør. Man må ha større skiver og kalipere. Men da går batteriet varmt og det er ingen som ville valgt en elektrisk bil som ring leketøy uansett så problemstillingen er rimelig hypotetisk ?

Greia med bremsevesken er vel at den ikke tåler temperaturen godt nok, så man må ha en annen. Blir levert med DOT 3 som standard som ikke har så høyt kokepunkt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Greia med bremsevesken er vel at den ikke tåler temperaturen godt nok, så man må ha en annen. Blir levert med DOT 3 som standard som ikke har så høyt kokepunkt.

Det er isåfall oppsiktsvekkende hvis Tesla leverer biler med DOT 3, jeg tviler sterkt på det. DOT 4 er bedre på alle områder.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, 6RCURCGB said:

Det er isåfall oppsiktsvekkende hvis Tesla leverer biler med DOT 3, jeg tviler sterkt på det. DOT 4 er bedre på alle områder.

For gatebruk er forskjellene ubetydelige. Utfordringen vil være å finne en butikk som fortsatt selger DOT 3 væske ettersom det begynner å bli noen år siden dette var vanlig. 

Skal man på bane kan man bruke væske med høyere kokepunkt, feks 5.1 eller 5.0 silikonbasert.
Men for å ivareta kokepunktet må man bytte væske hyppig.
Gammel DOT 5.1 væske har lavere kokepunkt enn ny Dot 4 væske. 

Det anbefales alltid og stille på bane med ny væske, billig forsikring. Og hvis bremsene har fått kjørt seg bør man også bytte igjen etter banekjøringen før bilen skal tilbake i trafikken. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Marzo said:

NRS virker å ha fokus på anti rust, siden Tesla sliter med at bakplata på klossene ruster siden bremsene blir mindre brukt og fuktigheten derfor ikke fordamper like kjapt som på fossilbiler. Ferodo eller EBC hadde nok vært en stor oppgradering på 3P.

Det er jo et hav av compunds å velge i. Jeg har selv prøvd endel forskjellige men ett sett fra Ferodo (husker ikke benevnelsen) tok livet av skivene så hele bremsesystemet må harmonere. Som med de fleste biler (utenom Porsche) er det bare å kaste de originale bremsene hvis man skal ha noe som fungerer på bane.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Marzo said:

Skal man på bane kan man bruke væske med høyere kokepunkt, feks 5.1 eller 5.0 silikonbasert.

Obs, bare DOT5 er silikonbasert. DOT5.1 er glykolbasert, som DOT4 (Aldri hørt om DOT 5.0, men antar det menes DOT5). Det går fint* å blande glykolbaserte bremsevæsker, men har du silikonbasert i et bremsesystem med glykol eller motsatt går det dårlig. Sannsynligvis vil alt av segl og pakninger ryke svært raskt og hele systemet må plukkes ned og renses/byttes, så vær forsiktig med DOT5. DOT5 er meg bekjent ikke veldig vanlig i normale kjøretøy, og er så vidt jeg vet inkompatibelt med ABS bremser.

*) Det er en teoretisk mulighet for at seglene i en bil lagd for DOT3 ikke vil tåle DOT4 eller DOT5.1, siden det er borforbindelser i disse som kan være inkompatibelt, men det er neppe noen biler på markedet som ikke tåler disse nå.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Det er jo et hav av compunds å velge i. Jeg har selv prøvd endel forskjellige men ett sett fra Ferodo (husker ikke benevnelsen) tok livet av skivene så hele bremsesystemet må harmonere. Som med de fleste biler (utenom Porsche) er det bare å kaste de originale bremsene hvis man skal ha noe som fungerer på bane.

Sannsynligvis Ferodo DS-2500 klossene. Evt 3000 men disse krever litt temperatur for å virke så ikke anbefalt til gatebruk. 
De er ganske aggressive på skivene, men stopper bra og tåler hard bruk. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, sverreb said:

Obs, bare DOT5 er silikonbasert. DOT5.1 er glykolbasert, som DOT4 (Aldri hørt om DOT 5.0, men antar det menes DOT5). Det går fint* å blande glykolbaserte bremsevæsker, men har du silikonbasert i et bremsesystem med glykol eller motsatt går det dårlig. Sannsynligvis vil alt av segl og pakninger ryke svært raskt og hele systemet må plukkes ned og renses/byttes, så vær forsiktig med DOT5. DOT5 er meg bekjent ikke veldig vanlig i normale kjøretøy, og er så vidt jeg vet inkompatibelt med ABS bremser.

*) Det er en teoretisk mulighet for at seglene i en bil lagd for DOT3 ikke vil tåle DOT4 eller DOT5.1, siden det er borforbindelser i disse som kan være inkompatibelt, men det er neppe noen biler på markedet som ikke tåler disse nå.

Ingen bør begynne å blande væsker selv før de vet hva de holder på med. 
Det er alfa omega med NY bremsevæske og mindre viktig hvilken egenskap den har. 

Jeg kjører kun silikonbasert på banebilen og hadde aldri orket å kjøre det på en gatebil nettopp pga den ikke tåler fuktighet og da måtte bli byttet hyppig.

Lenke til kommentar
9 hours ago, bshagen said:

Hva har dette Tesla sitt overskudd å gjøre? 

Stort sett ingen av innleggene i denne tråden har noe med Tesla sitt overskudd å gjøre. Tesla har overskudd i regnskapene sine. Så med mindre dette blir revidert senere eller noe annet skjer er det ingenting å diskutere.

Flere innlegg har hevdet at "Tesla model 3 knuser alt på bane", "Tesla semi knuser alt på landeveien" osv. så tråden har tildels handlet om egenskapene og kvalitetene til Tesla produktene. At Tesla knuser alt på bane medfører ikke riktighet og litt over ble det postet en video som tydelig demonstrerte hva som fungerer bra og dårlig på en Model 3 på bane.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...