Sir Ale Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Har hatt øresus på det venstre øret de siste to ukene. Vil det gå over? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Spørs hva som har forårsaket det. Har du gjort noen aktivitet som har lagt belastning på øret på den tiden? Konsert eller kanskje dytta en q-tips inn der? Vanligvis går det over. Hvis det er noe inni der, må du få det ut. Da finnes det noe som heter øreskylleballong, som finnes på apotek. Bruker den etter hver natt siden jeg sover med silikonørepropper for total stillhet. Virker genialt! 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Definer øresus? Hvordan oppstod det? Hvordan høres det ut? Lenke til kommentar
Sir Ale Skrevet 20. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2020 Gjennomgående lav pipelyd. Merkes kun når det er stille rundt meg. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 En pipelyd med en varighet på to uker, vil jeg si er en bekymring. Går det over? Muligens. Når da? Det kan ingen svare på. Har jeg fått en permanent skade? Fastlegen må først gjøre en ytre undersøkelse for å utelukke f.eks infeksjoner, ørevoks, samt innhente din historie om antatt årsak. Du kan etter dette bli henvist til audiolog for mer testing. En ting er sikker, du må unngå å utsette deg for ytterligere høye lydnivåer. 1 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 Du bør få dette undersøkt hos en lege. Det er mange årsaker til tinnitus, og mange ting kan man også gjøre noe med. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 (endret) On 7/21/2020 at 8:38 AM, Skandinav said: En pipelyd med en varighet på to uker, vil jeg si er en bekymring. Går det over? Muligens. Når da? Det kan ingen svare på. Har jeg fått en permanent skade? Fastlegen må først gjøre en ytre undersøkelse for å utelukke f.eks infeksjoner, ørevoks, samt innhente din historie om antatt årsak. Du kan etter dette bli henvist til audiolog for mer testing. En ting er sikker, du må unngå å utsette deg for ytterligere høye lydnivåer. Enig. Her går det an å skjerme ørene litt med enkle hjelpemidler. Dersom det er snakk om en åpenbar nylig støyskade. Det er veldig synd at det kan gå så lang tid at det blir for sent å skjerme ørene til de har fått ro og hvile. Også må en vel da gå noen få uker med en slik skjerming av hørselen når en først begynner. Om du ikke greier å relatere øresusen til en bestemt hendelse, så kan det ha svært mange årsaker. Samt, at det er utrolig viktig etter den uker lange skjermingen er over at man ikke fortsetter å skjerme hørselen dersom en opplever at hørselen for tiden er overømfintlig. Ja, du skal bruke hørselsvern dersom situasjonen tilsier det, men la være å bruke ørepropper fordi det føles behageligere til vanlig. En ting norske leger gjerne gjør feil fordi de ikke har fått nok opplæring om øresus (tinnitus), det er å la være å diskutere for mye med pasienten. Her mener jeg at pasienten kan bli gjort en stor bjørnetjeneste ved at lege kan unnvike å prate om øresusen. Det er viktig for pasient som gjerne må leve med øresus ut livet å få vekk alle bekymringer, helseangst og tanker som ikke er gunstige å gå med alene. Årsaken er muligens at leger kan ha hørt at man kan bli dårligere av å gå å tenke på øresusen. Og det er riktig, men det kommer mye senere. Jeg har selv øresus og vet en del om disse sidene av helsevesenet. En pasient som har bekymringer rundt øresus kan bli henvist til bevistgjørelseskurs, samt kognitiv terapi. Hvit støy kan også være fornuftig å prøve om kan lindre dersom øresusen blir til den plagsomme varianten. Kan skje fort og det kan også hende at enkelte ikke vil slite særlig med dette. Det kan også være ymse ting i hørselsapparat og hjerne som forårsaker det. Men, det vanligste er vel rett og slett ofte en eller annen form for kjent eller ukjent hørselsskade, og/eller alder i seg selv. Hjernen er også plastisk av natur, så det går an å lære å leve med det dersom en får kognitiv terapi. For noen kan slite veldig med øresus. Øresus er gjerne slik at noen frekvenser har skade, også skjer det en kompensasjon for hørselstapet naturlig, som da går over i øresus. Enkelte med støyskade kan ha stor nytte av høreapparat, men dette er jo noe en ØNH-lege kan hjelpe med å finne ut av. Om det ikke går over, så er det naturlig at fastlegen kan henvise til Øre-, nese- og halsspesialist for videre utredning. Enkelte tilstander kan kreve MR av hele hjernen på jakt etter f.eks. en svulst eller andre forhold som kan være synlig. Men, de fleste vil jo ikke ha noen svulster, blødninger etc. som bakenforliggende årsak. Det er rett og slett som regel en nevrologisk forandring, som berører sympatikus og parasympatikus, som pasienten på egen hånd vil kunne slite noe voldsomt med å bli god på egenhånd i fra. Mange må lære å leve med det, og da kan tinnitusmestringskurs være greit å ha deltatt på. Endret 27. juli 2020 av G 1 Lenke til kommentar
Sir Ale Skrevet 27. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2020 Mange nyttige svar her. Virker som pipelyden har avtatt litt, eventuelt har jeg blitt mer vant til det. Har vel gått tre uker nå. Gir det en uke til for å se om det går over naturlig. Hvis ikke så kontakter jeg fastlegen på pasientsky neste mandag. Tror selv det er relatert til ørevoks, som jeg fjernet for en måneds tid siden. Har god hørsel i alle fall. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 (endret) Uten å gi en alarmerende melding, så kan det dreie seg til det autonome nervesystemet. Dersom øresusen framover skulle oppfattes som plagsom så er det viktig å at legen er bevisst på at det gjerne har nevrologisk utspring. At det derfor for noen pasienter kan oppleves livsreduserende. Men, det jeg synes du skal gjøre Ale-Fawk med det nå, er å kontakte fastlege som foreslått. Det virker som om du ikke har noen bekymrelser enda, og da er det viktig at du ikke går å lytter etter tinnitus hele tiden. Det beste er å holde seg i aktivitet, gjerne ha litt bakgrunnslyder som delvis dekker over det. Dersom du har et aktivt liv, så vil du gjerne helt naturlig glemme å tenke på øresusen. Og det er god terapi i seg selv. Så kommer natten når alle lyder og støy er nokså fraværende. Da er det en del som sliter med søvnproblemer. Det er da spesiellt at hvit støy kan være til hjelp. Men den hvite støyen skal aldri helt overdøve tinnitus, da brukes den feil. Man kan også bære hvit støy med seg i høreapparater. Det bærer på et litt feilaktig navn tinnitusmaskerer. Det blir litt feil å kalle det for dette, i og med at tinnitusen aldri skal maskeres 100 % vekk (det er vranglære det dersom noen forteller at så er tilfelle). Om du "er så heldig" å få lov å beholde øresusen så vil du gjerne oppleve at hjernen forsøker å kompensere. Altså fraværet av øresusen pga. et høyt lydbilde vil kunne få hjernen til å lete den opp. Så når du f.eks. først setter på hvit støy, så vil du kanskje oppleve at øresusen intensiveres bittelitt. Hjernen er blitt så vant med at øresusen hører til der naturlig, at den vil forsøke å lete den fram helt uten din bevissthet dersom den plutselig skulle forsvinne. Ganske sprø greier altså. Det er veldig ofte et nevrologisk fenomen. Men, noen få kan være så heldige at det finnes fysiologiske forklaringer som kan ha enkle bøtemidler. Da er du rimelig heldig, dersom så er tilfelle. En annen fun facts, er at nervene til kjeven er tett på det samme hørselssystemet som skaper tinnitus. Så mange vil oppleve at de får en tinnitus om de skyver ut underkjeven med kjevemuskulaturen. Også forsvinner den igjen like fort som du har trukket underkjeven inn igjen. Bittskinner kan for noen hjelpe på, dersom det er noe med tannstillinger og muskulatur som skaper tinnitus. Nakke- og hodemuskulatur og en rekke slike ting kan altså gi opphav til tinnitus også. Jeg selv har det slik, at jo mer sliten (trøtt i hodet) jeg blir, eller stresset jeg blir, jo mer intensiveres også tinnitusen. Endret 27. juli 2020 av G 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 10 hours ago, G said: Enig. Her går det an å skjerme ørene litt med enkle hjelpemidler. Dersom det er snakk om en åpenbar nylig støyskade. Det er veldig synd at det kan gå så lang tid at det blir for sent å skjerme ørene til de har fått ro og hvile. Også må en vel da gå noen få uker med en slik skjerming av hørselen når en først begynner. Om du ikke greier å relatere øresusen til en bestemt hendelse, så kan det ha svært mange årsaker. Samt, at det er utrolig viktig etter den uker lange skjermingen er over at man ikke fortsetter å skjerme hørselen dersom en opplever at hørselen for tiden er overømfintlig. Ja, du skal bruke hørselsvern dersom situasjonen tilsier det, men la være å bruke ørepropper fordi det føles behageligere til vanlig. En ting norske leger gjerne gjør feil fordi de ikke har fått nok opplæring om øresus (tinnitus), det er å la være å diskutere for mye med pasienten. Her mener jeg at pasienten kan bli gjort en stor bjørnetjeneste ved at lege kan unnvike å prate om øresusen. Det er viktig for pasient som gjerne må leve med øresus ut livet å få vekk alle bekymringer, helseangst og tanker som ikke er gunstige å gå med alene. Årsaken er muligens at leger kan ha hørt at man kan bli dårligere av å gå å tenke på øresusen. Og det er riktig, men det kommer mye senere. Jeg har selv øresus og vet en del om disse sidene av helsevesenet. En pasient som har bekymringer rundt øresus kan bli henvist til bevistgjørelseskurs, samt kognitiv terapi. Hvit støy kan også være fornuftig å prøve om kan lindre dersom øresusen blir til den plagsomme varianten. Kan skje fort og det kan også hende at enkelte ikke vil slite særlig med dette. Det kan også være ymse ting i hørselsapparat og hjerne som forårsaker det. Men, det vanligste er vel rett og slett ofte en eller annen form for kjent eller ukjent hørselsskade, og/eller alder i seg selv. Hjernen er også plastisk av natur, så det går an å lære å leve med det dersom en får kognitiv terapi. For noen kan slite veldig med øresus. Øresus er gjerne slik at noen frekvenser har skade, også skjer det en kompensasjon for hørselstapet naturlig, som da går over i øresus. Enkelte med støyskade kan ha stor nytte av høreapparat, men dette er jo noe en ØNH-lege kan hjelpe med å finne ut av. Om det ikke går over, så er det naturlig at fastlegen kan henvise til Øre-, nese- og halsspesialist for videre utredning. Enkelte tilstander kan kreve MR av hele hjernen på jakt etter f.eks. en svulst eller andre forhold som kan være synlig. Men, de fleste vil jo ikke ha noen svulster, blødninger etc. som bakenforliggende årsak. Det er rett og slett som regel en nevrologisk forandring, som berører sympatikus og parasympatikus, som pasienten på egen hånd vil kunne slite noe voldsomt med å bli god på egenhånd i fra. Mange må lære å leve med det, og da kan tinnitusmestringskurs være greit å ha deltatt på. De vanligste årsakene til øresus er ørevoks, støyskade, øresykdommer (eks. menieres, otosklerose). Tumor så snakker man om små meningeomer som er godartede tumorer som kan presse på hørselsnerven, dog pleier man ofte å ha nedsatt hørsel også, samt at dette er ganske uvanlig. Jeg vet ikke hvordan sympaticus og parasympaticus gir tinnitus, da disse nervene ikke innerverer cochlea - du må gjerne forklare dette nermere. Jeg ville tatt det helt chill, snakk med legen, se inn i øret først og fremst :) 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 (endret) 7 hours ago, AnnonymG said: De vanligste årsakene til øresus er ørevoks, støyskade, øresykdommer (eks. menieres, otosklerose). Tumor så snakker man om små meningeomer som er godartede tumorer som kan presse på hørselsnerven, dog pleier man ofte å ha nedsatt hørsel også, samt at dette er ganske uvanlig. Jeg vet ikke hvordan sympaticus og parasympaticus gir tinnitus, da disse nervene ikke innerverer cochlea - du må gjerne forklare dette nermere. Jeg ville tatt det helt chill, snakk med legen, se inn i øret først og fremst Det får en nesten spør overlege Dag Lyngve Sunde om. Jeg er ikke lege. Det er altså ofte en fysisk skade på f.eks. hårene (de brekker ved støyskader), som rammer visse frekvenser for deg. Dette igjen leder til en kompensasjon, altså noe nevrologisk. Dette igjen påvirker amygdala. Amygdala er en del av det autonome nervesystemet. Det autonome nervesystemet har sympatikus og parasympatikusrespons. Når amygdala oppfatter at det er fare 24/7 av døgnets tider så blir kroppen utsatt for en stressreaksjon uten du vil det eller ei. Dette kan så lede til en rekke opplevde plager som har med det autonome nervesystemet å gjøre. Bedre enn det klarer jeg ikke å forklare deg dette. Dag Lyngve Sunde har nesten ukentlige samtaler med en ekspert på tinnitus (tror det er Pawel Jastreboff), og behandlingen går ut på ABC, altså kognitiv terapi. Samt bevisstgjøring slik at en ikke går rundt og frykter at noe er veldig galt med ens kropp. Slik at en kan bedre forstå hvorfor en opplever følgeplager. Dette er en bok som pasientene får fra tinnitusseminarene: https://www.hlf.no/globalassets/prosjekter/prosjektdokumenter/hr-arbeidsbok-for-rehabilitanter-2016-rb-79767-selvhjelpshandbok-for-personer-med-tinnitus-og-nedsatt-lydtoleranse.pdf Anbefaler dere leger til å lese igjennom den, så kanskje dere får dere en aha-opplevelse. Endret 27. juli 2020 av G 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 Har hatt slik øresus i mange år.. Det kom plutselig en dag og har hatt det siden på ene øret.. Er nok mest på grunn av musikk og høy lyd i spill at jeg har det nå.. Så for all del reduser lyden du bruker på musikk og spill!! Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 5 hours ago, G said: Det får en nesten spør overlege Dag Lyngve Sunde om. Jeg er ikke lege. Det er altså ofte en fysisk skade på f.eks. hårene (de brekker ved støyskader), som rammer visse frekvenser for deg. Dette igjen leder til en kompensasjon, altså noe nevrologisk. Dette igjen påvirker amygdala. Amygdala er en del av det autonome nervesystemet. Det autonome nervesystemet har sympatikus og parasympatikusrespons. Når amygdala oppfatter at det er fare 24/7 av døgnets tider så blir kroppen utsatt for en stressreaksjon uten du vil det eller ei. Dette kan så lede til en rekke opplevde plager som har med det autonome nervesystemet å gjøre. Bedre enn det klarer jeg ikke å forklare deg dette. Dag Lyngve Sunde har nesten ukentlige samtaler med en ekspert på tinnitus (tror det er Pawel Jastreboff), og behandlingen går ut på ABC, altså kognitiv terapi. Samt bevisstgjøring slik at en ikke går rundt og frykter at noe er veldig galt med ens kropp. Slik at en kan bedre forstå hvorfor en opplever følgeplager. Dette er en bok som pasientene får fra tinnitusseminarene: https://www.hlf.no/globalassets/prosjekter/prosjektdokumenter/hr-arbeidsbok-for-rehabilitanter-2016-rb-79767-selvhjelpshandbok-for-personer-med-tinnitus-og-nedsatt-lydtoleranse.pdf Anbefaler dere leger til å lese igjennom den, så kanskje dere får dere en aha-opplevelse. Okei, jeg er nok ikke helt enig. Studier har vist at når en utsettes for støy, dannes det store mengder frie radikaler som destruerer - ikke bare flimmerhårene - men også cellene de går ut ifra. Dermed vil en miste evnen til å danne signaler fra visse frekvenser. Symaticus og parasympaticus er, som du sier, det autonome nervesystemet, men det autonome nervesystemet innerverer ikke øret. Det nærmeste du kommer er nok innerveringen av m. stapedius som bidrar til å beskytte mot sterke lyder. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 28. juli 2020 Del Skrevet 28. juli 2020 (endret) @AnnonymG Men, det er ikke øret, men amygdala som er berørt. Ørets hørselsskader gir en signaleringsoverlapping, som nervesystemet sliter med å behandle riktig. Så du må ikke tenke så mye på øret lengre da dette har en uopprettelig skade, men amygdala som feiltolker øresusen som et faresignal. Det er noe på den måten det har blitt forklart. Nå er ikke jeg lege, og det beste hadde nok vært å spurt fagfolkene om en utgreiing eller kursing for allmennleger, slik at disse legene som er de som hyppigst kommer i kontakt med denne type pasienter får sjaltet disse videre til adekvat oppfølging hos ØNH-spesialister. Selv ikke alle ØNH-spesialister har nok kompetanse mener jeg å også ha hørt. Men, noen blant spesialistene må jo ha litt kompetanse på dette fagfeltet. Endret 28. juli 2020 av G 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå