Gå til innhold

White lives matter - kva er galt med det?


Anbefalte innlegg

Gloria skrev (3 minutter siden):

Jeg sa aldri at det var et personangrep. Jeg pekte bare på det faktum at det ikke har kommet noe annet enn kritikk på hans karakter og andre smålige angrep fra din side, noe som perfekt illustrerer mitt poeng.

Så her misforstod du godt.

Man kan ikke unngå å være enig i kjernen av hans budskap, så da er smålige angrep eneste utvei.

Kan du være så snill å peike på personangrepet, når du slenger rundt deg med grunnlause påstander? '

Eg har kun kritisert kva han har sagt eller gjort. Dette er ikkje personangrep. Det at Jordan Peterson misslykkes å leve opp til det han preiker sjøl, er eit eksempel på at han ikkje rydder forran egen dør, før han skal rydde i andres. Dette går på handlinger, og kva han seier. Har absolutt ingenting med personangrep å gjere. Må du slutte å være så hårsår på vegne av andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samfunnet er ikke ødelagt, men vi har fått oppmerksomhetskulturen. Alle vil ha like mye oppmerksomhet, og da må man rope høyt for å bli hørt. Black lives matter får ikke holde på uten at White lives matter too. At svarte får mye oppmerksomhet nå er vel fordi det er på tide. Når svarte og hvite har fått like rettigheter - ikke bare gjennom loven men i handling og praksis - vil det roe seg.

Feminismen i Norge har ligget brakk i mange år, men har hatt et lite oppsving i det siste. Feminisme er ikke å ta rettighetene fra mannen, men at kvinner og menn skal ha like rettigheter. Mange kan være feminister uten å gå i demonstrasjonstog og knytte nevene. Det finnes ulike typer av den, og noen har det mer som en livsinnstilling uten å lage så mye støy.

Så finnes det eksempler på at kvinner styrer og dominerer på bekostning av menn. Da er det mannegrupper, eller man kan starte en for å peke på urettferdighetene. Vi har ytringsfrihet selv om noe er mer politisk korrekt å mene.

De som sprer hatkultur bør gå i seg selv.

Det meste går rolig for seg i Norge, men det finnes dessverre unntak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gloria said:

Hvis jeg kritiserer BLM, da er jeg rasist.
Hvis jeg kritiserer feminisme, da er jeg mannssjåvinist.
Hvis jeg kritiserer corona-tiltakene, da er jeg egoist.

Hvis jeg promoterer noen av disse politiske bevegelsene, da får jeg fritt spillerom fordi ingen tør å si meg i mot i frykt for å bli stempla. Benytter jeg noen av disse politiske agendaene som begrunnelse så kan jeg gjøre nesten hva jeg vil. Så det er ikke vanskelig å se hvorfor det blir utnyttet til makt.

Dette stemmer ikke. Det er mange som har kritisert alle tre uten å ha blitt kalt noe av det du påstår. Det handler ikke om hva du kritiserer eller ikke, det handler om hvordan du gjør det. Det handler om hva du sier, ikke hvem eller hva du kritiserer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gloria said:

På samme vis prøver folk på venstresiden desperat å trekke paralleller mellom JBP og hatefulle menn på 4chan, fordi de føler seg personlig truet av hans lærdommer. Han dømmes ikke for den han er og hva han sier.

Er du noenlunde tro til deg selv blir du stemplet som hatefull, rasist, mannssjåvinist, egoist og hva mer. Du blir assosiert med en liten gruppe mennesker som du rett og slett ikke har noen tilknytning til. Denne typen meningspoliti er dessverre langt mer gjennomsyret i kulturen vår.

For noe vås. Det er ingen som har kritisert PJ for hans "lærdommer". Derimot er det mange som er uenige med ham når det gjelder hans syn på maskulinitet og postmodernismen for å nevne noe. Og ingen blir møtt med mer hat enn de som ytrer noe negativt om Peterson. Spesielt ikke om man er kvinne.

Dersom du blir stemplet som rasist eller mannssjåvinist bør du kanskje forsøke å finne ut hvorfor folk oppfatter deg som det. Men det er klart. Det er jo mye bedre å ha noen å skylde på. Hva sa egentlig Jordan Peterson om det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Pallehysa said:

Kan du være så snill å peike på personangrepet, når du slenger rundt deg med grunnlause påstander? '

Eg har kun kritisert kva han har sagt eller gjort. Dette er ikkje personangrep. Det at Jordan Peterson misslykkes å leve opp til det han preiker sjøl, er eit eksempel på at han ikkje rydder forran egen dør, før han skal rydde i andres. Dette går på handlinger, og kva han seier. Har absolutt ingenting med personangrep å gjere. Må du slutte å være så hårsår på vegne av andre.

Kall det hva du vil, men det er definitivt et ekstremt billig angrep som har ingenting med det han står for å gjøre. Han har aldri påstått å være perfekt, men likevel så prøver du å sverte ham for at han ikke er det. Antar det er abstinensproblemene du referer til?

4 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Dette stemmer ikke. Det er mange som har kritisert alle tre uten å ha blitt kalt noe av det du påstår. Det handler ikke om hva du kritiserer eller ikke, det handler om hvordan du gjør det. Det handler om hva du sier, ikke hvem eller hva du kritiserer.

I de fleste tilfeller er det nok ikke verbalt, men frykten for å bli stempla som noen av disse tingene er der definitivt. Dette er som sagt et kollektivt fenomen vi fint kunne klart oss uten.

Tenk bare hvor flott det hadde vært for oss alle om vi bare kunne snakket fritt om slike ting uten frykt. "Å, jeg elsker Trump, men hvem bryr seg?"

Quote

 

For noe vås. Det er ingen som har kritisert PJ for hans "lærdommer". Derimot er det mange som er uenige med ham når det gjelder hans syn på maskulinitet og postmodernismen for å nevne noe. Og ingen blir møtt med mer hat enn de som ytrer noe negativt om Peterson. Spesielt ikke om man er kvinne.

Dersom du blir stemplet som rasist eller mannssjåvinist bør du kanskje forsøke å finne ut hvorfor folk oppfatter deg som det. Men det er klart. Det er jo mye bedre å ha noen å skylde på. Hva sa egentlig Jordan Peterson om det?

 

Jeg vet mange er uenige i hans syn på maskulinitet og postmodernisme, men jeg har aldri fått noe klart svar på akkurat hva. Har du noe svar på det? For jeg finner det ikke.

Jeg har ikke noe behov for å bli behandla annerledes.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Subara said:

Alle vil ha like mye oppmerksomhet, og da må man rope høyt for å bli hørt. Black lives matter får ikke holde på uten at White lives matter too.

"White lives matter" virker for meg som en meget naturlig reaksjon på den rasistiske bevegelsen som jo da er BLM. Tror vi skal være glade for at noen gidder.

EDIT: Det skal for øvrig sies at det finnes langt mer konstruktive måter å adressere problemet på.

Endret av Gloria
Lenke til kommentar

Folk som er kritikere av JP blir jeg automatisk skeptisk til, på samme måte som jeg blir skeptisk til folk som mishandler dyr. Fyren er genial og jeg tror mange rett og slett ikke liker ham fordi han er så populær og klarer å sette fingeren på mange viktige problemer i samfunnet i dag.

I dag virker det som om mange har behov for å markere seg og sin intellektuelle kapasitet ved å være kritikere av folk som JP.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gloria skrev (8 minutter siden):

"White lives matter" virker for meg som en meget naturlig reaksjon på den rasistiske bevegelsen som jo da er BLM. Tror vi skal være glade for at noen gidder.

Okay, så dette er det du ser på som "kritikk av BLM", og du forstår ikke hvorfor du blir omtalt som rasist?

Endret av frohmage
Edit: Er det naturlig med en rasistisk reaksjon på noe du anser som rasistisk?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Folk som er kritikere av JP blir jeg automatisk skeptisk til. Fyren er genial og jeg tror mange rett og slett ikke liker ham fordi han er så populær og klarer å sette fingeren på mange viktige problemer i samfunnet i dag.

Så sant. Jeg hadde en periode hvor er demoniserte ham, mest fordi jeg var misunnelig på hans berømmelse. Mitt intellektuelle ego tålte nemlig dårlig at denne mannen ble populær for noe jeg anså som "selvfølgeligheter". Det er også åpenbart når en ser i miljøene som demoniserer ham at de har ingenting saklig å komme med, bare sverting. Og det kan jeg si med hånden på hjertet, for jeg lette lenge etter noe å "ta" ham på.

Gud, jeg er glad jeg kom meg ut av det der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, frohmage said:

Okay, så dette er det du ser på som "kritikk av BLM", og du forstår ikke hvorfor du blir omtalt som rasist?

Jeg har personlig til gode å bli stemplet som rasist, men takk som byr.

BLM er en rasistisk bevegelse, men i stedet for mot svarte er denne rasismen rettet mot hvite. Virker da ganske innlysende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gloria skrev (6 minutter siden):

BLM er en rasistisk bevegelse, men i stedet for mot svarte er denne rasismen rettet mot hvite. Virker da ganske innlysende.

Tror du har misforstått. BLM står for Black Lives Matter og er en bevegelse som demonstrerer og arbeider mot rasisme og overdreven maktbruk fra politiet, hovedsaklig mot svarte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, frohmage said:

Hvorfor skriver du at du er rasist om du kritiserer BLM, da? Mange gjør det uten å få et slikt stempel på seg. 

Som sagt, det var satt på spissen. Jeg klarer jo å kritisere BLM uten å bli stemplet som rasist, men da må jeg gå ganske langt rundt grøten. Og da, som i dette tilfellet, når jeg faktisk sier det som det er, så kommer du og antyder at jeg er rasist. Så takk for at du illustrerer poenget mitt!

3 minutes ago, Snikpellik said:

Tror du har misforstått. BLM står for Black Lives Matter og er en bevegelse som demonstrerer og arbeider mot rasisme og overdreven maktbruk fra politiet, hovedsaklig mot svarte.

Det er jo det de selv påstår, men de bekjemper jo i realiteten bare rasisme med rasisme. Er jo bare å se selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gloria skrev (32 minutter siden):

Kall det hva du vil, men det er definitivt et ekstremt billig angrep som har ingenting med det han står for å gjøre. Han har aldri påstått å være perfekt, men likevel så prøver du å sverte ham for at han ikke er det. Antar det er abstinensproblemene du referer til?

Handler ikkje om å være perfekt. Men det går fint å påpeike at han feiler å leve opp til det han preiker. Dette er handlinger det er snakk om. Ein skal være passe hårsår om ein roper personangrep når nåken diskuterer ein persons handlinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...blir hvite undertrykket eller skadet på noen måte av Black Lives Matter..?
Nei..?
Får hvite dårligere liv, om politiet faktisk lærer seg at det ikke er greit å diskriminere og utøve vold mot fargede, og rettsvesenet slutter å forskjellsbehandle systemisk i alle ledd..?

Nei..?

...så da...

---

Og folk kritiserer de etterprøvbare og reproduserbare undersøkelsene i samfunnsvitenskapen, men hører på psuedovitenskapen til Jordan Peterson..?
Javel.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Pallehysa said:

Handler ikkje om å være perfekt. Men det går fint å påpeike at han feiler å leve opp til det han preiker. Dette er handlinger det er snakk om. Ein skal være passe hårsår om ein roper personangrep når nåken diskuterer ein persons handlinger. 

Kall det hva du vil. Det er da åpenbart for alle og enhver at slik sverting er meget smålig, og jeg regner med du ser det selv også.

Ta hans budskap for det det er uten å ty til skitne triks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...