BrillePille Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 Vi er et under gjennomsnittlig praktisk anlagt par som kjøpte vår første leilighet for noen år siden. Det er to steder i leiligheten hvor det er synlige elkabler, på kjøkkenet og under/bak en kommode i gangen. Noe burde sikkert vært gjort for lengst. Bedre sent enn aldri, osv. Det jeg lurer på er om dette er noe jeg kan gå frem for å "skjule" selv, eller om jeg må kontakte elektriker (siden det er snakk om el). "Hullet" på kjøkkenet ser jeg for meg at jeg få kjøpt noe som dekker over, men er litt usikker pga. vinkelen. Den ledningen som stikker ut under kommoden aner jeg ikke hva hører til, og siden den stikker ut så er det jo ikke bare å dekke over hullet med noe heller. Håper noen kan rettlede oss litt når det gjelder hva vi kan/bør foreta oss og evt. om vi bør kontakte fagfolk Kjøkkenet: Bak kommode: Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 Min ANBEFALING er uansett at dere tar dette med fagfolk. Den som stikker ut er ikke godt nok isolert etter min mening og kan utgjøre en berøringsfare. Teipen ser gammel og ut kan falle av uten at dere merker det. Og hvor skal du gjøre av den...? Det i taket ser ut til å være forlenget fra et tak/veggpunkt og nå med ledere rett i mur/betong? Ingen av disse er pr nå fagmessig utført og grunnen til at jeg vil anbefale en elektriker nå er å evnt få en vurdering om det er noe farlig med resten av disse kursene. Tipper forrige eier har gjort mye elektrisk arbeid her selv og det er en av de større brannfellene i Norske hjem dessverre. 3 Lenke til kommentar
BrillePille Skrevet 15. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2020 3 hours ago, nomore said: Min ANBEFALING er uansett at dere tar dette med fagfolk. Den som stikker ut er ikke godt nok isolert etter min mening og kan utgjøre en berøringsfare. Teipen ser gammel og ut kan falle av uten at dere merker det. Og hvor skal du gjøre av den...? Det i taket ser ut til å være forlenget fra et tak/veggpunkt og nå med ledere rett i mur/betong? Ingen av disse er pr nå fagmessig utført og grunnen til at jeg vil anbefale en elektriker nå er å evnt få en vurdering om det er noe farlig med resten av disse kursene. Tipper forrige eier har gjort mye elektrisk arbeid her selv og det er en av de større brannfellene i Norske hjem dessverre. Takk for tips! Da blir det en telefon til elektrikeren, krysser fingrene for at det ikke koster skjorta, men noen brannfelle kan man ikke leve i... Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 17. juli 2020 Del Skrevet 17. juli 2020 Hva sa elektriker? Min oppfatning er at dette ikke er bra, du burde ikke kunne se ledningene i taket (burde hatt rør, typisk k-rør 16mm som disse var trekt i) og de under kommoden er livsfarlig for dyr og mennesker ved berøring, dersom det er det elektriske anlegget som stikker ut som er tapet over. Men jeg er ikke elektriker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå