Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
oophus3do skrev (1 time siden):

Alle reagerer på at skip nå forsvinner fra Freemont til HK. Det er jo normalt at disse går til EU i disse tider. 

Flåtesalg kan bokføres I Q2 mens varene er på vei. Det er jo hele poenget.

Gå inn på Twitter og les fra den brukeren samt trådene, så finner du en stor gruppe folk som dokumenterer dette. De blir sett parkert på kai og senere kjørt inn i skipene. Samme folkene som rapporterer om skip til EU dette. 

Min teori er at markedet i Europa er tørt og Tesla må ty til nye markeder for å ikke ha kraftig nedgang i salget. Det er lett å selge til menigheten, det er ikke lett å selge nå flere i menigheten har kraftige negative opplevelser på «kvalitet» og «service». Legg til at det kommer ordentlige biler som er skrudd sikkelig sammen fra flerfoldige konkurrenter og Tesla blir en nisjeprodusent for det helt spesielt interesserte. 

På tross av min aversjon mot alt kinesisk så tror jeg Polestar 2 kommer til å knuse Tesla i alle markeder der Polestar 2 er tilgjengelig. Legg til Volvo XC 40 og ID.4 (med varianter) og Ariya så har en tatt vekk hele grunnlaget for den famøst dårlig byggede Model Y. (S&X er allerede dead in the water). 

Oppsummert, Tesla an selge en gang i hvert marked (til entusiaster) etter det har tesla ingenting å stille opp med. Kvaliteten er rett og slett for dårlig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JØI skrev (51 minutter siden):

Min teori er at markedet i Europa er tørt og Tesla må ty til nye markeder for å ikke ha kraftig nedgang i salget. Det er lett å selge til menigheten, det er ikke lett å selge nå flere i menigheten har kraftige negative opplevelser på «kvalitet» og «service». Legg til at det kommer ordentlige biler som er skrudd sikkelig sammen fra flerfoldige konkurrenter og Tesla blir en nisjeprodusent for det helt spesielt interesserte. 

Tørt er det neppe, det klages kraftig i flere FB-grupper nå på lang leveringstid fra Tesla på alle modeller. Alt som dukker opp i inventory forsvinner omtrent på dagen, og bruktprisene på Model 3 er skyhøye. Jeg vet ikke hvorfor de ikke sender flere biler til Norge, eneste grunnen jeg kan tenke meg er at de behøves mer andre steder. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tesla haterne virker litt desperate. Først var det "Tesla har aldri hatt overskudd!", så var det "Tesla har aldri hatt overskudd i to påfølgende kvartaler!", så var det "Tesla har aldri hatt overskudd i fire sammenhengende kvartaler!" og nå er det "Den eneste grunnen til at de har overskudd er miljøkreditter!"

Det blir spennende å se hva argumentet blir når Tesla oppnår overskudd selv uten kreditter, hvert eneste kvartal. De bør klare dette fra og med ca Q2 2021. Kanskje også Q3/Q4 2020, men jeg antar de ikke klarer det i Q1 2021. Q1 er alltid vanskelig.

Men det skal dere ha, dere går ikke like høyt ut som TeslaCharts:

Har han slettet kontoen? Nei.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 8
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Alle reagerer på at skip nå forsvinner fra Freemont til HK. Det er jo normalt at disse går til EU i disse tider. 

Flåtesalg kan bokføres I Q2 mens varene er på vei. Det er jo hele poenget, der de får pengene siden. 

Gå inn på Twitter og les fra den brukeren samt trådene, så finner du en stor gruppe folk som dokumenterer dette. De blir sett parkert på kai og senere kjørt inn i skipene. Samme folkene som rapporterer om skip til EU dette. 

Det er jo bare svada og spekulasjoner, dette her.

Men se hva jeg fant, du som kun godtar Twitter som kilde:

 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

"Den eneste grunnen til at de har overskudd er miljøkreditter!"

Som jo er sant, og ikke bare er det sant, de øker uten et forståelig forhold til produksjon og salg. 

Men det forklarer den tredje båten til HK. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (1 time siden):

Min teori er at markedet i Europa er tørt og Tesla må ty til nye markeder for å ikke ha kraftig nedgang i salget. Det er lett å selge til menigheten, det er ikke lett å selge nå flere i menigheten har kraftige negative opplevelser på «kvalitet» og «service». Legg til at det kommer ordentlige biler som er skrudd sikkelig sammen fra flerfoldige konkurrenter og Tesla blir en nisjeprodusent for det helt spesielt interesserte. 

På tross av min aversjon mot alt kinesisk så tror jeg Polestar 2 kommer til å knuse Tesla i alle markeder der Polestar 2 er tilgjengelig. Legg til Volvo XC 40 og ID.4 (med varianter) og Ariya så har en tatt vekk hele grunnlaget for den famøst dårlig byggede Model Y. (S&X er allerede dead in the water). 

Oppsummert, Tesla an selge en gang i hvert marked (til entusiaster) etter det har tesla ingenting å stille opp med. Kvaliteten er rett og slett for dårlig. 

Er det ikke rart at Tesla snart vil ha tre fabrikker under bygging samtidig hvis etterspørselen er så dårlig?

Nei, dette blir for dumt.

Og "folk vil ikke ha Tesla pga. kvalitet og service" er jo bare vås. De hadde problemer med service for lenge siden, like etter at de leverte ekstreme mengder Model 3 på en gang. Men lenge nå har det vært svært kort ventetid på service, som regel godt under en uke, og enkelt bestilt via appen.

Samtidig er Tesla-kunder fortsatt blant de mest lojale og nesten alle Tesla-kunder sier de ville kjøpt bilen om igjen. Det stemmer dårlig med din "teori" (synsing og ønsketenkning).

Du tror mye rart. Jeg tror du ikke vet hva du snakker om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (19 minutter siden):

Det er jo bare svada og spekulasjoner, dette her.

Nei, det er det ikke. 3 båter til HK som ellers skulle ha vært rutet til EU har ei forklaring. Den blir vanskelig å forklare uten rabatter I et land som har fått produktene presset mye ned fra før av. Avansen burde være bedre I EU, som ellers har tomt for biler. Hvorfor i allverden sende biler til Asia? 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus3do said:

Som jo er sant, og ikke bare er det sant, de øker uten et forståelig forhold til produksjon og salg. 

Men det forklarer den tredje båten til HK. 

Sier ikke at det ikke er sant. Det er like sant som at Tesla inntil nylig ikke hadde hatt fire påfølgende kvartaler med overskudd.

Men det man da må ta stilling til er; hvor lenge vil det være slik? Ettersom produksjon og salg øker raskt, så kan man være ganske sikker på at svaret er "ikke lenge". Det er fullt mulig (om ikke nesten garantert) Q3 2020 vil ha overskudd ikke medregnet miljøkreditter.

Om dette skjer, vil du da si "Tesla har ikke hatt fire påfølgende kvartaler med overskudd ikke medregnet miljøkreditter!", eller vil du da akseptere at Tesla gjør det bra for tiden?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
20 minutes ago, oophus3do said:

Nei, det er det ikke. 3 båter til HK som ellers skulle ha vært rutet til EU har ei forklaring. Den blir vanskelig å forklare uten rabatter I et land som har fått produktene presset mye ned fra før av. Avansen burde være bedre I EU. 

Tesla har stor etterspørsel i Kina. Da er det ikke rart det sendes biler fra fabrikken i Fremont.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Sier ikke at det ikke er sant. Det er like sant som at Tesla inntil nylig ikke hadde hatt fire påfølgende kvartaler med overskudd.

Som skyldes penger som vil opphøre. De har ikke hatt hode over vannet med det de faktisk skal gjøre. Altså er ikke "overskuddene" bærekraftig uten forandringer. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Men det man da må ta stilling til er; hvor lenge vil det være slik? Ettersom produksjon og salg øker raskt, så kan man være ganske sikker på at svaret er "ikke lenge". Det er fullt mulig (om ikke nesten garantert) Q3 2020 vil ha overskudd ikke medregnet miljøkreditter.

Ja, det gjenstår å se. Det at de til stadighet må pushe prisenene, og i tillegg sender 3 skip til Asia med dårligere avanse enn i EU ville jeg vært bekymret for. De kutter også kostnader hos de ansatte, innen R&D, og forandrer på en noen måneders gammel bil med ny produksjonsmetoder i EU. Rart. 

Hvordan du får ting til å havne i "garantert" kolonnen er rart. De har ikke vært profitable med 1 fabrikk, så hvorfor skal ting bli bedre med 3?

Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Om dette skjer, vil du da si "Tesla har ikke hatt fire påfølgende kvartaler med overskudd ikke medregnet miljøkreditter!", eller vil du da akseptere at Tesla gjør det bra for tiden?

Som et vektsselskap så hadde jeg respektert dem selv med underskudd. Det er alt tullet og sjonglering med tall jeg ikke respekterer sammen med all lyvinga. Det å bokføre FSD og miljøkreditter som ikke eksisterer er tøys blant annet. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):

Tesla har stor etterspørsel i Kina. Da er det ikke rart det sendes biler fra fabrikken i Fremont.

Har dem ikke etterspørsel I EU? Her burde de ha bedre avanse per bil i tillegg siden de ikke trenger prises mot biler lokalt ut egen fabrikk. 

Den logikken klarer jeg dessverre ikke svelge. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Som skyldes penger som vil opphøre. De har ikke hatt hode over vannet med det de faktisk skal gjøre. Altså er ikke "overskuddene" bærekraftig uten forandringer.

Du må se litt mindre på hvor de er og litt mer på hvor de er på vei. De tjener gode penger på hvert bilsalg, og med mye faste utgifter vil hvert ekstra bilsalg gjøre mye for overskuddet. Eksempelvis er utviklingskostnadene for Model Y helt de samme, uansett om man lager 1 stk eller 100.000.000 stk.

1 hour ago, oophus3do said:

Ja, det gjenstår å se. Det at de til stadighet må pushe prisenene, og i tillegg sender 3 skip til Asia med dårligere avanse enn i EU ville jeg vært bekymret for. De kutter også kostnader hos de ansatte, innen R&D, og forandrer på en noen måneders gammel bil med ny produksjonsmetoder i EU. Rart. 

Tesla gjør fortløpende forbedringer på alle områder. Det er ikke rart, det er smart.

1 hour ago, oophus3do said:

Hvordan du får ting til å havne i "garantert" kolonnen er rart. De har ikke vært profitable med 1 fabrikk, så hvorfor skal ting bli bedre med 3?

Sånn grovt sett har de hatt 6 mrd i omsetning, derav 1,3 mrd bruttomargin og så må man trekke fra 1 mrd i opex, og 0,2 mrd i renter for et overskudd på 0,1 mrd. Si de da går til 18 mrd i omsetning, derav 3 mrd i bruttomargin (antar bortfall av miljøkreditter) og 1,5 mrd i opex + 0,2 mrd i renter - hvordan er denne situasjonen bedre? Vel, da har de plutselig et overskudd på $1,3 mrd, uten miljøkreditter.

1 hour ago, oophus3do said:

Som et vektsselskap så hadde jeg respektert dem selv med underskudd. Det er alt tullet og sjonglering med tall jeg ikke respekterer sammen med all lyvinga. Det å bokføre FSD og miljøkreditter som ikke eksisterer er tøys blant annet.

Man kan lese hvilket som helst regnskap og finne ting man kanskje er uenig i. Men Tesla følger GAAP, som alle andre.

1 hour ago, oophus3do said:

Har dem ikke etterspørsel I EU? Her burde de ha bedre avanse per bil i tillegg siden de ikke trenger prises mot biler lokalt ut egen fabrikk. 

Den logikken klarer jeg dessverre ikke svelge. 

De sender biler til EU også. I Q3 har det hittil blitt sendt rundt 8k biler til Kina, og rundt 5k biler til EU. Grand Dahlia ligger til kai, og skal trolig sette kursen mot EU innen noen dager, slik at situasjonen kanskje blir mer i området 8k til Kina og 10k til EU.

Q3 kan havne på noe i området av 40k biler eksportert fra Fremont, 30k biler produsert i Kina, og ytterligere 80k biler solgt i USA. Da havner man på et salg på opp mot 150k. Altså Q3 kan se en økning i omsetning på omkring 50% i forhold til Q2. Det bør man ikke fnyse av.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Har dem ikke etterspørsel I EU? Her burde de ha bedre avanse per bil i tillegg siden de ikke trenger prises mot biler lokalt ut egen fabrikk. 

Den logikken klarer jeg dessverre ikke svelge. 

Om ett kvartal så kan man feire ettårsdagen for teorien om at det fallende salget i Europa skyldes "mangel på biler".

I Europa solgte de kun 14 000 Tesla-biler i Q2. Antar man at mesteparten av miljøkredittene kom fra avtalen med FCA så er det over $20 000 per bil. Mye som tyder på at de har inntektsført kreditt på biler de ennå ikke har solgt. Om det er i kategorien svindel eller en gråsone, aner jeg ikke.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Nei, det er det ikke. 3 båter til HK som ellers skulle ha vært rutet til EU har ei forklaring. Den blir vanskelig å forklare uten rabatter I et land som har fått produktene presset mye ned fra før av. Avansen burde være bedre I EU, som ellers har tomt for biler. Hvorfor i allverden sende biler til Asia? 

Om det var tre båter eller tredve båter eller null båter vet jeg ikke, men det jeg vet er at du dikter fritt og uhemmet, og finner på de mest fantastiske konspirasjonsteorier for å bortforklare Teslas braksuksesser. Bare fordi du ikke har noen forklaring bortsett fra fantasi-ønsketenkningen din så betyr ikke det at det ikke finnes.

For eksempel kunne du ikke finne noen annen forklaring på "tilbudet" i Kina enn at Tesla solgte bilene sine gjennom dette selskapet for å jukse. Men så var det en annen forklaring, og den sto til og med nevnt i artikkelen du selv linket til. Så selv når andre forklaringer er rett foran deg så ser du aldri noen andre muligheter enn at Tesla jukser og gjør noe galt.

Så det du skriver her er veldig lite troverdig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Som skyldes penger som vil opphøre. De har ikke hatt hode over vannet med det de faktisk skal gjøre. Altså er ikke "overskuddene" bærekraftig uten forandringer. 

Joda, det er bare å følge med på hva Tesla selv planlegger å gjøre, og hva slags marginer de forventer på fremtidige produkter og fabrikker. Model Y har for eksempel høyere marginer enn Model 3, og det vil bli enda bedre i fabrikken i Europa.

Sitat

Ja, det gjenstår å se. Det at de til stadighet må pushe prisenene, og i tillegg sender 3 skip til Asia med dårligere avanse enn i EU ville jeg vært bekymret for. De kutter også kostnader hos de ansatte, innen R&D, og forandrer på en noen måneders gammel bil med ny produksjonsmetoder i EU. Rart.

Nei og nei, tenk at de kutter kostnadene midt i et kvartal preget av en global pandemi og økonomisk katastrofe i verden! Det går bare ikke an! 

Og hver gang de justerer prisene er konspirasjonsteoriene klare. Hver eneste gang har man spådd at det var av desperasjon, og hver eneste gang har Tesla satt nye salgsrekorder. Merkelig det der. Det er akkurat som om det er noe dere ikke har skjønt.

Sitat

Hvordan du får ting til å havne i "garantert" kolonnen er rart. De har ikke vært profitable med 1 fabrikk, så hvorfor skal ting bli bedre med 3?

Hver fabrikk de bygger er bedre enn den forrige. De kan rampe opp produksjonen raskere, produsere billigere, osv.

Sitat

Som et vektsselskap så hadde jeg respektert dem selv med underskudd. Det er alt tullet og sjonglering med tall jeg ikke respekterer sammen med all lyvinga. Det å bokføre FSD og miljøkreditter som ikke eksisterer er tøys blant annet.

Nå er det du som lyver. Miljøkredittene er høyst reelle, og de har ikke regnet med alle inntektene fra FSD, kun en andel av det. Det er meningen at de gradvis regner med en større og større andel av inntektene fra FSD etter hvert som de legger til mer funksjonalitet. Dette har de vært klare på lenge.

Menneh.. hva er ny tid for konkurs nå da? Siden dere har tatt feil alle de andre gangene har dere kanskje en ny tidshorisont å komme med?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (30 minutter siden):

Om ett kvartal så kan man feire ettårsdagen for teorien om at det fallende salget i Europa skyldes "mangel på biler".

I Europa solgte de kun 14 000 Tesla-biler i Q2. Antar man at mesteparten av miljøkredittene kom fra avtalen med FCA så er det over $30 000 per bil. Liten tvil om at de har inntektsført kreditt på biler de ennå ikke har solgt. Om det er i kategorien svindel eller en gråsone, aner jeg ikke.

Er det ikke rart at de har økt salget hele tiden, selv om etterspørselen visst har falt kraftig hvert eneste kvartal i følge dere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Er det ikke rart at de har økt salget hele tiden, selv om etterspørselen visst har falt kraftig hvert eneste kvartal i følge dere?

OK, skal jeg enda en gang vise deg grafen som viser at det ikke stemmer slik at du enda en gang kan løpe og gjemme deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Lynxman skrev (39 minutter siden):

Jammen, de skulle jo gå konkurs i 2012, 2013, 2014.. osv.

Trenger frisk kapital hele veien på tross av at de aldri skulle hente inn friske penger i 2012 og 12 ganger til etter det:

 

https://elonmusk.today/#tesla-capital-raise

 

I tillegg har Musk flere ganger påstått at NÅ, nå skal Tesla være selvfinansierende.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...