Kjetso Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 (endret) Skal sette sammen en PC til min sønn for gaming, og har kjøpt en ADATA ASX8200PNP 512GB Hva tenker dere, bør jeg: 1) Partisjonere disken til en C til operativ system og en D til filer? I så fall hvor hvor stor andel til C? 2) Bare ha alt på C? Eller blir det rotete? 3) Det beste er gjerne å kjøpe en ekstra SSD på 256 GB og ha operativsystemet på den? OK med to SSD M.2 på hovedkortet ASUS ROG Strix 450-F Noen råd? Endret 21. juli 2020 av Kjetso Lenke til kommentar
j-- Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Ville latt alt være en partisjon. Om det blir trangt om plassen etterhvert så er det styrete med flere partisjoner. 1 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Ville ikke anbefalt å kjøre 2 m.2 disker da skjermkortet kun vil kjøre i 8x. 512gb er det nesten ikke vits å partisjonere. Spill nå pleier vel være over 100gb og som han over meg sier er det bare stress. Hadde heller anbefalt å ha en 2tb snurrdisk i tillegg med det budsjettet. 1 Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 24. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2020 (endret) Takk for anbefalinger. Kjører alt på en partisjon fremover, så blir det heller en ny gammeldags HD om vi behøver mer lagringsplass. Så det å kjøre to m.2 disker er ikke å anbefale, og skjermkortet kjører i 8x. Hva betyr så dette - at det da kjører med halv hastighet vs med 16x. Men vil man da oppleve halv ytelse, eller er dette mer teoretisk? ------- Har søkt en del rundt dette temaet men finner ingen 100% gode svar.. På Asus hjemmeside står det vel det du skriver - at om 1) Sata port 5 og 6 er disabled om man bruker m.2_1 og 2) at om man bruker m.2_2 så vil PCI x16_1 kjøre x8. Men - kan man ikke da bare ha skjermkortet på PCI x16_2? https://www.asus.com/no/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/overview/ *3 When the M.2_1 Socket 3 is operating in SATA or PCIE mode, SATA6G_5/6 ports will be disabled.*4 When the M.2_2 is occupied by M.2 device, PCIe x16_1 will run at x8 mode. Endret 24. juli 2020 av Kjetso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå