Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

27 minutes ago, 6RCURCGB said:

Kreativ bokføring, det virker som om det å komme inn på S&P500 er uhyre viktig for de NÅ. Prisingen av selskapet er interessant for å si det mildt. Kan noen av Tesla elskerene forklare prisingen (P/E)?

Man kan elske selskapet uten å elske dagens aksjekurs. Personlig har jeg solgt meg ned - nå eier jeg bare 1 stk aksje.

Men når det gjelder P/E, så må man huske at P/E ser på fortiden, mens aksjekursen vil forsøke å reflektere fremtiden. Det er på ingen måte umulig at Tesla kan være verdt dagens markedsverdi, om noen år. Men personlig tror jeg Tesla vil kunne halvere seg eller mer i løpet av de neste 12 månedene, for så å begynne å ta seg opp igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (54 minutter siden):

Synes jeg har hørt om "Tesla-killers" i mange år nå. Men de kommer altså først nå?

I september annonserer Tesla nye S og X, og misstenker at de vil gjøre at Tesla hopper langt fremfor de andre igjen. 

e-Tron og i-Pace har jo tatt knekken på MX. Polestar 2 og Volvo XC 40 kommer til å ta knekken på Model 3 og Y alene. I tillegg til søle andre modeller som vil gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (59 minutter siden):

Synes jeg har hørt om "Tesla-killers" i mange år nå. Men de kommer altså først nå?

I september annonserer Tesla nye S og X, og misstenker at de vil gjøre at Tesla hopper langt fremfor de andre igjen. 

De har blitt forsinket ja, men du har vel fått med deg at de nå kommer?

Allerede med to modeller fra Audi og Jaguar har man sett salget påvirket betydelig. Det blir ikke enklere når flere modeller utfordrer alle Tesla modellene. 

Tesla må fornye både S og X for i det hele tatt ha en sjanse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (3 timer siden):

Kreativ bokføring, det virker som om det å komme inn på S&P500 er uhyre viktig for de NÅ. Prisingen av selskapet er interessant for å si det mildt. Kan noen av Tesla elskerene forklare prisingen (P/E)?

P/E for bilprodusenter ligger mellom 5 og 10. Teslas aksjekurs tilsier da at de skal tjene rundt $30 milliarder per år noe som tilsvarer en omsetning på rundt $300 milliarder per år med 10% nettomargin. Egentlig enda mer om man skal regne med nåverdier i en DCF(Discounted Cash Flow).

Som det sies, man skal ikke ta noe hensyn til fortid eller nåtid når det gjelder Tesla så da kan alt skje. En uteligger med kopp i hånda kan også bli den nye Kjell Inge Røkke etter denne filosofien og Teslas aksjekurs tilsier en sannsynlighet på 100% for at alle superoptimistiske forhåpninger vil inntreffe. Med Tekno-Jesus ved roret så er det naturlig at mirakler er en del av analysen.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Man kan forvente at Tesla, som mange andre selskaper, vil gjøre det de kan for å spare penger. Det er naturlig at man betaler mindre leie for lokaler som er corona-stengte. De finner nok frem til en løsning som begge parter kan akseptere.

Alt for å få til dette «overskuddet». 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg har hørt at noen antar Tesla vil hente inn penger i forbindelse med Battery Investor Day. Personlig tror jeg ikke de vil gjøre det, ettersom de ikke trenger pengene. Men skal ikke utelukke det, heller, ettersom ting som Corona og muligheten for at f.eks Trump nekter å gi presidentskapet over til Biden etter å ha tapt valget understreker viktigheten av å ha penger på lur. Tesla er selvfinansierende per i dag, men man vet aldri om det vil endre seg.

Ah... Disse hellige Musk-inspirert formuleringene med skråsikker uttales om at dette trenger Tesla ikke fulgt opp med «ingen vet hvor haren hopper». Hadde finansene vært under kontroll hadde en sagt at det over hode ikke er snakk om friske penger før en setter igang med prosjekt X. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, JØI said:

Ah... Disse hellige Musk-inspirert formuleringene med skråsikker uttales om at dette trenger Tesla ikke fulgt opp med «ingen vet hvor haren hopper». Hadde finansene vært under kontroll hadde en sagt at det over hode ikke er snakk om friske penger før en setter igang med prosjekt X. 

Tesla har $8,6 mrd på konto. Det er sånn ca $6 mrd mer enn de trenger for å opprettholde normal drift. Om de henter inn ytterligere $1-2 mrd, så har de $7-8 mrd mer enn de trenger. Det at Tesla ikke trenger penger kunne ikke vært spesielt mye klarere utifra regnskapene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

VI får se neste kvartal, når både Fremont og Shanghai er i full drift, for første gang. :)

Det som blir interessant er å se salgstallene i markeder der Tesla har konkurranse. Da e-Tron og i-Pace kom (og nå EQC) så forsvant hele markedsgrunnlaget for Model X. Model S ble jo kannibalisert av den middels bilen Model 3. Noe som betyr at de vesentlig bedre modellene Polestar 2, Volvo XC40, Nissan Ariya, VW ID.4 med flere med overveiende sannsynlighet vil gjøre alle andre teslamodeller irrelevante. Noe som ikke er bra for et vekstselskap. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, JØI said:

Det som blir interessant er å se salgstallene i markeder der Tesla har konkurranse. Da e-Tron og i-Pace kom (og nå EQC) så forsvant hele markedsgrunnlaget for Model X. Model S ble jo kannibalisert av den middels bilen Model 3. Noe som betyr at de vesentlig bedre modellene Polestar 2, Volvo XC40, Nissan Ariya, VW ID.4 med flere med overveiende sannsynlighet vil gjøre alle andre teslamodeller irrelevante. Noe som ikke er bra for et vekstselskap. 

Tesla har 3,5% markedsandel i Norge hittil i år. Om de klarer samme markedsandel i resten av verden kan de selge noe sånt som 3 mill biler per år. Og det tar ikke hensyn til Model Y, Cybertruck, osv. For ikke å snakke om at Q2 var svært dårlig ettersom Fremont var stengt i perioden biler til Norge skulle blitt produsert.

Tesla store utfordring er produksjonskapasitet, ikke etterspørsel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (5 minutter siden):

Hehe. Årsaken til at Tesla har de få prosentene skyldes utelukkende intenciver og mangel på konkurranse i markedet.

Nei, incentivene på en model 3 er minimale. Samt prisene er tilsvarende andre biler. Jeg har ikke kjøpt 3 tesla pga de var billige. De har kostet meg mer en 2 millioner norske kroner... Det er ikke billig...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla hadde selvsagt aldri solgt antallet av de har gjort uten intenciver. Det er ikke noe å diskutere. Manglende god konkurranse har også vært vesentlig. Knapt noen hadde valgt Model S hvis BMW, Audi, Mercedes osv. hadde hatt tilsvarende store elektriske sedaner i denne perioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):

Tesla har 3,5% markedsandel i Norge hittil i år. Om de klarer samme markedsandel i resten av verden kan de selge noe sånt som 3 mill biler per år. Og det tar ikke hensyn til Model Y, Cybertruck, osv. For ikke å snakke om at Q2 var svært dårlig ettersom Fremont var stengt i perioden biler til Norge skulle blitt produsert.

Tesla store utfordring er produksjonskapasitet, ikke etterspørsel.

Teslas store utfordring er stadig synkende kvalitet og stadig synkende markedsandeler i alle markeder der det finnes konkurrenter. En annen stor utfordring er at om ordningen med avlatsbrev forsvinner så taper tesla penger hele veien. Tesla får trygle og be om at tradisjonelle bilprodusenter får solgt godt med fossilbil i mange år enda. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (17 minutter siden):

Hehe. Årsaken til at Tesla har de få prosentene skyldes utelukkende intenciver og mangel på konkurranse i markedet.

Nei, incentivene på en model 3 er minimale. Samt prisene er tilsvarende andre biler. Jeg har ikke kjøpt 3 tesla pga de var billige. De har kostet meg mer en 2 millioner norske kroner... Det er ikke billig...

Mener du virkelig at feks vw kommer til å droppe sine avlater? Bare kaste de på Dunga? Det er jo helt meningsløst å holde på som dere gjør med dette. Det er en del av produktene de selger, såklart selger de det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (8 minutter siden):

Tesla hadde selvsagt aldri solgt antallet av de har gjort uten intenciver. Det er ikke noe å diskutere. Manglende god konkurranse har også vært vesentlig. Knapt noen hadde valgt Model S hvis BMW, Audi, Mercedes osv. hadde hatt tilsvarende store elektriske sedaner i denne perioden.

Jepp, ser jo hvor godt salget til taycan går feks. Langt under forventet salg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jepp, ser jo hvor godt salget til taycan går feks. Langt under forventet salg. 

Hvilket salg har Porsche forventet for Taycan?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...