Gå til innhold

Anleggs­bransjen ødelegger: Klimagass­utslippene øker i hovedstaden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette mangler jo vesentlig kontekst. Det er jo ikke først og fremst anleggsbransjen, men behovet for nybygg som forurenser. Regjeringen forurenser fordi dem vil fortette hovedstaden. Kundene kjøper produkter som skaper forrurensning. Løsningen er enkel hvis målet er og redusere forrurensningen: skru opp prisene, så får man det man vil ha av utslipp. Det betyr at boliger og næring blir dyrere per kvm, kanskje drastiske mye dyrere. Det går selvfølgelig an og redusere forrurensningen i anleggsbransjen, men det går ikke an og kutte det helt og bygge i takt med slik vi gjør i dag. Om vi virkelig skal gå inn i en del av kjernen til miljøkatastrofe må vi gå dypt inn i oss selv. I kapitalisme hvor ting alltid skal vokse ligger det forbruk med liten grad av gjenbruk på agendaen. Mye av nøkkelen til reduksjon av forrurensningen er at vi endrer vårt tankesett rundt vår uendelige lengsel etter og kjøpe nye ting, at nye varer blir mye dyrere, og får lengre levetid. Det betyr at man har mobiltelefonen i 5-8 år i stedet for 2. Det betyr også at vi kanskje til og med noen ganger lapper tøyet vårt, og reduserer forbruk og sløsing av mat.

Det er mange artikler om forrurensning og betong, men dem bringer lite nye ideer eller ny-tenkning. Jeg tror i heten av frykten for CO2 og havnivå at vi mister perspektivet. Først var dyr onde fordi dem fiser, mens nå tenker vi nytt fordi dyr skaper etterspørsel etter gress som binder opp CO2. Jeg tror vi burde allerede være ganske fornøyde i vesten med progresjonen innen miljø-forbedringer. Se tilbake og bli imponert! Dette kommer til og gå bra til slutt! La oss ikke bare klage over hvor ille ting er!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Men det er fordi klimafantikerne vil at alle skal nå i bittesmå betonggbur der tilgang på sollys, hage og andre ting som er nødvendig for livskvalitet er kun for de rike.

 

Eneboliger med solceller, plasser på utmark og fjell og elbil i garasjen eer betydelig bedre for LIMITED enn dette hysteriet om å tvinge folk til å bo trangt og stressende. Hele fortettingen er jo en varepakke til sykdomssprednig og mentale lidelser. 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
10 hours ago, Joachim Osmundsen said:

Dette mangler jo vesentlig kontekst. Det er jo ikke først og fremst anleggsbransjen, men behovet for nybygg som forurenser. Regjeringen forurenser fordi dem vil fortette hovedstaden. 

Regjeringen og regjeringen fru blom, det er nå MDG og AP som regjerer i Oslo og snur bygda på hauve så rett skytsen til riktig kontekst.. hehe. Men elles riktig å påpeke at det er utbygger og ikke bransjen som er problemet.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar
Joachim Osmundsen skrev (12 timer siden):

Dette mangler jo vesentlig kontekst. Det er jo ikke først og fremst anleggsbransjen, men behovet for nybygg som forurenser. Regjeringen forurenser fordi dem vil fortette hovedstaden. Kundene kjøper produkter som skaper forrurensning. Løsningen er enkel hvis målet er og redusere forrurensningen: skru opp prisene, så får man det man vil ha av utslipp. Det betyr at boliger og næring blir dyrere per kvm, kanskje drastiske mye dyrere. Det går selvfølgelig an og redusere forrurensningen i anleggsbransjen, men det går ikke an og kutte det helt og bygge i takt med slik vi gjør i dag.

Ifølge tallene er det jo ganske tydelig at det er bruken av anleggsdiesel som er den store kilden til økningen i utslipp. 

Sitat

I Miljødirektoratets statistikk er det egne utslippstall fordelt på forskjellige kategorier. Her ser vi at kategorien som inkluderer bruk av anleggsdiesel (annen mobil forbrenning) langt på vei forklarer utslippsøkningen siden 2016. Denne kategorien økte fra rundt 189 000 tonn i 2016, til 256 000 tonn i 2018. Dersom denne kategorien hadde holdt seg stabil i perioden, ville det vært en svak nedgang i utslippene fra 2016 til 2018

Du har nok rett i at økt pris kan redusere utslippene, feks på avgiftsfri  anleggsdiesel, men dette vil nok føre til minimale totale økninger. Det er en liten del av totalprisen, og det finnes løsninger for en del av dieselbruken allerede. Det finnes mange lifter på strøm eller batteri, man kan varme med strøm fra varmepumpe eller vifteovn, man kan bruke stasjonære elektriske kraner istedet for dieseldrevne mobilkraner, elvarebiler osv.

 

Det er noen som maser om at man skal kutte i avgiftslettelser for elbiler fordi de mener vi ikke sparer nok utslipp pr krone, men hvor mye utslipp sparer vi på å gi avgiftsfritak på anleggsdiesel? Burde ikke denne opp på minimum samme nivå som strøm, eller kanskje mer fornuftig dobbelt så høyt, eventuelt sette ned elavgiften?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvilke klimagasser? Snakker de om CO2? CO2 er ingen livsfarlig klimagass, men snarere livsviktig for planter og videre alt liv på jorden. Hele premisset om klimakrisen er bygd på en løgn.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...