Gå til innhold

Hjelp! Makro

Anbefalte innlegg

Jeg har et ganske irriterende problem. Har et Sony alpha a6000, og jeg sliter veldig med fokus ved makrobilder. Jeg har for det første prøvd mange forskjellige objektiver. 18-50 mm, 50mm og 55-210mm. Jeg har forsøkt alle formene for fokus, både alle typer manuelle fokuser (spot ovs) og automatiske. Bildene er prøvd under den halvautomatiske programmet der jeg kan veldig blenderåpning selv, så forskjellig verdier. Har også for sikkerhetsskyld prøvd automatisk makrofunksjon på kamera, men jeg får bare ikke bildet skarpt!!! Hjelp??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ekte macro må du ha et macro-objektiv, mellomringer, belg, adapter for å snu objektivet på kamera eller snu objektivet og feste det foran  et annet. 

Med 18-55 vil du ikke kunne fokusere nært nok. Jeg vil tippe rundt 1:3 er det beste du kan klare med ditt nåværende oppsett.

Lenke til kommentar

Her må du nok ha misforstått, eller så har jeg misforstått problemet ditt. 

En endring i blenderåpning vil ikke påvirke hvor nært en kan fokusere. Det den derimot vil påvirke er dybdeskarpheten, altså hvor mye av motivet som er i fokus. Ved macro er liten dybdeskarphet ofte en utfordring, så det kan tenkes at det var noe rundt dette som ble demonstrert på kurset.

Lenke til kommentar

Det formulerte jeg meg ganske dårlig skjønte jeg nå. Det du forteller vet jeg, jeg satt og så at han tok et makrobilde helt inntil en blomst, og at han brukte 18-55 mm. Bildet ble veldig bra, og var helt inntil blomsten, med en dråpe til og med. Kan for all del være noe jeg har misforstått, er relativt ny i gamet, men har sett videoen flere ganger og får med meg det samme hver gang... 

Lenke til kommentar

Vi må finne ut av noe:

1. Hva er nærgrensen til objektivet? (Både teoretisk, men også at du rent praktisk vet ca hva den er på)

2. At du har skikkelige innstillinger når du tar bildene

Og du vil få til de makrobildene dere gjorde på kurset. :) 

1: Plasser kameraet på et bord. Velg brennvidden (feks 50mm) og sett blenderen (F-tallet) på det laveste tallet, feks 2.8, 4 eller 5.6. Men sett det altså på det laveste du kan. Sett kameraet i «live view» så du ser det på skjermen, og dra fokusringen sånn at den fokuserer så nærme den kan. Deretter kan du ta en liten ting, feks en penn eller et kronestykke og ta det nærmere og nærmere objektivet til det kommer i fokus. Da ser du på avstanden mellom kamera og tingen, og vet også hvor nærme du kan være blomsten for å fortsatt fokusere. Alternativt kan du ha kamera på manuell fokus, og så bevege deg fysisk fram og tilbake til du ser det kommer i fokus, og så ta bildet (for å teste.)

2. 
Skikkelige innstillinger:

Blenderåpningen må være liten nok (høyt tall, feks F/8 eller F/11) til at alt du skal ta bilde av kommer i fokus. Ikke nødvendigvis at det trengs ellers, men ville startet med blenderen på det for å få det til lettere. 
Lukkerhastighet: Må sannsynligvis være rask! Skal du ta det håndholdt eller av noe som beveger seg, feks en blomst ville jeg satt lukkeren på minimum 1/100, gjerne 1/400 for å øke sjansen for at du får bildet ditt. Om ISO må litt opp er ikke det noe krise, nå er poenget å få til bildet. 

Men jeg anbefaler å sette kamera på stativ eller lignende.

Men igjen, trenger ikke noe makroobjektiv for å ta bildet du er ute etter. :)

Lenke til kommentar

Du får billige nærfiltre og mellomringer på Aliexpress, enkelte av dem også med autofokus. Testet et sett med slike med et MFT-kamera, og det gikk jo helt fint det. De jeg linker til under må du fokusere manuelt med, men hvis du graver litt finner du sikkert autovarianter også. Det er litt knotete å bruke, så lenge subjektet er ganske statisk får du det nok til.

https://www.aliexpress.com/item/32885002519.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.78781017m3QvWI&algo_pvid=21b7d95d-f0d2-4a5f-896c-7c3467f6fc2a&algo_expid=21b7d95d-f0d2-4a5f-896c-7c3467f6fc2a-1&btsid=0ab50f4415956148870702052e0086&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...