Redaksjonen. Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Mange uheldige omstendigheter har rammet eksportkapasiteten. Framover blir det bedre Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Den kraftkrevende industrien bør kjøre på 100% for å avhjelpe situasjonen for kraftbransjen, skape verdier og bevare arbeidsplasser. Om så med "pakker" med gratis kraft i perioder (ut over kontraktsfestet mengde). Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 23 hours ago, Simen1 said: Den kraftkrevende industrien bør kjøre på 100% for å avhjelpe situasjonen for kraftbransjen, skape verdier og bevare arbeidsplasser. Om så med "pakker" med gratis kraft i perioder (ut over kontraktsfestet mengde). Kor mange felgar treng ein europeisk bilindustri som ligg nede pga pandemien på lager? Det krevst mykje kapital, lagerplass og mange synske personar som kan fortelje akkurat kva som trengst dei neste fem åra dersom industrien skal produsere på måfå utan å ha kjøparar til produkta sine. Det med arbeidsplassar er heller ikkje lett i ein pandemi. Norsk kraftkrevjande industri har gjort seg avhengige av utanlandsk arbeidskraft, og med reiserestriksjonar og karantenereglar er det ikkje alltid like lett å fylle alle skifta. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Men kva med det norske nettet? Det ser ut til å vere heilt øydelagt. Sist det gjekk ein einaste kWh frå NO5 eller NO1 til NO3 var 18. juni, og prisen har nesten alle timar sidan vore høgare i NO3 enn i NO1 og NO5. Då skulle ikkje hundrevis av MW gått frå NO3 til NO1 og NO5, men vorte tilbydd i NO3 til same pris som i NO1 og NO5. Sjølv når prisen var negativ i NO1 og NO5, men positiv i NO3, eksporterte NO3 365 MWh til NO1 og NO5. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Simen1 skrev (23 timer siden): Den kraftkrevende industrien bør kjøre på 100% for å avhjelpe situasjonen for kraftbransjen, skape verdier og bevare arbeidsplasser. Om så med "pakker" med gratis kraft i perioder (ut over kontraktsfestet mengde). Etter det jeg har sett er det mange steder motsatt. Smelteverkene har mange steder begrenset eller stoppet produksjonen. Når kundene har stengt ned og ikke tar imot mer råvarer så blir det stor risiko å drive videre. Man kan jo produsere noe for lager, men man må da både ha lagerplass og kapital til å betale drift og ansatte uten at man får inn penger fra kunder. Sånn sett kunne det vært miljøvennlig investering å kjøpe opp og lagre aluminium, silisium til solceller og annet fra norske smelteverk, men det er en viss risiko siden man ikke vet hva som skjer videre i verden. Kanskje en investeringside for oljefondet eller statkraft for å få opp inntjeningen på kraftverkene også igjen... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Sturle S skrev (16 minutter siden): Kor mange felgar treng ein europeisk bilindustri som ligg nede pga pandemien på lager? Det krevst mykje kapital, lagerplass og mange synske personar som kan fortelje akkurat kva som trengst dei neste fem åra dersom industrien skal produsere på måfå utan å ha kjøparar til produkta sine. Det med arbeidsplassar er heller ikkje lett i ein pandemi. Norsk kraftkrevjande industri har gjort seg avhengige av utanlandsk arbeidskraft, og med reiserestriksjonar og karantenereglar er det ikkje alltid like lett å fylle alle skifta. Felger står vel for noe sånt som 0,1% av Al-produktene så det er irrelevant. Det kreves ingen kapital for å kjøre produksjonen opp noen prosent. Aluminium tåler utendørslagring og det er nok i massevis å ta av. Økt buffer av Al er så og så gratis når krafta ("pakker" ut over det kontraktsfestede) er tilnærmet gratis. Siden økt buffer er tilnærmet gratis gjør det ingenting om man ikke har kjøpere på hånda ennå. Man må bare passe på å bestille opp mer råvarer (aluminiumoksyd og kull) enn normalt, fordi råvarelagrene vil nødvendigvis krympe mer enn normalt. Man må ikke risikere å gå tom for råvarer. Mengden strøm i disse "gratispakkene" må altså vektes nøye opp mot råvarebufferen. Det jeg mente med å sikre arbeidsplasser var ikke å øke sysselsettingen, men å økonomisk sikre de arbeidsplassene som allerede er der. Det er jo for dumt å bare dumpe energien i sjøen når man kan bruke det til å øke bufferen av ferdigvarer i kraftkrevende industri. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Glem forslaget. Jeg har regnet litt på det og det trengs helt urealistiske produksjonsøkninger for å kunne ta ned magasinfyllingsgraden nevneverdig. (67% økt produksjon av Al i 1 mnd for å ta ned magasinfyllinsgsgraden 1%-poeng). Jeg så for meg at 1% økt produksjon i 1 mnd skulle utgjøre noe nevneverdig. Jaja, da fikk jeg i hvert fall realitetsorientert den idéen. Da lærte jeg noe i dag også. Det setter litt perspektiv på den enorme magasinkapasiteten! 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 23. juli 2020 Del Skrevet 23. juli 2020 "..begrensninger i eksportkapasiteten har gitt rekordlav kraftpris." Det er plutselig fritt å si det bent frem som det er. Det er vi forbrukere som må betaler gildet til krafteksportørene gjennom strømregningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå