Redaksjonen. Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Nå må flere offentlige utbyggere kreve utslippsfrie anlegg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Byggtørkere er ofte noe av det mest dieselkrevende i større bygg. I mindre bygg velger man ofte byggtørkere basert på motstandsoppvarming i stedet for. Begge deler burde være mulig å bytte ut med mobile varmepumper tilpasset formålet. Omtrent som mobile aircondition-enheter i "revers" med luftfiltre og robustheten som byggeplasser krever. 4 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 1 innlegg er fjernet fra tråden pga OT, tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Elektrifisering er viktigst for tunneller der eksosen er helseskadelig og der eksosen må kompenseres med støyende og energikrevende ventilasjon. Ventilasjonen tar også så pass stor plass at det kan påvirke tunnellens størrelse. 3 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 22. juli 2020 Del Skrevet 22. juli 2020 Ville tru at kostnaden ved utbygging ville gå ned om man fjerner unødvendig forureining. Straum burde og være billigare i annleggsmaskiner nett som for biler, dvs at driftsutgifter går ned. Kanskje ville det vore betre om den norsk stat heller gjekk ut med eit krav om at entreprenører inna 2025 hadde 20% av maskinparken elektrifisert for å kunne legge inn anbud og i det heile få utføre arbeid i norge(eksempel). Dvs lage til eit opplegg som alle har mulighet til å jobbe seg inn mot. Kanskje er 20% for mykje inna 2025 pga utvikling og lite å velge i. Men eit passe krav om at alle må forandre maskinparken (kanskje målt på total kW/hk for firmaets maskinpark) inna tidsfrister som er mulig å oppnå burde være ein riktig vei å gå. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 25. juli 2020 Del Skrevet 25. juli 2020 (endret) Om anleggsarbeidet skal gå nærmest døgnet rundt som det gjør noen ganger, blir det lite tid til lading. Da må kanskje (grave)maskinene "gå i bånd" med inntak i teleskopisk mast midt på maskina, og som er høy nok til at den ved arbeid kan svinge under kabel med graveaggregatet. Og uttak fra ei anna mast som gir ut og tar inn kabel etter behov, så den holder seg oppe og ikke blir kjørt i stykker... Kanskje i kombinasjon med lading av interne batterier fra samme kabel. Da kan den gå en begrenset stund fritt, ved behov...? De bør være mulig med kontinuerlig drift på alle elektriske maskiner så en slipper å ha flere typer, for da blir det virkelig dyrt. Ved anlegg langt fra grid må det aggregat til, men det kan utstyres med renseteknologi på aggregatet i stedet for på alle maskinene i bruk. Elektrifisering av gruveanlegg og tunelldrift må bli krevende, sprenging krever full opprydding, og takhøyden er begrenset. Batteribytting mellom hvert skift? Måtte ha 2-3 batterier til hver maskin, konstant lading av batteri(er) som ikke er i bruk. Meget viktig med standardisering av batterier og ladere til det meste av utstyr, for å slippe "ørten" forskjellige typer... ellers går det "rett vest" med den metoden. Endret 25. juli 2020 av KjeRogJør Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Maabren skrev (På 22.7.2020 den 18.16): Ville tru at kostnaden ved utbygging ville gå ned om man fjerner unødvendig forureining. Straum burde og være billigare i annleggsmaskiner nett som for biler, dvs at driftsutgifter går ned. Kanskje ville det vore betre om den norsk stat heller gjekk ut med eit krav om at entreprenører inna 2025 hadde 20% av maskinparken elektrifisert for å kunne legge inn anbud og i det heile få utføre arbeid i norge(eksempel). Dvs lage til eit opplegg som alle har mulighet til å jobbe seg inn mot. Kanskje er 20% for mykje inna 2025 pga utvikling og lite å velge i. Men eit passe krav om at alle må forandre maskinparken (kanskje målt på total kW/hk for firmaets maskinpark) inna tidsfrister som er mulig å oppnå burde være ein riktig vei å gå. For biler så er det slik at dieselbiler og elbiler betaler ca like mye i avgifter for drivstoffet, målt i prosent av pumpepris/kontaktpris. For strøm i kontakta hjemme betaler man normalt rett under 1 kr/kWh, for diesel ca 1,30 kr/kWh. Den store besparelsen for elbiler er at de bruker så mye mindre energi, typisk 0,15kWh/km mot 0,60kWh/km for diesel. For anleggsmaskiner og byggvarmere blir det litt værre siden dieseldrevne kan bruke avgiftsfri diesel, mens elektriske må betale fulle avgifter for strømmen. Dermed blir besparelsen mindre pga vi "subsidierer" anleggsdiesel ihht subsidiedefinisjonene til mange her inne. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2020 Del Skrevet 6. august 2020 Mutant_100 skrev (På 17.7.2020 den 21.18): Elektrifisering er viktigst for tunneller der eksosen er helseskadelig og der eksosen må kompenseres med støyende og energikrevende ventilasjon. Ventilasjonen tar også så pass stor plass at det kan påvirke tunnellens størrelse. Vel, man kan ikke bare fjerne ventilasjonen eller dimensjonere den ned når bilparken elektrifiseres. Viftene er der vel så mye for røykventilasjon ved brann. Dessuten er det en hel del veistøv om vinteren. Så det man oppnår med elektrifisering i den sammenhengen er lavere energibruk i viftene særlig om sommeren. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2020 Del Skrevet 6. august 2020 KjeRogJør skrev (På 25.7.2020 den 19.26): Om anleggsarbeidet skal gå nærmest døgnet rundt som det gjør noen ganger, blir det lite tid til lading. Da må kanskje (grave)maskinene "gå i bånd" med inntak i teleskopisk mast midt på maskina, og som er høy nok til at den ved arbeid kan svinge under kabel med graveaggregatet. Og uttak fra ei anna mast som gir ut og tar inn kabel etter behov, så den holder seg oppe og ikke blir kjørt i stykker... Kanskje i kombinasjon med lading av interne batterier fra samme kabel. Da kan den gå en begrenset stund fritt, ved behov...? De bør være mulig med kontinuerlig drift på alle elektriske maskiner så en slipper å ha flere typer, for da blir det virkelig dyrt. Ved anlegg langt fra grid må det aggregat til, men det kan utstyres med renseteknologi på aggregatet i stedet for på alle maskinene i bruk. Elektrifisering av gruveanlegg og tunelldrift må bli krevende, sprenging krever full opprydding, og takhøyden er begrenset. Batteribytting mellom hvert skift? Måtte ha 2-3 batterier til hver maskin, konstant lading av batteri(er) som ikke er i bruk. Meget viktig med standardisering av batterier og ladere til det meste av utstyr, for å slippe "ørten" forskjellige typer... ellers går det "rett vest" med den metoden. Et så langt innlegg som bygger på en uvanlig forutsetning om døgnkontinuerlig anleggsarbeid. Også hvor har du det fra at man ikke dimensjonerer antall maskiner, ladere, arbeidere etc for det arbeidet man skal gjøre? Må man lade f.eks 20% av tida så betyr det jo ikke at man må legge ned arbeidet 20% av tida, bare at man må dimensjonere opp tilsvarende med antall maskiner, arbeidere eller andre steder for å holde kontrakten sin. Sånne ting prises selvsagt inn når man gir tilbud, så det er jo ikke "ekstraskostnader" som plutselig kommer som julekvelden på kjerringa. Det eneste jeg får ut av innlegget ditt er at du forsøker for harde livet å problematisere ting som ikke er et problem. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå