Gå til innhold

Spesiell situation - Lureri?

ltdata

Anbefalte innlegg

Kanskje de bare har tenkt å bruke deg som et mellomledd for å svindle andre eller til hvitvasking av penger? Plutselig er du blitt del av et kriminelt nettverk og du får politiet på døren.  Disse folkene er kreative og vil tilpasse opplegget sitt etterhvert. Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være han drar den klassiske: Oi, jeg overførte for mye, kan du overføre tilbake det som var for mye? Og når du overfører tilbake det som var for mye, så kanseleres overføringen til deg og du ender opp med et betydelig tap.

Lenke til kommentar

Det er mange gode poenger her, og klart scenarioer jeg ikke har tenkt på men som jeg nå vet om.
Har hatt kontakt med fyren i ca 4 måneder og han har enda ikke spurt om personlige eller sensitive opplysninger av meg. Kun blind "kjøpt" aksjer jeg har nevnt. Men det er sikkert en del av strategien som dere sier, skape masse tillit over tid for å deretter svindle meg.

Men er det noe jeg kan gjøre undersøke om denne personen er en svindler eller ikke? Spørsmål jeg kan stille vedkommende eller andre metoder for å finne ut dette?

Fyren har gitt meg full linkedin profil og visittkort til jobben sin. Han bruker jobbmail og sjekket opp navnet hans og navnet på firmaet og det virker som han har tidligere jobbet der. Firmaet som er brukt i jobbmailen hans er oppført som en del av arbeidserfaringen til vedkommende (med mindre den siden også er svindel da selvsagt) Det er et stort og kjent firma (ikke microsoft, hehe)

Så altså hvis man får tilsend penger fra en person man ikke kjenner fra utlandet via bankoverføring så er det best å takke nei uansett? Kan komme i trøbbel av at noen overfører penger til meg? Bare lurer.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (9 timer siden):

Har blitt kontaktet på e-post av en person fra Thailand. Han har gitt meg linkedin-profil som virker å være legit. 
Ikke typisk svindler-epost med linker og dårlig engelsk. 

Denne personen ønsker at jeg skal forvalte formuen hans. (1 million+), ved å fortelle ham hvilke aksjer han bør kjøpe. Han lover meg 40%! av det som eventuelt blir profitt. Det er i følge ham ingen nedside for meg hvis porteføljen taper penger.

Jeg tenker at det er 40% høres utrolig mye ut. For godt til å være sant. Og så er spørsmålet om man noengang får betalt?

Men hva er risikoen? I verste fall får jeg ikke betalt noe, men jeg har bare gitt noen aksjetips til en person. Ikke snakk om noen pengeoverføringer eller liknende, kun bare fortelle hvilke aksjer han skal kjøpe til en portefølje. 

Hva tenker dere om dette?

Klassisk svindel. Først vil personen(e) bak finne de som biter på, de er ofte lettere å lure. Ettersom tillit bygges vil de legge til krav/komplikasjoner/tiltak hvor du må oppgi mer sensitiv informasjon om deg selv, evt at du må laste ned en fil eller bli medlem av en side, og sakte vil du sitte igjen med risiko og tap.

Som andre poengterte, hvorfor i all verden skal denne random personen som ikke kjenner deg fra en annen del av kloden, kontakte nettopp deg? En tommelfinger regel over nettet er hvis et tilbud er for godt til å være sant så er det som regel svindel. Styr unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Havm skrev (8 timer siden):

Kanskje han driver kjærlighetssvindel og han trenger et muldyr for å få flyttet pengene ut av Europa. Du får da masse penger inn på kontoen din fra random kjærlighetsblinde nordmenn som du så må sende til utlandet. Motparten din vil hevde at du har inngått avtale om å forvalte midlene (som inkluderer å utbetale de). Føler motparten at du bryter avtalen kan torpedoer og slikt trues med. Gjør du som instruert av motparten om å være mellommann i svindelen hans står du lagelig til for hogg når politiet kommer på døren din.

Nå er jeg ikke helt med. Penge er tilsynelatende hans og han investerer de i sitt hjemland. Jeg besitter ikke noen av hans penger. Litt rart hvis han overfører penger til meg, at jeg skal overføre tilbake.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ltdata said:

Men er det noe jeg kan gjøre undersøke om denne personen er en svindler eller ikke? Spørsmål jeg kan stille vedkommende eller andre metoder for å finne ut dette?

Fyren har gitt meg full linkedin profil og visittkort til jobben sin. Han bruker jobbmail og sjekket opp navnet hans og navnet på firmaet og det virker som han har tidligere jobbet der. Firmaet som er brukt i jobbmailen hans er oppført som en del av arbeidserfaringen til vedkommende (med mindre den siden også er svindel da selvsagt) Det er et stort og kjent firma (ikke microsoft, hehe)

Så altså hvis man får tilsend penger fra en person man ikke kjenner fra utlandet via bankoverføring så er det best å takke nei uansett? Kan komme i trøbbel av at noen overfører penger til meg? Bare lurer.

Ville du selv overlatt formuen din til fremmede ved å spore opp en tilfeldig person for så å forsøke å finne ut om han er den rette? Det finnes advokater, verger og selskap for slikt

Er du sikker på at det er hans profil, jobbmail, visittkort etc? Det å stjele identiteter eller opprette falske selskap ol er lett for dem som kan det. Ved å hacke en person kan de ta over identiteten til vedkommende uten at personen vet det selv.

Det som er rart er at mange fremdeles går på disse svindelforsøkene. Er det for godt til å være sant, så er det gjerne det det er... MEN Det har vist seg at alle slags mennesker - fra arbeidsløse til professorer – kan finne på å svare på såkalte Nigeria-brev for å hjelpe avsenderen.

Om de såkalte Nigeriabrevene» ble et nettverk i Spania avslørt og hele 84 personer arrestert. Det er basert på mye av det samme.

Derfor virker Nigeria-brevene

En e-post kan knytte et sterkt, personlig bånd mellom to fremmede, konkluderer retorikere. Det utnytter profesjonelle forbrytere

I have decided to take the chance seeing that no other means could have been faster and more efficient than the E-mail. I write to you irrespective of the fact you do not know me, but please do consider this letter as a request from a brother in dire need of assistance. https://forskning.no/kriminalitet-sprak-internett/derfor-virker-nigeria-brevene/973355

Se også

Jeg overtar eiendom i Frankrike +700 000 Euro!

https://kokkejaevel.blogg.no/jeg-overtar-eiendom-i-frankrike-700-000-euro.html

Dette skjer når du svarer på epostsvindel

https://komputer.no/internett/e-post/dette-skjer-nar-du-svarer-pa-epostsvindel

Forbrukerrådet advarer forøvrig mot å gi fra seg kontonummer. Du kan f.eks plutselig få trekk

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du erfaring med aksjehandel og gjort det godt på feltet? Er dette noe du isåfall reklamerer med utad i sosiale medier e.l.?

Hvis ikke, hvorfor i all verden skulle noen kontakt en random person for aksjetips?

• Liker 1
Lenke til kommentar
bas skrev (49 minutter siden):

Har du erfaring med aksjehandel og gjort det godt på feltet? Er dette noe du isåfall reklamerer med utad i sosiale medier e.l.?

Hvis ikke, hvorfor i all verden skulle noen kontakt en random person for aksjetips?

Dette er et godt spørsmål og noe jeg burde nevnt. Ja jeg har en blogg der jeg skriver om aksjer og investering.

Så enten er denne personen:

- Ikke scam, men naiv og godtroende og gavmild og tror at jeg kan slå et indeksfond med god margin. Noe jeg ikke kan si jeg har klart. Hvorfor skulle han ellers gi meg 40% av all eventuell profit? Selv ikke de verste hedgefondene får så godt betalt.

- Scam som spesialiserer seg på å lure folk som meg, med spesialisering på investering i aksje- svindel. Tråler slike blogger og ber om aksjetips, forfalsker stamements om kjøp av aksjer får å skape tillit og deretter svindle på en eller annen måte

Lenke til kommentar

"Gi han noen random tips og en paypal adresse. Avvent og se om det kommer noe inn?"

Det er en god ide kanskje. Avtalen er egentlig at han skal betale meg 40% av en eventuell profitt ved årsskifte. Men jeg kan kanskje på en måte teste ham ved å be ham overføre et lite beløp til Paypal? Bør være en grunn. Men da er spørsmålet om han kan se mitt navn adresse etc hvis han overfører? 

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Alexandroid skrev (2 timer siden):

Ville du selv overlatt formuen din til fremmede ved å spore opp en tilfeldig person for så å forsøke å finne ut om han er den rette? Det finnes advokater, verger og selskap for slikt

Er du sikker på at det er hans profil, jobbmail, visittkort etc? Det å stjele identiteter eller opprette falske selskap ol er lett for dem som kan det. Ved å hacke en person kan de ta over identiteten til vedkommende uten at personen vet det selv.

Det som er rart er at mange fremdeles går på disse svindelforsøkene. Er det for godt til å være sant, så er det gjerne det det er... MEN Det har vist seg at alle slags mennesker - fra arbeidsløse til professorer – kan finne på å svare på såkalte Nigeria-brev for å hjelpe avsenderen.

Om de såkalte Nigeriabrevene» ble et nettverk i Spania avslørt og hele 84 personer arrestert. Det er basert på mye av det samme.

Derfor virker Nigeria-brevene

En e-post kan knytte et sterkt, personlig bånd mellom to fremmede, konkluderer retorikere. Det utnytter profesjonelle forbrytere

I have decided to take the chance seeing that no other means could have been faster and more efficient than the E-mail. I write to you irrespective of the fact you do not know me, but please do consider this letter as a request from a brother in dire need of assistance. https://forskning.no/kriminalitet-sprak-internett/derfor-virker-nigeria-brevene/973355

Se også

Jeg overtar eiendom i Frankrike +700 000 Euro!

https://kokkejaevel.blogg.no/jeg-overtar-eiendom-i-frankrike-700-000-euro.html

Dette skjer når du svarer på epostsvindel

https://komputer.no/internett/e-post/dette-skjer-nar-du-svarer-pa-epostsvindel

Forbrukerrådet advarer forøvrig mot å gi fra seg kontonummer. Du kan f.eks plutselig få trekk

Hvordan er det mulig for andre å trekke penger fra kontoen min med kun kontonummer?

Lenke til kommentar
nirolo skrev (4 timer siden):

Kan være han drar den klassiske: Oi, jeg overførte for mye, kan du overføre tilbake det som var for mye? Og når du overfører tilbake det som var for mye, så kanseleres overføringen til deg og du ender opp med et betydelig tap.

Det lønner seg vel å vente til man ser at pengene har kommet inn på konto før man eventuelt sender noe tilbake

Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 minutter siden):

Nå er jeg ikke helt med. Kan du utdype?

Som paypal, sikkerhet i bytte mot noen kroner. Du har ingenting å tape på det uansett.

Men uansett er det nok en giga scam. Men du taper ingenting på å gi en paypal adresse og noen random tips. 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (13 minutter siden):

Hvordan er det mulig for andre å trekke penger fra kontoen min med kun kontonummer?

Nei det er ikke mulig for andre å trekke deg penger med kontonummeret.
Kontonummer er adressen til bankkontoen din for innskudd, ikke uttak.

ltdata skrev (3 minutter siden):

Jeg kan godt legge ved en pdf fil han har sendt hvis det hjelper. Kanskje noen kan se om den er falsk?

Nei, ikke gjør det. Slike PDF-filer er ofte forbundet med virus. Ta heller skjermbilde av PDF-en så last opp (Print screen, deretter CTRL+V på forumet her så blir det limt inn som et bilde). Uansett, forfalske PDF eller bankutskrift tar noen få sekunder..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Som paypal, sikkerhet i bytte mot noen kroner. Du har ingenting å tape på det uansett.

Men uansett er det nok en giga scam. Men du taper ingenting på å gi en paypal adresse og noen random tips. 

Takk. Ja sannsynligvis er det en stor scam som pågår! Fyren er dyktig. Jeg regner.meg selv som over snittet skeptisk, men her merker jeg at fyren har skapt mye tillit over tid. Men hvis fyren skulle overføre 100.000 kr til min Paypal konto, hva sier skattemyndighetene til dette? De blir vel noe skeptiske hvis jeg skulle overføre et slikt beløp til bankkontoen min. Allikevel mener jeg å ha lest at "pengegaver" er skattefrie, men man må registrere beløp over 100.000 til skatteetaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...