Manplan Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Hei! Jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg, så jeg håper noen her kan gi meg noen gode svar. Jeg er en mann som er 34 år gammel, og har i mange år slitt med utmattelse, og div andre plager som jeg straks kommer til. Jeg har vært innom veldig mange spesialister for å finne ut hva som er galt, men ingen finner noen feil. Det siste året har jeg begynt å lese mer om hormoner, og har blandt annet lest en av bøkene til Thierry Hertoghe, en Belgisk endokrinolog. Ut ifra hans bok, har det blitt veldig tydelig at jeg har diverse hormonmangler. Noe av det han vektlegger er at leger i dag er for opptatt av hva blodprøvene viser, i stedet for å se på symptomer. Jeg har stort sett alle symptomene som man kan ha ved testosteron mangler, men alikevel viser blodprøvene mine at jeg er innenfor normalen. Mitt testonivå ligger på ca 11, men med uttalige øvelser, forandring i livsstil og kosthold har jeg i perioder klart å komme meg opp på 18. I Norge sier de fleste helseinstitutt at riktig nivå er mellom 9 og 35. Så hva hvis kroppen min er optimal på 30, når jeg ligger på 11-18? Thierry sier videre at alle menn som har t. nivå under 20 burde få tilskudd av det. Han snakker da om fysiologiske doser, som for eks krem, som er så bittesmå mengder at testiklene ikke kutter produksjonen. Hver gang jeg tar opp noe av dette med en lege, blir de så ukomfortable og begynner å vri seg i stolen og blir helt uvel. Og mine ideer slåes hardt ned på, selv om de kommer fra en Endokrinolog som er velrenommert. Jeg kjenner andre som er litt i samme båt, som nevner testo og hormoner, og får aggressive svar av legen om å glemme det. Finnes det ingen leger der ute som i det minste er villig til å prøve noe? Eventuelt det Thierry mener er riktig? I Norge har vi svært få endokrinologer, hvorav de fleste er ikke tilgjengelig uten henvisning. Og legen min nekter plent å henvise meg. Jeg har derimot truffet en endokrinolog, uten å nevne navn, så er han ikke særlig interessert i å høre på pasienten, bare bli fort ferdig. Det sier for øvrig omtalene om han på nett også, noe jeg ikke leste før etter jeg hadde vært der. Noen av symptomene jeg har er utmattelse, depresjon og angst (i liten grad), dårlig ereksjon, lite sexlyst, umulig å bygge muskler (uansett kalori overskudd\mye søvn, utallige forskjelllige treningsprogram over 8 år + div), veldig vanskelig å gå ned i vekt tross mange forskjellige dietter og endringer (blir bare tynnfeit, mister muskelmasse likt som fett, så fettprosenten går ikke noe særlig ned. Har prøvd keto, vegan, vegetar, lavkarbo, lite fett og mer, alle sammen i lengre perioder), hårtap, lut rygg, rynker ved øynene, slapp mage, dårlig husk, mangel på selvtillit, dårlig søvn, tørre øyne, mye svetting og mer. Noen vil si at dette er symptomer som ikke er livstruende, men det er jo ikke poenget. Hver person må behandles etter sine problemer, og taes seriøst. Dessuten så er det greit å fikse noe når det er slitt, og før det blir ødelagt. For da kan konsekvensene bli mye mer alvorlige. Jeg blir helt frustrert over hvor vanskelig det skal være å komme i kontakt med en lege eller endokrinolog som er åpen for slike ting, og det er tross alt snakk om behandling som er bevist og dokumentert, men det er bare en vanvittig treghet i systemet. Og legene er jo tross alt mennesker de også. Symptomene jeg har nevnt her gjelder for testosterone, men jeg har tilsvarende symptomer typisk for dhea, melatonin, veksthormon, t3 og mer. Det koster noen tusenlapper å treffe en endokrinolog, og jeg har allerede truffet en. Å treffe Thierry koster fort 20000,- og det er nok ikke aktuelt, siden jeg heller ikke vet om man kan få de medisinene han skriver ut med til landet uansett. Jeg har prøvd å ringe til diverse endokrinologer, men selvfølgelig kan man ikke få snakke med endokrinologen, bare med resepsjonisten. Og de vet selvfølgelig ikke noe om dette når jeg prøver å spørre de om situasjonen min. Så da må jeg liksom gamble på endokrinologene. Kan noen her anbefale meg en endokrinolog som man ikke må ha henvisning for å treffe, eller en lege, som er åpen for slike ting? Som virkelig hører på pasienten, og som ikke bestemmer seg for at det pasienten sier skal uansett være galt? Jeg skjønner at det kan være provoserende for en lege når en pasient kommer inn og tror han er ekspert. Men samtidig må man forstå at hvis en person er kildekritisk og litt dyktig, kan han jo lese de samme bøkene som en lege har brukt i sine studier. Trenger ikke å være at man bare har lest dårlige meninger og synsinger på facebook eller youtube På forhånd takk ❤️ Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Selvdiagnostisering er ikke akkurat det mest treffsikre, oppfordrer deg heller til å prøve en annen fastlege eller be nåværende om en henvisning til hudlege (hvis det er hormoner inne i bildet). Forklar symptomene så er du på god vei. :-) 3 Lenke til kommentar
Manplan Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2020 Enig i at selvdiagnostisering kan være vanskelig, men når det gjelder symptomer som depresjon, angst, utmattelse og lignende, så er det noe som bare en selv kan påvise. Ingen kan se på deg og si at du ikke er deprimert. Videre har jeg allerede byttet lege tidligere, og ønsker ikke å være en som hele tiden bytter lege bare fordi man ikke får det slik man ønsker. Jeg byttet for lenge siden til en veldig god lege, som var åpen for å prøve mye forskjellig. Han hadde forståelse for de symptomene jeg hadde på den tid, og selv om han selv ikke kunne si hva som var galt, leste han på nett mens jeg var hos han for å se hva slags behandling andre mennesker hadde fått eller prøvd, og var villig til å la meg prøve diverse kontroversielle ting, så lenge det vanlige ikke fungerte. Han klarte også å lese litt mellom linjene, som det med hormon nivåene, normalt vs optimalt o.l.. Men den legen forsvant selvfølgelig, og begynte å jobbe et annet sted. Den nye fastlegen min satte umiddelbart en stopper for slike ting, og han mener at de symptomene jeg har må jeg bare lære meg å leve med, og han sier at det ikke finnes noe legevitenskapelig årsak til å henvise meg til verken endokrinolog eller hudlege Veldig motiverende. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 hypofysen som skaper problemer? jeg bruker testo gel,da jeg ikke produserer testosteron,eller andre hormoner,men er helt utslitt uansett,det verste man gjør,er og sette seg ned,da dupper man av innen et par minutter,så er viktig og være i aktivitet uansett om det er et ork Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 (endret) Har du prøvd psykologi? Livsmål? Hvis jeg ga deg hundre millioner kroner, ville dét forandret på noe? Hvordan har det vært med det psykososiale? Har du hatt en grei nok oppvekst eller har det vært vanskelig? Og jobb? Å få motivasjon, respekt, oppbacking og positivitet er viktig for å føle at en selv og det en gjør blir verdsatt. Endret 21. juli 2020 av Taurean Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Uansett dose om det er krem eller sprøyter så vil testiklene dine bli mindre samt LH vil gå til 0 dermed null egenproduksjon. Du vil også sannsynligvis bli steril av behandling med testosteron. Norge er ikke landet du ønsker begynne slik behandling, om man har råd finn en lege i schengen som spesialiserer seg på det så dra ned 4x i året hent medisiner eller få tilsendt. Min lege begynte teste menn med symptomer som utbrenthet, angst, depresjon som ikke kunne vektlegges spesielle ting eller hendelser i livet og da fant man ofte ut av de hadde lavt testosteron eller for lav/høy østrogen. I Norge får man ikke behandling med clomid/hcg/nolvadex eller normale doser ved injeksjon av testosteron dermed må mange drive smøre gele hver eneste dag som eneste alternativ. Lenke til kommentar
Manplan Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2020 Hei! Takk for tilbakemelding. Det kan godt hende at det er noe galt med hypofysen, men jeg har alikevel symptomer på mangler av hormoner som ikke produseres i hypofysen. Har du prøvd tilskudd av andre hormoner? Ifølge dr. Hertoghe så er det sjelden at man har mangel på bare ett hormon, det er som regel tre eller flere. Hva ligger testonivået ditt på må som du bruker gel? Taurean: Det første jeg fikk beskjed om da jeg fikk utmattelse, var at det var psykisk. Så jeg begynte å gå til psykolog over lengre periode, men fikk veldig grei beskjed av psykologen at det ikke var psykisk. Jeg har mange livsmål og mange ting som motiverer meg. Om jeg fikk masse penger, så hadde det selvfølgelig forandret hverdagen, men det hadde ikke gitt meg mere energi. Jeg sitter veldig godt i det økonomisk, selv om jeg ikke har jobb i dag. Oppveksten min har vært helt fantastisk, har gode mennesker rundt meg, så det er ikke noe jeg kan utsette på dette. Får nesten daglig ros og oppmuntring av venner og familie. Jeg har alltid mestret ting veldig fort, toppkarakterer på skolen, flink i idrett og sport. Jeg skjønner at det er vanskelig for de som leser innlegget mitt å vite hvordan jeg er, om jeg er kildekritisk eller ikke, og det kan virke som om jeg ikke er åpen for andre synspunkt, men det er ikke tilfelle. Jeg har brukt nærmere 50 000,- på spesialister, spesialister og spesialister Vitaminer og mineraler, mer spesialister, alternative metoder, kjøpt og lest over 30 bøker om kosthold, hormoner, ernæring, stoffskifte, anatomi, helse og mer. Mange av utredelsene jeg gjorde, ga meg håp om at "ja dette er årsaken", men videre utredning fant ut at det ikke var tilfelle. I fjor begynte jeg med veldig mange alternative metoder for å øke testonivået. Etter noen måneder med veldig mye daglige rutiner, følte jeg meg en del bedre, merket ikke til depresjon og angst, opplevde flere negative ting som ikke gikk inn på meg, som vanligvis ville ha knekt meg helt. Da tok jeg en ny test for testo, og oppdaget at jeg hadde klart å øke det fra 11 (som det hadde ligget på i flere år da) til 18. Det kan da vise til at dette har en sammenheng med de utfordringene jeg har. De daglige rutinene jeg har holdt på med tar en del tid, og livet kan av og til komme i veien så man ikke klarer å vedlikeholde alle rutiner. Da merker jeg raskt at angst og depresjon kommer tilbake. Men dette er bare snakk om ett hormon, og jeg har mest sannsynlig mangel på mange. Ikke klarer jeg å finne alternative måter for å øke de andre hormonene, ihvertfall som fungerer. Jeg ønsker å prøve denne veien med hormoner, da i små mengder, bare for å se om det fungerer. Men man finner ikke ut om det fungerer med mindre man prøver. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 jeg tar cortison og levaxin også,vet ikke hva testosteron nivået ligger på nå,men skal uansett til rikshospitalet og ta prøver og slikt i oktober,+ at jeg har time hos en lege på det lokale sykehuset som har hormoner som sitt felt mulig at det blir sprøyter med veksthormoner ettervert,det kunne hjelpe mot slitenhet,men det er veldig strengt,så man må måles over flere år,før man kan ta det men er uansett bedre en det jeg var,sov jo nermere 20t i døgnet Lenke til kommentar
Manplan Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2020 (endret) Hei DaniNichi. Takk for et veldig informativt svar! Jeg var litt usikker på om man kunne få med medisiner hjem fra utlandet, og om man eventuelt kunne få resept der og ta med hit. Er du sikker på at man kan få med medisiner fra andre land i Schengen med hit? Jeg har hørt om sterilitet i forhold til testotilskudd, men slik jeg forstår det er det når det blir gjort over for lang tid, og gjerne i for store doser. Det jeg forstår på Dr. Hertoghe er hvis kroppen min ønsker å ha et testonivå på 30, og jeg ligger på 11, og dermed bruker krem, slik at nivået er på et sted under 30, så vil kroppens feedback loop fortsatt mene at man skal produsere mer. Det er når man kommer over kroppens ønskede nivå at testiklene slutter å produsere. Han kaller dette for fysiologiske doser. Hva gjorde legen din med de han testet? Ga han de noen behandling eller henviste han de et sted? Du kan gjerne sende meg pm med navnet til legen din. Endret 21. juli 2020 av Manplan Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Hva med astrologi, hvilket stjernetegn er du? Hvilken dag på året er du født? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 nå er det sikkert litt forskjell på oss,da jeg hadde en svulst oppi topplokket,svulst på hypofysen,ca 3cm,og når de fjernet den,så var hypofysen ødelagt,så derfor jeg bruker hormontilskudd,noe jeg må bruke resten av livet. har du vert hos en urolog?han har vel dette som arbeidsoppgave Lenke til kommentar
Manplan Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2020 Hei Oter. Ja det kan godt hende at det er litt forskjell på oss pga svulsten, men jeg utelukker ikke at det er noe galt med hypofysen min. Kan hende at den forstyrrer resten av systemet i kroppen. Jeg har ikke vært hos urolog, legen min vil ikke henvise meg til noe som helst nå. Kan jeg få time hos urolog uten å ha henvisning? Taurean: jeg er skytten, født 27 november :) vet ikke hvordan det påvirker ting, har ikke satt meg inn i astrologi :) 1 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 du kan gå til en urolog som driver som privatist,mulig andre også,men det er dyrere da Lenke til kommentar
Manplan Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2020 Ja det er sant. Jeg var i en tlf samtale for noen minutter siden, hvor jeg ble anbefalt en urolog. Tenker jeg skal prøve ut det og se hvordan det går Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Hmm, okay. Nå skal vi huske at dette er alternativt, bare så jeg ikke får 50 brukere som anmelder meg til politi og psykiatrisk avdeling. Som skytte og spesielt første dekan (dobbel skytte, så og si) så er din energi ild, og din natur er bevegelig. Altså du er kvikk, søkende og lettomstilt. Du krever konstant stimuli, så og si, en nysgjerrig natur, som krever mye aktivitet og en del "action". Hvis du ikke får dette gjennom livet, så kan det bli til at du begynner å bruke denne naturen innover, at du søker sterkt etter svar der det kanskje er vanskelig å finne svar. Nå sier jeg absolutt ikke at det ikke er noe i det du skriver, du må fortsette å søke og prøve å finne ut av det. Jeg håper du får svar, og finner en spesialist som gir deg svarene du søker, for å si det sånn! Som er like ærlig om dette som du er. Men jeg vil også holde muligheten åpen for at du kanskje bare krever mental og intellektuell stimuli, at du kanskje kjeder deg veldig og trenger utfordringer. Det kan være å prøve hobbyer i alle områder som samfunnet kan by på. Skytten er også ofte veldig filosofiske. Det er kanskje dét tegnet som dreier seg mest om ærlighet og sannhet. Fanatisk opptatt av det, så og si. Det er min erfaring med de fleste skytter jeg har møtt både irl og på nett. Som tyr, så har jeg utfordret dem litt med min stae jordlige natur .. for eksempel, en gang jeg fortalte en litt eldre kar (som likte å ta seg en dram ^^), nabo til en bekjent, at jeg hadde dimmet fra militæret, fikk jeg passet påskrevet ^^ Da skulle jeg vært skamfull for at jeg ikke tjente landet mitt! Men jeg prøvde å forklare han at jeg valgte å tjene landet mitt ved å bygge det stein for stein, for å si det sånn (murer), men det falt ikke helt i god jord ^^ Det var et par andre ganger han ble skikkelig forbanna også, når jeg fortalte om hendelser fra livet mitt som han mente jeg burde håndtert annerledes. Som fast jord og bevegelig ild hadde vi veldig forskjellige naturer. Men han var aldri lei å ta en prat da, og veldig trivelig selskap. Aldri et kjedelig øyeblikk, alltid en morsom historie å by på. I måten du skriver på også, ser man tydelig at du er direkte, ærlig og veldig energisk. Igjen, dette er kun alternativt, og sett fra det astrologiske perspektivet. Om du velger å ta noe fra det eller ikke er helt opp til deg selv. Astrologien har gitt meg svar på veldig mye i livet, for å ha det skrevet da. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Kjære TS, De symptomene du ramser opp, er generelle symptomer som ikke er spesifikt for testosteron-mangel. Jeg oppfatter at du har landet på en diagnose og ønsker å få bekreftet diagnosen du selv har satt. Hvorfor har du ikke flere andre diagnoser enn denne, når symptomene du ramser opp kan være så mye annet? I medisinen så er det slik at pasienten presenterer seg til legen med diverse symptomer. Legens oppgave er å starte diagnostikk, hvor det vanligste og farligste er første bud. Deretter jobber man videre med fin-diagnostikk, ofte hos en spesialist. Noen ganger lander man ikke på noen diagnoser i det hele tatt, MEN man har utelukket mye annet. Jeg har selv opplevd at folk bestemmer seg for en diagnose, og gjør alt de kan for å få dette bekreftet. Dersom den diagnosen de har satt synes å være feil blant leger, så vil veien å gå bli enormt lang og smertefull, hvis man ikke er åpen for noe annet. Hvis man er helt overbevist om at man har rett, så skal man selvfølgelig følge veien videre. On 7/21/2020 at 10:32 AM, Manplan said: Finnes det ingen leger der ute som i det minste er villig til å prøve noe? Eventuelt det Thierry mener er riktig? Når du har testosteron innenfor normalområdet, så lider du ikke av såkalt "hypogonadisme". Det er stor variasjon blant mennesker hva testosteron skal ligge på, og hva som er riktig for DEG, vil svaret ofte ligge i andre prøver enn Testosteron. Et enklere eksempel er stoffskifte. Her er T3 og T4 virkestoffene. Man kan ligge lavt og høyt, men svarer for hva som er riktig for DEG ligger i prøven TSH, som er kroppens kjerneregulering av stoffskifte, og det er dette parameteret man bruker for å kontrollere pasienter med både høyt og lavt stoffskifte. Legen vil derfor ikke skrive ut testosteron til deg, fordi legen sitter da med ansvaret for behandlingen, og en lege skal ikke starte en behandling som han/hun ikke har tro på. Husk at testosteron er anabole steroider, og når du øker tilsetingen av dette utover kroppens naturlige mengder, er du i risiko for en del bivirkninger. Legen tar ikke dette ansvaret. On 7/21/2020 at 10:32 AM, Manplan said: Noen av symptomene jeg har er utmattelse, depresjon og angst (i liten grad), dårlig ereksjon, lite sexlyst, umulig å bygge muskler (uansett kalori overskudd\mye søvn, utallige forskjelllige treningsprogram over 8 år + div), veldig vanskelig å gå ned i vekt tross mange forskjellige dietter og endringer (blir bare tynnfeit, mister muskelmasse likt som fett, så fettprosenten går ikke noe særlig ned. Har prøvd keto, vegan, vegetar, lavkarbo, lite fett og mer, alle sammen i lengre perioder), hårtap, lut rygg, rynker ved øynene, slapp mage, dårlig husk, mangel på selvtillit, dårlig søvn, tørre øyne, mye svetting og mer. Symptomene du ramser opp har relasjon til hverandre. Depresjon fører til dårlig ereksjon, dårlig ereksjon gir lite sexlyst. Utmattelse fører til dårlig søvn, som igjen fører til vektoppgang og dårlig respons på trening osv. Hårtap er forbundet med høyt testosteron..... Jeg vet at det svaret jeg nå kommer med, er nok noe du ikke vil høre og sikkert noe du er sterkt uenig i. Jeg ville anbefalt deg å utvide horisonten, og prøve å finne andre årsaker til hvorfor du har de symptomene du har. Når flere leger og endokrinolog har sagt at du ikke har testosteron-mangel, hvorfor er du fortsatt overbevist om at du har det? Lenke til kommentar
Manplan Skrevet 16. august 2020 Forfatter Del Skrevet 16. august 2020 (endret) Hei AnnonymG. Takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg setter veldig pris på din input, og ser at du har tydelig innblikk i det vi snakker om her. De symptomene jeg nevner er noe som Thierry Hertoghe mener er tegn på testomangel. Jeg er klar over at ikke alle er enige i det Noe av det som gjør alt dette vanskelig, er at jeg\vi ikke har tid til å gå nok i dybden på alt. Hvis jeg skulle fortelle om alt av utredning jeg har vært igjennom, alt om hva alle legene og ekspertene jeg har vært hos har fortalt, videre om alt jeg har lest angående situasjonen min så hadde innlegget mitt tatt mange timer å skrive. Jeg har opplevd så mange leger som er ekstremt vanskelige og trangsynte, hvor de har ment at behandling som jeg foreslår ikke har dokumentert effekt eller er riktig. Hvor jeg har enten gått til behandlere eller spesialister direkte og så har dette fungert for meg. Blandt annet gjelder dette behandling av legghinne betennelse, trøbbel med korsryggen, skuldersmerte, allergi og mer, som jeg har klart å få bukt med, ved bruk av alternative metoder som da legen min bare sier at er placebo. Et annet eksempel på noe jeg mener er helt sykt, er når jeg først sier til legen min at jeg lider av utmattelse, så sier han kanskje det er på grunn av allergi. Du må ta allergi medisin. Så begynner jeg med allergi medisin. En måned etter kommer jeg tilbake og sier at det ikke har hjulpet, da sier han at allergi medisinen er kanskje grunnen til at jeg blir utmattet. Skjønner du at jeg blir frustrert når jeg møter leger på dette nivået? Her snakker vi om en person som ikke klarer å tenke veldig mye. Jeg vet at hårtap er forbundet med høyt testosteron, men som jeg nevnte tidligere, skriver Thierry Hertoghe i sin bok at det kan også forårsakes av for lite testosteron, han fikset selv sitt hårtap med testo tilskudd (kombinert med finasteride), og videre sier han at de med under 20 i testo, har for lite testo. Så for å svare på det siste spørsmålet ditt, hvorfor jeg fremdeles tror at jeg har testomangel: 1. Thierry sier at under 20 testo er for lite, jeg ligger mellom 11 og 18. 2. Som nevnt tidligere, når jeg klarte å øke testosteronet fra 11 til 18, merket jeg en stor forbedring på flere ting, spesielt på humøret og selvtilliten (sett i lyst av teksten over er dette nivået fremdeles for lavt, kanskje grunnen til at ikke alle symptomene ble forbedret) 3. Veldig mange av de symptomene jeg har står omtalt i boken til Thierry (i boken står det at hvis du har mer enn x antall av disse symptomene og ikke problemer med andre organer, er det veldig stor sannsynlighet for mangel på x hormon), hvor han videre forklarer at de fleste leger og endokrinologer overser mange av disse manglene fordi de stort sett er opptatt av blodprøve som er innenfor normen = ikke tilskudd, selv om kroppen egentlig ønsker mer. De er ikke like opptatte av symptomene som han er, og det hjelper ikke om man har all verdens med symptomer så lenge blodprøvene er innenfor. 4. Som nevnt tidligere, så kjenner jeg andre som er litt i samme situasjon som meg, som mener selv de har mangel på testo, men legene er uenig, og de har byttet lege flere ganger, gått til andre spesialister, og til slutt klart å få tilskudd, og det har gjort de mye bedre. Selvfølgelig er vi forskjellige, og det trenger ikke å være at det hjelper for meg. Men vil det å bruke en testokrem i noen uker, kunne påvirke meg såååå negativt når jeg allerede er i det lave snittet for testo, hvis ikke kroppen min ønsker tilskudd? Sett i forhold til alt jeg kan "tjene" på det, hvis det er problemet? Det er en sjanse jeg mener er verdt å ta, spesielt etter jeg oppdaget Thierry. Helt enig at noen av symptomene jeg nevner er relatert til hverandre, men alle? Når det står ramset opp så mange eksempler i boken til Hertoghe, om symptomer på testomangel, så tror jeg at det kan være en sammenheng. Derfor mener jeg at det vil være greit å utforske mer i den retningen, siden legene ikke har noen forslag lenger. Legen har sagt til meg at jeg må glemme å bli frisk. Jeg må slutte å tenke på å bli bra igjen... Jeg er 34 år gammel, synes du det er greit å gi opp livet nå? Helt enig der at mange folk bestemmer seg for en diagnose og de bare fortsetter der. Ser at det er vanskelig å forstå fra din side hvilken situasjon jeg er i, og hva jeg har vært igjennom. Jeg er en veldig åpen person, og har vært åpen for å prøve alt legene har foreslått, og alternative ting som andre har foreslått. Jeg synes det er veldig synd at hver gang noen prøver noe alternativt og det går galt, så blir det skikkelig blåst opp i media. "SÅ farlig er det å prøve alternative ting!!" Men når legene nekter for alternative ting, og det likevel fungerer, ja da er det bare placebo og ingen skal snakke om det. Legene gjør jo bare hva de er opplært til. Skjønner godt at medisin er en business, og firmaene som lager medisin skal tjene penger, men det er ikke det denne tråden handler om. Uansett så er leger bare mennesker de også, og som alle andre områder finnes det noen som er veldig smarte, utover jobben sin, og klarer å tenke større, og tenke litt utenfor boksen. Eksempel på dette er en utdannet bilmekaniker kan i et tilfelle ikke klare å finne feilen ved bilen til Thomas, men Steffen, som bare er selvlært bilmekaniker, klarer å finne feilen, fordi han tenker større. Nå sier jeg selvfølgelig ikke at alt av alternative ting skal bli normen, for det hadde bare vært kaos. Men hvert tilfelle må vurderes individuelt, og man må bruke hodet. Håper virkelig ikke noe av dette blir oppfattet som frekt eller aggressivt, for det er absolutt ikke hva jeg mener. Jeg er veldig glad for alle svar jeg får, og jeg ønsker bare å drøfte meninger og ideer, samt løsninger. Ha en fin dag og takk for svar ❤️ Endret 16. august 2020 av Manplan Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 Manplan skrev (På 21.7.2020 den 19.43): Hei DaniNichi. Takk for et veldig informativt svar! Jeg var litt usikker på om man kunne få med medisiner hjem fra utlandet, og om man eventuelt kunne få resept der og ta med hit. Er du sikker på at man kan få med medisiner fra andre land i Schengen med hit? Jeg har hørt om sterilitet i forhold til testotilskudd, men slik jeg forstår det er det når det blir gjort over for lang tid, og gjerne i for store doser. Det jeg forstår på Dr. Hertoghe er hvis kroppen min ønsker å ha et testonivå på 30, og jeg ligger på 11, og dermed bruker krem, slik at nivået er på et sted under 30, så vil kroppens feedback loop fortsatt mene at man skal produsere mer. Det er når man kommer over kroppens ønskede nivå at testiklene slutter å produsere. Han kaller dette for fysiologiske doser. Hva gjorde legen din med de han testet? Ga han de noen behandling eller henviste han de et sted? Du kan gjerne sende meg pm med navnet til legen din. Ja man kan hente for inntil 1 måned. Steril er det stor sjans for også ved medisinske doser dessverre. Vet ikke hva legen min gjorde han henviste dem nok videre. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 39 minutes ago, Manplan said: Hei AnnonymG.... Jeg skjønner frustrasjonen din, altså det kan føles håpløst. Finasterid er en såkalt kompetetiv inhibitor av et enzym som omdanner testosteron til en mer potent form for testosteron som gir hårtapet. Derfor gir det, for meg, ingen mening å ta testosteron med samtidig å hemme effekten av det. Såkalt "mannlig hårtap" er forbundet med testesteron, så å øke dosen vil egentlig være paradoksalt. Men, jeg har ikke selv forsket på dette så jeg kan jo bare støtte meg på hva litteraturen sier, jeg har ikke utprøvd dette i praksis. Hårtap i menn som er testosteron-assosiert, handler ikke om nivået lavt eller høyt testosteron, men testosteron-reseptor sensitivitet. Nå har ikke jeg laget noen studier på dette, men av tilgjengelig data kan jeg referere til en kohorte som ble publisert for 3 år siden. Studien har ikke en stor deltagerliste, men nok til å kunne sette en konklusjon i studien. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5817427/ . Du vet det kanskje også, men testosteron-nivået er ikke statisk slik som f.eks. saltnivået i kroppen. Stort sett alle kroppens hormoner fluktuerer i nivå gjennom hele dagen, og det er et poeng i at man skal måle test på fast tidspunkt når man skal gjøre flere målinger for å finne en reell mangel, altså kl. 08 på morgenen anser man nivået som høyest dersom man har en normal døgnrytme. Man må jo selvfølgelig også måle flere andre parametre (LH, FSH, SHBG, totalt- og fritt testosteron, prolaktin) for å sette testo-verdien i en sammenheng. 1 hour ago, Manplan said: Skjønner godt at medisin er en business, og firmaene som lager medisin skal tjene penger, men det er ikke det denne tråden handler om. Nei, det er ingen business - ihvertfall ikke for leger. Jeg må bare få det sagt, leger tjener ingen penger fra legemiddelfirmaer. Jeg skal ikke gå mer inn på dette, men måtte får det sagt. Men tilbake til trådens tema. Du har noen symptomer som du mener skyldes testosteron-mangel, og leger samt endokrinolog er ikke enig, men du er overbevist av boken til Thierry. Så hva skal man så gjøre videre? Det er ikke lett, jeg forstår det. Jeg kan ikke være helt uenig i deg, at man kunne prøvd testo. Noen ganger når legene kommer helt til kort, og man finner ikke årsaken til symptomene men allikevel har noen alternative diagnoser, så kunne man godt ha prøvd det ut så lenge det ikke utgjør en stor risiko for pasienten. Jeg har selv hørt om en pasient som er blitt oppstartet i hormoner, da pasient mente han/hun hadde en hormonmangel. Jeg kan si deg at dette gikk svært dårlig, og kroppens egne reguleringsmekanismer ble svært forstyrret, og det gjorde pasienten også. Det hele endte med en langvarig uttrapning av legemiddelet. Jeg håper du finner ut av dette. Jeg håper også du vil tenke bredt og være åpen for andre årsak til symptomene dine. Jeg er en person som aldri sier at "det er bare psykisk", men man skal også ha i mente at når all somatisk sykdom er utelukket, så skal man også vurdere psykiske årsaker - det er viktig å være åpen om dette parallellt med somatisk sykdom - det er faktisk ikke til å sjimse av. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 @Manplan, hvordan er søvnmønsteret ditt? Hvor mange timer sover du i gjennomsnitt? har du fast tidspunkt for å legge deg/stå opp? Mye oppvåkning i løpet av natten? Sover du på dagen? Perioder i løpet av dagen hvor du opplever å ha mer/mindre energi? Ser du i så fall noe mønster? Har du bodd på samme sted i alle år? Hvordan er temperatur og luftfuktighet (høy) på soverommet ditt? Er det på kjeller/grunnplan? Faste tidspunkter for måltider? Du skriver at du har prøvd ut mange dietter. Inngikk antall måltider, mengde per måltid etc. også i utprøvningen din? Noen del av næringsinntaket ditt som har vært med uansett diett? Eks. brus, øl, sukker (i kunstig, raffinert eller naturlig form som honning), andre ting? Skjulte (mat-) allergier? Hvordan er det med fordøyelsessystemet ditt? Tenker da eks. på det som beskrives i ‘Sjarmen med tarmen’ av Giulia Enders. Når begynte disse plagene? Er det noe du kan/har sjekket ut om andre i din (biologiske) familie sliter med, i større eller mindre grad? Har full forståelse for at det å oppleve å være i en situasjon over lang tid, hvor du føler at du ikke får noen gode svar eller hjelp, både er frustrerende og utmattende i seg selv. Jeg har ingen formening om hormoner spiller inn eller ikke men har forståelse for at du følger et spor. Prøv likevel å se om det kan være andre momenter, ut over det du allerede har prøvd, som kan være nyttig å teste ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå