Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke fratatt deg noen rett. Det er der du har ditt opphav i fra og det er vell ingenting galt i? 

Såklart du fratar meg det når du mener jeg ikke er norsk fordi ikke alle mine oldeforeldre er født i Norge.

Opphavet mitt definerer meg ikke. Jeg er født i Norge med norsk pass og er nordmann, uansett hva de brune holdningene dine måtte mene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, RaptorStrike said:

Såklart du fratar meg det når du mener jeg ikke er norsk fordi ikke alle mine oldeforeldre er født i Norge.

Opphavet mitt definerer meg ikke. Jeg er født i Norge med norsk pass og er nordmann, uansett hva de brune holdningene dine måtte mene.

Hva har jeg sagt om brune holdninger? Selvfølgelig definerer opphav en. Det er hvor en har sitt opphav ifra. Det er jo ulikt en nordisk person som har tusener av år tilbake med avstamning fra Europa. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 time siden):

Hva har jeg sagt om brune holdninger? Selvfølgelig definerer opphav en. Det er hvor en har sitt opphav ifra. Det er jo ulikt en nordisk person som har tusener av år tilbake med avstamning fra Europa. 

Opphavet mitt har null å si når jeg som er født og oppvokst i Norge med norsk pass føler meg norsk.

Og nå drar du fram europeisk avstamning, og kan ikke fatte hvorfor jeg snakker brune holdninger. Hallo, ariske rase liksom...

• Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, RaptorStrike said:

Opphavet mitt har null å si når jeg som er født og oppvokst i Norge med norsk pass føler meg norsk.

Og nå drar du fram europeisk avstamning, og kan ikke fatte hvorfor jeg snakker brune holdninger. Hallo, ariske rase liksom...

Har aldri sagt det er noe galt å ha en annen farge. Det er en rimelig drøy mening å gi meg. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (6 timer siden):

Har aldri sagt det er noe galt å ha en annen farge. Det er en rimelig drøy mening å gi meg. 

1. Du sier jeg ikke er norsk med mindre omtrent alle mine forfedre er norske.

2. Du snakker om å stamme fra Europa. Europeere er hvite/lyse i huden. Ergo anerkjenner du ikke mørkhudede som norske med din retorikk.

Kanskje du burde tenke litt bedre hva konsekvensene av meningene dine er, fremfor å bare kaste dem ut?

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, RaptorStrike said:

1. Du sier jeg ikke er norsk med mindre omtrent alle mine forfedre er norske.

2. Du snakker om å stamme fra Europa. Europeere er hvite/lyse i huden. Ergo anerkjenner du ikke mørkhudede som norske med din retorikk.

Kanskje du burde tenke litt bedre hva konsekvensene av meningene dine er, fremfor å bare kaste dem ut?

Jeg bare belyser fakta. Selvfølgelig er europeere lyse i hyden og avstammer herifra. Det sier seg selv om jeg flytter til Afrika og får barn der, så blir dem eller deres barn, eller barnebarn ikke like afrikanske som noen som er innfødt der og kan spore flere hundre år tilbake. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (9 minutter siden):

Jeg bare belyser fakta. Selvfølgelig er europeere lyse i hyden og avstammer herifra. Det sier seg selv om jeg flytter til Afrika og får barn der, så blir dem eller deres barn, eller barnebarn ikke like afrikanske som noen som er innfødt der og kan spore flere hundre år tilbake. 

"Fakta". Nei, det er ikke fakta, det er din tolkning av verden. Hvilken nasjonalitet man føler seg som er ikke fakta, det er noe konstruert og har med personlig identitet å gjøre.

Hva har det å si om de er "like afrikanske"? Om barnet ditt er født og oppvokst i Nigeria med nigeriansk pass og føler seg som en nigerianer, så er barnet ditt nigeriansk. Ja, det vil ha etnisk opphav fra Norge og Europa, men det er opp til vedkommende selv å definere hvorvidt det er norsk eller nigeriansk.

Det du gjør ved å definere hvem som er norsk og ikke er å skape utenforskap i stedet for integrering. I tillegg er tankegangen skremmende likt blodreglene nazistene drev med opp mot jødene. Og er dette tankegang du ønsker å befinne deg i nærheten av?

Jeg spør fordi det ikke virker som du har tenkt konsekvensene av meningene dine i det hele tatt. Du har bare gjort deg opp en mening ut i fra hvordan du ser verden fra stedet du vokste opp i din familie og omgangskrets i stedet for å ta et par skritt tilbake og sette deg inn i andres sko.

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, RaptorStrike said:

"Fakta". Nei, det er ikke fakta, det er din tolkning av verden. Hvilken nasjonalitet man føler seg som er ikke fakta, det er noe konstruert og har med personlig identitet å gjøre.

Hva har det å si om de er "like afrikanske"? Om barnet ditt er født og oppvokst i Nigeria med nigeriansk pass og føler seg som en nigerianer, så er barnet ditt nigeriansk. Ja, det vil ha etnisk opphav fra Norge og Europa, men det er opp til vedkommende selv å definere hvorvidt det er norsk eller nigeriansk.

Det du gjør ved å definere hvem som er norsk og ikke er å skape utenforskap i stedet for integrering. I tillegg er tankegangen skremmende likt blodreglene nazistene drev med opp mot jødene. Og er dette tankegang du ønsker å befinne deg i nærheten av?

Jeg spør fordi det ikke virker som du har tenkt konsekvensene av meningene dine i det hele tatt. Du har bare gjort deg opp en mening ut i fra hvordan du ser verden fra stedet du vokste opp i din familie og omgangskrets i stedet for å ta et par skritt tilbake og sette deg inn i andres sko.

Dette begynner å bli svært usaklig. Trekke inn nazister og jøder? Er du helt på villspor? Har ikke sagt det har noe å si, det er det jo du som gjør. Vedkommende selv kan definere seg som en statsborger, det er helt rett. Men sett utenfra så vil man jo fort se på vedkommende hvor han er ifra. Du nevner selv at nasjonalitet er konstruert, noe pass naturligvis er. Jeg snakker om at det å være nordisk/europeeisk og statsborgerskap er forskjellige ting. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Dette begynner å bli svært usaklig. Trekke inn nazister og jøder? Er du helt på villspor? Har ikke sagt det har noe å si, det er det jo du som gjør. Vedkommende selv kan definere seg som en statsborger, det er helt rett. Men sett utenfra så vil man jo fort se på vedkommende hvor han er ifra. Du nevner selv at nasjonalitet er konstruert, noe pass naturligvis er. Jeg snakker om at det å være nordisk/europeeisk og statsborgerskap er forskjellige ting. 

Du ser på det som usaklig fordi du sliter med å forsvare holdningene og verdensbildet ditt.

Hvorfor tror du jeg trekker inn nazister og jøder mon tro? Siden du mener jeg er på villspor antar jeg at jeg må forklare det for deg:  nazistenes jødeutryddelse er noe av det verste som har skjedd i nyere historie, og det baserte seg utelukkende på en tanke om at menneskets verdi baserte seg på hvilket opphav det hadde. Når du da velger å legge så stor vekt på opphavet til mennesket du står overfor fremfor å lytte til hva det selv identifiserer seg som, så beveger du deg nærmere ideologien om å vurdere et menneske ut i fra dets opphav fremfor hvem det faktisk er.

Jeg spør igjen: hva har det å si om en person sitt etniske opphav er norsk/nordisk/nord-europeisk/europeisk, så lenge personen definerer seg som norsk? Om en fra Finnmark sier han er norsk så bryr du deg ikke videre om det, på tross av at han kanskje har samisk blod. Om en fra Østfold sier han er norsk så bryr du deg ikke videre om det, på tross av at han kanskje har svensk blod. Om en fra Sunnmøre sier han er norsk så bryr du deg ikke videre om det, på tross av at han kanskje har portugisisk blod.

Hvorfor skal du da bry deg videre om at en med afrikansk eller asiatisk opphav sier han er norsk? Hvorfor er det din sak å utfordre vedkommende på det og stille spørsmålstegn ved legitimiteten til det å kalle seg norsk?

Det lurer jeg virkelig på, og det tror jeg ikke du kan besvare uten å si at du ikke liker folk med annen etnisk avstamning enn europeisk, men du skal få lov til å prøve.

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, RaptorStrike said:

Du ser på det som usaklig fordi du sliter med å forsvare holdningene og verdensbildet ditt.

Jeg trenger ikke å forsvare noe holdning eller verdensbilde. Jeg har ikke sagt noe som er galt, eller feil. Du blir jo tydeligvis rimelig støtt av hva jeg kommer med, og det får du forsåvidt ta på din egen kappe.

Hvorfor tror du jeg trekker inn nazister og jøder mon tro? Siden du mener jeg er på villspor antar jeg at jeg må forklare det for deg:  nazistenes jødeutryddelse er noe av det verste som har skjedd i nyere historie, og det baserte seg utelukkende på en tanke om at menneskets verdi baserte seg på hvilket opphav det hadde. Når du da velger å legge så stor vekt på opphavet til mennesket du står overfor fremfor å lytte til hva det selv identifiserer seg som, så beveger du deg nærmere ideologien om å vurdere et menneske ut i fra dets opphav fremfor hvem det faktisk er.

Du trekker dem inn fordi det er "vinne diskusjonen" kortet ditt. Det er for det første rimelig dårlig av deg å engang sammenligne det jødene gikk igjennom, med at jeg sier at folk har ulikt opphav, men det gjør dem ikke til en europeer eller en nordisk person på lik linje med en innfødt en. Det er jo dine egne ord at et menneskes verdi avhenger av hvor dem er i fra. Det har jeg vell aldri sagt noe på? 

Jeg spør igjen: hva har det å si om en person sitt etniske opphav er norsk/nordisk/nord-europeisk/europeisk, så lenge personen definerer seg som norsk?

Det har noe å si på hvor den personen er ifra. Vi er alle ulike folk. Det er kanskje en  dum ting at innvandrere eller barn av innvandrere, sånn som deg, sliter med en identitetskrise hvor dem ikke helt klarer å føle tilhørighet hverken på den ene, eller andre plassen. Jeg skjønner jo at det er vanskelig. Vist kan du definere seg som norsk når du har norsk statsborgerskap. Men helt på lik linje som en innfødt blir du ikke. 

Om en fra Østfold sier han er norsk så bryr du deg ikke videre om det, på tross av at han kanskje har svensk blod. Om en fra Sunnmøre sier han er norsk så bryr du deg ikke videre om det, på tross av at han kanskje har portugisisk blod.

Helt korrekt. Vi er europeere og av samme folkeslag, pass betyr ingenting. Men jeg ville heller ikke ansett dem som norsk på akkurat samme måte, det er korrekt om du skal basere på geografisk område. Foruten portugisere hvor de stortsett har avstaming fra utenom europa, blant annet midtøsten/asia. 

Hvorfor skal du da bry deg videre om at en med afrikansk eller asiatisk opphav sier han er norsk? Hvorfor er det din sak å utfordre vedkommende på det og stille spørsmålstegn ved legitimiteten til det å kalle seg norsk?

Det lurer jeg virkelig på, og det tror jeg ikke du kan besvare uten å si at du ikke liker folk med annen etnisk avstamning enn europeisk, men du skal få lov til å prøve.

Handler ingenting om å like, eller mislike. Ville du sagt det samme når en fra Israel ikke anser andre som jødisk, bare fordi dem bor der? Eller japanere? Eller kinesere? Du har jo norsk statsborgerskap, ergo er du norsk. Men det vil alltid være en forskjell på de innfødte, og de til-flyttede, uansett hvor du er. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (21 minutter siden):

Men det vil alltid være en forskjell på de innfødte, og de til-flyttede, uansett hvor du er. 

For mennesker med rasistiske holdninger er det kanskje det. For mennesker som ikke bryr seg det spor over hvilket etnisk opphav noen har, så finnes det ikke forskjell.

Jeg er usikker på om du ikke ser konsekvensene av tankene og holdningene dine, eller om du bevisst gjør forskjell på folk. Begge deler er uansett ekstremt skremmende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, RaptorStrike said:

For mennesker med rasistiske holdninger er det kanskje det. For mennesker som ikke bryr seg det spor over hvilket etnisk opphav noen har, så finnes det ikke forskjell.

Jeg er usikker på om du ikke ser konsekvensene av tankene og holdningene dine, eller om du bevisst gjør forskjell på folk. Begge deler er uansett ekstremt skremmende.

Hvordan i alle dager er det rasistisk? Du leser jo tydeligvis det du vil lese. Jeg synes det er flott at folk har ulikt etnisk opphav. Da har vi varierte folkeslag. Det er vell så langt fra rasistisk som det kan bli. Men du får kose deg med å slenge ut rasismekortet. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Hvordan i alle dager er det rasistisk? Du leser jo tydeligvis det du vil lese. Jeg synes det er flott at folk har ulikt etnisk opphav. Da har vi varierte folkeslag. Det er vell så langt fra rasistisk som det kan bli. Men du får kose deg med å slenge ut rasismekortet. 

Ser du seriøst ikke at det er rasistisk å bestemme om en annen person er norsk eller ikke basert på deres etnisitet? Det er ikke opp til deg å bestemme!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (18 minutter siden):

Det kommer ann på hva du definerer som norsk det. 

Ser for meg deg fortelle en person som er født i Norge, bodd her hele livet (kanskje til og med foreldrene er født i Norge) at personen «ikke er norsk» bare fordi personen har en annen hudfarge. Det er per definisjon diskriminerende.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Ser for meg deg fortelle en person som er født i Norge, bodd her hele livet (kanskje til og med foreldrene er født i Norge) at personen «ikke er norsk» bare fordi personen har en annen hudfarge. Det er per definisjon diskriminerende.

Vedkommende er jo statsborger, ergo norsk. Må jeg igjen, atter en gang forklare at jeg har absolutt ikke noe imot en person, eller anser vedkommende som noe mindre enn meg? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...