ltdata Skrevet 18. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2020 Merko skrev (4 minutter siden): Nei det er ikke mulig for andre å trekke deg penger med kontonummeret. Kontonummer er adressen til bankkontoen din for innskudd, ikke uttak. Takk. Så det er ikke mulig å svindle meg med kun kontonummer? Merko skrev (4 minutter siden): Nei, ikke gjør det. Slike PDF-filer er ofte forbundet med virus. Ta heller skjermbilde av PDF-en så last opp (Print screen, deretter CTRL+V på forumet her så blir det limt inn som et bilde). Uansett, forfalske PDF eller bankutskrift tar noen få sekunder.. Den er grei. Jeg kan ta et screenshot senere Lenke til kommentar
Merko Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 ltdata skrev (6 minutter siden): Takk. Så det er ikke mulig å svindle meg med kun kontonummer? Nei på ingen måte. I tillegg til kontonummer trenger personen også BIC og SWIFT-kode (som er "addressen" til banken slik at pengene vet hvilket land, deretter hvilken bank pengene går til). Men igjen, jo mer info du gir han, jo mer har han. Til slutt så har har an all info om deg, noe som ikke er så smart. Usikker på reglene rundt skatte av pengegaver, men du må nok forvente å skatte av det, dersom du skulle motta noe, men jeg kan egentlig med ganske stor sikkerhet si at du ikke vil få et øre av personen, hvert fall ikke tusenlapper.. ? Ser for meg at dette er en person som jobber i et "svindler firma", de har dialog med mange hundre mennesker i din sitasjon, deretter bygger de opp tillit over tid. 95% kaster bort tiden sin, men plutselig får de inn en fulltreffer. Da har de plutselig tjent inn til livets opphold for et år eller mer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 ltdata skrev (19 minutter siden): Takk. Ja sannsynligvis er det en stor scam som pågår! Fyren er dyktig. Jeg regner.meg selv som over snittet skeptisk, men her merker jeg at fyren har skapt mye tillit over tid. Men hvis fyren skulle overføre 100.000 kr til min Paypal konto, hva sier skattemyndighetene til dette? De blir vel noe skeptiske hvis jeg skulle overføre et slikt beløp til bankkontoen min. Allikevel mener jeg å ha lest at "pengegaver" er skattefrie, men man må registrere beløp over 100.000 til skatteetaten. Selvfølgelig skal du skatte, du utgjør arbeid for disse pengene. Det er inntekt. Før det opp på selvangivelsen. Men det er så usannsynlig at det trenger du ikke tenke på nå.. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Dette er en vanlig advance fee scam. Personopplysninger selges videre, men selve kjernen til svindelen er at du må overføre f.eks. $1000 over Western Union for å løse ut pengene, fordi de "sitter fast i tollen", eller det er "ubetalte gebyrer hos banken". Du ser ikke noe til dette før du biter på kroken. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 18. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2020 (endret) Takk. Nå er jeg forberedt på mange ulike taktikker. Men noen som vet om noen måte å avsløre vedkommende som svindler allerede nå? Enn at jeg må vente på at vedkommende ønsker at jeg "må gjøre ting" som ikke er gunstig for meg? Og er det noe som helst informasjon om meg selv jeg trygt kan dele med vedkommende? Kanskje spørre om en slags forskuddsbetaling for mine"tjenester" for å se om han overfører noe til Paypal? Men det er kanskje endel av svindelen det også for å bygge tillit. Jaja så lenge jeg ikke gir fra meg noen sensitive opplysninger så skader det sikkert ikke å holde sporadisk kontakt og se hva som skjer ved nyttår. Men mindre jeg gradvis faller i en psykologisk felle. Endret 18. juli 2020 av ltdata Lenke til kommentar
Merko Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 ltdata skrev (4 minutter siden): Takk. Nå er jeg forberedt på mange ulike taktikker. Men noen som vet om noen måte å avsløre vedkommende som svindler allerede nå? Enn at jeg må vente på at vedkommende ønsker at jeg "må gjøre ting" som ikke er gunstig for meg? Og er det noe som helst informasjon om meg selv jeg trygt kan dele med vedkommende? Kanskje spørre om en slags forskuddsbetaling for mine"tjenester" for å se om han overfører noe til Paypal? Men det er kanskje endel av svindelen det også for å bygge tillit. Jaja så lenge jeg ikke gir fra meg noen sensitive opplysninger så skader det sikkert ikke å holde sporadisk kontakt og se hva som skjer ved nyttår. Men mindre jeg gradvis faller i en psykologisk felle. Vanskelig for oss å vite hva du allerede har gitt han av informasjon, da du har hatt kontakt med han i opp mot 4 måneder. Jeg vil dog anbefale at du tar virussjekk av PCen din, spesielt om du har mottatt flere filer og PDF-filer fra han. "PDF-virus" er veldig utberedt, som gjør at angriper kan få full kontroll over maskinen din. Dette har jo flere norske selskaper erfart når ansatte åpner vedlegg fra ukjente mottakere. Dette må du være veldig forsiktig med, ellers så kan det fort koste deg både det ene og det andre.. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Det er en god ide å holde seg unna om man ikke vet hva man driver med. Dette er kriminelle folk med erfaring. Jeg vil mye heller anbefale å se scam baiting på Youtube. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 18. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2020 Merko skrev (3 minutter siden): Vanskelig for oss å vite hva du allerede har gitt han av informasjon, da du har hatt kontakt med han i opp mot 4 måneder. Jeg vil dog anbefale at du tar virussjekk av PCen din, spesielt om du har mottatt flere filer og PDF-filer fra han. "PDF-virus" er veldig utberedt, som gjør at angriper kan få full kontroll over maskinen din. Dette har jo flere norske selskaper erfart når ansatte åpner vedlegg fra ukjente mottakere. Dette må du være veldig forsiktig med, ellers så kan det fort koste deg både det ene og det andre.. Har ikke gitt noe av det man typisk kan kalle sensitiv informasjon. Han har heller ikke spurt om noe. Kun gitt han tips om hvilke aksjer han kan kjøpe og han har sendt pdf statement fra banken sin som " bekrefter" kjøp. Ville tro at han ville fisket etter sensitiv informasjon nå etter 4 måneder. Men dette er vel en meget tålmodig svindler? Har antivirus installert, men tar et fullt søk nå ja Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Du driver altså en blogg hvor du skriver om aksjehandel og det er nok der han har plukket opp kontaktinformasjonen din og bruker nå dette til målrettet svindel. Det jeg ikke forstår er hvorfor du har latt dette pågå i fire måneder før du først nå spør andre om dette er svindel eller ikke. Og når alle tilbakemeldingene her råder til at det er svindel, så setter du deg litt på "bakbena" og forsvarer til en viss grad denne personen du overhode ikke kjenner. Det du bør spørre deg selv om er hvorfor har du dette behovet for å tro på denne personen? En svindel på internett i dag foregår i flere steg og kan både være rask og effektiv eller lang og smertefull. I noen tilfeller kan og noen svindler begynne som et forsøk på en rask svindel og deretter trekke ut i en langvarig en dersom en opprinnelig ikke får napp. Det første du har bekreftet å gjort er at du har bekreftet til denne personen at e-postadressen din er reell, den blir lest og du svarer. Disse e-postadressene blir lagt til på lengre e-postlister som så blir solgt for noen dollar pr liste. Det beste du kan håpe på her er at du får mer spam enn før, det verste du kan risikere er at noen andre nå utnytter e-postadressen din til å svindle andre med. Og det siste der bør du bite deg merke i. Det andre du har bekreftet å gjort er å sende denne personen signaturen din på e-post. Nå vet ikke jeg hvordan den ser ut, men sannsynligvis inneholder den fult navn på deg(fornavn og etternavn), gjerne minst et telefonnummer(mobil?) og e-posten. Gjerne med et bloggnavn eller firmanavn og en logo. Du har altså gitt han mer info om deg enn han hadde i starten. Det tredje du har bekreftet å gjort er å åpnet et vedlegg fra han(bankbekreftelsen). I seg selv er dette sterkt frarådet som flere andre her har sagt. PDF er ikke trygt og kan inneholde både skadevare som direkte infiserer maskinen din og kode som laster ned skadevare til maskinen din. Det beste du kan håpe på her er at det ikke var noe, men ser vi vekk fra worst case scenario(virus) så har han sannsynligvis via ved vedlegget fått vite både ekstern IP adresse, operativsystem og nettleser fra når du åpnet vedlegget. Dette i seg selv er ikke skadelig, men kan fortelle litt om målet som kan være nyttig senere(åpnes vedlegg på mobiltelefon eller PC? Kjører han Windows, Mac eller Linux? Bruker han Internet Explorer, Safari, Firefox eller Chrome?). Dvs at da kan angrep lages veldig skreddersydd til akkurat deg og det øker sannsynligheten for å lykkes. Takeaway her er å ALDRI åpne vedlegg fra noen du faktisk ikke stoler på(og ha dette i baktankene kombinert med det første jeg ba deg bite deg merke i). Alt dette er hver for seg detaljer som en tenker har liten verdi. Men for en svindler så har dette en verdi, om en liten så er den der. Og svindlere svindler flere tusen samtidig, så det er ikke sånn at de sitter å bruker flere måneder på akkurat deg. Det er noen minutter her og noen minutter der. Og du ligger nok i systemet "hans" som ongoing og med potensiale. For dere har faktisk hatt 4 måneder med kontakt, du åpner e-postene, svarer, bruker tid og bygger opp et tillitsforhold. Tross alt, du forsvarer han jo litt her (eget innlegg på det som jeg ba deg bite deg merke i) 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Og for å følge opp forrige innlegg. Det denne personen nå sitter på av litt større verdi er navnet ditt, e-postadressen din(som du bruker), signaturen din du bruker i e-poster, at du driver med aksjehandel, hvilke aksjer du anbefaler og 4 måneder med tekst fra deg og hvordan du formulerer deg i e-poster. Siden du selv ikke er forsøkt svindlet på 4 måneder så vil jeg vedde en solid appelsin på at du om ikke annet blir brukt til å svindle andre med nå. Så lenge du ikke har sikret domenet ditt mot å ikke kunne misbrukes så er det ufattelig enkelt å sende e-post med din adresse som avsender. Og siden dette er et domene du bruker, eier og drifter, og har annen troverdig aktivitet på så vil spamfiltre gi ingen eller veldig lav spamscore på e-post fra deg/din adresse. Og selv om du har sikret domenet ditt så er det fortsatt ikke sikkert at mottaker sjekker, og den kommer igjennom uansett. Svindleren har nå tross alt e-postsignaturen din, e-postadressen din, navn, kontaktinfo og reelle tips og e-poster fra deg. Du stilte spørsmål i starten hvorfor en random fyr skulle ta kontakt med deg for å forvalte aksjeporteføljen sin. Vel, blir det nå ikke litt mer troverdig at du, med egen aksjeblogg, tar kontakt med andre med tips og råd mot en liten del av gevinsten? Mitt råd er å kutte all kontakt med vedkommende tvert, bytte e-postsignatur(trenger ikke endres mye men nok til at du ser det selv), få aktivert SPF(sender policy framework), DKIM(domainkeys identified mail) og DMARC policy på domenet ditt snarest, og slå på tofaktor pålogging. SPF er en teknisk sak som legges inn på domenet ditt som forteller mottaker hvilke e-postservere som har lov til å sende epost for domenet ditt. Noe som betyr at når en svindler sender en e-post med deg som avsender så ser mottakerens e-post dette, og avviser e-posten fra svindleren(dersom du har slått det på). Det krever at mottaker sjekker, men det koster deg veldig lite å få på så få det på. DKIM er og en teknisk sak hvor e-postserveren din signerer e-posten med en digital signatur. Mottaker sin e-postserver ser at den er signert, og sjekker om signaturen stemmer med informasjon som ligger i domenet ditt. I seg selv gir dette ikke mye, men kombinert med DMARC gir det mye. DMARC er en regel du igjen setter på domenet ditt som forteller mottakers e-postserver at dersom de mottar e-post som er i strid med DKIM eller SPF, så skal du ha en tilbakemelding på ei gitt e-postadresse. Med hjelp av SPF(som sjekker avsender server) og DKIM(som sjekker digital signatur) og DMARC så vil du altså få e-post dersom noen prøver å forfalske e-posten din eller har endret på innholdet på veien. Dette forutsetter jo at mottakers e-postserver støtter det, men de fleste store(Hotmail, Outlook.com, GMail, Yahoo osv) gjør det i dag. Ikke vær naiv. Om du ikke blir lurt selv så blir du brukt til å lure andre. 2 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 18. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2020 Takk for info. Det var endel teknisk jeg må sette meg inn i. Det er riktig som du sier, det er et lite håp om at dette ikke er Scam som har gjort at jeg har holdt kontakten med fyren. Ja jeg vet ikke smart. Sunk cost fallacy det her. Er det noe som denne personen kunne gjort for å "bevise" at han ikke er en svindler? Hvis fyren hadde overført 1000kr pluss til meg. Uten at jeg gav fra meg noe, ville troen på at han var svindler stått like sterk? Bare lurer. Lenke til kommentar
Sorten Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Dette er jo garantert svindel, men noe forteller meg at du kommer til å bite på uansett. Vær varsom på at pdf filer kan innholde malware. Da vil svindleren kunne se alt du skriver med tastaturet dit. Slikt som innloggingsinformasjon til bank konto, engangskode, eller paypal passord. Får svindleren tak i paypal passord så kan vedkommende utføre kjøp fra din konto. En kjent svindel metode er at når vedkommende skal overføre penger til kontoen din, så vil vedkommende at du skal aktivere fjerndeling, slik at vedkommende ser skjermen din. Videre så vil du få beskjed om å logge inn på nettbank for å sjekke at overføringen har kommet. Men i stedet for å overføre penger, så endrer vedkommende html informasjon i nettleseren slik at det fremstår som om penger har kommet inn. Videre vil vedkommende fortelle at han overførte for mye, og be om tilbakebetaling. Spille på samvitigheten din om at han kommer til å få sparken om du ikke overfører tilbake. Gjerne ved at du må ut å kjøpe paysafe cards, google paycard etc. Vedkommende kan også lure deg til å tro at det er mye penger på hans egen konto ved å vise fram falsk nettbank av hans egen konto der han fremstår som rik. En annen ting er paypal svindel. Du oppgir din paypal, og vedkommende selger varer, og ber folk betale til din paypal. Kundene mottar aldri varer, og ber paypal om å tilbakebetale. Men på daværende tidspunkt så har pengene blitt overført videre til en annen paypal, og du sitter igjen med stort minus på konto, og skattesmell på uskattedeinntekter. Lenke til kommentar
Sorten Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 (endret) Du kan også bli utestengt fra din egen datamaskin om du går for langt. Vedkommende lurer til seg microsoft konto passord, eller lokal konto passord. Endrer passord, og krever penger for å gi deg tilgang. Vedkommende vil da true med å slette filene dine i håp om at du ikke har tatt backup. Du er neppe den eneste vedkommende har kontakt med på en og samme gang. Det er ikke lønnsomt å bruke 4 månder på å svindle én person om vedkommende ikke ender med fortjeneste. Derfor har de kontakt med flere hundre potensielle ofre samtidig, og operer som en bedrift med ansatte svindlere som jobber i fellesskap. Målet kan være å svindle mye penger fra én person, og det kan også være å svindle litt penger fra mange. Endret 18. juli 2020 av Sorten Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 ltdata skrev (1 time siden): Takk for info. Det var endel teknisk jeg må sette meg inn i. Det er riktig som du sier, det er et lite håp om at dette ikke er Scam som har gjort at jeg har holdt kontakten med fyren. Ja jeg vet ikke smart. Sunk cost fallacy det her. Er det noe som denne personen kunne gjort for å "bevise" at han ikke er en svindler? Hvis fyren hadde overført 1000kr pluss til meg. Uten at jeg gav fra meg noe, ville troen på at han var svindler stått like sterk? Bare lurer. Ingen vet hva som foregår, enten om det er spear phishing eller social engineering, men noe er sikkert; du blir sakte dratt inn med sluk og mark. Gjør deg selv en tjeneste, blokker uvedkommende på LinkedIn, ta deg en kopp kaffe og ikke la deg felle. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 ltdata skrev (4 timer siden): Det lønner seg vel å vente til man ser at pengene har kommet inn på konto før man eventuelt sender noe tilbake Overføringer har blitt reversert etter det også. Lenke til kommentar
Sorten Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Du burde sende e-post til [email protected] å oppgi vedkommendes e-post og linkedin profil. Kanskje kan de avdekke svindel selv, eller oppdage at en annen person bruker vedkommendes konto til å svindle med. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 18. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2020 Sorten skrev (12 minutter siden): Du burde sende e-post til [email protected] å oppgi vedkommendes e-post og linkedin profil. Kanskje kan de avdekke svindel selv, eller oppdage at en annen person bruker vedkommendes konto til å svindle med. Det var et godt tips! Skal be dem sjekke ut denne profilen. Tror jeg skal spørre denne fyren om en forskuddsbetaling for mine "tjenester" 1000kr burde være nok til å få vedkommende til å avslå? En overføring til Paypal kontoen min f.eks. Er han ikke det så er det det garantert at det er scam. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Hvorfor kan du ikke bare kutte kontakten? Etter hva du skriver her så virker det som du har et håp om at dette ikke er svindel, noe de aller fleste som blir svindlet har. Bare la det ligge. Lenke til kommentar
Sorten Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Spiller mye mmorpg, og en kjent svindel i spilleverden er å bygge opp trust ved å overføre ingame gold eller items av verdi for å vinne tillit. Ikke ta det for god fisk om du får 1000kr overført til deg selv. 1000kr er egentlig ingenting om de har en vellykket svindler bedrift. Kan godt være de klarer å tjene inn 10k-100k vær eneste dag, og da kan det være verdt å betale 1k til deg for å vinne din tillit. De vil dermed ikke tape stort, og du sitter igjen med følelsen av tillit og godtro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå