Gå til innhold

Assassin's Creed Odyssey-teamet ville ha Kassandra som eneste spillbare figur – Ubisoft-ledelsen sa nei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kanskje forklaringen på hvorfor Kassandra er en langt mer gjennomført karakter med tanke på stemmeskuespill osv. Alexios høres jo ut som han kunne vært med i den Herkules-serien fra 90-tallet.

Horizon, The Last of Us Pt. 2, Nier: Automata, Hellblade osv. er vel alle eksempler på det motsatte.

Når det er sagt er faktisk jeg mindre interessert i spill hvor man spiller som en kvinne. Jeg spiller for innlevelse, og akkurat det gjør det litt vanskeligere for meg. Beklagelig, men sånn er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne avgjørelsen er nok basert på salget av tidligere AC-spill med kvinnelige protagonister (Liberation, Syndicate). Det er enklere å skylde på at det er kvinnene sin feil, i stedet for å innrømme at noen av spillene deres kanskje ikke var så bra i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spilt tomb rider i sin tid, og nyere tid har jeg spilt horizon, var bare helt råe karakterer begge to. I horizon etterfølger forventer jeg å spille samme kvinne

Jeg er en biologisk gutt for ordens skyld

Lenke til kommentar

Er da mange spill med kvinnelig hovedrolle som har satt spor i spillverden. Kan i alle fall nevne noen:

Mirrors Edge

TLJ/Dreamfall

Metroid

Life is Strange

Portal

Bayonetta

Tomb Raider

Nier Automata

No One Lives Forever

Det er sikkert mange fler som har satt spor i spillverden og har vært med å definere hvordan spillverden ser ut i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...men jeg har blitt fortalt at den eneste grunnen til at spill har kvinnelige hovedkarakterer er fordi de stakkars utviklerne blir tvungne til det av de store slemme SJW-ene. Når spill har mannlige hovedkarakterer er det fordi det er det som er normalt. 

Det kan vel umulig være slik at det  i mange tilfeller er slik at utvikleren faktisk ønsker å ha en kvinnelig hovedkarakter i spillet sitt, men at det til syvende og sist er utgiveren som bestemmer dette? ?

Med det sagt, så kan jeg forstå hvorfor utgiveren kan bestemme seg for å overstyre utvikleren. I en god del tilfeller er det nok slik at en tradisjonell protoganist selger bedre enn en utradisjonell en. Forhåpentligvis kan spill som AC Odyssey, Horizon, Gears 5 og TLOU åpne nye dører for økt representasjon i AAA spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ett nytt tilfelle av noe som ikke er diskriminering.

Ett selskap investerer pengene sine i ett produkt. De bruker statistikk til å se hva som selger mest. De vil lage ett produkt som selger mye, og bruke lite penger. Dette er ikke diskriminering, det er business sense.

Personlig har jeg ingen problemer med å spille kvinne, ofte velger jeg det om jeg kan. Men jeg er ikke en del av majoriteten. Men hva jeg vil eller ikke vil er fullstendig irrelevant. Om det er så viktig for meg at jeg kan spille kvinne, og et spill ikke tilbyr den muligheten, ja så spiller jeg ett annet spill. Ferdig med den saken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (5 timer siden):

Når det er sagt er faktisk jeg mindre interessert i spill hvor man spiller som en kvinne. Jeg spiller for innlevelse, og akkurat det gjør det litt vanskeligere for meg. Beklagelig, men sånn er det.

Disclaimer: Det jeg skal spørre om nå kan lett tolkes som dømmende og kritisk, så jeg ønsker først å påpeke at det er det ikke ment som! Jeg er oppriktig interessert i ditt perspektiv, og nysgjerrig fordi jeg selv kjenner meg ikke igjen i å slite med innlevelse fordi den figuren jeg styrer er en kvinne og ikke en mann. For min del handler historiedrevne spill om å følge historien til den figuren spillutvikleren har valgt ut til meg. Om det er en mann eller kvinne er totalt likegyldig.

Så til det jeg lurer på: Gjelder dette bare spill, eller også filmer, serier, bøker etc.? Og hvis det bare gjelder spill, handler innlevelsen for deg om at du må kunne late som/rollespille/føle at du er figuren du styrer, at det er deg? Har du da samme problem når hudfarge/alder/lignende ikke matcher med din egen, eller gjelder det bare kjønn? Og hva skjer da i spill der den/det du styrer ikke er et menneske i det hele tatt, men et dyr/en bil/annet?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zedarius said:

Snålt at et ingrodd mannebarn som holdt forretningsmøter på strippeklubb ikke så verdien i nye spillergrupper.

Knis.

Litt forunderlig at man går til personangrep når man ønsker å fronte aksept og toleranse.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nevnarion said:

Disclaimer: Det jeg skal spørre om nå kan lett tolkes som dømmende og kritisk, så jeg ønsker først å påpeke at det er det ikke ment som! Jeg er oppriktig interessert i ditt perspektiv, og nysgjerrig fordi jeg selv kjenner meg ikke igjen i å slite med innlevelse fordi den figuren jeg styrer er en kvinne og ikke en mann. For min del handler historiedrevne spill om å følge historien til den figuren spillutvikleren har valgt ut til meg. Om det er en mann eller kvinne er totalt likegyldig.

Så til det jeg lurer på: Gjelder dette bare spill, eller også filmer, serier, bøker etc.? Og hvis det bare gjelder spill, handler innlevelsen for deg om at du må kunne late som/rollespille/føle at du er figuren du styrer, at det er deg? Har du da samme problem når hudfarge/alder/lignende ikke matcher med din egen, eller gjelder det bare kjønn? Og hva skjer da i spill der den/det du styrer ikke er et menneske i det hele tatt, men et dyr/en bil/annet?

Interessant felt vi er inne på her. Jeg tror nok det er ganske vanlig når man blir presentert for en character creator at man skaper en karakter i sitt eget bilde, fysisk sett. Men dette er bare fysiske egenskaper. Når man derimot kan skape sin egen historie som i Fallout, Mass Effect velger man på en måte karakterens oppførsel, og ofte gjenspeiler disse valgene spillerens personlighet. Ikke nødvendigvis deres tilpassede personlighet i virkelighetens samfunn, men mer deres indre personlighet, som gjerne ikke vises utad så ofte.

Det er vel ikke helt dustete å anta at mennesker har for vane å identifisere seg med individer man observerer fellestrekk med, det være seg fysisk eller psykologisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...