Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, oophus3do said:

Spørsmålet står selv med skriveleifen. 

I forhold til Norge er bensin er billigere i USA, og strøm på dagen kan være ganske dyrt. Så i forhold til at det er mindre å spare ved å kjøre på strøm i USA, så syns jeg ikke det var spesielt dyrt. Men det kan være dyrere enn å kjøre med bensinbil.

I USA bør man forsøke å lade mest mulig hjemme på natten. Off-peak strømprisene kan være veldig rimelige, selv sammenlignet med Norge.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla salget elendig i juli.
 

Sitat

Noen som fortsatt sliter er Tesla. Etter at de rundet 500 biler i kvartalssluttmåneden juni er de i juli tilbake på nivåene vi har sett tidligere i år, med 22 nye Model 3, 7 Model X og 4 Model S - kun nok til en 26.-plass blant bilmerkene og mindre enn merker som Suzuki, Mini og Honda.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/opjQBW/nesten-700-slike-fant-veien-til-norske-kunder-i-juli

Hva er unnskyldningen nå?

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

I forhold til Norge er bensin er billigere i USA, og strøm på dagen kan være ganske dyrt. Så i fohrold til at det er mindre å spare ved å kjøre på strøm i USA i forhold til å kjøre på benisn, så syns jeg ikke det var spesielt dyrt. Men det kan være dyrere enn å kjøre med bensinbil.

I USA bør man forsøke å lade mest mulig hjemme på natten. Off-peak strømprisene kan være veldig rimelige, selv sammenlignet med Norge.

Kort svar, er at det er dyrt altså. Det er jo det de reagerer på, at prisene har gått opp. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, gamlefar said:

Bilene ankommer ikke før i august. Det er masse båter på vei nå. (De fleste kommer ikke før i september, heller. Så er det å vente til neste kvartalsslutt. Så forvent samme skriverier i oktober.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Bilene ankommer ikke før i august. Det er masse båter på vei nå.

Alltid en bakomliggende årsak når salget av Tesla er dårlig. ?
Så da klarer de altså ikke å produsere biler. 

Vi får se litt senere i år. Spørs om ikke salget av Tesla biler i Norge er på en klar nedadgående gang og at andre merker er mer forlokkende. Og enda er konkurransen egentlig ikke stor. Den blir først skikkelig om 1-2 år.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Med Cybertruck, helst levert før 2022 eller når man begynner å fase inn avgifter, så er det faktisk mulig å skaffe seg et slikt kinderegg av en bil, med 5-6 seter, uten å bli flådd. Rivian er også noe som frister, og flere kommer etter. Men Cybertruck er lagt ut til en pris som gjør at det blir vanskelig å utelukke den, selv for en som egentlig ikke liker utseendet.

Jeg kjenner flere som kjører pick-ups, og de fleste av dem har dem fordi de brukes privat i tillegg til jobb-sammenheng. Typisk håndverkere og bønder. Så bruksområdene er fine, men for en familiebil så finnes det bedre alternativer, og for mange av bruksområdene du snakker om, så finnes det hengere - da det er snakk om bruksområder som man har 3-4 ganger i året. Ikke hver dag. 

Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Jeg vurderer den, men etter erfaringen med TM3, ser jeg ingen grunn til å forhåndsreservere en. Før den kommer til Europa og Norge, så må den endres, og det kommer flere konkurrenter i mellomtiden, så da kan det jo hende Nissan eller noen av de som leverer mer egnede størrelser for Europa kommer på banen.

Nettopp. Slik den er nå, så passer den overhodet ikke til det europeiske markedet, eller de fleste marked egentlig forutenom i Australia og kanskje Island  med sine F-veier. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

I forhold til Norge er bensin er billigere i USA, og strøm på dagen kan være ganske dyrt. Så i forhold til at det er mindre å spare ved å kjøre på strøm i USA, så syns jeg ikke det var spesielt dyrt. Men det kan være dyrere enn å kjøre med bensinbil.

I USA bør man forsøke å lade mest mulig hjemme på natten. Off-peak strømprisene kan være veldig rimelige, selv sammenlignet med Norge.

Nettopp en grunn til at hydrogen vil etterhvert ta av til personbilmarkedet i USA. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Absolutt dyrt i forhold til hjemmelading. Akkurat som flaskevann er dyrere enn vann fra springen hjemme.

Du nekter tydeligvis å kommentere noe som er vesentlig. Hvorfor blir de overrasket av prisene nå og ikke tidligere ved samme plass? Altså prisene er blitt justert. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Første måned i et kvartal er alltid "dårlig". Jeg har forklart dette fortløpende siden 2013.

Men det har vært dårlig i flere måneder nå og har i stor grad kollapset sammenlignet med i fjor. Man ikke bare skylde på korona, nå andre elbiler selger langt bedre. 

Lenke til kommentar
Just now, gamlefar said:

Men det har vært dårlig i flere måneder nå og har i stor grad kollapset sammenlignet med i fjor. Man ikke bare skylde på korona, nå andre elbiler selger langt bedre. 

I Q2 var årsaken korona. Bilene til Europa skulle blitt produsert og plassert på båter i april/mai, men fabrikken var stengt. Det er først i slutten av august og september at man er tilbake til normalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Nei. Det å betale for tre ganger så mye strøm per km lønner seg ikke.

Ikke sammenlignet med hurtiglading mange steder. Prisene allerede i 2021-22 på hydrogen i USA er konkurransedyktig med fossilt og blir gradvis rimeligere med årene.

Lenke til kommentar
Just now, gamlefar said:

Ikke sammenlignet med hurtiglading mange steder. Prisene allerede i 2021-22 på hydrogen i USA er konkurransedyktig med fossilt og blir gradvis rimeligere med årene.

Når man lader 80-90% hjemme med off-peak strøm spiller ikke prisene på hurtiglading spesielt stor rolle.

Med hydrogen betaler man minst tre ganger det for 100% av kjøringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Når man lader 80-90% hjemme med off-peak strøm spiller ikke prisene på hurtiglading spesielt stor rolle.

Med hydrogen betaler man minst tre ganger det for 100% av kjøringen.

Nå siterte jeg hurtiglading og så drar du det over på hjemmelading..... Du må forholde til det som blir diskutert.


Man skal være rimelig naiv, hvis man ikke skjønner at mange amerikanere ikke kommer til å gidde å bruke tid på lading langs veien. Mange kjører mye og langt. 

I tillegg er det selvsagt ikke økonomisk å bygge ut med ekstrem ladekapasitet. 

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Nei. Det å betale for tre ganger så mye strøm per km lønner seg ikke.

Kundene trenger ikke gjøre det. Det å kunne ha fast trekk betyr at man får mindre elavgifter, og får billigere energipriser, noe ala det aluminiumsverk, eller datasentere får. I tillegg så produserer man mer i de periodene du snakket om tidligere, når prisene var billigere som man senere selger på stasjonene. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Kanskje det er første gang de kjører langt? Jeg vet ikke hvorfor de er overrasket.

Prisene er justert der. Vi har sett slikt før, der priser ble justert ved lokale supercharger steder. Folk har reagert lignende tidligere også på dette, men da ble prisene justert ned igjen. Nå skjer det altså igjen. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...