anonym199 Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 (endret) Hei, Bodde i kollektiv med en gjeng på seks personer fra høsten 2016 til våren/sommeren 2017, der den månedlige strømregningen ble delt likt på alle. Det var en person som stod ansvarlig overfør strømleverandør, og resten av gjengen i kollektivet overførte penger til den som stod ansvarlig. Hen var alltid sent ute å betale, og det påbeløpte ofte renter på fakturaene. Denne personen flyttet ut i januar/februar 2017, og en annen person i kollektivet tok over ansvaret for strømregningene. Etter dette har det ikke vært noe problemer, alle regninger ble betalt osv. I dag ble jeg kontaktet av personen som hadde ansvaret for strømregningen frem til februar 2017, om at det var et krav på strøm for desember 2016 og januar 2017 som var gått til inkasso. Dette kravet er nå oppe ca 12000 kr. Det har alså gått 3,5 år uten å høre noen ting, og plutselig blir vi krevd for en god slump med penger. Det jeg da lurer på er hvordan jussen stiller seg til denne type krav? Det er jo denne personen som har kravet hengende over seg, så vi andre har jo ikke noen formell tilknytning til kravet. Jeg for min del er ferdig med denne perioden, og tenker at det er urimelig å komme med dette 3,5 år etterpå. Personen har garantert visst om dette i flere år. På forhånd takk Endret 17. juli 2020 av anonym199 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 I utgangspunktet så vil jeg påstå at kravet er foreldet innen foreldelsesfristen på 3 år. Kravet fra strømselskapet til kunde er nok ikke foreldet da de nok har passet på å følge opp at det ikke blir det, men kravet kunden har mot dere andre i kollektivet er nok foreldet siden det er gått over 3 år og 6 måneder siden kravet hadde opprinnelig forfall. I tillegg er nok kravet vesentlig høyere nå enn opprinnelig, og ansvaret for det hviler jo hovedsaklig på den som stod som ansvarlig for å betale disse regningene. https://osloadvokatene.no/kontrakt/fordringer/foreldelsesfrist/ 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 (endret) Så lenge dere har overført det dere skulle til denne personen så er det hans problem at han ikke har betalt det han skulle til strømselskapet. Og hvis det er slik at han ikke har informert dere om denne regningen, og dere ikke har betalt deres andel av denne regningen, så kan det være slik at kravet hans mot dere er foreldet, men jeg ville uansett betalt 1/6 av det opprinnelige beløpet. Inkasso-omkostninger og slik må han ta på sin kappe. Endret 17. juli 2020 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Virker som en case for første ansvarlige så lenge dere andre betalte alt til vedkommende innen fristene. Hvis ikke blir saken en annen. Det høye beløpet er nok for det meste renter og gebyrer. Lenke til kommentar
anonym199 Skrevet 17. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2020 Takk for svar. Vi har så vidt jeg vet ikke betalt inn dette beløpet. Har heller ikke hørt om dette før i dag. Jeg har forøvrig ikke komplett fakturaoversikt, da jeg ikke hadde noe ansvar for det, så kan ikke garantere for om det er betalt eller ikke. Er kravet hans uansett foreldet? Om vi har betalt vår andel eller ikke. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Som linket til over så vil jeg påstå at kravet er foreldet ja. Hovedformålet med foreldelse av krav er at en ikke skal kunne komme ut av det blå å kreve penger på gamle krav. I tillegg er det sånn at jo lengre tid det går jo vanskeligere er det å dokumentere om en har/ikke har betalt, og derfor settes fristen til tre år. Det finnes unntak fra 3 års foreldelsesfrist, men kan ikke se noen grunn til at dette skal komme under der. Om du har et greit forhold til vedkommende så ville jeg som @Espen Hugaas Andersen og ha betalt min del av hovedkravet. Men omkostningene mener jeg at personen må stå for selv. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Utgangspunktet er at et krav foreldes tre år etter at det ble adgang til å inndrive kravet, jf. foreldelsesloven §§ 2 og 3. Reglene om foreldelse av regresskrav, som kunne gitt utvidet frist (ett år fra medskyldner betaler for å kreve regress fra andre medskyldnere, foreldelsesloven § 8 ) gjelder bare når alle skyldnerne er direkte forpliktet overfor samme fordringshaver (strømselskapet). Hvis bare én er forpliktet overfor strømselskapet gjelder de ordinære regler om foreldelse, det vil si tre år fra han mottok faktura fra strømselskapet. Som hovedregel vil man ikke ha regresskrav for forsinkelsesrenter, og heller ikke for inkassoomkostninger. Slik regressrett forutsetter at medskyldnerne er delansvarlige i at kostnadene er påført. 2 Lenke til kommentar
anonym198 Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 (endret) Takker for svar. Glemte e-post adressen til den andre kontoen på jobb, måtte opprette ny for å svare. Det høres bra ut, da har vi loven på vår side dersom denne personen skulle begynne med noe tull. Regner med at advokat fraråder han om gå videre, dersom han ønsker å dra oss for retten. Har konferert med de andre som bodde der, og samtlige er enige om å ignorere kravet. Vi opplevde noe tilsvarende med denne personen høsten 2016. Da var ikke før inkassovarsel kom at hen gav beskjed om at regning ikke var betalt(Da hadde vi allerede overført pengene til hen).Vi var da med å dekket renter. Håper dette får personen til å ta lærdom. Ufattelig for oss at vi ikke har blitt kontaktet før etter 3.5 år. Denne epoken er et avsluttet kapittel for alle oss andre, og vi anser ikke dette som vårt problem. God sommer til dere alle! Edit: Av ren nysgjerrighet: Er det vanlig at et inkassobyrå holder et krav gående i over 3 år uten å ta affære? Endret 18. juli 2020 av anonym198 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 anonym198 skrev (31 minutter siden): Av ren nysgjerrighet: Er det vanlig at et inkassobyrå holder et krav gående i over 3 år uten å ta affære? Nja, jeg tror nok de har jobbet med saken i løpet av de tre årene. Men om det ikke har vært noe å hente hos skyldner så tar det fort tid. Lenke til kommentar
anonym198 Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 3 minutes ago, nomore said: Men om det ikke har vært noe å hente hos skyldner så tar det fort tid. Det forklarer nok saken tipper jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå