lada1 Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 (endret) Jeg stusset over denne saken: https://www.nrk.no/vestland/gar-mot-nedlegging-av-arna-mottak-_-da-ma-norske-joshua-_3_-flytte-1.15086770 der greia er nedleggelse av assylmottal i Bergen. Jeg mener at det lett blir uheldig at saken fremstilles som at flytting er en tragedie på dene måten. I følge vanlige NAV-regler må de eller fleste i Norge flytte dersom de blir arbeidsledige og en er ellers er avhengig av støtte fra NAV. Her lukter det at noen bak kulissene prøver å bruke Joshua til å fremme egne interesser via bl.a. NRK. Dette er i seg selv uheldig i slike saker da det svekker tilliten til behandling av assylsaker. Det virker forøvrig som at en her føler seg trygg på å unngå kritikk - siden de som eventuelt kritiserer risikerer å bli "outet" som rassister og umenneskelige. Min impulsive forståelse av denne saken er at enten er det her noen innen Bergen kommune og som prøver å beholde sitt asylmottak (arbeidsplass) eller så er det noen tilknyttet helsevesenet der og som ser Joshua som nyttig for sitt arbeid. Så langt som jeg forstår så kommer det lite ut av "utredninger av autisme" og dette er forøvrig noe som kan gjøres på ganske kort varsel de fleste steder i landet. En trenger ikke bo i Bergen for å få gjort dette. Folk tilknyttet offentlig barneomsorg ser ofte ut til å være svært interesert i å få utredet angående autisme. Man blir sluset inn på minste misstanke via bekymringsmeldinger i barnehager o.l. Og det kommer lite ut av slike udersøkelser. Jeg blir ekstra misstenksom siden Joshua virker oppvakt og normal. Jeg har anekdotisk erfaring med at barn som ikke snakker før 3-4 år, kan bli svært språkmektige senere. Sen språkutvikling er forøvrig ganske vanlig i familier med flere språk. Endret 17. juli 2020 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå