Elmud Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) Jeg har 3 stk. Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM harddisker i PCen min. De er koblet til et Asus P4C800/DELUXE Hovedkort S478/800mhz (I875P, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, LYD, Raid (6)) med en Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800 prosessor... Jeg vet ikke om alt dette har så mye å si, men skrev det nå her så dere slipper å spørre hvis dere trenger å vite det for å hjelpe meg med problemet mitt: De 3 harddiskene jeg har driver på med å slå seg av hele tiden. Jeg har en vifte som blåser rett på de (ihvertfall 2 av de), og kabinettet står åpent. Alikevel så slår de seg av. Når harddisken (4 partisjoner: c, d, e og f) med windows på (som ligger på C) slår seg av så stopper naturligvis hele PCen opp... Som oftest starter den opp igjen etter en liten stund og jeg kan fortsette å bruke PCen. Eller så må jeg restarte den. Når en av de to andre harddiskene slår seg av så må jeg restarte for å få liv i de igjen (og ofte ha PCen stående av en stund og). Er det noen som vet hva som kan gjøre at dette skjer? Og hva jeg kan gjøre for å fikse problemet... Endret 1. januar 2004 av Elmud Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 skjekk ledningene for støv. kan hindre strømmen i å gå rundt. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 hdene mine stopper å går som det passer seg til tider, er pga stromkabelene er litt løse har jeg funnet ut.. men får ikke bytta ut så det må bare gå sin gang Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Det samme hadde eg og på min 160GB os disk, var faktisk to ting som var årsaken, dårlig kontakt på strømkabelen og defekt minne. Det ble ikke så mye bedre etter at eg fant ut at det var dårlig kontak, men etter at eg fikk to nye ram brikker var problemet løst. Lenke til kommentar
Elmud Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 Tusen takk for svarene. Jeg ser at det kan være både strøm-kablene og rammen, så da vet jeg hva det er: Rambrikkene jeg har (1 på 256 og 1 på 512) er OK, det vet jeg. Først hadde jeg 1 harddisk og den fungerte fint. Det er nok helt sikkert problemer med strømmen (pga. støv eller.no) en plass siden jeg fikk problem etter jeg satte inn de 2 siste harddiskene. Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Hvor mange watt er strømforsyningen din på? Og har du sjekket nivået på +12V (HD-motoren) samt +5V (HD-elektronikken)? Jeg hadde også problemer med at mine 2 WD harddisker slo seg av titt og ofte. Men i mitt tilfelle koplet jeg ut de andre enhetene som var på samme kabel fra PSU (som er på 300W), her en kald katode-inverter og en harddiskvifte. Da fungerte harddiskene upåklagelig igjen. Men sjekk som folk her nevner om det er skikkelig kontakt på stømmen for harddiskene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå