Gå til innhold

Forslag til ny type Radiator.


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på et forslag til radiator.

Skulle gjerne laget en teikning eller noe,men prøver å skrive det i første omgang.

 

Si du har et rør med tynt godts og en ID på ca 10 cm,i enden lager du to sirkler i stål som passer på enden av røret,og kan feks migges på her.Si at i disse 2 sirklene bores det 10 hull,med en ID på ca 1 cm.Man finner da ti messingrør og trær gjennom hullene,og deretter slagloddes i enden på hver sirkel.Tilslutt migges sirklene fast i hver sin ende på det store røret.

 

Deretter kan du lage innløp for vann på feks toppen, midt på det store røret,og uttak under midt på det store røret.Fester så vifter på hver ende,en for innsug og en for utsug.Lag røret gjerne så langt at viftene kan trekku luft rett fra utsiden av kabinettet.

 

Spørsmålet mitt er,ville ikke denne radiatoren få en svær areal flate som lufta får kjøle på,siden den går gjenom alle de små røra?.det vil jo bli et nokså stort areal.

 

Om dette vil være en effektiv radiator vet jeg ikke,kunne tenkt meg å lage den,men har desverre ikke sammenføynings utstyr.

 

Noen som har lyst å prøve,eller har en kommentar?

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arg nå får jeg ikke teikningen opp,pga jeg måtte bytte maskin,og den jeg hadde den på er blitt kapret av en annen,de er i nettverk,men fila blei ikke delt i farten.

 

Kan jeg ikke sende den til en av dere heller,så kan dere laste den opp,er ikke mye til teining da,men bare for å vise litt hvordan jeg har tenkt.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Hmm,veldig hvor vanskelig ting blir når man ikke har gjort det før.Veldig fint blde da :p

 

 

 

Rørene bør nok være i kobber,med tynt gods og så mangen som muligt av dem.Må vell ha en slags funnel i hver ende for å få lufta inn fra viftene,samtidig lage gode fester til dem.Dette kunne nok også vært kombinert tank,men tror ikke kjølinga hadde vært så bra da.Lurer på om dette kan virke.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
' date='02/01/2004 : 03:41'] Denne er ny! Artig tegning.

Jeg har aldri sett en slik konstryksjon på en radiator, kunne vært spennende å se hva slags ytelse en slik får....

 

btw: Lagre alltid i .jpg eller .gif

bmp filer er veldig store....

 

 

Njaal

Ja jeg syns og det kan virke interesangt,kan kansje prøve å lage i morgen,men tviler på det,skal nok hjem fra jobb da.Skulle komt på det før.

 

"btw: Lagre alltid i .jpg eller .gif

bmp filer er veldig store...."Fint du sier ifra,jeg er litt noob på det bilde greiene,som du sikkert sjønte ;)

Lenke til kommentar
,02/01/2004 : 03:41] Denne er ny! Artig tegning.

Jeg har aldri sett en slik konstryksjon på en radiator, kunne vært spennende å se hva slags ytelse en slik får....

 

btw: Lagre alltid i .jpg eller .gif

bmp filer er veldig store....

 

 

Njaal

Ja jeg syns og det kan virke interesangt,kan kansje prøve å lage i morgen,men tviler på det,skal nok hjem fra jobb da.Skulle komt på det før.

 

"btw: Lagre alltid i .jpg eller .gif

bmp filer er veldig store...."Fint du sier ifra,jeg er litt noob på det bilde greiene,som du sikkert sjønte ;)

Når du lager den sørg for at det er mange "rør" som luften skal gå igjennom. Des flere slike du har des større "kontaktflate" har luften mot vannet.

 

Njaal

Lenke til kommentar

Tror ikke denne lar seg bruke så enkelt som det der, såfremst du ikke bruker den som kombinert tank og radiator. Det blir rett og slett for stor motstand for vannet som skal presses gjennom. Vannstrømmen blir å synke drastisk. Ellers likte jeg idèen , tror den kan bli en hit. ;)

 

Edit: Tror også du kan få litt problemer med viftene, hvis rørene blir for tynne (i diameter) vil det bli et ganske høyt mottrykk for vifta å jobbe med. Løsningen kan selvfølgelig være å bruke færre , litt større rør, eller ganske enkelt bare bruke èn vifte som SUGER luft gjennom. Tror også det kan bli litt støy av denne, luft gjennom rør = instrument = lyd. ;) Men som sagt, litt modifikasjoner og bearbeiding så kan dette bli en hit. Bra at folk er litt kreative. :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Planen var å sette pumpa etter kjøleren,kjøleren og pumpa i bunn,mens vanntank er i topp av kabinett.slik at når returen kommer i tanken så vil tyngdekraften sørge for mating til kjøler,etterhvert som pumpen suger.Jeg tror ikke motstanden vil bli forhøy,en må bare ha mangen nok rør,og en tett funnel ut til viftene.Den vil nok være avhengig av både en mate og sugevifte for å oppnå en god effekt.

 

Grunnen til at det må være så mangen rør,er at den vil kreve mye kjøle areal for å kunne kjøle vannet effektivt nok i systemet.

 

Skal bli morsomt å se,jeg får kansje låne et verksted i neste uke.Den blir nok bygget med aluminiumsrør i første omgang,da kobberrør krever litt mer arbeid.

Lenke til kommentar
neeei!! og du ødela det med å poste mer? idiot! :p

jeg skammer meg allerede :roll: ... mtw : Guttorm fyyy steike du har paint skills, men hvorfor skal du lage radiator selv, bekostningene blir vel omkring det samme som å kjøpe en helt ny ikke sant? eller ok, kanskje det er snakk om 100lappen, men i arbeid så forsvinner jo fort den lappen da?

Lenke til kommentar
neeei!! og du ødela det med å poste mer? idiot!  :p

jeg skammer meg allerede :roll: ... mtw : Guttorm fyyy steike du har paint skills, men hvorfor skal du lage radiator selv, bekostningene blir vel omkring det samme som å kjøpe en helt ny ikke sant? eller ok, kanskje det er snakk om 100lappen, men i arbeid så forsvinner jo fort den lappen da?

Paint skills?vell tror nok det er delte meninger om det ja ;)

Jeg har bestilt en,har ikke fått den enda,men jeg prøvde å tenke ut noe nytt,og som kansje kjøler enda bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...