Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Just now, uname -l said:

Det var du som kom med linken.

Ja, for at du skulle lese innholdet, ikke henge deg opp i illustrasjonsbildet.

Just now, uname -l said:

Uansett så er det en helt useriøst måte å drive bilproduksjon og design på. Spesielt når han sier at det bare er å lage en egen Europa-versjon og at hvis designet skulle mislykkes så er det bare å snu på en femøring og lage et nytt. Men det er vel det man går rundt og innbiller seg når man tror fansen godtar hva som helst av produkt som ikke har gjennomgått et minimum av design, test og utviklingsarbeid. 

Hva er det som er useriøst? Å lage det man tror slår an men holde døren litt på gløtt for å endre planen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Hva er det som er useriøst? Å lage det man tror slår an men holde døren litt på gløtt for å endre planen?

Å totalt endre design ett år før produksjon er useriøst. Å utvikle biler tar tid og å gjøre fundamentale endringer ett år før produksjon fordi Musk ikke gidder å ta på seg tenkehatten før han "lanserer" produkter, er enten veldig dyrt eller vil føre til et dårlig og feildesignet produkt. Som Model Y er et eksempel på.

Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Å totalt endre design ett år før produksjon er useriøst. Å utvikle biler tar tid og å gjøre fundamentale endringer ett år før produksjon fordi Musk ikke gidder å ta på seg tenkehatten før han "lanserer" produkter, er enten veldig dyrt eller vil føre til et dårlig og feildesignet produkt. Som Model Y er et eksempel på.

Det er ikke uvanlig å jobbe med flere design i parallell, helt frem til man bestemmer seg for hvilket design man syns er best, og så fortsette med kun det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det er ikke uvanlig å jobbe med flere design i parallell, helt frem til man bestemmer seg for hvilket design man syns er best, og så fortsette med kun det.

Ja, når man lagde olabil så kunne man endre på ting i siste liten. Vanligvis har man underleverandører og produksjonslinjer som trenger tid for å tunes til et design. Men klart, når man sender ufaglærte med hammer og gaffa-tape inn i åpne telt på parkeringsplassen for å manuelt bygge biler så er kanskje kravene annerledes enn når man driver moderne bilproduksjon.

Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Ja, når man lagde olabil så kunne man endre på ting i siste liten. Vanligvis har man underleverandører og produksjonslinjer som trenger tid for å tunes til et design. Men klart, når man sender ufaglærte med hammer og gaffa-tape inn i åpne telt på parkeringsplassen for å manuelt bygge biler så er kanskje kravene annerledes enn når man driver moderne bilproduksjon.

Man bestemmer seg vanligvis for design mens man fortsatt holder på med leire og CAD. Det gjorde nok Tesla også.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.telegraph.co.uk/money/katie-investigates/did-tesla-lie-letting-stranger-drive-850-miles-new-car/

Hva sier man til slike ting? Dette er fremdeles mulig å forsvare, og ikke galt - eller? 

Sitat

Tesla would do well to remember that the companies that stand the test of time, are those that never lose sight of the fact that without their customers, they are nothing. 

Hvor lenge kan man opprettholde kult-status, før folk faller av og havner på den andre siden? Alt som trengs er slike hendelser, og nok av dem samt at det skjer med feil person. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 minutter siden):

https://www.telegraph.co.uk/money/katie-investigates/did-tesla-lie-letting-stranger-drive-850-miles-new-car/

Hva sier man til slike ting? Dette er fremdeles mulig å forsvare, og ikke galt - eller? 

Hvor lenge kan man opprettholde kult-status, før folk faller av og havner på den andre siden? Alt som trengs er slike hendelser, og nok av dem samt at det skjer med feil person. 

Jeg husker for noen år siden hvor fansen brukte ordet "stealerships" om vanlige og ordentlige bilforhandlere og hvilke forferdelig opplevelse det var. Ikke så mye av det i det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 minutter siden):

Jeg husker for noen år siden hvor fansen brukte ordet "stealerships" om vanlige og ordentlige bilforhandlere og hvilke forferdelig opplevelse det var. Ikke så mye av det i det siste.

Nei, rart det der. Greit nok at man har ulike opplevelser hos ulike forhandlere og at det er litt "gambling" der, men min løsning har vært å bytte verksted bare. De finnes jo overalt. 
Prisen for hurtiglading ser ut til å forandres også litt her og der, fra kWh priser til "miles"? Er noe nytt de leker med? Har aldri sett at noe har blitt skrevet om dette? 
 
Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Jeg husker for noen år siden hvor fansen brukte ordet "stealerships" om vanlige og ordentlige bilforhandlere og hvilke forferdelig opplevelse det var. Ikke så mye av det i det siste.

Det er fortsatt et helt vanlig begrep i USA. (Men bilforhandlere her i Norge er relativt annerledes, selv om man kan møte på enkelte brukbilselgere som bør være i fengsel.)

Jeg får ikke lest artikkelen, så det er vanskelig å ta stilling til hvilken grad Tesla har gjort noe galt. Men det hender at det gjøres feil, som hos alle andre forhandlere. Da er det riktige å kompansere kjøperen slik at de blir fornøyde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Prisen for hurtiglading ser ut til å forandres også litt her og der, fra kWh priser til "miles"? Er noe nytt de leker med? Har aldri sett at noe har blitt skrevet om dette? 
 

Er nok bare noen som har sett hvor langt de har kjørt, og så sett hvor mye det kostet å lade bilen tilbake samme prosent. Tesla priser lading helst per kWh, og per minutt der de ikke får lov til å ta betalt per kWh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg får ikke lest artikkelen, så det er vanskelig å ta stilling til hvilken grad Tesla har gjort noe galt. Men det hender at det gjøres feil, som hos alle andre forhandlere. Da er det riktige å kompansere kjøperen slik at de blir fornøyde.

1. Si noe vel vitende om at det er løgn.
2. Bruk en bil som allerede er betalt for, for å låne den ut til andre potensielle kunder, og kast på 850 miles på bilen.
3. Gi kunden en "tilgodelapp" for å få utstyr fra nettbutikken til Tesla, og kun derifra. 
4. En advokat må til for å få en liten slump med penger, men det å overføre verdien fra "tilgodelappen" nekter de å gjøre.

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Er nok bare noen som har sett hvor langt de har kjørt, og så sett hvor mye det kostet å lade bilen tilbake samme prosent. Tesla priser lading helst per kWh, og per minutt der de ikke får lov til å ta betalt per kWh.

"I'd much rather pay for power delivered, than range". Høres ut som om man tester ut en annen måte å "måle" ladingen på for min del. Uansett er det dyrt. 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

1. Si noe vel vitende om at det er løgn.
2. Bruk en bil som allerede er betalt for, for å låne den ut til andre potensielle kunder, og kast på 850 miles på bilen.
3. Gi kunden en "vouncer" for å få utstyr fra nettbutikken til Tesla, og kun derifra. 
4. En advokat må til for å få en liten slump med penger, men det å overføre verdien fra "tilgodelappen" nekter de å gjøre.

Som sagt, jeg får ikke lest artikkelen. Men jeg kommer ikke til å ta ditt ord på at Tesla har løyet.

Generelt sett vil ikke en selger nødvendigvis vite om en bil er lånt ut. Bilen kan stå 500 km unna, og vises i systemet som til salg ved dette stedet. Uten å prate med noen ved stedet kan det da oppgis feil informasjon til kunden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

"I'd much rather pay for power delivered, than range". Høres ut som om man tester ut en annen måte å "måle" ladingen på for min del. Uansett er det dyrt. 

Man ser ikke hvem han svarer. Sikkert noen som ønsket seg at man betalte per mile.

Og jeg syns ikke det er så veldig dyrt med 63 kroner for 178 km, heller. Det er som å fylle full tank på en dieselbil med 1000 km rekkevidde til 350 kroner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Man ser ikke hvem han svarer. Sikkert noen som ønsket seg at man betalte per mile.

Og jeg syns ikke det er så veldig dyrt med veldig dyrt med 63 kroner for 178 km, heller. Det er som å fylle full tank på en dieselbil med 1000 km rekkevidde til 350 kroner.

Nesten 3kr kilometeren er ikke dyrt i USA? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (55 minutter siden):

Jeg setter 90% på at CT ikke dukker opp i EU. Den blir en flause etter at Tesla folk som ikke trenger en pick-up kjøper den og angrer, og heller finner ut at de får til det samme behovet de tenkte de trengte med en henger som de kan bruke 3-4 ganger i året istedenfor. 

De gutta som virkelig trenger en arbeidshest vil merke de samme problemene privat-markedet opplever nå med service-problemer og dårlig kvalitet. Kanskje vil det være noen politi-grupper her og der som tenker at den vil fungere bra som en ram-bukk som kjøper den. Det de ikke tenker på at typisk "riot-utstyr" står stille i 99% av tiden, og passer dårlig for en elbil med en batteripakke som taper seg om man lagrer energi i den over tid, der den må stå for å være klar hele tiden. 

Mange som ikke har bruk for en arbeidshest, men vil ha en bil som passer til det meste. Med en pickup med 5-6 seter, så får man med hele familien, og masse pikkpakk.

Den fungerer også til å ta med søppel, løv og kvist, plank, byggvarer og alt man vanligvis drar med seg hjem fra gartneri (planter, jord, lecakuler i sekk etc) eller på steder som Ikea. Men de vil kanskje ikke kjøre en varebil.

Heller ikke alle er avhengig av å kjøre småturer i byen, men kjører til handlesenter der man kan parkere utendørs. Her kan man pakke med fiskestenger og telt, og sette en bøtte med fersk fangst, uten at hele bilen blir stinket ned.

Dessverre har avgifter gjort at folk flest ikke kan ta seg råd til en pickup. De skal egentlig være billige, men koster alt for mye, og spesielt om man skal ha mere enn 2 eller tre seter foran.

Med Cybertruck, helst levert før 2022 eller når man begynner å fase inn avgifter, så er det faktisk mulig å skaffe seg et slikt kinderegg av en bil, med 5-6 seter, uten å bli flådd. Rivian er også noe som frister, og flere kommer etter. Men Cybertruck er lagt ut til en pris som gjør at det blir vanskelig å utelukke den, selv for en som egentlig ikke liker utseendet.

Jeg vurderer den, men etter erfaringen med TM3, ser jeg ingen grunn til å forhåndsreservere en. Før den kommer til Europa og Norge, så må den endres, og det kommer flere konkurrenter i mellomtiden, så da kan det jo hende Nissan eller noen av de som leverer mer egnede størrelser for Europa kommer på banen.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...