Gulliksen Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Hallo ! Jeg holder på å sette opp en ftp server her hjemme for å ha en del filer på som jeg deler med skole, venner, familie osv. Pcen jeg bruker en en p3 650mhz, 384mb sdram og en 20gb(venter på en ny disk, 120gb !! ) Det eneste problemet er at jeg ikke har peiling på åssen jeg skal sette opp en ftp server. Jeg fikk et program av min onkel som heter bulletproof ftp server v.2.15. Men fikk ingen instrukser på åssen jeg skulle bruke det.. Så det jeg da lurte på var om noen kunne hjelpe meg å sette den opp eller gi meg en link til en bra guide på nettet.. Jeg kjører med en router på nettverket her hjemme så ofte skifting av ip adresser blir det ikke.. På forhånd takk !! Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 http://www.relativt.net/artikler.php?id=17 Er en artikkel der for NGT kunder, men du kan jo bare bytte ut verdier med dine. Lenke til kommentar
Gulliksen Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 15. Nå må vi kunfigurere ADSL ruteren. Logg deg inn på ruteren. (I windows: Start|Kjør og skriv telnet 10.0.0.1) 16a. Hvis du har Cisco gjør du følgende: Skriv inn disse kommandene: (går utifra at IP adressen til serveren er 10.0.0.2) set nat entry add 10.0.0.2 21 0.0.0.0 21 tcp set nat entry add 10.0.0.2 5000-6000 0.0.0.0 5000-6000 tcp write NB! Hvis du får feilmeldingen "Error: You entered an invalid port number" er det høyst sannsynlig at du har en gammel CBOS versjon, oppgrader denne til 2.4.2 eller høyere 16b. Hvis du har Netopia må du logge deg inn på ruteren og åpne port 21 samt port 5000-6000 til den IPen som skal kjøre serveren. (Husk å åpne port 21 i filteret også) 17. Gå inn i BulletProof og trykk Ctrl+I 18. Kryss av på Passive mode IP og skriv inn din eksterne IP. Og velg port range fra 5000 til 6000. 18. Trykk OK. 19. Prøv å koble deg til din eksterne IP med brukernavn: donald og passord: duck Her datt jeg ut. Hva må jeg enable i router min ? Har en D-Link DI 614+ . Og min eksterne ip adresse det er ip adressa mi ut av huset og ikke ip adressa til den pcen ftp servern står på ? Lenke til kommentar
Nicon Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Fant en liten guide som forklarer det ganske enkelt: FTP GUIDE Når det gjelder din router må du nok sette opp en forwarding slik at all innkommende trafikk på port 21 (eller den porten du setter som ftp-port) sendes videre til den interne ip'n til ftp serveren. Hvis jeg var deg ville jeg kanskje vurdert å prøve meg litt på linux. Kan gjøre ftp server oppstartingen litt enklere, og mer lærerikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå