Redaksjonen. Skrevet 16. juli 2020 Del Skrevet 16. juli 2020 Batterier til elbiler: BMW og Northvolt inngår milliardavtale Lenke til kommentar
AJ830V5V Skrevet 16. juli 2020 Del Skrevet 16. juli 2020 Jak har varit i Happaranda, jak har varit i Skellefteå, hej mitt namn är Christer, och mitt danseband har jak här! Lenke til kommentar
Morten Simonsen Skrevet 16. juli 2020 Del Skrevet 16. juli 2020 TU skriver "...skal produksjonskapasiteten være 14 gigawattimer, som senere skal utvides til 24 gigawattimer." Benevningen her er ufullstending og unødvendig lang samtidig. Jeg gjetter at korrekt benevning skal være GWh/år. Lenger ned i artikkelen finner jeg overskriften: "Hevder de skal lave verdens grønneste batteri". Jeg skjønner at stavekontrollen ikke tok "lave", men det blir litt sånn dialekt-skriving. Til sist kunne jeg ønsket meg noe mer sammenligning av størrelser her. Er 40 GWh/år mye i forhold til verdensproduksjonen av batteriet? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. juli 2020 Del Skrevet 16. juli 2020 Det er for mye fokus på CO2. Det bør heller fokuseres mer på det lokale området der metallene som brukes i batteriene graves ut og til hvilken grad dette ødelegger miljøet der. Flere elbiler betyr økt produksjon av metaller som litium som feks har konsekvenser for miljøet i Chile. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 16. juli 2020 Populært innlegg Del Skrevet 16. juli 2020 (endret) Takk for talleksemplet i artikkelen. Da får jeg: Batteriet: 5,6 tonn CO2-ekvivalenter Bensinmotoren: 1,0 tonn CO2-ekvivalenter Resten av bilen: 4,5 tonn CO2-ekvivalenter Totalt er produksjonsutslippet fra bensinvarianten 54% av elbilvarianten. Det gir en økning på 4,6 tonn ved å gå fra elektrisk til tilsvarende bensinbil. Mercedes B-klasse kommer med 4 ulike bensinmotorer der utslippene varierer fra 149 til 190 g/km. Vi kan derfor regne direkte om til hvor langt bilen må kjøre for å slippe ut 4,6 tonn: 24210 - 30872 km. Regnestykket forutsetter 100% fornybar strøm. I Norge varer gjennomsnittsbilen ca 230 000 km. Da blir totale utslipp fra produksjon + forbruk: Bensinbilen: ca 40 tonn CO2 (ca 49 tonn for den med 190 g/km) Elbilen: ca 10 tonn CO2 Endret 16. juli 2020 av Simen1 14 1 Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 16. juli 2020 Del Skrevet 16. juli 2020 Det må være mye bedre å satse på produksjon av bilbatterier fremfor på produksjon av kryptovaluta. Denne fabrikken vil kunne skape mange flere arbeidsplasser enn et datasenter for produksjon av kryptovaluta. . Fabrikken bygges i Nord-Sverige. I Nord-Sverige har man i dag overskudd på strøm, mens man i Syd-Sverige i flere år har befunnet seg på kanten av strømmangel. Det er mulig at Sverige kan tilby lave strømpriser fremover til fabrikken (selv om det nå bygges nye overføringslinjer fra Nord-Sverige til Syd-Sverige). Kanskje en lignende fabrikk også kan bygges i Norge? Men i Norge er det veldig usikkert hva fremtidig strømpris og fremtidig nettleie vil bli (det kan se ut som et overordnet mål i Norge er å øke strømprisen mye over hele landet samtidig som energipolitikken fremstår som både uklar og kaotisk, dette er noe som investorer ikke liker). 4 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 16. juli 2020 Del Skrevet 16. juli 2020 Simen1 skrev (2 timer siden): I Norge varer gjennomsnittsbilen ca 230 000 km. Da blir totale utslipp fra produksjon + forbruk: Bensinbilen: ca 40 tonn CO2 (ca 49 tonn for den med 190 g/km) Elbilen: ca 10 tonn CO2 Med de tallene er det en no-brainer å velge elbil. Med mindre man ser på CO2 som livets gass, kanskje. Om batteriet kan brukes videre etter at bilen er brukt opp, så ser regnestykket enda bedre ut. 7 Lenke til kommentar
Hans Leite Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Morrow Batteries planlegger batterifabrikk på Sørlandet etter modell av Northvolt i Skellefteå. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå