Gå til innhold

Bilindustrien vil utsette nye utslippskrav. Miljøorganisasjoner steiler


Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Bernt2 said:

For oss som overlevde forgassermotoren, og til dels blyholdig bensin, så merker vi en ganske stor forbedring, ja

Ja vi er jo de heldige - men hvor mange døde som direkte årsak av utslipp fra kjøretøy i alle disse årene? Hvor mange har fått nedsatt helse og har forsvunnet ut av arbeidslivet 20-30 år før tiden pga skader, helseplager og hvor mye har dette kostet storsamfunnet? 

Profitt kan ikke fortsette å trumpe bærekraft. Vi må bare si klart ifra at dette ikke er greit lengre. De av bilprodusentene som ikke klarer måltall på utslipp vil få store bøter,  og en skulle jo trodd at i det minste den klare talen ville få fortgang i elektrifiseringen av bilparken. Men det går jo i sneilefart. Vi må vise via lommebok og stemmeseddel at det er null aksept for slik bandittoppførsel. 

  

15 minutes ago, Bernt2 said:

Det er så rent, at de har måttet ty til CO2-argumentet får ha ha noe de skal ha sagt.

Motorene har i de siste årene hatt så mye rensegreier, at forbruket går opp, og motoren i sin tur, blir raskere slitt, med enda mer forbruk og utslipp som resultat.

 

Ja og co2 argumentet er jo en realitet for de fleste av oss. Noen benekter det, men det er også endel som oppriktig tror jorden er flat. Har vi råd til å la være tenke på co2 utslipp? Om co2 er en viktig faktor for global oppvarming, så hva skjer om vi bare lener oss tilbake? Det er vel skjæringspunktet og point of no return som bør ha fokus? Det er jo uansett stort sett alltid motstridende forskning. Og når det nå gjelder denne kula vår, og all elendighet som kan ramme om snitt-tempen bare øker noen lusne grader så tenker jeg det er helt ok å være føre var. 

Kan årsaken til kortere livsløp være at bransjen selv ikke har lagt ned nok FoU i motorene med lavere utslipp? Fordi det var større profitt å selge motorer som alt var i produksjon? Da blybensin forsvant var det jo samme sutringen, men det gikk seg jo til når blybensinen forsvant. Selv tar jeg heller kortere levetid på motorer enn på alle fine folk rundt meg. 

Endret av bojangles
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Vise via lommebok» ja. Men når den bilen du trenger ikke er der, i andre former, så er ikke det så lett.

En annen ting, alt av oljerelaterte produkter, ja også elbiler sine komponenter, gir restproduktet ved raffineringen av oljen.

Hvor vil du gjøre av den resten, fra framstillingen av TV, kjøleskap, telefon og nettbrett, og en haug med alt som kommer av den???

Lenke til kommentar

Heldigvis blir jo stadig bedre på gjenvinning. Vi har økt bruken av komponenter som kan brukes om att, og vi må jo bare bli ennå bedre på det. Men det aller viktigste vi kan gjøre, som i du og jeg, det er å tenke oss om. Forsøke å kjøpe litt mindre. Klare oss litt lengre med nettbrettet før det må erstattes. Vi må faktisk alle bidra. Inkludert de på toppen, og det gjelder også den konservative bilbransjen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når du klarer å argumentere med at noen tror jorda er flat, så tror jeg jaggumeg du er flat i bakhue.

Nå har andre flate bakhuer, bla Al Gore, som har kjøpt seg eiendom med strandtomt, prediket at havet skulle slukt eiendommen hans for lenge siden.

For oss som husker somre og vintre av varierende grad, i motsetning til hjernevaskede millenniere som svelger alt

rått, så virker det merkelig at en verden som skulle oversvømmes og gå under hvert 10. år ca, siden 50-tallet, fortsatt lever i beste velgående, med færre syke og tattige enn noen gang også , sett i undersøkelser av fakta, og ikke CO2-oppspinn.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok av reell forurensing å ta tak i.

Bruker mye mindre enn før. Den nye bilen min bruker mye mindre enn den da gamle jeg hadde for 10 år siden, min TV er lettere og består av mindre materialer enn før. Like så med komfyr, kjøleskap, etc. Og så bor jeg i et hus jeg kjøpte brukt?

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (7 timer siden):

CO2 er ingen livsfarlig gass som vil ta knekken på jorden. 

Dersom du kan lese, og så leser artikkelen så ser du at dette gjelder lokal forurensning.

"Euro 6 regulerer hvor mye NOx, karbonmonoksid, ufullstendig forbrente hydrokarboner og partikler et kjøretøy kan slippe ut. "

og:

"De viser til en rapport fra EEA i 2019, som viser at 400.000 tidlige dødsfall hvert år i EU  kan tilskrives luftforurensning fra forbrenningsmotorer."

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Innfør 50.000kr i vraktpant til alle som bytter en mer en 10år gammel bil inn i en ny bil, sammen med 1% rente på billånet. så tenker jeg det hadde hjulpet endel. selv om vi helst skulle bare sagt at nå er det slutt på salg av Dieselbiler, så må vi nok ha de i noen år enda, men neppe mer en 10år, og det er jo noe og tenke på for de som nå kjøper NYE dieselbiler, derfor er jo også salget halvert på Dieselbil.

 

Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at rundt 1 million personbiler i Norge er over 10 år gamle. 1 million * 50 000 kr = 50 milliarder.

Pant er noe man betaler ved kjøp og senere får tilbake ved levering (panting), akkurat som på flasker og bokser. Jeg tror absolutt ikke at 50 000 kr i pant ved kjøp ville ført til høyere nybilsalg.

Hvis du tenkte at staten skal spandere denne panten på eiere som ikke hadde betalt det ved kjøp så vil det i praksis øke bruktprisen på vraket deres med 50 000 kr. En kjempegavepakke til heldiggrisene som eier gammel bil når dette blir offentliggjort. Alle "vaselina bilopphøggers" med ørten vrak bak låven får plutselig en årslønn eller to i premie for "samlingen".

Hvis du tenkte at staten skal kreve det inn i ettertid fra folk som eier vrak så tror jeg staten må bemanne opp inkassobyråene i samme slengen. Dette er nok i hovedsak folk som ikke har så god råd. Det kan bli opprør av mindre. Også tror jeg den røde sida i politikken vil se rødt og fråde om munnen over et sånt forslag.

I det hele tatt, hvordan ser du for deg å innføre denne skyhøye panten?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...