Gå til innhold

White lives matter - kva er galt med det?


Anbefalte innlegg

debattklovn skrev (6 minutter siden):

Du foreslår nå at alle svarte bruker det rasistiske uttrykket nigger i en positiv konnotasjon, som er rasegeneralisering. 
Dette er like idiotisk som om jeg sier at ingen svarte spiser kinamat med pinner. 
Og du hevder samtidig at alle hvite bruker nigger i en negativ konnotasjon. 

Jeg vil minne deg om at hudfargen til subjektet som ytrer seg ikke har innvirkning på deres budskap. 
Det er faktisk en ganske rasistisk tanke at så skulle være tilfellet. 


 

Som eg tidligere poengterte. Eg er overbevist om at du kun er ute etter å trolle..  Du havner på min blokker liste. Og borte vekk er du og dine patetiske stråmenn.

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Pallehysa said:

Som eg tidligere poengterte. Eg er overbevist om at du kun er ute etter å trolle..  Du havner på min blokker liste.

For et enormt tap for meg. Da går jeg jo glipp av slike gjennomtenkte og høykvalitetsargumenter som dette i fremtiden

Quote

Og borte vekk er du og dine patetiske meininger..

No er eg overbevist om at du troller. 

Sa "Debattklovnen", samtidig som han ikkje forstår kvifor det er forskjell mellom å bruke eit ord i negativ rasistisk konnotasjon, vs å bruke det i positiv konnotasjon..

?

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pallehysa said:

Fryktelig konklusjon. Implicit er ikkje det samme som ubevisst. Og nei implicit bias, fører ikkje til rasediskriminering. Det kan potensielt gjere det.

At ein får stereotypiske tanker, er ikkje det samme som at ein ubevisst bruker lenger tid til å linke positive attributter mellom kjønn og raser..

Men meir til poenget. Ingenting av dette er rasisme. 

Fryktelig konklusjon!

What the IAT does, and does well, is predict average outcomes across larger entities like counties, cities, or states. For example, metro areas with greater average implicit bias have larger racial disparities in police shootings. And counties with greater average implicit bias have larger racial disparities in infant health problems. These correlations are important: the lives of black citizens and newborn black babies depend on them.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Fryktelig konklusjon!

What the IAT does, and does well, is predict average outcomes across larger entities like counties, cities, or states. For example, metro areas with greater average implicit bias have larger racial disparities in police shootings. And counties with greater average implicit bias have larger racial disparities in infant health problems. These correlations are important: the lives of black citizens and newborn black babies depend on them.

 

 

Men dette er jo ikkje din konklusjon. Din konklusjon er jo å sjå på ein studie som omhandler tid ein bruker på å assosiere positive attributter på rase, og "inherit bias", til å være det samme, og være rasisme..

Eg spør, kordan er dette rasisme?

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (23 timer siden):

Alle slags folk kan promotere negative stereotyper om andre grupper, selv svarte, noe jeg har personlig erfaret.  Om det skjer oftere blant svarte enn hvite vet jeg ikke.  
Det finnes selvfølgelig folk som mener fordommer uten makt er ikke rasisme, men fordommer er ikke noe bare hvite har.

Med lite makt til å utføre Rasediskriminering har det lite å gjøre med samfunnets problemer idag.  

Det er sikkert mulig for svarte å ha rasistiske holdninger mot svarte, siden vi er et produkt av det samfunnet vi lever i der det foregår rasisme mot mørkhudete.

Hvis dette beskriver forholdene i USA. Om man lykkes som svart med utdanning og jobb og kom fra et fattig miljø, kan det tenkes at man vil se ned på andre svarte som ikke klarte seg. Forbildene i lærebøkene er forskere, vitenskapsmenn og kunstnere med fellesnevneren hovedsaklig hvit hudfarge. Personen begynner å omgåes andre og identifiserer seg ikke med sin egen bakgrunn lenger. Når kriminalitet begås av svarte, vil fordommene opprettholdes og indirekte påvirke til at en selv blir diskriminert. Det kan nok føre frustrasjon.

jjkoggan skrev (23 timer siden):

Med lite makt til å utføre Rasediskriminering har det lite å gjøre med samfunnets problemer idag.  

Enig.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (51 minutter siden):

Om man lykkes som svart med utdanning og jobb og kom fra et fattig miljø, kan det tenkes at man vil se ned på andre svarte som ikke klarte seg.

At ein ser ned på andre, er ikkje det samme som rasisme. Om den svarte mannen med utdanning og jobb, ser ned på andre svarte pga deiras hudfarge, opprinnelse, kultur, etnisitet, er det jo rasisme. Men er det dette som er realiteten i ditt hypotetiske eksempel? Kan det tenkast at han kanskje ser ned på sosial status eller nåke annet enn hudfarge, etnisitet, kultur etc?

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 25.7.2020 den 13.22):

Det er ikke riktig. Data fra 2009-2018 viser at to andre årsaker dreper flere politifolk. 
Job-related illness dreper 16.7% flere politi enn trafikkulykker. 
Skytinger dreper 50.8% flere politi enn trafikkulykker. 

Forøvrig må jeg si, det stinker anti-politi agenda av hele innlegget. 
Å si at folk i yrket som er det 16. mest farlige i hele USA "ikke har en tøff jobb" er rett og slett ganske faktaløst. 

Ah.

Men du glemte å ta med påkjørsler og motorsykkelulykker:

531 døde i trafikkulykker kombinert, mot 528 som ble skutt.
Og da tar vi ikke med de 22 som døde i fly/helikopter/påkjørsel av tog, eller sykkelulykker.

...

Og det stinker ikke anti-politi av å påpeke at fiskere, anleggsarbeidere, hagearbeidere, bygningformenn, sveisere, bygningsarbeidere i høyhus, tømrere, bosstømmere, lastebilsjåfører, taxisjåfører, taktekkere, piloter og flyingeniører har farligere yrker enn både politi og militære i aktiv tjeneste.

Det er en realitetsjekk for folk som ser litt for mye TV og tror at politiet er et spesielt farlig yrke av noen annen grunn enn mangel på trening, og inkompetanse, som kunne vært gjort noe med i USA.

Hvor mye ser du folk respektere folk i de 15 farligere yrkene enn politiet, i forhold til folk -- som i de fleste tilfeller har overdreven respekt for autoriteter -- som klager over at folk ikke respekterer politiet nok..?

Hvor er "waste disposal lives" matter bevegelsen..?

"Lumberjacks are Okay too!" bevegelsen..?

...en skulle trodd at noen far med vikarierende argumenter for å forsvare en yrkesgruppe som systemisk misbruker makt og oppfyller fascistene sin våte drøm om å mishandle minoriter, og blir oppfordret til dette av dagens president og mange av politiets fagforbund.

Tåkefyrste skrev (På 25.7.2020 den 13.21):

Fargede menn har 1:1000 odds for å bli drept av politiet i løpet av livet i USA.
https://www.pnas.org/content/116/34/16793

En politimann har 1:16 000 i odds for å bli drept av kriminelle årlig -- altså drept, ikke dødfall i ulykker -- hvert år han eller hun tjenestegjør.

Tjenestetiden er i snitt 13 år, da politiet har høy grad av utskifting.
Dette gir 1:1200 odds for å bli drept i tjenesten -- med høyest odds for unge og uerfarne politimenn, og da tar vi ikke høyde for at de flytter til tryggere stillinger; ledelse og administrasjon.
Det er uansett menneskene som går i gaten som både er mest utsatt for kriminalitet, og som slutter oftest.

Heldigvis er det å være politi et valg -- ulikt det å være farget.

Nesten ingen ville valgt å utsette seg selv for å være farget, om de hadde et valg.
Tenk å bare kunne skifte hudfarge, og plutselig bli behandlet bedre av sjefen, få lavere straffer om man gjør noe galt, får mindre alvorlige forbrytelser ignorert av politiet som tar deg i å bryte loven, få bedre jobber, søke færre jobber, få større respekt fra tilfeldige mennesker, lykkes bedre i dating og på datingapper, få bedre karakterer i skolen, få bedre rådgivning i skolen, bli mindre utsatt for vold, får forholdet sitt med majoritetsmennesker akseptert uten at folk stiller rase raserelaterte spørsmål eller kommer med rasistisk tilsnakk, bli stoppet av politiet sjeldnere, praktisk talt aldri bli plaget av politiet uten å ha gjort noe galt,  og så videre...

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pallehysa said:

Men dette er jo ikkje din konklusjon. Din konklusjon er jo å sjå på ein studie som omhandler tid ein bruker på å assosiere positive attributter på rase, og "inherit bias", til å være det samme, og være rasisme..

Eg spør, kordan er dette rasisme?

Forskerne mener IAT måler bias baserte på rase, ikke bare tiden på assosiere....

Hvis du mener bias har ingenting å gjøre med rasediskriminering-kan jeg ikke hjelpe deg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Red Frostraven said:

Men du glemte å ta med påkjørsler og motorsykkelulykker:

531 døde i trafikkulykker kombinert, mot 528 som ble skutt.
Og da tar vi ikke med de 22 som døde i fly/helikopter/påkjørsel av tog, eller sykkelulykker.

struck by vehicle tar du med og kaller dette kategorisk for trafikkulykker
Kan det tenkes at dette ikke var ulykker, men frivillige angrep på politimenn med kjøretøy som våpen av kriminelle? 

Da kan du like godt ta med stabbed også, og påstå at dette var politi som ved uhell gikk inn i knivbladene til uskyldige, knivbevæpnede lovbrytere... 
 

Quote

Og det stinker ikke anti-politi av å påpeke at fiskere, anleggsarbeidere, hagearbeidere, bygningformenn, sveisere, bygningsarbeidere i høyhus, tømrere, bosstømmere, lastebilsjåfører, taxisjåfører, taktekkere, piloter og flyingeniører har farligere yrker enn både politi og militære i aktiv tjeneste.

Det eneste dette beviser er at disse yrkene er svært farlige. 

Quote

Det er en realitetsjekk for folk som ser litt for mye TV og tror at politiet er et spesielt farlig yrke av noen annen grunn enn mangel på trening, og inkompetanse, som kunne vært gjort noe med i USA.

Det er et spesielt farlig yrke. Som gjør at det havner på 16. plass av minst 800+ forskjellige yrker og jobbstillinger i USA. 

Quote

Hvor mye ser du folk respektere folk i de 15 farligere yrkene enn politiet, i forhold til folk -- som i de fleste tilfeller har overdreven respekt for autoriteter -- som klager over at folk ikke respekterer politiet nok..?

Hvor er "waste disposal lives" matter bevegelsen..?

"Lumberjacks are Okay too!" bevegelsen..?

Jeg er helt enig i at farlige yrker fortjener mer respekt. Dødsulykker på arbeidsplassen er ingenting å tulle med. 

Quote

Fargede menn har 1:1000 odds for å bli drept av politiet i løpet av livet i USA.
https://www.pnas.org/content/116/34/16793

Denne statistikken tar ikke hensyn til hva den avdøde svarte personen gjorde på tidspunktet da han ble drept av politiet, som er helt essensielt. Den er således uinteressant. 

Quote

Heldigvis er det å være politi et valg -- ulikt det å være farget.

Det er også et valg å prøve å kjøre ned politibetjenter i bilen sin eller skyte på dem og deretter selv bli skutt i selvforsvar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I følge FBI var det 0 påkjørt og drept utenom ulykker i 2019.

Og ja, det er trafikkulykker når folk blir påkjørt.
Alle politi som døde i trafikken døde i ulykker i 2019 følge FBI, så det er tydeligvis ikke vanlig at politifolk blir påkjørt av kriminelle.

Praktisk talt alle politifolk som blir drept blir skutt.

https://www.fbi.gov/news/pressrel/press-releases/fbi-releases-2019-statistics-on-law-enforcement-officers-killed-in-the-line-of-duty

...tror du politiet ville vært litt tryggere om ikke det fantes så mye skytevåpen i samfunnet..?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (44 minutter siden):

At ein ser ned på andre, er ikkje det samme som rasisme. Om den svarte mannen med utdanning og jobb, ser ned på andre svarte pga deiras hudfarge, opprinnelse, kultur, etnisitet, er det jo rasisme. Men er det dette som er realiteten i ditt hypotetiske eksempel? Kan det tenkast at han kanskje ser ned på sosial status eller nåke annet enn hudfarge, etnisitet, kultur etc?

Ja, det kan tenkes. Kanskje heller en beskrivelse av hvordan det er å foreta en klassereise som svart.  Og det var et tenkt eksempel, men nå ser jeg at utgangspunktet må ha vært en innvandrer med mørk hudfarge som er aktiv i Frp. Hen virker veldig krass mot andre innvandrere. Ingen solidaritet eller medfølelse og jeg forstår ikke hvorfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (33 minutter siden):

Ja, det kan tenkes. Kanskje heller en beskrivelse av hvordan det er å foreta en klassereise som svart.  Og det var et tenkt eksempel, men nå ser jeg at utgangspunktet må ha vært en innvandrer med mørk hudfarge som er aktiv i Frp. Hen virker veldig krass mot andre innvandrere. Ingen solidaritet eller medfølelse og jeg forstår ikke hvorfor.

Kanskje til og med Frp`eren med innvandrer bakgrunn og mørk hudfarge har andre kriterier kvifor han er imot innvandring, enn nettopp hudfargen, etnisiteten eller kulturen?

Ein er heller ikkje automatisk rasist sjøl om ein er imot innvandring, eller tilsynelatende har mindre empatiske følselser for andre mennesker...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (50 minutter siden):

I følge FBI var det 0 påkjørt og drept utenom ulykker i 2019.

Og ja, det er trafikkulykker når folk blir påkjørt.
Alle politi som døde i trafikken døde i ulykker i 2019 følge FBI, så det er tydeligvis ikke vanlig at politifolk blir påkjørt av kriminelle.

Praktisk talt alle politifolk som blir drept blir skutt.

https://www.fbi.gov/news/pressrel/press-releases/fbi-releases-2019-statistics-on-law-enforcement-officers-killed-in-the-line-of-duty

...tror du politiet ville vært litt tryggere om ikke det fantes så mye skytevåpen i samfunnet..?

En del av politistyrken i USA har dårlig/lite trening, og opptrer aggressivt. Dette er selvsagt bare antakelser fra min side, men det kan være bedre trening av politiet ville redusert antall drepte politifolk. 

Mange av dem med skytevåpen i USA ville antakelig klart å skaffe seg våpen også med strengere kontroll, enten lovlig eller ulovlig. Jeg har ingen tro at at amerikansk våpenlovgivning er optimal, men jeg har heller ikke tro på at en strengere våpenlovgivning ville gjort arbeidsforholdene/risiko i arbeidshverdag til amerikansk politi mye bedre. 

Lenke til kommentar

Kognitiv dissonans
Hvordan en overtaler folk som lider av overnevnt, er debattens enhjørning.

Rasisme mot Hvite er blitt OK..  Det prates kun om BLM som er basert så håpløst porøst.
Samtidig blir hvite folk eksproperiert, jaktet og slaktet i Sør-afrika, støttet av staten, og verden er stille.

Endret av Alexander4840
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 27.7.2020 den 14.21):

Forskerne mener IAT måler bias baserte på rase, ikke bare tiden på assosiere....

Hvis du mener bias har ingenting å gjøre med rasediskriminering-kan jeg ikke hjelpe deg

Bevisst bias ja. Ubevisst. Nei ikkje nødvendigvis.. Og dei studiene du har linket, måler tid på å assosiere positiv attributter, som er ein ubevisst potensiel bias mot andre raser... Som potensielt kan ha med rasediskriminering å gjere.

Dette er ikkje rasisme dog. Om eg bruker 1 sekund lengre tid, ubevisst på å assosiere ein positiv attributt på eit annet kjønn, eller ein annen rase enn min egen, gjere meg ikkje til ein kvinnehater, eller rasist fordi om. Det er bevisste handlinger som må til for å være ein rasist. Rasisme hander om tro. Og ein kan ikkje ha underbevisste trosretninger..

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (14 timer siden):

Kanskje du skal lese gjennom din egen kilde en gang til. 

Det skjer ofte at kriminelle bruker kjøretøy som våpen... 

Jøss, ja, det skjedde fire ganger i 2019.
Uten at det forandrer på statistikken; de er medregnet i mennesker som ble drept, ikke trafikkulykker.

USA har tre ganger så mye voldelig kriminalitet som Tyskland:


https://www.nationmaster.com/country-info/compare/Germany/United-States/Crime

...men politiet dreper 20 ganger så mange mennesker i USA sammenlignet med Tyskland, justert for befolkning.

...og jeg gidder ikke mer apologetikk.
Alle faktorer er gjort rede for: Politiet i USA suger hårete eselballer, og trenger reformer for å være i stand til å fortjene sko med skolisser i stedet for borrelås.
Ja, mange politifolk gjør en god jobb -- i forhold til hva de er trent til -- men politiet i USA ville ikke fått lov til å jobbe i noe vestlig land uten flere år med ekstrautdannelse, og selv da kunne den ulærte erfaringen deres vært til hinder, fordi de har brukt flere år på å ta inn og utøve vranglære.

USA er i ekstremt dårlig selskap når det kommer til hvor mange som drepes av politiet:

Per 10 million
Burundi 53.9
Democratic Republic of the Congo 47.8
United States 46.6
Iraq 45.1
Nigeria 44.0
Kenya 43.5
Honduras 40.4
Iran 36.6
Angola 34.7
Colombia 34.1
Mali 32.3
Sudan 32.1
Rwanda 31.0
Mexico 30.0
... ...
Canada 9.7
France 3.8
Netherlands 2.3
New Zealand 2.1
Norway 1.9
Finland 1.8
Belgium 1.7
Nepal 1.7
Australia 1.7
Germany 1.3
Hong Kong 1.3
Portugal 1.0
Sweden 1.0
Taiwan 0.8
United Kingdom 0.5
Poland 0.5
Japan 0.2
Denmark 0
Iceland 0
Switzerland 0

 

Nigeria, Sudan, Rwanda og Mexico har alle mer kompetent politi.

...

Politiet i USA dreper omtrent like mange amerikanere per 100 000 som nordmenn dreper nordmenn per 100 000:
0.466 per 100 000 for politiet i USA versus 0.47 per 100 000 for drap i Norge.

...

Og det kan ikke forsvares:
Det er ikke sammenheng mellom voldelig kriminalitet i byene og antall folk som drepes av politiet i byene.
Det er sammenheng mellom dårlig trening og dårlige holdninger.

Politiet består av over 80% republikanere i dag, etter reformer som drev bort gode politifolk.
De som fremdeles er politi utøver vold mot familien sin to til fire ganger oftere enn befolkningen for øvrig:
https://www.theatlantic.com/national/archive/2014/09/police-officers-who-hit-their-wives-or-girlfriends/380329/

...det er rett og slett en holdning og kultur i USA for å rekruttere uetiske konservative og voldelige mennesker til politiet -- som ikke blir luket ut eller rehabilitert av treningen de får før de får tjene som politifolk.

------------

...

Og dette er grunnen til at Black Lives Matter er en ting.
Det er de fargede minoritetene som er offer for republikanerene sin politikk og det amerikanske politiet sin dårlige trening og dårlige etikk, moral og holdninger.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Red Frostraven said:

USA har tre ganger så mye voldelig kriminalitet som Tyskland:

https://www.nationmaster.com/country-info/compare/Germany/United-States/Crime

...men politiet dreper 20 ganger så mange mennesker i USA sammenlignet med Tyskland, justert for befolkning.

Denne statistikken sier lite om man ikke gjennomgår og ser hva den avdøde gjorde i øyeblikket da han ble drept.
Gjorde han ingenting galt?
Eller holdt han på å angripe politiet slik at de måtte forsvare seg?

Den overveldende majoriteten av tilfeller er den siste sorten. 
Bare 13 ubevæpnede svarte menn ble drept av politiet i fjor. 
Og mange av disse kan ha vært legitimt selvforsvar for politiet. 
Til sammenlikning ble 11 skutt og 1 drept i Chicago bare i går. 
Mandag ble 22 skutt og 2 av dem drept i byen, hvor majoriteten av ofre er svarte. 

Men dette hører man ikke BLM klage over -  selv om de påstår de bryr seg om svarte liv... Tydeligvis bare når det er hvite personer som er gjerningsmennene. 

Quote

Alle faktorer er gjort rede for: Politiet i USA suger hårete eselballer, og trenger reformer for å være i stand til å fortjene sko med skolisser i stedet for borrelås.

Nei. Politiet i USA gjør generelt en svært god jobb. 

Quote

Nigeria, Sudan, Rwanda og Mexico har alle mer kompetent politi.

Forsøker du å være morsom nå? Isåfall gjør du en god jobb. 

Quote

Og dette er grunnen til at Black Lives Matter er en ting.
Det er de fargede minoritetene som er offer for republikanerene sin politikk og det amerikanske politiet sin dårlige trening og dårlige etikk, moral og holdninger.

Grunnen til at BLM er en ting er at enkelte folk trenger en unnskyldning for å plyndre motebutikker med god samvittighet og uten risiko for å bli tatt. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...