Gå til innhold

Spesiell situation - Lureri?


ltdata

Anbefalte innlegg

6 hours ago, ltdata said:

Hvordan er det mulig for andre å trekke penger fra kontoen min med kun kontonummer?

Kun kontonummer? Svindlere kan trekke penger fra bankkontoen din etter å ha lurt deg til å oppgi sensitive opplysninger i en e-post, skriver forbrukertilsynet, men det er nok flere metoder for det. Etter fire måneder kommunikasjon aner du ikke hva vedkommende vet om deg. Når han sender deg linker og lignende er det lett å innstallere spyware på maskinen din. F.eks program som avleser tastaturet ditt, finner personnummeret ditt. Rett og slett kuppe identiteten din, epost, opprette telefon i ditt navn, etc, etc.

Det var nylig flere eldre som gikk fem på og ble lurt for mange hundre tusen hver. Svindlerne utga seg for å være fra banken din og brukte selv bankens telefonnummer, for så å opprette lån i ditt navn. Hvordan i all verden er dette mulig? Disse svindlerne ligger alltid et hode foran, og som nevnt; Når noe er for godt til å være sant, så er det gjerne det det er.

Av 7,7 milliarder var DU, en villt fremmed den heldige utvalgte. Det er større sjanser for å ta jakpotten i Lotto, noe som er tilnærmet umulig.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se også denne...

Slik lurte «Maria» ham for 10 millioner kroner

En rekke telefonsamtaler med «Maria Andersen» i Tokyo kostet Kjell Samuelsen alt han eide. I sju år har han vært fanget i et nett som proffe svindlere viklet ham inn i. Maria Andersen opplyste å være «Head of Global Equity Trading» i Sovereign Wealth Capital som så skiftet navn til Fairway Capital Investments.https://www.nrk.no/rogaland/xl/slik-lurte-_maria_-ham-for-10-millioner-kroner-1.14676108

De stjeler identiteter og utgir seg for å være selskap, eller oppretter falske selskap, og er svært så utspekulerte og langsiktige

Her er svindel-nettverket

Her er navn og titler som ble oppgitt av personer Kjell Samuelsen har hatt kontakt med gjennom svindelsaken. Det er liten grunn til å tro at navnene er ekte.

Crossbridge Partners:

  • David Richards, Senior Vice President.
  • Christian Cooper, Allocation Manager.
  • Alistair Maxfield.
  • Adresse: 19F Hing Wai Centre, 7 Tin Wan Praya Road, Hong Kong Island.
  • www.crossbridgepartners.com

Lear Capital Group:

  • Jason Gardner, Senior Vice President of Merger & Acquistions.
  • Adresse: Tower S Building, 1-5-25 Kiba, Fukagawa Gatharia, Koto-ku, Tokyo
  • www.learcapitalgroup.com

Sovereign Wealth Capital:

  • Jason Gardener, Senior Vice President of Merger & Acquistions.
  • Maria Andersen, Head of Global Equity Trading
  • Jared Michaels, Chief Investment Officer.
  • Howard Campion, Head of International Banking
  • Adresse: Ochanomizu Center Building, 3-2-12 Hongo, 113-0033 Bunkyo-ku, Tokyo
  • www.sovereignwealthcapital.com

Fairway Capital Investments:

  • Max Neumann, Chief Risk Officer
  • Maria Andersen, Head of Global Equity Trading
  • Scott Welsh, Director of Private Equity
  • Michael Sutherland, Senior Portfolio Manager
  • Roy Duffy, Corporate Legal Counsel
  • Adresse: Inui Building Kachidoki, 1-13-1 Kachidoki, Chuo-ku, Tokyo
  • www.fairwaycapitalinvestments.com
Lenke til kommentar
ltdata skrev (3 timer siden):

Det var et godt tips! Skal be dem sjekke ut denne profilen.

Tror jeg skal spørre denne fyren om en forskuddsbetaling for mine "tjenester" 1000kr burde være nok til å få vedkommende til å avslå? En overføring til Paypal kontoen min f.eks. Er han ikke det så er det det garantert at det er scam.

Men hva vil du oppnå med dette?

Det er ikke noen tvil her om at du ønsker at dette skal være reelt. Her er altså ditt ønske om å tjene penger på denne ukjente personen mer viktig for deg enn å reelt være kritisk til hele opplegget. Og det er dette alle svindlere spiller på, og her har de en som kan bite på kroken.

Det eneste du oppnår med å be han om å overføre 1000 kr til deg er at han enten sier nei, finner på masse unnskyldninger og evnt kutter kontakten med deg. Det samme som en oppnår med å være kritisk å si nei i starten. Alternativt så overfører han disse pengene til deg. Men hva har det bevist? Det trenger ikke å være hans konto han overfører fra, eller hans penger. Er han en erfaren svindler eller en del av et nettverk så har han tilgang på dette hos andre - spesielt når dette vil "bekrefte" ovenfor deg at han er reell. Da vil potensiell gevinst av å svindle deg være vesentlig høyere enn beløpet som overføres - og når det gjøres fra andre så er jo risikoen nærmest null.

Denne bloggen din, er den på norsk eller engelsk? Og dialogen, engelsk eller norsk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hvorfor slår du ikke bare dette fra deg? Det er helt tydelig at du ønsker at dette er reelt og etterhvert klarer du nok å bli overbevist om det.

Lenke til kommentar

Det er bare interessant å se hvordan de tenker. De har tydeligvis holdt på ganske lenge med denne personen nå, hvor lenge vil de holde ut? Og når vil de "sette inn støtet" ovenfor denne personen for å bringe ham til knes? Og hvilke metoder vil de da bruke? En veldig interessant tråd egentlig, med mange gode tips.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (50 minutter siden):

Her er et eksempel på et forfalsket dokument som viser at han har kjøpt aksjer: 
brk.b.JPG.d2e52fec5953749e01e3d40285eb2a32.JPG
 

Hva er det som får deg til å tro at dette er ekte? Det er ingen verdens ting som indikerer at dette er ekte, hvem som helst kunne jo laget dette i f.eks Word.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (6 minutter siden):

Jeg har da ikke sagt at det de dokumentene er ekte

Ganske tidlig i denne tråden så snakker du om bank statements som bekrefter at han har kjøpt aksjer, og du skriver og at det er ganske sikkert at han har kjøpt fordi han har sendt deg dokumenter som nok ikke er enkle å forfalske.

Jeg og sikkert flere her trodde det var disse du la ut nå.

Men så må jeg jo spørre. Dersom du ikke tror at disse er ekte, som han har sendt deg, hvorfor i alle dager tror du noe han gjør er ekte??

Jeg skjønner ikke helt hva du vil nå.

Lenke til kommentar

Trådstarter har blitt "lurt" over lengre tid, det er OK. Mange blir det hver dag. Viktigste er at han eller hun har kommet til forumet her for råd og veiledning, noe som er blitt gitt.

Om man ikke har noe særlig "erfaring" med denne type ting, så skjønner jeg at det er fort gjort at man går fem på. Dette er jo ofte profesjonelle svindlere som har bygd opp erfaring over lengre tid. De vet hva de skal skrive ol, slik at ofrene skal gi de tillitt.

Penger er noe som vekker et eller annet i oss, så da vil man jo gjerne tro på det litt ekstra, bare i tilfelle det er ekte. :)

Lenke til kommentar
ltdata skrev (29 minutter siden):

Jeg har da ikke sagt at det de dokumentene er ekte

Ok, beklager, fikk bare inntrykk av at du mente de måtte være ekte tidligere i tråden. Det som hadde vært gøy var om du sa at du ikke ønsker å jobbe gratis lenger, eller noe i den dur, og kreve vedkommende for honorar bare for å se hvordan hen reagerer.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (8 timer siden):

Tror jeg skal spørre denne fyren om en forskuddsbetaling for mine "tjenester" 1000kr burde være nok til å få vedkommende til å avslå? En overføring til Paypal kontoen min f.eks. Er han ikke det så er det det garantert at det er scam.

Dersom du tar i mot penger for å gjøre en tjeneste uten at du har tenkt til å levere er det plutselig du som gjør noe ulovlig. Det er ikke lov til å svindle noen bare fordi de forsøker å svindle deg. Det finnes et uttrykk som heter at man kan ikke svindle en ærlig mann, ikke gjør deg selv til en lettere kandidat.

Lenke til kommentar

 

nomore skrev (13 timer siden):

Ganske tidlig i denne tråden så snakker du om bank statements som bekrefter at han har kjøpt aksjer, og du skriver og at det er ganske sikkert at han har kjøpt fordi han har sendt deg dokumenter som nok ikke er enkle å forfalske.

Jeg og sikkert flere her trodde det var disse du la ut nå.

Men så må jeg jo spørre. Dersom du ikke tror at disse er ekte, som han har sendt deg, hvorfor i alle dager tror du noe han gjør er ekte??

Jeg skjønner ikke helt hva du vil nå.

Ja svaret er vel at ut disse aksje kjøp-stamententsene i seg selv ikke kan bedømmes å være ekte eller ikke. Finnes ikke noen unik identifikasjonskode eller noe annet som kan verifisere at det faktisk har blitt gjort en kjøp vil jeg anta. Og det er ikke sikkert det vil ha noen betydning for troverdigheten til vedkommende heller om vi kunne bevise eller motbevise at han hadde kjøpt aksjene.

Men det er historien om at jeg jeg har blitt kontaktet av en person på e-post som ønsker at jeg skal forvalte pengene hans med et 40% honorar av profit (som er for godt til å være sant som gjør at alt som kommer fra denne personen er falskt) Ikke sant? Det lukter scam lang vei ;)
 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (3 minutter siden):

I tillegg til alt det andre: Du er klar over at det krever konsesjon å gi investeringsråd? 

I hvilke tilfeller gjelder dette? Hvis man gir aksjetips til en venn? Familie? Over epost til en person som bare lurer på om hvilke aksjer som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Merko skrev (13 timer siden):

Trådstarter har blitt "lurt" over lengre tid, det er OK. Mange blir det hver dag. Viktigste er at han eller hun har kommet til forumet her for råd og veiledning, noe som er blitt gitt.

Om man ikke har noe særlig "erfaring" med denne type ting, så skjønner jeg at det er fort gjort at man går fem på. Dette er jo ofte profesjonelle svindlere som har bygd opp erfaring over lengre tid. De vet hva de skal skrive ol, slik at ofrene skal gi de tillitt.

Penger er noe som vekker et eller annet i oss, så da vil man jo gjerne tro på det litt ekstra, bare i tilfelle det er ekte. :)

Kan ikke si jeg har mye erfaring med slikt, men jeg har jo fått et tonn med spam mails med "congratulation" og penger venter på deg i en bank i...etc..Disse er jo enkle å anse som scam. Men akkurat i dette tilfellet har personen vært temmelig smart, mener jeg da i å lure meg, med detaljert informasjon og kunnskap som er meget spesifikk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...