Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

uname -l skrev (20 timer siden):

Det tok dem to uker å designe og bygge prototypen så en egen Europa-versjon av Cybertruck vil sikkert gå på null komma svisj.

Dinosaur-produsentene som bruker 3 år på å utvikle en ny bilmodell kan egentlig bare pakke sammen først som sist.

To uker? Hvor kommer denne informasjonen fra? Vel, Bosch påstår jo at de laget en Nikola-prototype på ti dager eller så.

Ja, dinosaur-produsentene er ufattelig trege, og det er en stor ulempe i dagens marked.  

uname -l skrev (1 time siden):

Uansett så er det en helt useriøs måte å drive bilproduksjon og design på. Spesielt når han sier at det bare er å lage en egen Europa-versjon og at hvis designet skulle mislykkes så er det bare å snu på en femøring og lage et nytt. Men det er vel det man går rundt og innbiller seg når man tror fansen godtar hva som helst av produkt som ikke har gjennomgått et minimum av design, test og utviklingsarbeid. 

Hva er det som er useriøst med å ha flere ulike design der de valgte en av veiene, samtidig som de har et mer tradisjonelt design i bakhånd for sikkerhets skyld?

Og hva er problemet med å gjøre tilpasninger til ulike markeder?

Ikke bare godtok "fansen" Cybertruck, men man ser faktisk at flere og flere som tidligere hatet Tesla eller Cybertruck blir "omvendt" og plutselig finner ut at de elsker CT og kommer til å kjøpe den. Elon Musk vinner igjen. Han må begynne å bli lei av å vinne så mye.

Hvorfor tror du CT ikke har gjennomgått et minimum av design, test og utviklingsarbeid? Det som ble presentert for verden tyder tvert imot på at det er nettopp det de har gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (10 timer siden):

Det er masse å lese om fenomenet men Musk/Tesla representerer en kontrast til det etablerte og det appellerer til mange som trenger å finne en mening med livet. Musk og Tesla skal redde verden som var et paradis før mennesket begynte å kjøre bil. Flere religioner deriblant klimahysteriet er basert på det samme bakteppet. Jorden var et paradis før mennesket kom og syndet, forsøplet osv.

Det Tesla har fått til sålangt er imponerende og det er ingen tvil om at Musk er en driftig fyr, om enn noe smågal ? 

Jeg oppfatter det ikke slik at kritikerene dikter opp historier for å ta Tesla, sakene som diskuteres er helt reelle. Noe av bakgrunnen til steile fronter og harde diskusjoner er fanatiske tilhengere som ikke vil ta innover seg selv enkle fakta. Når for eks. hjulene faller av vogna er de helt sikre på at det må ha vært ytre påvirkning fordi Tesla kan ikke lage noe som har svakheter. De fornekter og bagatelliserer feil og synes å leve i en slags illusjon om at alt Tesla gjør og sier er sant, korrekt og perfekt.

Av disse grunnene er det flere som mener at den mest ihuga tilhengerskaren til Tesla kan sammenlignes med en sekt/kult. Når Musk langer ut mot både vitenskap og media og fansen henger seg på begynner man jo å lure litt.

Når Tesla fans får besøksforbud for å ha forfulgt og truet kritikere (spesielt kvinner) bekrefter jo det at Tesla er et sterkt fenomen.

Uansett, det skal bli spennende å følge med i bilmarkedet fremover.

Rent bortsett fra at det er merkelig at moderatorene fortsatt lar deg og andre her stemple meningsmotsandere som fanatikere og sekt-/kultmedlemmer, så er nok mye av det du skriver her dessverre snudd opp ned. Det er jo Tesla-kritikere som har drevet regelrett stalking og trakassering av mer eller mindre prominente Tesla-tilhengere på sosiale medier. Det var flere Tesla-kritikere som fikk besøksforbud. Flere kvinner, blant annet en som jobber for SpaceX, måtte sperre profilen sin fordi hun ble forfulgt, trakassert og hetset av Tesla-kritikere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Det er en irrelevant enkeltsak og jeg ser egentlig ikke poenget i å spekulere rundt det. Det er ikke første eller siste gang man hører om håpløse situasjoner fra andre bilprodusenter som ikke gir mening heller. Du kan finne noe slikt på alle firmaer i verden.

Om du vil diskutere håpløse situasjoner fra andre firmaer så hver så god, men jeg diskuterer Tesla når jeg spør hvorfor enkelte folk nå opplever økte priser for lading, samt hvorfor i allverden de nekter å etterbetale en ny kunde 3,000 kr fremfor 3,000 kr i kuponger i sin egen nettbutikk. En smal sak å gjøre for å sørge for en fornøyd kunde. 

hekomo skrev (2 minutter siden):

Det er ikke slik jeg tolker det han sier. Han sier jo rett ut at "hydrogen er en elendig ide" for personbiler og at det  feil marked.

Ja han sier det, men du må også ta med resten av uttalelsene hans angående hydrogen til personbiler, og ikke ta det ut av kontekst. Han sier aldri at hydrogen til personbiler er dødfødt med to understreker for evig og alltid, han sier det er dødfødt å satse på det nå når kostnadene er for høye, samt med et for lite stasjonsnettverk. Dette har han snakket om flere ganger, og ikke kun i dette intervjuet, og han snakker ut fra sitt eget perspektiv fra et nytt firma. Hyundai og Toyota har råd til å bygge erfaring og driftstid på slikt siden de har en bilportefølje i bakhånd som finansierer utviklingen. De bruker den utviklingen til mye mer enn å kun personbiler. Det samme utstyret finner man i alt fra generatorer til lastebiler. 

For Nikola, så ville det ikke gitt mening å brukt tid på personbiler nå, fordi det er mye mindre penger å hente der. Personbiler er mye enklere å kaste ut i ettertid, når utstyret er billigere slik at bilene kan prises riktig, samt når stasjonene er utbredt. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 minutter siden):

Hvorfor tror du CT ikke har gjennomgått et minimum av design, test og utviklingsarbeid? Det som ble presentert for verden tyder tvert imot på at det er nettopp det de har gjort.

Ja, kjempemye testing. Ikke minst av de "uknuselige" vinduene.

200.gif

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):

Bare for ordens skyld, "spår" du med dette at de aldri vil produsere Cybertruck, og at de vil endre designen til å bli mer tradisjonell før de lanserer en pickup?

For USA så tipper jeg CT blir en sak, men ikke for EU. Her har jeg gitt CT en 10% sjanse i å faktisk bli solgt, utenfor privat-import med slik de sier den skal bli. Altså 10% mindre enn prototypen, og være lik. 

Det du siterer omhandler 500,000 forhåndsbestillinger, når han selv sier "over 200,000" i en nylig intervju. Hvorfor ikke si "over 500,000" når dette ble rapportert om for lenge siden? Samt hvorfor gjenta at de har en backup, om han 100% trur at bilen blir en suksess? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Om du vil diskutere håpløse situasjoner fra andre firmaer så hver så god, men jeg diskuterer Tesla når jeg spør hvorfor enkelte folk nå opplever økte priser for lading, samt hvorfor i allverden de nekter å etterbetale en ny kunde 3,000 kr fremfor 3,000 kr i kuponger i sin egen nettbutikk. En smal sak å gjøre for å sørge for en fornøyd kunde. 

Poenget er at jeg ikke skjønner poenget med å ta opp hver minste lille historie som dukker opp, og så komme med uttalelser som om Tesla er de eneste som kan gjøre noe feil.

Sitat

Ja han sier det, men du må også ta med resten av uttalelsene hans angående hydrogen til personbiler, og ikke ta det ut av kontekst. Han sier aldri at hydrogen til personbiler er dødfødt med to understreker for evig og alltid, han sier det er dødfødt å satse på det nå når kostnadene er for høye, samt med et for lite stasjonsnettverk. Dette har han snakket om flere ganger, og ikke kun i dette intervjuet, og han snakker ut fra sitt eget perspektiv fra et nytt firma. Hyundai og Toyota har råd til å bygge erfaring og driftstid på slikt siden de har en bilportefølje i bakhånd som finansierer utviklingen. De bruker den utviklingen til mye mer enn å kun personbiler. Det samme utstyret finner man i alt fra generatorer til lastebiler. 

For Nikola, så ville det ikke gitt mening å brukt tid på personbiler nå, fordi det er mye mindre penger å hente der. Personbiler er mye enklere å kaste ut i ettertid, når utstyret er billigere slik at bilene kan prises riktig, samt når stasjonene er utbredt.

 Jeg hører dessverre ikke det du hører. Han sier ingenting om at hydrogen kan bli aktuelt for personbiler i fremtiden. Han sier kun at hydrogen er "stupid" til et slikt bruk. Og med det påståtte fantastiske batteriet han mener de skal produsere så vil jo hydrogen i personbiler bli fullstendig overflødig uansett (og i tunge fraktkjøretøyer også for den saks skyld, men den selvmotsigelsen har han visst ikke tatt til seg).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 minutter siden):

Ja, kjempemye testing. Ikke minst de uknuselige rutene.

200.gif

Jeg snakket ikke om "kjempemye testing" men om "et minimum av" blant annet testing. Kan du ikke heller prøve å svare ærlig og direkte på det jeg skriver i stedet for å svare på noe annet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

For USA så tipper jeg CT blir en sak, men ikke for EU. Her har jeg gitt CT en 10% sjanse i å faktisk bli solgt, utenfor privat-import med slik de sier den skal bli. Altså 10% mindre enn prototypen, og være lik. 

Det du siterer omhandler 500,000 forhåndsbestillinger, når han selv sier "over 200,000" i en nylig intervju. Hvorfor ikke si "over 500,000" når dette ble rapportert om for lenge siden? Samt hvorfor gjenta at de har en backup, om han 100% trur at bilen blir en suksess? 

Da skjønner jeg ikke poenget med det du skrev. Du mener altså at de vil produsere CT, i det minste i USA. Hvilken betydning har da det han sa i intervjuet om å ha noe i bakhånd?

Hvordan den eventuelt blir Europa kommer jo an på hva slags krav de må oppfylle. Hva om den blir mindre enn 10% mindre men ellers stort sett beholder grunndesignet og grunnkonseptet bortsett fra det som er nødvendig å forandre pga. reguleringer - regnes det som at CT lanseres i Europa?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Jeg snakket ikke om "kjempemye testing" men om "et minimum av" blant annet testing. Kan du ikke heller prøve å svare ærlig og direkte på det jeg skriver i stedet for å svare på noe annet?

Det spørs hva man mener med "minimum". I Musk-speak så kan det for eksempel bety at man kan rulle den inn på en scene uten at et hjul detter av.

Eller det kan bety at man tester at rutene faktisk er uknuselige før man driter seg ut. Med den definisjonen så feilet de.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 minutter siden):

Det spørs hva man mener med "minimum". I Musk-speak så kan det for eksempel bety at man kan rulle den inn på en scene uten at et hjul detter av.

Eller det kan bety at man tester at rutene faktisk er uknuselige før man driter seg ut. Med den definisjonen så feilet de.

Skuddsikre ruter er strengt tatt ikke relevant i en tidlig prototype. Det er derimot det om den faktisk kan kjøres, noe den jo kunne.

De kunne like gjerne hatt vanlige ruter i prototypen og bare sagt at de kommer til å bli skuddsikre i den ferdige utgaven.

Så: Hvorfor tror du CT ikke har gjennomgått et minimum av design, test og utviklingsarbeid?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

Poenget er at jeg ikke skjønner poenget med å ta opp hver minste lille historie som dukker opp, og så komme med uttalelser som om Tesla er de eneste som kan gjøre noe feil.

Fordi det begynner å bli mange av dem. Ved et eller annet tidspunkt så må man starte å se en rød tråd som gjentar seg her. Jeg er nysgjerrig på når enkelte folk tar opp den. 

hekomo skrev (8 minutter siden):

Jeg hører dessverre ikke det du hører. Han sier ingenting om at hydrogen kan bli aktuelt for personbiler i fremtiden. Han sier kun at hydrogen er "stupid" til et slikt bruk. Og med det påståtte fantastiske batteriet han mener de skal produsere så vil jo hydrogen i personbiler bli fullstendig overflødig uansett (og i tunge fraktkjøretøyer også for den saks skyld, men den selvmotsigelsen har han visst ikke tatt til seg).

Nei, han sier ikke at hydrogen er "stupid" til slikt bruk, du må forstå hva spørsmålet handler om, og hva han svarer på. Det handler altså om avanse og hvorfor det er "stupid" å utvikle personbiler ved dagens situasjon når produktet ender opp med å koste $100,000. 

Samt nei, et bedre batteri betyr mer plass for H2 lagring og mer energi. Om du dobler energitettheten til batteriene, så får du 0.32kg/kWh med batterier fra dagens nivå. På hydrogen så har man fremdeles 1.1kWh/kg uten forberedelser, så når du fjerner 50% av volumet i batteriet og beholder kWh nivået man trenger, så er lastebilen blitt 1,000 kg lettere. Dette kan enten utnyttes for å installere flere H2 tanker for å få 3x lengre rekkevidde enn hva du ville fått med batterier, eller så har man 1,000 kg mer nyttelast. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Fordi det begynner å bli mange av dem. Ved et eller annet tidspunkt så må man starte å se en rød linje som gjentar seg her. Jeg er nysgjerrig på når enkelte folk tar opp den.  

Det er mange historier om andre bilprodusenter også, og særlig f.eks. VW. Det er altså en rød linje som gjentar seg med andre produsenter også. Når skal folk ta opp disse?

Sitat

Nei, han sier ikke at hydrogen er "stupid" til slikt bruk, du må forstå hva spørsmålet handler om, og hva han svarer på. Det handler altså om avanse og hvorfor det er "stupid" å utvikle personbiler ved dagens situasjon når produktet ender opp med å koste $100,000.

Han har ikke noe forbehold her, og sier ikke noe om at hydrogen vil bli aktuelt for personbiler i fremtiden. I tillegg sier han at de vil satse på både batteri og hydrogen. Altså holder jeg fast ved at han snakker generelt og ikke bare om nåtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 minutter siden):

Fordi Musk er Musk og snarveier, slums og "er'e så nøye a" går som en rød tråd gjennom hele selskapet.

Vel, nå har Cybertruck vært under utvikling lenge før den ble lansert, har vært under utvikling siden, og vil være under utvikling videre. Så jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om.

Veldig rart at Musk klarer å sende astronauter trygt opp i verdensrommet med gjenbrukbare raketter hvis han er så slumsete.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Da skjønner jeg ikke poenget med det du skrev. Du mener altså at de vil produsere CT, i det minste i USA. Hvilken betydning har da det han sa i intervjuet om å ha noe i bakhånd?

Hvordan den eventuelt blir Europa kommer jo an på hva slags krav de må oppfylle. Hva om den blir mindre enn 10% mindre men ellers stort sett beholder grunndesignet og grunnkonseptet bortsett fra det som er nødvendig å forandre pga. reguleringer - regnes det som at CT lanseres i Europa?

Jeg blir ikke overrasket at du feiltolker noe. Tesla må selvfølgelig produsere CT, noe annet ville vært absurd etter PR dekningen av den, men det forandringer fremdeles ikke utalelsene han har der, og hvorfor han sier dem. Hvorfor si 200,000 forhåndsbestillinger når vi har hørt om 500,000 før? Samt hvorfor gjenta at de har en "backup" om den ikke selger (noe som betyr at den må bli produsert - sant?). De burde ha en god nok markedsanalyse nå til å unngå slike spørsmål og baktanker om produktet. 

Grunnen til at jeg ikke trur den havner her i Europa har noe med regulasjoner å gjøre ja, og de handler ikke kun om størrelsen. Det faktum at bilen har et "eksoskjelett" vil gjøre den vanskelig å få godkjent gjennom sikkerhetstester, spesielt mot fotgjengere.  Samt så sier han også i intervjuet at den ikke skal selges globalt. Hva det betyr får man isåfall spekulere i. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Det er mange historier om andre bilprodusenter også, og særlig f.eks. VW. Det er altså en rød linje som gjentar seg med andre produsenter også. Når skal folk ta opp disse?

Du kan ta de opp så mye du vil, men jeg snakker altså om Tesla. Skal du sitere meg, så burde du diskutere det jeg sier, og ikke komme med bortforklaringer og "whataboutism". Ta opp det du vil ta opp, og diskuter det om du vil, men det gjør ikke denne situasjonen mindre merkelig angående Tesla og måten kundene behandles på. 

Hva hadde du selv gjort? Gitt kunden 3,000 kr for kompensasjon, eller risikoere at det havner i mediene slik det nå gjør? Hva er altså grunnen til at sjefen der ikke gjør noe som burde være åpenbart? 

hekomo skrev (6 minutter siden):

Han har ikke noe forbehold her, og sier ikke noe om at hydrogen vil bli aktuelt for personbiler i fremtiden. I tillegg sier han at de vil satse på både batteri og hydrogen. Altså holder jeg fast ved at han snakker generelt og ikke bare om nåtid.

Han snakker om avanse, det er derfor han tar opp penger og kostnadene for personbilene samt hvor liten det segmentet automatisk vil være når teknologien fremdeles er så dyr. Uttalelsen om "stupid" handler om dette, og ikke hydrogen til personbiler på generell basis. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Jeg blir ikke overrasket at du feiltolker noe. Tesla må selvfølgelig produsere CT, noe annet ville vært absurd etter PR dekningen av den, men det forandringer fremdeles ikke utalelsene han har der, og hvorfor han sier dem. Hvorfor si 200,000 forhåndsbestillinger når vi har hørt om 500,000 før? Samt hvorfor gjenta at de har en "backup" om den ikke selger (noe som betyr at den må bli produsert - sant?). De burde ha en god nok markedsanalyse nå til å unngå slike spørsmål og baktanker om produktet. 

Grunnen til at jeg ikke trur den havner her i Europa har noe med regulasjoner å gjøre ja, og de handler ikke kun om størrelsen. Det faktum at bilen har et "eksoskjelett" vil gjøre den vanskelig å få godkjent gjennom sikkerhetstester, spesielt mot fotgjengere.  Samt så sier han også i intervjuet at den ikke skal selges globalt. Hva det betyr får man isåfall spekulere i. 

Så hva mener du er grunnen til at han nevner at de har/hadde en backup-løsning for CT-designet?

Han sier ikke i intervjuet at den ikke skal selges globalt. Han sier den er produsert for amerikanske forhold. Det med at den ikke skal selges globalt var vel noe artikkelforfatteren fant på basert på denne uttalelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...