iblazeqt Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 (endret) Hei, studerer i dag en tverrfaglig bachelor på NTNU med hovedvekt på økonomi med 60SP i informatikkfag. IT-fagene jeg tar er: IT-grunnkurs Kommunikasjon, tjenester og nett Objektorientert programmering Webteknologi Algoritmer og datastrukturer Databaser og datamodellering Digital økonomi (trolig ikke relevant). i tillegg et par informatikk-mattefag (diskmat og linalg). Jeg begynte å studere seint og har jobbet i flere år som 2.linje teknisk support i et telekom selskap hvor jeg har gjort enkle SQL-spørringer og mest analysert grafer/statistikk gjennom Splunk og er kjent med ITIL-rammeverket. Ellers mest interne databaser som ikke er særlig relevant. begynner i ny jobb om 2 uker som IT-konsulent for et stort ingeniør-firma hvor arbeidsoppgaver vil være on/off-boarding av ansatte, drifte W12 servere, lokalt nettverk, møterom osv. Dette er en deltidsstilling mens jeg studerer. Har jeg en god sjans til å jobbe med IT etter endt utdanning, eller vil rene informatikkere være mye mer foretrukket? Jeg har særdeles gode referanser å vise til og er en veldig omgjengelig person. Jeg vil jobbe innenfor drift/programmerer/systemutvikler/nettverk. Kjenner jeg bekymrer meg litt for å ikke en gang bli vurdert i div IT-stillinger med en tverrfaglig utdanning. Endret 18. juli 2020 av iblazeqt Lenke til kommentar
Visum Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 (endret) Sitat Kjenner jeg bekymrer meg litt for å ikke en gang bli vurdert i div IT-stillinger med en tverrfaglig utdanning. Nei, dette er IKKE ett problem. Dette er heller en fordel. Det som er viktig i IT-bransjen at du er at: - Kan de nyeste teknologiene (tekniske rammeverkene). - du har erfaring med moderne teknologi. Det er bedre kunne ett rammeverk og vise til arbeid som du har gjort i forhold til å ha gode karakter fra studiet. Det er faktisk MANGE som har en IT-utdannelse og som ikke kan programmere. Noe som er Alfa og mega hvis man skal jobbe i IT-bransjen med de gode lønningene det medfører. I disse tilfeller får ikke vedkommende jobb i det hele tatt, noen ganger kan man være heldig å bli ansatt. Oppsummert så tror jeg du har gode muligheter, hvis du skal jobbe med drifting av IT-systemer (deltidsjobben din), men utvikling kan bli mer krevende. Endret 18. juli 2020 av Visum Skrivefeil 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 18. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2020 Visum skrev (43 minutter siden): Nei, dette er IKKE ett problem. Dette er heller en fordel. Det som er viktig i IT-bransjen at du er at: - Kan de nyeste teknologiene (tekniske rammeverkene). - du har erfaring med moderne teknologi. Det er bedre kunne ett rammeverk og vise til arbeid som du har gjort i forhold til å ha gode karakter fra studiet. Det er faktisk MANGE som en IT-utdannelse og som ikke kan programmere. Noe som er Alfa og mega hvis man skal jobbe i IT-bransjen med de gode lønningene det medfører. I disse tilfeller får ikke vedkommende jobb i det hele tatt, noen ganger kan man være heldig å bli ansatt. Oppsummert så tror jeg du har gode muligheter, hvis du skal jobbe med drifting av IT-systemer (deltidsjobben din), men utvikling kan bli mer krevende. Takk for feedback. Jeg kommer til å programmere (en del) i Python og Java i to av fagene mine. Ellers blir det CSS, HTML og JS i Webteknologi. Skjønner dog det kanskje ikke er tilstrekkelig. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 iblazeqt skrev (5 timer siden): Takk for feedback. Jeg kommer til å programmere (en del) i Python og Java i to av fagene mine. Ellers blir det CSS, HTML og JS i Webteknologi. Skjønner dog det kanskje ikke er tilstrekkelig. Synes det høres veldig relevant ut. Lønner seg å fordype seg og lære så mye som mulig i de språkene hvis du vil være attraktiv i arbeidsmarkedet. Python brukes mye innenfor drift, java og html/css/js er mye brukt innen progrmmeringsjobber. Økonomiutdannelsen din er veldig relevant om du vil gjøre karriere som leder, men kanskje ikke noe du får brukt i begynnelsen. 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 18. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2020 nirolo skrev (1 time siden): Synes det høres veldig relevant ut. Lønner seg å fordype seg og lære så mye som mulig i de språkene hvis du vil være attraktiv i arbeidsmarkedet. Python brukes mye innenfor drift, java og html/css/js er mye brukt innen progrmmeringsjobber. Økonomiutdannelsen din er veldig relevant om du vil gjøre karriere som leder, men kanskje ikke noe du får brukt i begynnelsen. Takk - jeg tenker i samme baner og kommer derfor til å ta noen ekstra emner for å komme så mye i dybden som mulig! Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 iblazeqt skrev (51 minutter siden): Takk - jeg tenker i samme baner og kommer derfor til å ta noen ekstra emner for å komme så mye i dybden som mulig! Det er nok lurt. Hvis du søker på programmeringsjobber etter studiene så kommer nok intervjuene til å ha en liten programmeringsoppgave. Oppgavene er ofte ikke så vanskelige, men du må kunne programmere for å løse dem. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå