Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Magesår/magesyre/spiserørsbetennelse. Erfaringer eller tips?

Gjest fda48...924

Anbefalte innlegg

Gjest fda48...924

Hei!

Lang historie kort har jeg det siste halvåret hatt diverse problemer jeg knytter til magen. Det startet på slutten av fjoråret i en periode med mye stress. Vet ikke om det var utslagsgivende, men jeg mistenker det. 

Startet på Somac 20 mg og mener på dette hadde god effekt. Sluttet og tror heller ikke jeg hadde noen problemer. 

Symptomene kom etterhvert tilbake i januar/februar i år og jeg begynte på igjen. Sluttet. Symptomene kom tilbake. Begynte på igjen, men denne gangen synes jeg ikke Somac virket like godt.

Tur til fastlege og fikk der foreskrevet 40 mg Nexium. Jeg ble i hvert fall en del bedre i starten, men en pakke senere (4 uker?) er ting fortsatt ikke helt bra. Ble testet for magesårbakterie, men denne var negativ, så fikk ikke annen hjelp enn beskjed om å gå på disse og se hvordan det gikk.

Symptomer: Litt uspesifikt ubehag i mage. Luft som vil opp (som en rap), men som ikke alltid kommer opp. Raskere mett. Vond/sår i halsregion (tolker dette selv som mulig spiserørsbetennelse). INGEN halsbrann (har hatt mye av dette før, men ikke noe nå).

Har lyst å prøve å begynne å trappe ned på Nexium nå. 20 mg per dag og så etterhvert helt slutt. 

Kjernen i saken er vel at jeg ikke helt vet hva mine plager er, men jeg har jo den tro at jeg burde kunne bli frisk og slippe å gå på disse medisinene. Har lest litt rundt på nett og det er jo så mange meninger rundt sånt. Noen mener jo også at de samme problemene kan komme av for lite magesyre.

Noen som har hatt lignende plager og eventuelt har noen tips å dele? :)

PS: Hadde lignende symptomer for 3-4 år tilbake. Den gang tok jeg både gastro/koloskopi, men de fant ingenting. Gikk på Somac i et par måneder og ting gikk over helt av seg selv uten at jeg gjorde noe spesielt. 

Anonymous poster hash: fda48...924

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenker på er hva er mat- og drikkevanene dine? Det kan være en spesifikk mat- eller drikkevare som forårsaker det kanskje?

Har hatt gastritt to-tre ganger før, det er nok ikke det samme som du har, men det gjør forferdelig vondt. Gikk på noe magesyretabletter og det hjalp en del.

Hva sa fastlegen? Fikk du ingen prognose?

Lenke til kommentar
Gjest fda48...924
Taurean skrev (3 timer siden):

Det første jeg tenker på er hva er mat- og drikkevanene dine? Det kan være en spesifikk mat- eller drikkevare som forårsaker det kanskje?

Har hatt gastritt to-tre ganger før, det er nok ikke det samme som du har, men det gjør forferdelig vondt. Gikk på noe magesyretabletter og det hjalp en del.

Hva sa fastlegen? Fikk du ingen prognose?

Jeg har en negativ vane og det er at jeg starter dagen med en kopp kaffe på tom mage. I tillegg faster jeg frem til lunsj som regel (periodisk faste). Men dette og øvrige kostvaner har vært uendret de siste ti årene omtrent. Dette i seg selv virker kanskje ikke positivt gitt mine problemer og jeg har forsøkt å modifisere det litt, men jeg tror ikke dette er årsaken.

Mistenker at jeg kan ha fått det av stress og så har det blitt kronisk. 

Hvorfor tror du ikke jeg har gastritt?

Det var faktisk gastritt fastlegen mistenkte :) Samt spiserørsbetennelse. 

Fikk ingen prognose utover "Gå på disse og se om det hjelper". Skulle også ta noen avføringsprøver som jeg ikke har somlet meg til enda. 

Kjøpte noen melkesyretabletter (Idoform) på apoteket i dag. Apotekaren hadde hatt nøyaktig samme problemer og relaterte det til mye stress og jobbing. 

Lenke til kommentar
Gjest fda48...924 skrev (13 minutter siden):

Jeg har en negativ vane og det er at jeg starter dagen med en kopp kaffe på tom mage. I tillegg faster jeg frem til lunsj som regel (periodisk faste). Men dette og øvrige kostvaner har vært uendret de siste ti årene omtrent. Dette i seg selv virker kanskje ikke positivt gitt mine problemer og jeg har forsøkt å modifisere det litt, men jeg tror ikke dette er årsaken.

Mistenker at jeg kan ha fått det av stress og så har det blitt kronisk. 

Hvorfor tror du ikke jeg har gastritt?

Det var faktisk gastritt fastlegen mistenkte :) Samt spiserørsbetennelse. 

Fikk ingen prognose utover "Gå på disse og se om det hjelper". Skulle også ta noen avføringsprøver som jeg ikke har somlet meg til enda. 

Kjøpte noen melkesyretabletter (Idoform) på apoteket i dag. Apotekaren hadde hatt nøyaktig samme problemer og relaterte det til mye stress og jobbing. 

Ja, det er jo mulig du har det. Jeg fikk noen tabletter for de to gangene jeg hadde alvorlig tilfelle av det og de virket. Men jeg finner de overhodet ikke igjen på nett nå. Klarer ikke for livet å huske navnet heller. Men problemene varte like fullt i 4-6 dager likevel. Forferdelig vondt.

Tja, om stress er en faktor, det kan godt være mulig. Men kan ikke si jeg har fått problemet i mine 10-12 år i arbeidslivet, med mye stress. Jeg har spist mye og variert mat, da. Og alltid spist frokost. Aldri drukket kaffe, bare mye vann hele tiden.

De gangene jeg har fått gastritt har vært da jeg har vært på danskebåten, men det har vært noen rare faktorer i det. Jeg pleier å drikke en del på buss inn til Oslo, men dét har jeg gjort mange ganger før og aldri fått mageproblemer. Men, de gangene det har skjedd, så har jeg kjøpt noe brødmat, skinke og smøreost i den butikken på oslo s. Begge gangene jeg fikk de problemene, spiste jeg den maten der. Det kan ha vært en kombinasjon av for rask spising, for mye, for mye drikking på én gang. Men det er rart det har skjedd to ganger og aldri flere ganger i et jevnt mønster.

Uansett ... jeg ville fokusert på å spise mer variert mat. Hvis du klarer, kutt ut kaffen. Det er visst ikke helt bra for magen. Prøv som et eksperiment å drikke mye vann. Det renser kropp og er bra for så mye. Over 70% av kroppen er vann, så vi trenger det. Kok og avkjøl gjerne vannet først for å få det enda renere.

Det får bli mine beste tips enn så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...