Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken strømavtale skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg bor i borettslag og har således aldri hatt et forhold til hvem som leverer strøm til meg da den har vært inkludert i husleien. Nå har alle fått ny AMS-måler, og alle må tegne hver sin avtale. Det snakkes om spotpris, fastpris, og variabel pris. Jeg vet hva alle tre innebærer, men vil gjerne høre hva slags erfaringer folk har med de forskjellige.

En annen ting er at jeg er usikker på hvilke muligheter som egentlig ligger åpne for meg. Det virker som man kan ha strømavtale med hvem som helst hvor som helst. Systematikeren i meg synes det virker veldig uryddig og ulogisk å ha en avtale med f.eks. Harstad Kraftlag når jeg bor i Trondheim. "Selvsagt" skal jeg ha en avtale med noen i Trondheim, og finner det merkelig at noe annet i det hele tatt er mulig. Kan noen bekrefte om jeg har skjønt det riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har skjønt det siste riktig, du kan få levert strøm fra hvem du vil..

Til det første:
• Spotpris gir som oftest den laveste årskostnaden. Men strømmen er billigst på sommeren når vi bruker minst og dyrest på vinteren når vi bruker mest. Det er ofte vanskeligst å spare strøm om vinteren, spesielt hvis man bruker strøm til oppvarming av boligen.
– Vær oppmerksom på at med de nye AMS-målerne er det teknisk mulig å prissette strømmen ulikt gjennom døgnet. Om noen strømleverandører har innført dette vet jeg ikke.
• Variabel pris ligger som oftest litt over spotpris, men man kan slippe lettere unna de skarpeste pristoppene på vinteren, toppene og bunnene blir avrundet litt.
• Fastpris er som oftest dyrest gjennom året som helhet, men igjen, man slipper unna de dyre pristoppene på vinteren.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...