Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Complexity said:

Jeg kjører 5 forsjellige biler i hverdagen min. En  har automatiske viskere som fungerer, en har automatiske viskere som ikke fungerer så må styres manuelt, to har kun manuell styring av viskere og så har du Teslan min som har Automatisk + knapp.

Finnes ikke problemer å bytte mellom disse..

Teslan har to spaker og ikke noe mer, selv om man ikke har kjørt en slik bil før går det lynkjapt å forstå hvordan det funker

At du ikke opplever det som et problem, forandrer ikke det faktum at flere ansatte gjør det. Hos oss har vi tre avdelinger, og tre bilmerker. Hovedsaklig Ford, Mercedes og VW. Problemet var så reelt at vi begynte å sortere bilene etter avdeling, slik at alle på en avdeling hadde kun ett merke å forholde seg til.

Og du ser jo ofte at i en bilfåte, så er det kun ett merke. Det kan jo riktignok ofte være at man får en avtale på X antall biler, og kjøper alle derfra. Men når man etterhvert skal utvide flåten, eller erstatte gamle/skadde biler, så vil man likevel ofte gå for det samme merket. Og det er jo nettopp av grunner som dette, at ikke en bil ska være alt for annerledes fra resten. Det kompliserer både bruk og vedlikehold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Complexity said:

At noen enda må fikle er jo bare midlertidig. Planen på sikt er jo at man aldri skal måtte styre med dette selv. Slik som man ikke må styre lys lenger selv f.eks.

Midlertidig mobilfikling er heller ikke tillatt.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Er fult lovlig å gjøre enkle ting på en mobiltelefon som å slå ett nummer så lenge den er fastmontert.

Å scrolle Facebook er noe annet.

Jeg tviler veldig sterkt på at lovteksten sier akkurat det. Jeg tror at lovteksten forbyr bruk av mobiltelefon, med unntak av å ringe, hvis man har handsfree. Så akkurat det du sier her, tipper jeg er tolkningen til akkurat den politimannen du snakket med.

Det er jo slettes ikke sikkert du møter samme politimann neste gang.

Endret av bisiwaw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bisiwaw said:

Jeg tviler veldig sterkt på at lovteksten sier akkurat det. Jeg tror at lovteksten forbyr bruk av mobiltelefon, med unntak av å ringe, hvis man har handsfree. Så akkurat det du sier her, tipper jeg er tolkningen til akkurat den politimannen du snakket med.

Det er jo slettes ikke sikkert du møter samme politimann neste gang.

https://www.politiet.no/rad/trafikk/sikkerhet-i-trafikken/bruk-av-mobiltelefon/

Har du sittet på i en Taxi noen gang foresten? Her trykkes det på taksameter gps og telefoner hele tiden for å administrere oppdrag. Rart at det ikke er en stor sak?

Kan vel forøvrig justere viskerne i Teslan med talekommando. Ikke den raskeste løsningen men da slipper man å trykke på skjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (5 minutter siden):

https://www.politiet.no/rad/trafikk/sikkerhet-i-trafikken/bruk-av-mobiltelefon/

Har du sittet på i en Taxi noen gang foresten? Her trykkes det på taksameter gps og telefoner hele tiden for å administrere oppdrag. Rart at det ikke er en stor sak?

Kan vel forøvrig justere viskerne i Teslan med talekommando. Ikke den raskeste løsningen men da slipper man å trykke på skjermen.

Du skal aldri ha behov for  ta på taksameteret med bilen i fart. 

 

:Kilde. Drøye 500 000km som drosjekusk. 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Just now, JØI said:

Du skal aldri ha behov for  ta på taksameteret med bilen i fart. 

Er ikke noe ekspert på hva dingsene de har montert i en Taxi heter, men det trykkes iallefall på mye rart.
Det er og en "chat" på en skjerm som viser meldinger om oppdrag som de følger med på under kjøring.

Noen som kjører Taxi kan nok forklare dette bedre, men om loven hadde helt forbudt bruk av slikt ville det vært veldig tungvindt for Taxier å måtte stoppe hele tiden for å trykke.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Complexity said:

https://www.politiet.no/rad/trafikk/sikkerhet-i-trafikken/bruk-av-mobiltelefon/

Har du sittet på i en Taxi noen gang foresten? Her trykkes det på taksameter gps og telefoner hele tiden for å administrere oppdrag. Rart at det ikke er en stor sak?

Kan vel forøvrig justere viskerne i Teslan med talekommando. Ikke den raskeste løsningen men da slipper man å trykke på skjermen.

Det der er ikke lovteksten. Det der er politimester Bastian som forteller om kardemommeloven til barna.

 

Her er lovteksten:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-17-1309?q=mobiltelefonen kjøre

 

Loven sier:

"Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.

Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder."

Du skal ganske enkelt ikke fikle på den j**la dingsen, men det finns unntak for å starte samtaler, hvis du har handsfree, og dingsen er skrudd fast. Bare la vær å fikle på den. Ikke vindusviskere. Ikke tekstmeldinger. Ikke GPS. Ingenting, annet enn å starte og avslutte samtaler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bisiwaw said:

Det der er ikke lovteksten. Det der er politimester Bastian som forteller om kardemommeloven til barna.

 

Her er lovteksten:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-17-1309?q=mobiltelefonen kjøre

 

Loven sier:

"Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.

Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder."

Du skal ganske enkelt ikke fikle på den j**la dingsen, men det finns unntak for å starte samtaler, hvis du har handsfree, og dingsen er skrudd fast. Bare la vær å fikle på den. Ikke vindusviskere. Ikke tekstmeldinger. Ikke GPS. Ingenting, annet enn å starte og avslutte samtaler.

Blir man stoppet av politiet for dette så burde man kunne slippe unna ved å henvise til det som faktisk står på politiets hjemmeside.

Tro om førerne av f.eks Porche Taycan stopper bilen for å endre temperaturen? Eller om de trykker på skjermen i midten mens de kjører? Det må jo være strengt forbudt?

Veldig mange har nå flyttet knapper og funksjoner over på skjermer.

 

Taycan-interior.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Blir man stoppet av politiet for dette så burde man kunne slippe unna ved å henvise til det som faktisk står på politiets hjemmeside.

Tro om førerne av f.eks Porche Taycan stopper bilen for å endre temperaturen? Eller om de trykker på skjermen i midten mens de kjører? Det må jo være strengt forbudt?

Veldig mange har nå flyttet knapper og funksjoner over på skjermer.

 

Taycan-interior.jpg

Det er vel kun komfort funksjoner og infotainment funksjoner osv. Ingen funksjoner som man MÅ betjene under kjøring.
En må også skille på skjermenablede haptiske brytere og tradisjonell stor touch skjerm med menyer/undermenyer.
En endring til noe nytt er ikke nødvendigvis noe bra løsning fordi den er endret. Det er det samme med horn og blinklyshendel på rattstammen og av/på med fjernlys. En bil bør kunne kjøres forsvarlig om elektronikk/skjerm/MCU unit svikter.

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
12 minutes ago, syar2003 said:

Det er vel kun komfort funksjoner og infotainment funksjoner osv. Ingen funksjoner som man MÅ betjene under kjøring.
En må også skille på skjermenablede haptiske brytere og tradisjonell stor touch skjerm med menyer/undermenyer.
En endring til noe nytt er ikke nødvendigvis noe bra løsning fordi den er endret. Det er det samme med horn og blinklyshendel på rattstammen og av/på med fjernlys. En bil bør kunne kjøres forsvarlig om elektronikk/skjerm/MCU unit svikter.

 

Så det å se nedover på en skjerm for å stille temperatur er greit, men å se noen grader til høyre for rattet er ikke greit?

Styringen av viskerne er noen centimeter unna girspaken. 

Og man kan som sakt kjøre de manuelt på knappen på venstre spake om man vil det.

Skjønner virkelig ikke problemet. 

IMG_20200801_140001.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (42 minutter siden):

Så det å se nedover på en skjerm for å stille temperatur er greit, men å se noen grader til høyre for rattet er ikke greit?

Det har jeg ikke sagt. Slutt med stråmannsargumentasjon.
Diskusjonen gjaldt vindusvisker.

Endret av syar2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Ja dette er ett ikke problem. Om det skulle bli påbudt så kan de implementere det "mange" plasser i bilen. Det er jo det som er så genialt med tesla, en oppdatering og det er ordnet. 3 klikk på knappen for manuell lav fart, fire for høy feks. Problem solved. Nødvendig? Neppe. Bruker den så og si aldri lengre. Auto er veldig bra nå. Kan ikke huske sist jeg hadde på manuell.

Hvorfor foreslår du ikke en slik løsning, som ville vært en forbedring fremfor å kun beskytte og forsvare dårligere løsninger? 

Nå har en rett på øverste hold gitt dagens funksjon delvis skyld i en ulykke, og man må atter igjen påse at Tesla tenker sikkerhet først for å tvinge inn forbedringer Tesla selv burde ha forstått kunne gi farlige situasjoner for lenge siden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Blir man stoppet av politiet for dette så burde man kunne slippe unna ved å henvise til det som faktisk står på politiets hjemmeside.

Tro om førerne av f.eks Porche Taycan stopper bilen for å endre temperaturen? Eller om de trykker på skjermen i midten mens de kjører? Det må jo være strengt forbudt?

Veldig mange har nå flyttet knapper og funksjoner over på skjermer.

 

Taycan-interior.jpg

Du stiller ikke på temperaturen midt i en krisesituasjon når du ikke ser ut ruta. 

Samt det er bedre å ha faste plasser på slike ting, enn å gjemme dette i undermenyer. Dette er kritikk som gjelder uansett bilmerke. 

Uansett blir jo dette nå fikset på. EU følger ofte Tyskland på slike ting. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, JØI said:

Og sånn begår en regnskapsakrobatikk og fremstår som profitabel

 

https://mobile.twitter.com/JonBryant421/status/1289377605892759552

Hvordan er det regnskapsakrobatikk å selge et produkt for penger?

Uansett vil Tesla ganske sannsynlig ha overskudd i Q3 uten miljøkreditter. Dette kan de klare ved å øke salget fra ca 90.000 biler til ca 140.000 biler. (Trenger egentlig bare noe sånt som 110-120.000 salg, så overskuddet blir nok ganske bra!)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bisiwaw skrev (6 timer siden):

Det der er ikke lovteksten. Det der er politimester Bastian som forteller om kardemommeloven til barna.

 

Her er lovteksten:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-17-1309?q=mobiltelefonen kjøre

 

Loven sier:

"Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.

Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder."

Du skal ganske enkelt ikke fikle på den j**la dingsen, men det finns unntak for å starte samtaler, hvis du har handsfree, og dingsen er skrudd fast. Bare la vær å fikle på den. Ikke vindusviskere. Ikke tekstmeldinger. Ikke GPS. Ingenting, annet enn å starte og avslutte samtaler.

Lovteksten gir en jo rett til "å fikle på den j**la dingsen" for å starte og/eller avslutte en samtale. Det inkluderer å lete opp kontakten.

Man må ikke bruke handsfree til det, men mobilen må i så tilfelle være fast montert. Det står jo direkte i lovteksten som du selv siterte.

Selvsagt er det aller beste om man kan starte og stoppe samtaler og leting etter riktig kontakt med stemmestyring. Eller aller helst vente med samtalen til man tar en stopp. 

 

Edit: Er mobilen montert i holderen, kan man og styre avspilling av lydfiler.

"Når mobiltelefonen brukes håndfritt, kan den også benyttes til å styre og avspille lydfiler."

 

For hele paragrafen, kan du lese her:

§ 2.Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn

Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.

Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder.

Holderen skal være forsvarlig fastmontert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets orginalinnredning.

Når mobiltelefonen brukes håndfritt, kan den også benyttes til å styre og avspille lydfiler.

0 Endret ved forskrifter 11 mars 2013 nr. 265 (i kraft 2 mai 2013), 25 juni 2013 nr. 763.
Endret av Snowleopard
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var en skjerping av dette fra 1.Januar 2019 med presisering og innføring av prikkbelastning.
https://motor.no/sikkerhet-trafikkregler-trafikksikkerhet/up-mener-mobil-straffen-er-for-lav/107323

Dette er reglene

  • Det er forbudt å sende meldinger og surfe på mobilen når du kjører bil, også når mobilen står i en holder.
  • Du kan kun starte og avslutte samtaler dersom telefonen står i en holder, eller kan styres med håndfrie løsninger.
  • Du kan finne frem numre i kontaktlisten.
  • Dersom telefonen er fastmontert i dashbordet, kan du også taste telefonnummeret.

 


https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/sorg-for-et-prikkfritt-ar-legg-vekk-mobilen-nar-du-kjorer-bil

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Hvordan er det regnskapsakrobatikk å selge et produkt for penger?

Uansett vil Tesla ganske sannsynlig ha overskudd i Q3 uten miljøkreditter. Dette kan de klare ved å øke salget fra ca 90.000 biler til ca 140.000 biler. (Trenger egentlig bare noe sånt som 110-120.000 salg, så overskuddet blir nok ganske bra!)

Tidspunktet for inntektsføring avviker med salgstidspunktet. Tesla sliter som faen nå som FCA heller ikke trenger avlatsbrevene fra Tesla. I tillegg r det nå så mange _bra_ og _solide_ elbiler å velge mellom at en skal være spesielt interessert for å orke å velge Tesla. Tesla må har enda mer for å finne nye marked siden tsla er en one trick poney med sin labre kvalitet. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (10 minutter siden):

Tidspunktet for inntektsføring avviker med salgstidspunktet. Tesla sliter som faen nå som FCA heller ikke trenger avlatsbrevene fra Tesla. I tillegg r det nå så mange _bra_ og _solide_ elbiler å velge mellom at en skal være spesielt interessert for å orke å velge Tesla. Tesla må har enda mer for å finne nye marked siden tsla er en one trick poney med sin labre kvalitet. 

Kilder. Og tesla selger stadig flere biler... Dette har vi vært igjennom før. Kom ikke med kilder da heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...