Gå til innhold

Flytte til Stockholm

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er norsk, 35 år men har jobbet og bodd i London i 12 år.

Med brexit rundt svingen og mitt andre barn på vei er jeg interessrt i å flytte ut. Desverre er norge og danmark ikke veldig store i min industri så jeg lurer på hvordan det ville vært å bo i Stockholm?

Kort sagt, jeg vet ikek helt hva jeg lurer på men håper noen kan gi meg deres erfaringer eller intrykk av det å jobbe og bo I Stockholm. Jeg har ikke fulgt så veldig med på nyheter om sota bror de siste 12 åra.

Det er ikke en hemmelighet at en stor grunn for flytting vil være mye penger spart på barnehage og skolegang for mine to barn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke peiling, annet enn at venner har flyttet til Sverige for jobb.
Jeg tror Sverige og Norge er veldig like når det kommer til stykke. Ser for meg at det er noenlunde likt Oslo. En del arbeidsplasser, men mye dyrere enn mindre byer.

Tror nok du vil trives der. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Feitutenfett skrev (1 time siden):

Det er ikke en hemmelighet at en stor grunn for flytting vil være mye penger spart på barnehage og skolegang for mine to barn.

Har du sjekket lønnsnivået i Sverige? Er sikkert bransjeavhengig, men er fort vesentlig lavere enn London. På den andre siden er vel boligutgiftene også det.

Lenke til kommentar

Ja alt henger ofte sammen. Forskjellen på et land med høy inntekt er at man -kan- fremdeles velge å bo drittbillig, finne en veldig billig og dårlig standard leilighet, eller bo i campingvogn, og dermed tjene bra. Men i land med lav-middels lønn er det ofte vanskeligere fordi man tjener ikke så mye, det tar lenger tid.

Men tja, uten at jeg har førstehåndserfaring, leser man jo mye om gjengoppgjør og til og med skyting i svenske storbyer da.. noe som er en litt skremmende faktor for min del. Kan være pressesvada men når politiet går frem og sier de sliter så er det jo litt sterke signaler. Er en stund siden nå men det forsvinner vel ikke på 1-2-3. Ville vurdért Oslo eller aller helst en middels stor norsk by om du fant en solid karriéremulighet her. Norge er trygt og nordmenn er snille.

Lenke til kommentar

Jeg har levd, bodd og arbeidet i flere storbyer i Skandinaiva. 
Jeg bodde og jobbet i Sthlm i midten av 90-tallet. Mine bekjente fra den tiden som fremdeles bor i byen, sier at mye har endret seg på noen områder siden den gang.
For det første er det "arbeidsgivers marked" i den forstand at det er veldig mye godt utdannet arbeidskraft å få tak på. Dette avspeiler seg i lønnsnivåene. Sthlm er en by som er dyr å bo i. Oppsummert kan man si at den som velger å bo, leve og arbeide i Sthlm, i gjennomsnitt har mindre å rutte med etter alle utgifter, sammenlignet med resten av den svenske befolkningen. Det er lettere å regulere dette som singel eller "dinker". Som barnefamilie er du prisgitt tilbudet. 
På veldig mange måter er Sthlm en fantastisk by, men den har sine baksider som alle andre storbyer. Det som kanskje skiller Sthlm ut fra de andre skandinaviske storbyene, er glansbildet på overflaten. Joda, du finner det overalt, men min oppfatning er at glansbildet om Sthlm skinner ekstra mye og at det er flere ting under overflaten som er ekstra råttent. I tillegg til dette kommer det å forholde seg til svensker, som vi vet skiller seg fra nordmenn mer enn man skulle tro. 
Jeg anbefaler definitivt personer å prøve seg i Sthlm, men ikke en barnefamilie...

Lenke til kommentar

Jeg kjenner Stockholm temmelig godt. En meget flott by, særskilt sommerstid. Vinteren gir en del ufyselig vær.

Det er en ganske stor by rent geografisk.

Skal du bo sentralt (og bra), innom tullarna, så koster det en hel del. Det er MANGE som arbeider i Stockholm

og som dagpendler ganske langt.

Lenke til kommentar

Hvis du vil bo med kongelige så er sødermalm stedet og rikinger bor sør stockholm ved nacka strand. Hvis du heller vil bo i ghettoer så kan jeg anbefale stendene nord for stockholm som Rinkeby, Tensta, Akalla, Husby osv, det er også billigere å bo der da disse stendene ligger runt 30 min unna Stockholm. Ellers er også Solna bra sted å bo fordi det ligger ikke så langt fra byen og er ikke så dyrt.

Uteliv så anbefaler jeg Slussen, ellers er Stockholm veldig stor, med tanke på de rundt 200+ øyene som ligger rundt omkring. Det er øyer med fornøyelsespark som man kan reise med ferge og  kan ta 15-20min. Ellers har man gamla stan som ligger midt i stockholm  som er mitt favoritt sted å henge med venner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...