Redaksjonen. Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Vil la deg rotere bilen: Toyota søker om patent på en ny firehjulsstyring Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13459 Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Her tror jeg "kost/nytte" kommer til å putte denne løsningen i arkivet! Økt vekt og pris vil gjøre dette til "dødfødt". Er det virkelig et behov for dette? Jeg tror ikke det! Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Det har jo vært gjort mange ganger før, selv om det ikke var på serieproduserte biler. Hvordan skal de da få patent på de? 5 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 En skulle tro at mange parkeringshus var forberedt for slike biler allerede.? Byvennlig, men verre på røffe landeveier med et noe utsatt hjuloppheng(?) Og så blir det kanskje små hjul, så ikke skjermene tar all plass... 1 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Toyota burde bruke sine ressursene på andre områder. De er langt bak alle andre innenfor området elektriske biler! Ved å legge alle egg/epler i samme kurv tar de ganske store sjanser. 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 (endret) 5 hours ago, Lynxman said: Det har jo vært gjort mange ganger før, selv om det ikke var på serieproduserte biler. Hvordan skal de da få patent på de? Har sett litt på søknadens tidligste publikasjon "A1" https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/067659758/publication/US2020189656A1?q=US2020%2F0189656A1. Patentkrav 1 består av 2 avsnitt hvorav den første bare beskriver hva de ønsker å oppnå (nemlig å snu hjulene) og ikke angir hvordan dette gjøres ("such ... that" forekommer i slike krav tekster ofte). Ingen problemløsning - ingen patent. Det andre avsnitt omhandler retningsangivelsessystem og jeg tror det er bare det de er interessert i. Søknaden er altså langt fra avgjort og kravene kan fortsatt endres forutsatt at endringene har et grunnlag i beskrivelsen/figurene. Endret 17. juli 2020 av trikola Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Å vri hjulene 45 grader vil kreve større hjulbrønner, særlig bak. Det gir mindre plass inni bilen. Når man snur bilen på femøringen vil bilen kreve en sirkel med bilens lengde som diameter for å kunne snu. Det gjør blant annet at man ikke kan parkere helt inntil fortauskanter. Parkeringa vil også se ganske rar ut når bilen først snur 90 grader, så kjører snuten nærmere veikanten og deretter snur bilen tilbake 90 grader. Parkeres man inne så krever det en hel del areal uten fortauskant for å komme ut igjen. Selvparkering gjør heller ikke opplegget særlig mer praktisk. ____________________________________________________ Jeg har et bedre patentforslag: Nedfellbare støttehjul på tvers av bilens normale kjøreretning. Hjul på størrelse med sparkesykkel-hjul. Smale, flate helgummihjul med navmotor. Plassert i forkant av hjulebrønnene foran og bakkant av hjulbrønnene bak. Nedfellbart via et loddrett snekkedrevet stag. Dette vil kunne lukeparkere med mye mindre "armslag" for rotering. Det takler riktignok ikke gjørme, snø, humpete underlag eller høye hastigheter, men det trenger det heller ikke. Det er typisk i parkeringsanlegg med tak det er virkelig trangt. En annen fordel er at selvparkering fungerer bra med dette systemet. Videre kan det ha store fordeler for flåteoperatører som f.eks bilutleiefirma på flyplasser, fordi det er mulig å parkere biler tett i tett og få flåten til å autonomt flytte seg slik at akkurat den bilen man skal ha tak i kommer ut av labyrinten av seg selv. Dette kan føre til store samlekjøp på steder der parkering er svært dyrt. F.eks at man kjøper bil X sammen med Manhattan-leiligheta fordi det kun er bil X som er kompatibel med deres ultrakompakte autonome parkeringsanlegg. Dyre parkeringsroboter blir en saga blott fordi bilene gjør plasseringsjobben selv. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Jeg syns dette er en bra løsning for å parkere enkelt og trangt:Kul video av ekstra hjul. Ulempen med disse løsningene som lar folk parkere ekstra trangt er at de risikerer å sperre inne andre som ikek har samme manøvreringsevnen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Lynxman skrev (10 minutter siden): Ulempen med disse løsningene som lar folk parkere ekstra trangt er at de risikerer å sperre inne andre som ikek har samme manøvreringsevnen. Det er derfor jeg foreslår det som en flåte-egenskap brukt i parkeringshus dedikert til denne produsenten eller parkeringssystemet. Lenke til kommentar
Årevis Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Scilter Traktor er et eksempel på kjøretøy med uavhengig styring på begge aksler. Kjøring i sirkel, dvs "snu på femøringen", og parallell kjøring, dvs kunne bevege seg parallelt mot eller fra en linje eller vegg, er de særegne egenskaper. Så med "fremaksling" både foran og bak. og uavhengig styring, så har en disse egenskaper. Men nyttig på en vanlig bil - neppe. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Porsche Taycan har bakhjulsstyring. Ikke mye, men nok til at det gir en del interessante egenskaper. https://newsroom.porsche.com/en/products/taycan/chassis-18561.html Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 19. juli 2020 Del Skrevet 19. juli 2020 https://www.allpar.com/cars/concepts/jeep/hurricane.html Jeep Hurricane Wrangler med firehjulsstyring både for parallell og sidelengs bevegelse Tror ikke det tar mer plass i hjulbrønnen bak da hjulene kan skyves ut av denne, bredere enn bilen, for manøvrer i ekstremt lave hastigheter Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. juli 2020 Del Skrevet 19. juli 2020 Simen1 skrev (18 timer siden): Porsche Taycan har bakhjulsstyring. Ikke mye, men nok til at det gir en del interessante egenskaper. https://newsroom.porsche.com/en/products/taycan/chassis-18561.html Honda prelude hadde også dette på 80 og 90 tallet. Lenke til kommentar
JP_100 Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Mange biler som har bakhjulsstyring. Jeg har det også på min BMW X5. Ble tatt med på kjøpet pga parkering. Men er ikke nok vinkel til at det gir skikkelig effekt. Derimot hjelper det bra under aktiv kjøring. Det som uansett er interessant med forslaget fra Toyota, er systemet for blinklys. Dette har jeg selv etterlyst mange ganger i forbindelse med rundkjøringer. Det er jo åpenbart at dagens blinklys ikke fungerer bra nok siden det ofte ikke er mulig å se om en bil blinker ut av rundkjøringen eller om den skal fortsette rundt. Nettopp fordi folk flest ikke er flinke til å blinke venstre i en rundkjøring. Lenke til kommentar
molna Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 On 7/17/2020 at 10:34 PM, hoj said: Toyota burde bruke sine ressursene på andre områder. De er langt bak alle andre innenfor området elektriske biler! Og hvilken planet poster du fra? Toyota har vel vært verdensledende på elektriske biler i et par tiår nå. BMW er ledende i Europa med 17% markedsandel, men vil tro Toyota er størst på verdensbasis. Lenke til kommentar
hoj Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Beklager, jeg glemte at Toyota har oppfunnet et batteri som lader seg selv. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. juli 2020 Del Skrevet 22. juli 2020 Dette systemet vil kun være nyttig om bilen er firkantet uten overheng på noen sider Når det gjelder bakhjulsstyring så har nyere lastebiler og busser dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå