Gå til innhold

BMP>JPG = quality loss


Anbefalte innlegg

Jeg er jo en av de mange som spiller CS. Liker også å ha noen scr.shots som jeg kan se på senere (og vise fram til kamerater hvis jeg har gjort det bra). Når du tar et bilde blir det lagret i .bmp. Str. er da 2.8MB. Lagrer du de i .jpg blir de ca 70kb. Lagrer de i da seff i .jpg så jeg slipper å bruke så stor plass (mappa mi med bilder ble fra 140/150MB til 7 MB eller.no da jeg konverterte til jpg)

 

Når jeg trykker lagre som jpg blir bildet plutselig veldig mye dårligere (hvertfall merkbart)

(Ser det spesielt på skriften)

 

Her er et bilde etter at det er gjort om til jpg:

http://home.online.no/~wrydland/artimages/Quality.jpg

Tilfeldig utvalgt seff :razz:

(Går ikke alltid så bra nei :sad: )

 

 

Fikk ikke lagt inn et i bmp etter osm hjemmesia ikke støttet det, men det burde jo vært bedre på et GF3 kort (og det er det jo bare det er i bmp).

 

Er det noe jeg kan gjøre for å ikke miste kvaliteten?(bruker btw ACDSee hvis det skulle ha betydning)

 

_________________

MSI K7T 266Pro2 m/AMD Athlon XP 1700+

Western Digital Caviar 40GB 7200RPM

NVidia GeForce 3 Ti 200 64MB DDR

Chieftec Dragon DX-01SL-D

Win 2000 og Avidi 512 kbit linje

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Baltazar på 2002-03-06 19:28 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Baltazar på 2002-03-06 19:29 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-03-07 20:31 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


GeeZuZz skrev (2002-03-06 20:12):

selvsagt blir det dårligere kvalitet - men gjør det noe så lenge det bare er tekst? du ser jo fint hva som står der...



Er ikke det noe som heter JPGPro eller noe sånt? Som har MYE bedre kvalitet?


du kan jo se etter plugins...


Photoshop har et alternativ der du kan velge hvor stor/detaljert *.jpg fila de skal være.

Lenke til kommentar

Dersom du vil lagre uten noe kvalitetstap, så er TIFF-format med PCW-komprimering det beste. Bildene blir en del større enn JPEG, men stort sett langt under BMP. Foruten Photoshop, kan Paint Shop Pro lagre i dette formatet. Det finnes sikkert en del andre også.

 

Det blei sagt ovenfor at PNG-formatet er uten tap av kvalitet. Det er ikke sant, for PNG støtter bare 256-farger i palett (tilsvarende GIF). Dette vil gi kvalitetstap for alle bilder som inneholder mer enn 256 farger.

 

[ Denne Melding var redigert av: Razul på 2002-03-08 09:08 ]

Lenke til kommentar

Neida (hentet fra PNG specification på w3.org):

 

This document describes PNG (Portable Network Graphics), an extensible file format for the lossless, portable, well-compressed storage of raster images. PNG provides a patent-free replacement for GIF and can also replace many common uses of TIFF. Indexed-color, grayscale, and truecolor images are supported, plus an optional alpha channel. Sample depths range from 1 to 16 bits.

Lenke til kommentar

De fleste browsere jeg har vært borti støtter png, men problemet er at de som oftest ikke støtter det som gjør png(24) til et attraktivt format: alpha channel.

 

kort sagt lar det deg få 256grader (rett på meg om jeg tar veldig feil her) av opacity, i motsetning til gif, hvor det enten er transparent eller gjennomsiktig.

 

Selvfølgelig støttes ikke dette i MSIE, og dermed er det så og si ingen som bruker det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...