Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Felles hus av samlingsbrudd


Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer vært sammen i 3 år. Etterpå han har tatt slutt også vi måte flytte ut.  Jeg har kjøpt et hus og bodde der i 2,5 år alene. Men det var mye innimellom. Vi aldri klarte å slutte helt. Vi bodde ikke sammen men har møtet og har vært sammen på ting. I februar han har sagt at det blir beste å kjøpe et hus sammen og være sammen igjen. Men han sier nå at har samme følelse som før for 3 år siden. At ser ikke oss sammen om 5-10 år. At har ingen følelse for meg. Han jobber skikkelig mye. Oppe klokka 6 og hjemme 22. Jeg vet at han liker å jobbe så klager aldri på det. Jeg ordner alle ting hjemme, lager mat, vasker. Jeg elsker han og vil være sammen med han. Syns det er for kort periode for å bestemme om slutt. Men om det blir helt uaktuelt for han så jeg vil bor her helt til min datter blir ferdig på ungdomsskole. Vi har flyttet til han i 2014 fra hjemlandet våres, flyttet ut fra han i 2017 også Flyttet sammen igjen nå.  Jeg syns det blir for mye for barn ? .  Han vil kjøpe meg ut. Jeg har ikke rå til å kjøpe han ut. Hus har kostet nesten 5 millioner. Er det noen bra løsning ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han jobber mye .. men er det nødvendig? Kan han ikke jobbe litt mindre og bruke mer tid med deg og barna? Litt rart han kan si han ikke har noen følelser for deg når han aldri bruker tid sammen med deg.

Uansett ... det er jo leit at det blir sånn. Men om det MÅ bli sånn, så er det beste for deg å tenke 20-40 år frem i tid ved det neste valget du gjør, for din egen og barnas del. Stabilitet er viktig. Hvis han kjøper deg ut, så vil du jo sitte med en god sum penger som du kan kjøpe en bolig med.

Jeg synes han bør egentlig være litt snill her og la deg og barna få bo der dere bor, hvis du synes det virker bra. Du er jo der hele tida og holder huset i stand, så jeg synes du fortjener å få bo der. Synes han burde gå med på en slags betalingsløsning eller noe som gjør at du kan bo der til barna er voksne nok til å få seg jobb og bo selvstendig, hvis han har noen respekt og æresfølelse for familie.

Det vil ordne seg uansett hvilken retning det går i! Bare hold fokus og prøv å kartlegg hva du vil gjøre uansett utfall.

Lenke til kommentar

Nei. Det er ikke nødvendig.  Han bare liker å jobbe. Han klager at vi finner ikke på noe men han jobber jo hele tiden. Men jeg tror at han har ikke lyst til å finne på noe med oss. Vi har ikke felles barn. Jeg har ei datter fra før. Jeg vil bo sammen med min datter i dette hus i 3 år. Helt til hun blir ferdig med ungdomsskole. Han sier at vi kan bo her Max 1 år. Men det hjelper ikke i det hele tatt. Syns det er urettferdig. Alle konsekvenser skal gå over meg og min datter. Det er han som har ombestemt seg plutselig 

Lenke til kommentar
Lola88 skrev (2 timer siden):

Nei. Det er ikke nødvendig.  Han bare liker å jobbe. Han klager at vi finner ikke på noe men han jobber jo hele tiden. Men jeg tror at han har ikke lyst til å finne på noe med oss. Vi har ikke felles barn. Jeg har ei datter fra før. Jeg vil bo sammen med min datter i dette hus i 3 år. Helt til hun blir ferdig med ungdomsskole. Han sier at vi kan bo her Max 1 år. Men det hjelper ikke i det hele tatt. Syns det er urettferdig. Alle konsekvenser skal gå over meg og min datter. Det er han som har ombestemt seg plutselig 

Forstår. Tja! Da virker det nesten som at det beste er om dere da bor der i 1 år.. men å bo med en sånn friksjon i dynamikken er jo ikke helt bra. Men nå er han jo ikke der mer enn sen kveld og natt, så du og datter får jo mye tid der.

Ikke så enkelt å vite hva det beste her er. Jeg ville prøvd å snakke med han over tid om å komme frem til en løsning som er best for deg og datteren, en rettferdig og langsiktig (20-30 år) løsning som virker for alle. Det finnes alltid en løsning, den må bare forhandles frem.

Lenke til kommentar

Vi kan bo i dette hus i et år uten han. Han kan flytte ut. Men 1 år blir vel ikke nok. Jeg vil at min datter går på samme skole i 3 år. Vil ikke noen forandring for henne akkurat nå. 3 måneder etter vi har flyttet inn. Hun trives i dette hus, har gleda seg så mye til å få nytt rom, har allerede mange venninner. Syns det blir jo mye lettere om 3 år. Hun blir 16, skal begynner på vidregåendeskole så må bytte skole uasnett. Jeg har et hus fra før som jeg leier ut nå. Vi kan bare komme tilbake ditt om 3 år. Syns det er unormalt å flytte 2 ganger på 3 måneder ?

Lenke til kommentar

Han -sier- dere kan bo der i ett år -nå-, men det kan hende han endrer mening over tid. 1 år er lang tid. Jeg ville latt tiden gå litt, nå som du likevel har mulighet til det, og prøve å forhandle frem noe bedre når det passer. Han kan komme i annet humør og være mer samarbeidsvillig.

Vet godt hva du mener, jeg har flytta 2 ganger på 3 måneder selv 2 ganger i livet. Ekstremt slitsomt. Så jeg ville prøvd å ikke få det til å skje.

Prøv å tenk positivt, vet det er vanskelig, men prøv å husk at det er mange som har det verre, på mange måter. Rus, vold, hjemløshet, milliongjeld. Sykdommer. Ting kunne alltid vært verre.

Så må man bare prøve å få til de beste løsningene og holde hodet kaldt.

Lenke til kommentar

Samme hva vi bestemmer så må ha det skriftlig.  Så han kan ikke ombestemme seg plutselig igjen. Ja. Det er kjempe mye styr med flytteprosessen men det spiller ikke så stor rolle om jeg er alene, uten barn. Tenker bare om hennes trygghet nå. Jeg bare prøver å avtale noe med han fordi den situasjon er slitsom. Vi bor i samme hus men han nesten «ser ikke meg». Syns at jeg fortjener ikke det. Vi kjente hverandre i 7 år, jeg har ikke gjort noe stygg mot han, prøvde å gjøre alt best som jeg kunne også ble ikke nok bra uansett.  Heldigvis min datter er på ferie med familie. Hun pleier å være borte hele sommer så hun har ikke opplevd det som er mellom oss nå. 

Lenke til kommentar

Ja, det er ingen dårlig idé å gjøre noe skriftlig. Burde nevnt det, når det kommer til langvarige avtaler på den måten, så er det lurt å ha det skriftlig. Og så detaljert som mulig.

Forstår deg, virker veldig urettferdig for din del. Derfor er det nå viktig at du prøver å få til en så bra avtale som mulig. Å være hjemme og holde hus er også jobb som burde bli respektert. Hvis han ikke gjør det så viser jo det at han ikke er noe særlig å samle på.

Er bra datteren har fått tid vekk fra dette da. Men fint om du prøver å få ordnet opp i dette fortest mulig så klart. For din egen del.

Hva har du tenkt å prøve å avtale med han?

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal bare selge mitt hus fra før og prøve å kjøpe et hus i dette område. Jeg og min datter trives veldig godt der. Veit om et eldre hus som kommer til salgs snart. Kan bo i ex sin hus i et år også pusse opp den andre. Tror kanskje det blir det beste løsning. Det blir jo mye jobb så klart. I mitt andre hus trenger ikke gjøre noe pga er helt ny pusset opp innvendig og utvendig.  Men det blir den pris som jeg må betale for en dumt desisjon dessverre. Han har sagt i dag at vi kan bo i «hans» hus 1,5 år, men det er ikke nok uasnett. 3 år er perfekt for oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lola88 skrev (2 timer siden):

Kanskje jeg skal bare selge mitt hus fra før og prøve å kjøpe et hus i dette område. Jeg og min datter trives veldig godt der. Veit om et eldre hus som kommer til salgs snart. Kan bo i ex sin hus i et år også pusse opp den andre. Tror kanskje det blir det beste løsning. Det blir jo mye jobb så klart. I mitt andre hus trenger ikke gjøre noe pga er helt ny pusset opp innvendig og utvendig.  Men det blir den pris som jeg må betale for en dumt desisjon dessverre. Han har sagt i dag at vi kan bo i «hans» hus 1,5 år, men det er ikke nok uasnett. 3 år er perfekt for oss. 

Å ja! Jeg hadde kanskje ikke lest nøye nok - visste ikke at du hadde et hus fra før. Forstår godt at det er kjipt å selge det du har som er nytt ja. Men hva ofrer man ikke for barna?

Du er i hvert fall intelligent nok til å innsé hva som gikk galt, og du gjør det beste du kan gjøre. Du tar deg tid til å finne ut hva som er best. Dét er en veldig god egenskap.

Så -kanskje- din eks-samboer lar dere bo der litt lenger hvis det trengs, når du er i gang med opp-pussing, -hvis- du bestemmer deg for å gjøre det sånn da.

Hvis jeg skal komme med et forslag, så er det å kanskje fokusére på å kjøpe en passelig stor leilighet i stedet for, kanskje en ny leiliighet, så du slipper å pusse opp så mye. Og heller fokusére på å leve i stedet for. Du har jo litt tid til å tenke nå og finne den beste boligen. Hus krever mye vedlikehold og jobb, og koster mer penger å vedlikeholde. En leilighet i sameie kan ha mye lavere utgifter og kreve mindre jobb ... for meg er dét viktig. Så slipper man å bruke livet på å bekymre seg.

Lenke til kommentar

Situasjon er ikke så ille. Jeg har nok penger til å kjøpe noe som koster Max 3,5 mln totalt hvis jeg selger mitt hus. Men det er ikke nok penger for å kjøpe ut ex. Dette hus som vi bor nå og har 50/50 kostet 5 mln ? jeg bodde hele mitt liv i et hus. Syns det er koselig med litt store hagen og bra plass. Fint for barn å ? så jeg tenker om kjøpe et hus i område hvor vi bor nå eller vil gjerne bo hos ex i dette 3 år og bare flytte tilbake til mitt hus etterpå. Det er denne 2 løsning som jeg tenker på akkurat nå 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...