Gå til innhold

White lives matter - kva er galt med det?


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (2 minutter siden):

Fremsatt som en provokasjon og ment som en provokasjon er din tolkning av at glasset er halvtomt når det liksågreit er halvfult. Alt kan tolkes negativt eller fiendtlig om man virkelig ønsker det.

Hvis jeg deltok i en protestmarsj for BLM mot rasisme, og gikk forbi for eksempel dette:

ap_311627956509.jpg

... ville jeg naturligvis sett på det som provokasjon ja. Det handler ikke om å "tolke alt negativt", men klarer man ikke se hvorfor dette er et eksempel på en provokasjon mener jeg man mangler grunnleggende folkeskikk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Snikpellik said:

Hvis jeg deltok i en protestmarsj for BLM mot rasisme, og gikk forbi for eksempel dette:

ap_311627956509.jpg

... ville jeg naturligvis sett på det som provokasjon ja. Det handler ikke om å "tolke alt negativt", men klarer man ikke se hvorfor dette er et eksempel på en provokasjon mener jeg man mangler grunnleggende folkeskikk.

Når ble ALM dette bildet? Det virker som du forsøker å kjøre alt som ikke er BLM rett inn ut i andre ytterkanter.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 minutter siden):

Det er en klar korrelasjon mellom høy kriminalitet og høy mordrate.

Nei de fleste kriminelle er ikke mordere...

Det er ikke korrelasjon.

Dessuten er befolkningsvekst en stor faktor, skal du sammenligne med USA tilbake i tid så må du ta med befolkningsvekst.

God politikk, trygghet i samfunnet er garantert at påvirker og minsker kriminalitet...

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (18 minutter siden):

Dette er hva du skrev
"kan eg ikkje annet enn å sjå på slike kommentarer, "white trash", som søppel av nåken skjelsord. Og ikkje nåke annet. Du har teoretisk sett korrekt, at det er rasisme. Men i settingen eg prøver å legge fram, ser eg ikkje det som eit samfunnsproblem. "

Nå sammenligner du "jew trash" med "white trash" og sier de er begge et rasistisk begrep.

Eg skreiv tydelig at det er rasisme, men ikkje eit samfunnsproblem, det er meir eit skjelsord, om nåken kaller meg "White Trash" Dette i motsetning til "Jew trash" eller andre rasistiske utrop mot svarte... Som faktisk er eit samfunnsproblem, har vært eit samfunnsproblem i mange år, og i mange samfunn fortsetter å være eit samfunnsproblem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 said:

Når ble ALM dette bildet?

Ja ikke sant. Om det der er ALM så er dette BLM:

Om jeg måtte velge så hadde jeg foretrukket førstnevnte. 

Det verste er at enkelte synes synet av hvite (og eller rasister)  som demonstrerer fredfullt er mye værre en folk som ødelegger og gjør opprør fordi tanken bak er god.

george-floyd-protests2.jpg

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Hvis jeg deltok i en protestmarsj for BLM mot rasisme, og gikk forbi for eksempel dette:

ap_311627956509.jpg

... ville jeg naturligvis sett på det som provokasjon ja. Det handler ikke om å "tolke alt negativt", men klarer man ikke se hvorfor dette er et eksempel på en provokasjon mener jeg man mangler grunnleggende folkeskikk.

De folkene der vifter med confederate flagget, så det er forståelig at man blir provosert.

Problemet er ikke at slike folk ikke blir akseptert, men at man kan ikke engang si "all lives matter" uten å risikere å miste jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gouldfan said:

Nei de fleste kriminelle er ikke mordere...

Det er ikke korrelasjon.

Dessuten er befolkningsvekst en stor faktor, skal du sammenligne med USA tilbake i tid så må du ta med befolkningsvekst.

God politikk, trygghet i samfunnet er garantert at påvirker og minsker kriminalitet...

Statistikken er per 100k, så befolkningsvekst er tatt med.

Og ja, de fleste kriminelle er ikke mordere. Men det er fortsatt riktig at det er en klar korrelasjon mellom mord og generell kriminalitet. F.eks. Japan har lav kriminalitet og lav mordrate og Sør Afrika har høy kriminaltet og høy mordrate.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Pallehysa said:

Eg skreiv tydelig at det er rasisme, men ikkje eit samfunnsproblem, det er meir eit skjelsord, om nåken kaller meg "White Trash" Dette i motsetning til "Jew trash" eller andre rasistiske utrop mot svarte... Som faktisk er eit samfunnsproblem, har vært eit samfunnsproblem i mange år, og i mange samfunn fortsetter å være eit samfunnsproblem.

Uten etterpåklokskap, ville du ansett utrykket "jew trash" som et samfunnsproblem i 1930?

Du kunne argumentert som du gjør med hvite, at jøder er en sterk gruppe og det er derfor ikke et samfunnsproblem at noen kaller dem "jew trash".

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Statistikken er per 100k, så befolkningsvekst er tatt med.

Og ja, de fleste kriminelle er ikke mordere. Men det er fortsatt riktig at det er en klar korrelasjon mellom mord og generell kriminalitet. F.eks. Japan har lav kriminalitet og lav mordrate og Sør Afrika har høy kriminaltet og høy mordrate

Det går ikke an å ta eksempel ut av sammenheng, fattigdom gjør deg ikke automatisk til drapsmann, men det øker kriminalitet om man er desperat. De som ikke sitter å tigger med skilt er sannsynligvis kriminelle..

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (6 minutter siden):

Uten etterpåklokskap, ville du ansett utrykket "jew trash" som et samfunnsproblem i 1930?

Du kunne argumentert som du gjør med hvite, at jøder er en sterk gruppe og det er derfor ikke et samfunnsproblem at noen kaller dem "jew trash".

Prøver du å unnskylde Hitler?

Jøder var ikke en sterk gruppe, noen jøder drev bank og forretningsvirksomhet. Det store flertallet jøder i Europa levde i fattigdom i ghettoer.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Det går ikke an å ta eksempel ut av sammenheng, fattigdom gjør deg ikke automatisk til drapsmann, men det øker kriminalitet om man er desperat. Dersom ikke sitter å tigger med skilt er sannsynligvis kriminelle..

Høy generell kriminalitet fører til høy mordrate. F.eks. det blir konflikt om hvem som skal organisere dop og de ender opp med å drepe hverandre. Eller en gjeng raner en fyr, han gjør mostand og de knivstikker han til døde.

Hvis du ikke tror mord og generell kriminalitet har noe med hverandre å gjøre, hvorfor er det en så klar korrelasjon mellom mord og kriminalitet i USA og i verden generelt?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gouldfan said:

Prøver du å unnskylde Hitler?

Jøder var ikke en sterk gruppe, noen jøder drev bank og forretningsvirksomhet. Det store flertallet jøder i Europa levde i fattigdom i ghettoer.

Jo, de var en sterk gruppe

In the early twentieth century, a dense corporate network was created among the large German corporations ("Germany Inc."). About 16% of the members of this corporate network were of Jewish background. At the center of the network (big linkers) about 25% were Jewish. The percentage of Jews in the general population was less than 1% in 1914.

Rahden (2008) shows that before the First World War more than half of the Jewish population in the German city of Breslau belonged to the bourgeoisie. About 25% of the male Jewish population earned more than 10,000 Marks per year (the highest income class).6 Because of the three-class-suffrage (Dreiklassenwahlrecht) in Prussia, Jews were able to exercise considerable influence upon community politics in Breslau.

https://www.uni-trier.de/fileadmin/fb4/prof/SOZ/APO/WindolfMS577June10.pdf

 

Og det er ikke jeg som tror at rasisme er ikke et samfunnsproblem så lenge gruppen man er rasistisk mot er en sterk gruppe. Det er du som mener det og ville derfor unnskyldt Hitler.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Snikpellik said:

Hvis jeg deltok i en protestmarsj for BLM mot rasisme, og gikk forbi for eksempel dette:

Tror du BLM-marsjer med ACAB slagord, fuck Trump, når de synger pigs in a blanket fry'em like bacon, det tror du ikke kan være provoserende? 

Det at man tolker noe som provokasjon betyr ikke at man står fritt frem til å gjøre hva man vil i retaliation... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (22 minutter siden):

Uten etterpåklokskap, ville du ansett utrykket "jew trash" som et samfunnsproblem i 1930.

Du kunne argumentert at jøder er en sterk gruppe og det er derfor ikke et samfunnsproblem at noen kaller dem "jew trash".

Uten etterpåklokskap, ville eg ikkje visst om Jødenes problemer i 1930..

Men uten ifølge deg, ville eg ansett utrykket "jew trash" som eit samfunnsproblem i 1930?

Eg sliter med å henge med på det spøkelse av eit poeng du tror du sjøl har....

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Pallehysa said:

Uten etterpåklokskap, ville eg ikkje visst om Jødenes problemer i 1930..

Men uten ifølge deg, ville eg ansett utrykket "jew trash" som eit samfunnsproblem i 1930?

Eg sliter med å henge med på det spøkelse av eit poeng du tror du sjøl har....

Problemet er at du engang må vite om jødenes fremtidelige problemer for å ta riktig valg i 1930.

Hvis du mente som meg at rasistisk retorikk er et samfunnsproblem uansett hvem man bruker det mot, så ville du ikke ha hatt noe problem med å forstå i 1930 at Hitlers rasistiske retorikk mot jøder var et samfunnsproblem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (19 minutter siden):

Problemet er at du engang må vite om jødenes fremtidelige problemer for å ta riktig valg i 1930.

Hvis du mente som meg at rasistisk retorikk er et samfunnsproblem uansett hvem man bruker det mot, så ville du ikke ha hatt noe problem med å forstå i 1930 at Hitlers retorikk var et samfunnsproblem.

Nei, eg skriver at eg trenger ikkje å gå tilbake til 1930, for å forstå at "Jew trash" e ein rasistisk glose. Eg skriver at det er min etterpåklokskap at eg veit om Jødenes problemer i 1930.. 

Rasistisk retorikk mot svarte er eit samfunnsproblem ja. Om ein person kaller meg "white trash", 1 gang, gjennom heile livet mitt, anser eg det som eit rasistisk skjelsord. Men ikkje eit rasistisk samfunnsproblem nei. Eg klarer fint å sjå kva som er størst problem, av dei to, og støtte oppunder der det burde støttes oppunder.

Sjøl om "german trash" er rasistisk, og ein tysker fekk glosen slengt etter seg, ville eg ikkje oppført meg som deg, og kverulert at det er eit samfunnsproblem i 1942, når det er behandlingen av jødene vi burde fokusere på.. Kva motivet ditt er kan ein berre spekulere på..

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Camlon said:

Problemet er at du engang må vite om jødenes fremtidelige problemer for å ta riktig valg i 1930.

Hvis du mente som meg at rasistisk retorikk er et samfunnsproblem uansett hvem man bruker det mot, så ville du ikke ha hatt noe problem med å forstå i 1930 at Hitlers rasistiske retorikk mot jøder var et samfunnsproblem.

Problemet er bruk av ordet «sterk».  Jødene var aldri den mektigste gruppen, selv om mange var rike og det er rasisme mot den mektigste gruppen som er den minste samfunnsproblemet 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Pallehysa said:

Sjøl om "german trash" er rasistisk, og ein tysker fekk glosen slengt etter seg, ville eg ikkje oppført meg som deg, og kverulert at det er eit samfunnsproblem i 1942, når det er behandlingen av jødene vi burde fokusere på.. Kva motivet ditt er kan ein berre spekulere på..

Nå prøver du å bygge en stråmann. Jeg samnenligner retorikken og handlingene. Det betyr at i 1942 så ville jeg ansett konsentrasjonsleire som et mye større problem enn at noen sier "german trash".

Men i 1930 så var det ingen konsentrasjonsleire og jøder var en sterk gruppe. Hvis man da sier det er ikke et samfunnsproblem å angripe dem med rasistisk retorikk, fordi de er en sterk gruppe, så ville du vært en del av problemet.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, jjkoggan said:

Problemet er bruk av ordet «sterk».  Jødene var aldri den mektigste gruppen, selv om mange var rike og det er rasisme mot den mektigste gruppen som er den minste samfunnsproblemet 

Er den hvite arbeiderklassen den mektigste gruppen i USA?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...