5YN6PQB1 Skrevet 16. juli 2020 Del Skrevet 16. juli 2020 Jeg har en venn som er jobber som støttekontakt. Hen har fast 15 timer i måneden/faste dager med en og same klient, og hen er ansatt og får betalt av kommunen. Det jeg synst er litt rart og som jeg lurer på er følgende: - 1. Dersom hen er syk på oppsatt dag så blir det ikke betalt noe sykepenger, er dette riktig? - 2. Det blir ikke opptent og betalt ut noen feriepenger på timelønnen. Er dette normalt / lov? Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 16. juli 2020 Del Skrevet 16. juli 2020 Sitat Oppdragsavtale Ved oppstart av et oppdrag vil det bli skrevet oppdragsavtale. Støttekontakter regnes som regel ikke som fast ansatte, men som oppdragstakere for kommunen. Oppdragsavtalen vil inneholde blant annet navn på støttekontakt og tjenestemottaker, omfang (timeantall) for tjenesten, hvor lenge støttekontaktoppdraget skal gjelde, godtgjørelse for oppdraget samt annen utgiftsdekning. I mange tilfeller vil også målsetting med støttekontaktoppdraget være nærmere spesifisert. I et oppdrag som støttekontakt forplikter du deg til å tenke på tjenestemottakers sikkerhet i ulike aktiviteter, samt å benytte godkjent sikkerhetsutstyr (f.eks. barnesete i bil der dette er påkrevd). Videre forutsettes det at du har tegnet vanlig forsikring for hjem og innbo. Materielle skader på personlige eiendeler dekkes normalt ikke av kommunens forsikringsavtale. Ved skader må erstatningsspørsmålet avklares med eget forsikringsselskap. Som oppdragstaker omfattes du ikke av ordinære kommunale forsikringsordninger ved yrkesskade og sykdom. Denne type forsikringer er oppdragstakers eget ansvar. Noen kommuner har avtaler som gir oppdragstakeren en ulykkesforsikring. Oppdragsavtaler er det som tilbys støttekontakter i de fleste kommuner. Men det forekommer også at støttekontakter får en arbeidsavtale på linje med fast ansatte arbeidstakere. Behovene til de som søker avgjør om kommunen engasjerer støttekontakten som arbeidstaker eller oppdragstaker. Avslutning av oppdraget og oppsigelse Av og til kan et oppdrag avsluttes i avtaleperioden dersom tjenestemottakers behov har endret seg. Oppdraget kan også avsluttes dersom tjenestemottakeren ikke får fornyet sitt vedtak, eller om vedkommende flytter fra kommunen eller dør. I tillegg kan det avsluttes dersom en av partene ønsker å slutte. det. Det er viktig at avslutningen gjennomføres på en ryddig og hensiktsmessig måte, og at tjenestemottaker forberedes i god tid. Dersom du pga. eksamener, reiser, ferier, sykdom etc. blir forhindret fra å gjennomføre avtalt kontakt, må dette meldes til tjenestemottaker og din kontaktperson i kommunen så tidlig som mulig. Oppdragstakere er derimot ikke omfattet av vernebestemmelsene i arbeidsmiljøloven, og de har ikke feriepengerettigheter. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juli 2020 Del Skrevet 16. juli 2020 Generelt sett kan man si at en arbeidstaker (folketrygdloven § 1-8) utfører arbeid i tjeneste, mens en frilanser/oppdragstaker utfører arbeid utenfor tjeneste (uten å være selvstendig næringsdrivende). Det at man er utenfor tjeneste innebærer i korte trekk at man ikke kan settes til hva som helst - man har et konkret og saklig avgrenset oppdrag, ofte med liten grad av instruksjonsrett for oppdragsgiver. Kunstnere og journalister er eksempler, men styremedlemmer og kommunepolitikere er også oppdragstakere i denne sammenheng. Frilansere får sykepenger fra trygden etter karenstid på 16 kalenderdager, men ettersom de ikke har noen arbeidsgiver får de ikke sykepenger fra arbeidsgiver. De kan tegne forsikring for å få dekning fra første dags sykefravær. Ferieloven omfatter kun arbeidstakere i annens tjeneste, jf. § 2. Oppdragstakeres ferietid må innberegnes i timelønnen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå