Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg tror vel egentlig Musk gjentok det han har sagt tidligere fordi spørsmål rundt utseendet fortsetter å komme opp. Det er et faktum at det ikke er alle som liker utseende på Cybertruck. Musk gir litt håp til de som ikke liker Cybertruck og ønsker at Tesla lager en annen pickup.

Tja, hva er prosent sjansene tenker du på at en masseproduksjon av CT blir reelt? Personlig trur jeg den blir hard å få igjennom til å være lovlig på veiene, og at han planter frø om at den ikke blir noe av - og at de dermed vil se på mulighetene i å lage noe annet mer normalt og realistisk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, oophus3do said:

Tja, hva er prosent sjansene tenker du på at en masseproduksjon av CT blir reelt? Personlig trur jeg den blir hard å få igjennom til å være lovlig på veiene, og at han planter frø om at den ikke blir noe av - og at de dermed vil se på mulighetene i å lage noe annet mer normalt og realistisk. 

Som sagt, jeg tror det er 99% sannsynlig Cybertruck går i produksjon ca uendret. Men skal ikke *utelukke* at Cybertruck kun blir tilgjengelig i USA. Det kan hende de må gjøre tilpassninger til EU som ikke fungerer bra med designet.

Men mest sannsylig kommer den til EU også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Som sagt, jeg tror det er 99% sannsynlig Cybertruck går i produksjon ca uendret. Men skal ikke *utelukke* at Cybertruck kun blir tilgjengelig i USA. Det kan hende de må gjøre tilpassninger til EU som ikke fungerer bra med designet.

Men mest sannsylig kommer den til EU også.

Det sier han jo rett ut? CT blir kun tilgjengelig i USA i første omgang, også er vell den eneste andre plassen hvor CT kan passe i Australia. Den er for stor for andre markeder, og jeg trur neppe den i det hele tatt vil få bevilgning til å få skilt her hvor vi er strengere. Exoskelett uten "crumple zones" blir hardt å få igjennom i tillegg til vekten på den som utelukker alt for mange folk her borte. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, oophus3do said:

Det sier han jo rett ut? CT blir kun tilgjengelig i USA i første omgang, også er vell den eneste andre plassen hvor CT kan passe i Australia. Den er for stor for andre markeder, og jeg trur neppe den i det hele tatt vil få bevilgning til å få skilt her hvor vi er strengere. Exoskelett uten "crumple zones" blir hardt å få igjennom i tillegg til vekten på den som utelukker alt for mange folk her borte. 

Cybertruck blir først tilgjengelig i USA, akkurat som Model S/X/3/Y.

Det er fullt mulig å designe inn krasjsikkerhet, selv om det kan hende fronten må gjøres svakere eller kanskje bytte ut enkelte deler med plast o.l. Dette kan Tesla, så de kan lage en god løsning. Men om de ønsker å legge inn innsatsen som kreves for å tilpasse Cybertruck til EU er mer usikkert. Den er litt stor for EU, så mulig den ikke vil være populær nok her til at det lønner seg. Kan anta de vil vurdere dette utifra geografisk distribusjon av reservasjoner.

Vi får se. Jeg har en reservasjon, men det blir nok ikke noe av. Den mangler litt konefaktor.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Cybertruck blir først tilgjengelig i USA, akkurat som Model S/X/3/Y.

"Musk told Automotive News the Cybertruck would not be sold globally."

EU er ikke akkurat passende for en slik pick-up i den størrelsen. Er vell kun veihjelpen som kjører rundt med noe i lignende størrelser. 

Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Vi får se. Jeg har en reservasjon, men det blir nok ikke noe av. Den mangler litt konefaktor.

Hva i allverden sysler du med om du trenger en CT? Samt har du C1 lappen?  Den er ubrukelig å bruke her på norske veier. Den er jo for stor for de amerikanske veiene. Det så man jo i videoen sammen med Jay Leno. Den kan fungere som en traktor mulighens. 

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

"Musk told Automotive News the Cybertruck would not be sold globally."

Det er jo en feilsitering. Han sier ikke det.

3 minutes ago, oophus3do said:

EU er ikke akkurat passende for en slik pick-up i den størrelsen. Er vell kun veihjelpen som kjører rundt med noe i lignende størrelser. 

Hva i allverden sysler du med om du trenger en CT? Samt har du C1 lappen?  Den er ubrukelig å bruke her på norske veier. Den er jo for stor for de amerikanske veiene. Det så man jo i videoen sammen med Jay Leno. Den kan fungere som en traktor mulighens. 

Den er smalere enn Model X. Og jeg mistenker den kan bli mulig å kjøre med B, om man justerer ned nyttelasten.

En ting jeg liker med bilen for min del er at jeg ville ikke bekymre meg for lakken om den står ute. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):
oophus3do skrev (12 minutter siden):

"Musk told Automotive News the Cybertruck would not be sold globally."

Det er jo en feilsitering. Han sier ikke det.

Hvordan kan du si det er en feilsitering? Det er fra artikkelen? 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Den er smalere enn Model X. 

Med dekk? Den ser på ingen måte smalere ut enn Model X når den "overtramper" linjemarkeringene i videoen til Jay Leno. 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Og jeg mistenker den kan bli mulig å kjøre med B, om man justerer ned nyttelasten.

Men hva er den da? Et stort og tungt leketøy? Hva er vitsen? 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, oophus3do said:

Hva i allverden sysler du med om du trenger en CT? Samt har du C1 lappen?  Den er ubrukelig å bruke her på norske veier. Den er jo for stor for de amerikanske veiene. Det så man jo i videoen sammen med Jay Leno. Den kan fungere som en traktor mulighens. 


 

Tror veldig mange kjøper den fordi de har lyst på den, ikke fordi de nødvendigvis trenger den.

Men virker som man får utrolig mye bil for pengene, som kan gjøre "alt". Dra på langtur med familien, dra på campingtur med familien, og dra på dragstripa og slå naboen.

God totalpakke.

En tilsvarende Pickup i dag drikker vel en liter eller tre med diesel på mila så det frister nok ikke like mye.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Tror veldig mange kjøper den fordi de har lyst på den, ikke fordi de nødvendigvis trenger den.

Det markedet trur du vil være stort nok for å forsvare masseproduksjon? Da vil man kun levere ut forhåndsbestillinger før det tørker opp, for det markedet er neppe mulig å vedlikeholde.

Complexity skrev (2 minutter siden):

Men virker som man får utrolig mye bil for pengene, som kan gjøre "alt". Dra på langtur med familien, dra på campingtur med familien, og dra på dragstripa og slå naboen.

God totalpakke.

Tja, jeg kan ikke si meg enig i forhold til f.eks Rivian. Det må forandringer til for at CT gir mening i EU, for vekten putter den kjapt utenfor klasse B førerkort her borte, og kjøper du den med kun klasse B, så får du ikke gjort stort som du får gjort med andre pick-ups. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, oophus3do said:

Hvordan kan du si det er en feilsitering? Det er fra artikkelen? 

Artikkelen siterer i hvert fall ikke det at Musk sier at den ikke vil selges global. Virker for meg som en misforståelse når Musk sier at den skal være en "North-American ass-kicker". 

15 minutes ago, oophus3do said:

Med dekk? Den ser på ingen måte smalere ut enn Model X når den "overtramper" linjemarkeringene i videoen til Jay Leno. 

Prototypen var litt bredere enn det leveransebilene skal være. Den går fra rundt 213 cm til 208 cm. Den blir trolig også litt bredere med speil. Men det er uansett langt opp til lastebiler som er omkring 2,5 meter brede.

15 minutes ago, oophus3do said:

Men hva er den da? Et stort og tungt leketøy? Hva er vitsen? 

Kan trolig trekke henger på 3,5 tonn med BE. Har plass til 6 personer. Rask. Ville nok ikke kjørt mye i den i parkeringsgarasjer, men der det er utendørsparkering bør det gå helt fint, så den ville nok bli brukt til butikken og slikt også. Ville også brukt den til å kjøre f.eks 400 kg avfall til avfallsanlegg. Det er litt knotete for meg å ha en henger stående.

Har kjørt litt med avfall inni Model Xen, men det er ikke helt gunstig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, oophus3do said:

Det markedet trur du vil være stort nok for å forsvare masseproduksjon? Da vil man kun levere ut forhåndsbestillinger før det tørker opp, for det markedet er neppe mulig å vedlikeholde.

De fleste biler som kjøpes overgår det faktisk behovet til kjøperen med god margin. Verden gikk fortsatt rundt når folk kjørte rundt i boble og slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Artikkelen siterer i hvert fall ikke det at Musk sier at den ikke vil selges global. Virker for meg som en misforståelse når Musk sier at den skal være en "North-American ass-kicker". 

Jo, artikkelen siterer jo Musk? Her med hele paragrafen:

Sitat

But the Cybertruck is expected to be classified as a medium-duty pickup, putting it more on par with Ford's Super Duty or Chevrolet's Silverado HD. Musk told Automotive News the Cybertruck would not be sold globally.

Hva det betyr kan jo være så mangt, men personlig mener jeg CT ikke passer for EU. Det at den havner rundt Ford's Super Duty pickups, og Chevrolet HD serie burde allerede der tegne hvor markedet vil være. 

Espen Hugaas Andersen skrev (35 minutter siden):

Prototypen var litt bredere enn det leveransebilene skal være. Den går fra rundt 213 cm til 208 cm. Den blir trolig også litt bredere med speil. Men det er uansett langt opp til lastebiler som er omkring 2,5 meter brede.

Fint at man må sammenligne med lastebiler for å forsvare bredden på den. Lengten blir også i overkant stort for EU. Hva i allverden blir svingradiusen på den? 

 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (36 minutter siden):

Kan trolig trekke henger på 3,5 tonn med BE. Har plass til 6 personer. Rask. Ville nok ikke kjørt mye i den i parkeringsgarasjer, men der det er utendørsparkering bør det gå helt fint, så den ville nok bli brukt til butikken og slikt også. Ville også brukt den til å kjøre f.eks 400 kg avfall til avfallsanlegg. Det er litt knotete for meg å ha en henger stående.

Har kjørt litt med avfall inni Model Xen, men det er ikke helt gunstig.

Så du kjøper den fordi det er et "leketøy"? Alt det andre der kan du få til med mye bedre produkter for våres veier. Enda godt i skal redde verdenen når folk kjøper en elbil med 200kWh batteripakke for å bruke den til å kjøre ting til kastet. Det å finne parkering for CT er altså lettere enn å finne parkering for en henger. Jøsses. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):
oophus3do skrev (46 minutter siden):

Det markedet trur du vil være stort nok for å forsvare masseproduksjon? Da vil man kun levere ut forhåndsbestillinger før det tørker opp, for det markedet er neppe mulig å vedlikeholde.

De fleste biler som kjøpes overgår det faktisk behovet til kjøperen med god margin. Verden gikk fortsatt rundt når folk kjørte rundt i boble og slikt.

Poenget er jo at CT mest sannsynligvis vil være dårligere enn alternativer som Rivian for Norge når man snakker om hvorfor man kjøper en pick-up. Du kjøper tydeligvis en pick-up uten å ha behov for en pick-up fordi det er en Tesla. Det markedet vil ikke være bærekraftig om majoriteten av forhåndsbestillingene kommer fra lignende kunder. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Fint at man må sammenligne med lastebiler for å forsvare bredden på den. Lengten blir også i overkant stort for EU. Hva i allverden blir svingradiusen på den? 

Lengden er ikke verre enn en standard Mercedes Sprinter, eksempelvis.

5 minutes ago, oophus3do said:

Så du kjøper den fordi det er et "leketøy"? Alt det andre der kan du få til med mye bedre produkter for våres veier. Enda godt i skal redde verdenen når folk kjøper en elbil med 200kWh batteripakke for å bruke den til å kjøre ting til kastet. Det å finne parkering for CT er altså lettere enn å finne parkering for en henger. Jøsses. 

Nei, jeg ville kjøpt den fordi jeg har transportbehov som Cybertruck kan utføre. Jeg har parkeringsplass til enten to biler eller en bil og en henger. Når jeg da trenger to biler så er Cybertruck en god løsning.

Men det blir nok til at vi leier henger.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Lengden er ikke verre enn en standard Mercedes Sprinter, eksempelvis.

Den er over en halv meter lenger? Nesten 6 meter lang. Ikke en typisk bil det er morsomt å gjøre handleturen med. Skal man slenge på en henger i tillegg, så blir det morsomt å ferdes rundt i Norge med den. 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg ville kjøpt den fordi jeg har transportbehov som Cybertruck kan utføre. Jeg har parkeringsplass til enten to biler eller en bil og en henger. Når jeg da trenger to biler så er Cybertruck en god løsning.

Men det blir nok til at vi leier henger.

 Enda godt du ender opp med å leie henger for det formålet fremfor å produsere 200 kWh med batterier for å utnytte en brøkdel av dem. Som sagt, om forhåndsbestillingene er gjort av Tesla fans som ikke tenkte særlig langt og hoppet på kjøp-knappen, så forstår jeg bekymringen til Elon og grunnen til å opprettholde samt gjenta uttalelsen.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, oophus3do said:

Den er over en halv meter lenger? Nesten 6 meter lang. Ikke en typisk bil det er morsomt å gjøre handleturen med. Skal man slenge på en henger i tillegg, så blir det morsomt å ferdes rundt i Norge med den. 

Standard Sprinter er 593 cm. Cybertruck er 589 cm.

56 minutes ago, oophus3do said:

Enda godt du ender opp med å leie henger for det formålet fremfor å produsere 200 kWh med batterier for å utnytte en brøkdel av dem. Som sagt, om forhåndsbestillingene er gjort av Tesla fans som ikke tenkte særlig langt og hoppet på kjøp-knappen, så forstår jeg bekymringen til Elon og grunnen til å opprettholde samt gjenta uttalelsen.

Min ville være den med omkring 120 kWh. Og det kan hende vi ender opp på Model Y med 80 kWh i stedet, så da er differansen bare 40 kWh.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Standard Sprinter er 593 cm. Cybertruck er 589 cm.

Du kan få extended i tillegg, men da snakker man bruksområder som igjen er til spesielle formål. Det samme med en Standard Sprinter. 

Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Min ville være den med omkring 120 kWh.

Like bortkastet det når du skulle bruke CT til et formål du kan få med henger til X'en. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Salvesen. said:

Det er ikke svart hvit, man kan "lappe" en elbil også.

Javel? Ta gjerne kontakt med Tesla for å kjøpe litt slitedeler som du skal skifte selv. Hør også med de om du kan kjøpe en komplett front til bilen din fordi naboen din rygget på deg og du må skifte panser, lykter, radiatorer, støtfanger osv....

Endret av 6RCURCGB
typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (12 minutter siden):

Javel? Ta gjerne kontakt med Tesla for å kjøpe litt slitedeler som du skal skifte selv. Hør også med de om du kan kjøpe en komplett front til bilen din fordi naboen din rygget på deg og du må skifte panser, lykter, radiatorer, størfanger osv....

Man kan kjøpe deler i fra vrak. Det går helt fint:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...