Gå til innhold

Selge eller leie ut arvet bolig?

ltdata

Anbefalte innlegg

Hvis du arvet en bolig: 2-roms verdi ca 4 mill sentralt i Oslo.
La oss si du ikke kunne/ville bo der selv
Du bodde allerede i en annen leilighet som du også eier.

Ville du solgt den og satt pengene inn på fond?
Eller ville du leid den ut?

Hva mener du lønner seg mest i dagen marked? Og kanskje hva som er minst stress.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
  • ltdata endret tittelen til Selge eller leie ut arvet bolig?
Videoannonse
Annonse

Ville ha leid den ut.

Det er nok minst stress om du selger den, da man leier den ut kan leietager mase i det uendelige om alt mulig rart. Spesielt om det er et eldre bygg. I tillegg så flytter jo leietakere inn / ut heletiden slik at du må starte prosessen på nytt.

Lenke til kommentar

Du vil ha minimalt med stress. Å leie ut kan fort bli stress. Det er regler for å leie ut, lysinnslipp og annet rart. Ingen gullgruve med mindre du vet hva du driver med. Risiko for at leieboer ødelegger.

Enten selg og kjøp noe som er mer egnet for utleie eller selg og bygg ny bolig spesialisert til utleie, 4-5 enheter i samme bygg. Lydtett og til dagens standard.

Lenke til kommentar

I og med at du arver, har du ingen kapitalkostnad på leiligheten. Aner ikke hva du kan leie ut en slik leilighet i Oslo for, men si 12-14'?

144' - 168' kr minus 22% skatt, høres ut som ok kapitalavkastning for meg. Vil du ikke ha noe stress med utleie, bruk en utleiemegler. 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Taurean said:

Du vil ha minimalt med stress. Å leie ut kan fort bli stress. Det er regler for å leie ut, lysinnslipp og annet rart. Ingen gullgruve med mindre du vet hva du driver med. Risiko for at leieboer ødelegger.

Enten selg og kjøp noe som er mer egnet for utleie eller selg og bygg ny bolig spesialisert til utleie, 4-5 enheter i samme bygg. Lydtett og til dagens standard.

Dette var et veldig dårlig forslag. At du selv ikke klarer å se mulighetene her betyr ikke at andre bør la være. 

Det er regler for utleie på samme måte som regler for alle andre boliger med krav om varig opphold. 
Gitt at boligen ikke er ei rønne eller en brakkerigg som holder på å ramle sammen burde det være en smal sak å leie ut. 
Forhåpentligvis er boligen i god stand og krever normalt med vedlikehold. 
Enten det er en leilighet i ei blokk eller en enebolig så kan den enkelt leies ut møblert eller umøblert. 

Orker man ikke eller ikke har evner til å sette seg inn i enkle tiltak som depositumkonto, skatteregler og annonsering kan man sette bort jobben til en utleiemegler.

Uansett vil man kunne få en god inntekt på boligen i mange år og både kunne ta opp lån eller selge den hvis man skulle ha behov for mer midler i fremtiden.  

Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 timer siden):

Dette var et veldig dårlig forslag. At du selv ikke klarer å se mulighetene her betyr ikke at andre bør la være. 

Det er regler for utleie på samme måte som regler for alle andre boliger med krav om varig opphold. 
Gitt at boligen ikke er ei rønne eller en brakkerigg som holder på å ramle sammen burde det være en smal sak å leie ut. 
Forhåpentligvis er boligen i god stand og krever normalt med vedlikehold. 
Enten det er en leilighet i ei blokk eller en enebolig så kan den enkelt leies ut møblert eller umøblert. 

Orker man ikke eller ikke har evner til å sette seg inn i enkle tiltak som depositumkonto, skatteregler og annonsering kan man sette bort jobben til en utleiemegler.

Uansett vil man kunne få en god inntekt på boligen i mange år og både kunne ta opp lån eller selge den hvis man skulle ha behov for mer midler i fremtiden.  

Hvis man må skifte vinduer bare fordi man trenger 20% større lysinnslipp, blir det fort demotiverende. Skifte vinduer er ikke billig.

Setter man bort jobb sitter man fort igjen med ingenting.

Det er du som kommer med dårlige løsninger, ikke jeg. 

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare selge skattefritt og bruke pengene til å kjøpe noen indeksfond? Kan vel forvente 5-8% årlig avkastning over lang tid og ingen ekstrajobb. Beholder jeg leiligheten så better jeg på en måte på fortsatt stigene boligpriser samt et godt utleimarket. Og jeg må skatte av leieinntektene. Så kanskje direkteavkasting per år kanskje bare er 2-3% utenom en eventuell prisstigning på leiligheten. Bruker litt synsetall, men dere forstår sikkert poenget mitt 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (25 minutter siden):

Du kan bare selge leiligheten skattefritt hvis arvelater kunne solgt den skattefritt.

Dette forstår jeg ikke helt. Kan du gi et eksempel?

La oss si leiligheten ble kjøpt i år 2000 av den jeg arver etter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...