Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lånekasse vs. NAV utdanningssøtte

Snusent

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har AAP hos NAV, og søknad liggende til utdanningsstøtte for bachelor. Søknaden fikk avslag lokalt to ganger og er nå til behandling hos NAV Klageinstans med 20 ukers behandlingstid.

Min kontakt i NAV foreslår at jeg skal søke hos Lånekassen mens jeg venter. Hos Lånekassen er jeg mer en 60 poeng forsinket, dvs. at jeg må vedlegge  legeerklæring som forklarer at sykdom var grunnlaget for ikke fullført studie. Dette vil muligens gi meg rett til støtte hos Lånekassen, men jeg lurer på om dette vil automatisk føre til at NAV Klageinstans også avviser søknaden hos dem?

Jeg vil ikke at en søknad hos Lånekassen skal ødelegge mulighetene for bedre støtte fra NAV. Ideelt kunne jeg prøvd å leve på lånekassen en periode til NAV evt. innvilger sin omskolerings søknad. Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prioriteringen er NAV foran Lånekassen, det vil si at hvis du innvilges og etterbetales AAP så vil studiestøtten fra Lånekassen bli avkortet. Studiestøtte påvirker i utgangspunktet ikke AAP (studiene kan gjøre det, men det er i så fall fordi du anses som arbeidsfør på grunn av at du har funksjonsnivå godt nok til å være i arbeid). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men mister jeg ikke AAP og dermed NAV støtte øyeblikket jeg begynner å motta lånekasse stipend, altså?

Eller gjør jeg det uansett øyeblikket jeg blir student?

Og i så fall har jeg vel ingen inntekt fra studiene begynner til lånekassen sin 6-8 ukers behandlingstid (blir vel manuell behandling pga. legeerklæring)?

Endret av Snusent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...