Gå til innhold

White lives matter - kva er galt med det?

Anbefalte innlegg

Gloria skrev (2 timer siden):

Ønsker bare å bemerke at venstresiden i aller høyeste grad gjør det samme. Altså forvirrer narsissisme og hatefulle ytringer med ærlighet / integritet. Demoniseringen av Jordan Peterson er et klassisk eksempel.

Er jo ikkje samme i da heiletatt. Det å være kritisk til ein person, utelukket basert på kva han seie, er ikkje det samme som å finne 1-20 eksempel, og sverte ein heil gruppe mennesker. Støtter absolutt ikkje hatfulle ytringer, men i aller høgste grad, får JP velforkjent kritikk. Ikkje hat.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DjSlayer skrev (2 timer siden):

Hvorfor? Hvorfor får Jordan Peterson velfortjent kritikk?

Mr: Rule based systems dont work samtidig som ha prøver å selge ei bok til fanboisa sine som heiter "12 rules for life"

Han er ein velkjent "grifter", som vil sei kva som helst så lenge so han kan tjene penger fra folk på høgresiden. Han er eit klassisk eksempel på ein person som går aktivt inn for å leite fram og finne rare meininger på ulike universiteter og skoler, og prøve å male eit større bilde, påstå eit større problem, feilaktig stemple ein heil bevegelse med dei få eksemplene han klarer å oppdrive. Kun for profit. Han elsker lavt hengende frukt, ord salater, og ein kan fort sjå kor lite rasjonell fyren er når han debatterer intellektuelle som Matt Dillahunty og Sam Harris for eksempelvis. Han er ein kultur kriger, mot ein fiktiv krig og ein oppdiktet fiende, der han prøver å framstå som ein skinnande knekt mot det store stygge monsteret han påstår eksisterer. Han har på lang vei vært suksessfull, då folk faktisk kjøper det han selger, og faktisk trur at Feminismen er monsteret. Han er den motsatte side av samme SJW mynten. Ein insignifikant del av samfunnet, som er blåst opp av JP og andre og gjort større enn det egentlig er. Ikkje veit han kva Ateisme er heller.

Men dette er litt off topic, så har ikkje så lyst til å gå meir inn på dette. Men tru meg. Eg har meir meininger om fyren enn som så. Ikkje at du vil forstå dei intellektuelle sleivsparka mine likevel, då eg er langt under "lønningsgraden din".

Endret av Pallehysa
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pallehysa said:

Er jo ikkje samme i da heiletatt. Det å være kritisk til ein person, utelukket basert på kva han seie, er ikkje det samme som å finne 1-20 eksempel, og sverte ein heil gruppe mennesker. Støtter absolutt ikkje hatfulle ytringer, men i aller høgste grad, får JP velforkjent kritikk. Ikkje hat.

På samme vis prøver folk på venstresiden desperat å trekke paralleller mellom JBP og hatefulle menn på 4chan, fordi de føler seg personlig truet av hans lærdommer. Han dømmes ikke for den han er og hva han sier.

Er du noenlunde tro til deg selv blir du stemplet som hatefull, rasist, mannssjåvinist, egoist og hva mer. Du blir assosiert med en liten gruppe mennesker som du rett og slett ikke har noen tilknytning til. Denne typen meningspoliti er dessverre langt mer gjennomsyret i kulturen vår.

Lenke til kommentar
Gloria skrev (15 minutter siden):

Han dømmes ikke for den han er og hva han sier.

Jo det gjere han i høgste grad. Eg seie ikkje at du kan finne eit fåtall eksempler på folk som er hatefulle mot han på dårlig grunnlag. Men kritikken mot JP i større grad er forankret i det han seier.

hans lærdommer.

Ja gjerne fortell kva lærdommer..

Er du noenlunde tro til deg selv blir du stemplet som hatefull, rasist, mannssjåvinist, egoist og hva mer. 

Basert på kva ein ytrer. Heilt klart nåken som slenger rundt seg med feilaktige stempler. Men du ser ikkje at det er eit større problem at Feminister blir stemplet for nåke dei ikkje har ytret sjøl eingang? Men heller basert på 4 personer i ein Youtube video? Gjerne til og med ein JP video..

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Pallehysa said:

Jo det gjere han i høgste grad. Eg seie ikkje at du kan finne eit fåtall eksempler på folk som er hatefulle mot han på dårlig grunnlag. Men kritikken mot JP i større grad er forankret i det han seier.

Hittil har jeg bare hørt lavthengende stikk om hans karakter, og ikke noen reell kritikk av det han faktisk sier. Kanskje fordi det han sier er basert på universelle verdier som tjener alle og enhver.

2 minutes ago, Pallehysa said:

Ja gjerne fortell kva lærdommer..

Kan jo starte med hans 12 regler, siden du spør:

1. Stand up straight with your shoulders back
  2. Treat yourself like you are someone you are responsible for helping
  3. Make friends with people who want the best for you
  4. Compare yourself with who you were yesterday, not with who someone else is today
  5. Do not let your children do anything that makes you dislike them
  6. Set your house in perfect order before you criticize the world
  7. Pursue what is meaningful (not what is expedient)
  8. Tell the truth — or, at least, don’t lie
  9. Assume that the person you are listening to might know something you don’t
  10. Be precise in your speech
  11. Do not bother children when they are skate-boarding
  12. Pet a cat when you encounter one on the street

Er det noe av dette du er uenig i?

4 minutes ago, Pallehysa said:

Basert på kva ein ytrer. Heilt klart nåken som slenger rundt seg med feilaktige stempler. Men du ser ikkje at det er eit større problem at Feminister blir stemplet for nåke dei ikkje har ytret sjøl eingang? Men heller basert på 4 personer i ein Youtube video?

Som du kanskje har fått med deg så er jeg tvert i mot å stemple andre mennesker. Dette endrer dog ikke mitt poeng at venstresiden er ekstremt glad i å stemple folk som ikke støtter deres agenda.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det noe av dette du er uenig i?

Nei, men eg trenger ikkje Jordan Peterson til å fortelle meg dette. Det går under nåke som heiter sunn fornuft. Dessuten feiler han sitt eige program.

Gloria skrev (18 minutter siden):

Dette endrer dog ikke mitt poeng at venstresiden er ekstremt glad i å stemple folk som ikke støtter deres agenda.

Feil. Du finner eit fåtall på begge sider politisk, som er glad i å stemple folk på dårlig grunnlag. Har jo allerede sett at det er populært hos nåken å stemple feminister dei ikkje har møtt eingang. Kjem det fra venstresiden?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte.

Det er derfor jeg sier at demoniseringen av JBP er et såpass perfekt eksempel. Venstresiden har rett og slett ingenting å utsette ham på, så da har de ikke annet å ty til enn smålige angrep (hvor assosiasjoner til alt-right, rasisme etc. er favoritten). Det blir liksom så åpenbart hva de driver på med.

Lenke til kommentar
Gloria skrev (1 minutt siden):

Var det jeg tenkte.

Det er derfor jeg sier at demoniseringen av JBP er et såpass perfekt eksempel. Venstresiden har rett og slett ingenting å utsette ham på, så da har de ikke annet å ty til enn smålige angrep (hvor assosiasjoner til alt-right, rasisme etc. er favoritten). Det blir liksom så åpenbart hva de driver på med.

Enig. Black lives matter kan man ikke stole fullt og helt på. Jeg er enig at rasisme er eet problem, men ikke så stort som de skal ha det til. Og man trenger ikke demonstrere så veldig mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gloria skrev (4 minutter siden):

Var det jeg tenkte.

Istadenfor å generalisere venstresiden, kanskje det er meir fruktbart å faktisk svare på det eg skriver?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Pallehysa said:

Istadenfor å generalisere venstresiden, kanskje det er meir fruktbart å faktisk svare på det eg skriver?

Du sier ikke så mye av substans, men siden du insisterer.

"Nei, men eg trenger ikkje Jordan Peterson til å fortelle meg dette. Det går under nåke som heiter sunn fornuft. Dessuten feiler han sitt eige program."

Du har rett og slett ingenting å utsette på kjernen i hans lærdommer, så da tyr du heller til personangrep. Noe som fremstår som intet annet enn en ego-greie, og som understreker mitt poeng.

"Feil. Du finner eit fåtall på begge sider politisk, som er glad i å stemple folk på dårlig grunnlag. Har jo allerede sett at det er populært hos nåken å stemple feminister dei ikkje har møtt eingang. Kjem det fra venstresiden?"

Som sagt, jeg er tvert i mot å stemple folk. Det finnes så klart folk som stempler hverandre på hver side, men det er jo åpenbart denne politiske korrektheten som er desidert mest fremtredende i dagens samfunn. Hvis du ikke opptrer politisk korrekt, da blir du stempla som rasist og hva mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg kritiserer BLM, da er jeg rasist.
Hvis jeg kritiserer feminisme, da er jeg mannssjåvinist.
Hvis jeg kritiserer corona-tiltakene, da er jeg egoist.

Hvis jeg promoterer noen av disse politiske bevegelsene, da får jeg fritt spillerom fordi ingen tør å si meg i mot i frykt for å bli stempla. Benytter jeg noen av disse politiske agendaene som begrunnelse så kan jeg gjøre nesten hva jeg vil. Så det er ikke vanskelig å se hvorfor det blir utnyttet til makt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (5 minutter siden):

Rasist, sexist og homofob, dette er den vanlige reglen

Slik er det, ja. Det er noe galt med samfunnet vårt, siden alle som er uenige, nå er "rasister".

Denne politikken er feil, og den kan bli svært farlig, om den kommer ut av kontroll. George Floyd kommer ikke tilbake, selv om det blir demonstrasjon. Politiet i USA er voldelig, men jeg tror ikke det er tegn på rasisme. Jeg tror det er en kombinasjon av feilutdanning og dårlig president. Få Joe Biden i Det hvite hus!

Lenke til kommentar
Gloria skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg kritiserer BLM, da er jeg rasist.
Hvis jeg kritiserer feminisme, da er jeg mannssjåvinist.
Hvis jeg kritiserer corona-tiltakene, da er jeg egoist.

Hvis jeg promoterer noen av disse politiske bevegelsene, da får jeg fritt spillerom fordi ingen tør å si meg i mot i frykt for å bli stempla. Benytter jeg noen av disse politiske agendaene som begrunnelse så kan jeg gjøre nesten hva jeg vil. Så det er ikke vanskelig å se hvorfor det blir utnyttet til makt.

Det er fordi at samfunnet er ødelagt, at slikt skjer. Ytringsfriheten er truet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gloria skrev (1 time siden):

Du har rett og slett ingenting å utsette på kjernen i hans lærdommer, så da tyr du heller til personangrep. Noe som fremstår som intet annet enn en ego-greie, og som understreker mitt poeng.

Det å påpeike at hans lærdom er ikkje annet enn sunn fornuft hos mange, er ikkje personangrep. Eg trenger faktisk ikkje å lese ei bok, eller få nåken til å sei til meg at det kan være lurt å rette opp ryggen. Er dette djup lærdom for deg? Er det ein åpenbaring at ein bør feie for eiga dør før ein prøver å rydde andres?

Det å påpeike at han ikkje klarer å leve opp til det han sjøl preiker, er heller ikkje personangrep. Det handler om kva han seie, og kva han sjøl gjere. 

Gloria skrev (1 time siden):

men det er jo åpenbart denne politiske korrektheten som er desidert mest fremtredende i dagens samfunn. Hvis du ikke opptrer politisk korrekt, da blir du stempla som rasist og hva mer.

Politisk korrektheit er nok eit oppblåst fenomen, som ikkje er på langt nær så framtredende som nåken skal ha det til. Det at Trump ikkje kan fortelle 3 kongress kvinner av farge, som er født og oppvokst i USA, til å gå tilbake til landa dei kom ifra, uten at han blir kallt rasist, handler ikkje om politisk korrektheit. Det handler om at Trump sa nåke som er rasistisk. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 17.7.2020 den 21.29):

det er galt når det tas ut av kontekst

Uttrykket henspeiler på de som blir drept av politi, dvs. offentlig instans

I den grad en "hvit" blir drept av politi, så bruk gjerne uttrykket for min del.

men å bruke det når en tilfeldig farget psykisk-syk gærning drepte ei dame, som i Sarpsborg nylig, fremstår det krampeaktig

I 2019 ble 10 svarte drept av politiet. 7 av politi betjentene var svarte! 19 hvite ble drept av politiet i 2019. Dette er makta og pressen som vil ha rasehat. Det burde alle oppegående skjønne. Mvh

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Knetten82x said:

I 2019 ble 10 svarte drept av politiet. 7 av politi betjentene var svarte! 19 hvite ble drept av politiet i 2019. Dette er makta og pressen som vil ha rasehat. Det burde alle oppegående skjønne. Mvh

Ja, som du ser er svarte overrepresentert på drapsstatistikken til politet. Hva trodde du dette handlet om?

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Pallehysa said:

Det å påpeike at hans lærdom er ikkje annet enn sunn fornuft hos mange, er ikkje personangrep

Jeg sa aldri at det var et personangrep. Jeg pekte bare på det faktum at det ikke har kommet noe annet enn kritikk på hans karakter og andre smålige angrep fra din side, noe som perfekt illustrerer mitt poeng.

Så her misforstod du godt.

Man kan ikke unngå å være enig i kjernen av hans budskap, så da er smålige angrep eneste utvei.

7 minutes ago, Pallehysa said:

Politisk korrektheit er nok eit oppblåst fenomen, som ikkje er på langt nær så framtredende som nåken skal ha det til.

Jeg skjønner hva du mener, dagens samfunn er i dag mer bevisst på konsekvensene av politisk korrekthet, hvert fall på spesifikke områder som innvandring. Man kan likevel ikke benekte at meningspolitiet fremdeles er høyst aktivt i dagens samfunn. Bare kritiser BLM, corona-tiltakene, eller si noe positivt om Trump, og se hvilken reaksjon du får. Alternativt, tenk på hvordan du reagerer når andre gjør det. Fordømmelse og stempling? Det er meningspoliti, right there.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...