Joachim Seehusen Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Tysk bilindustri takler ikke programmering – ligger flere år bak Tesla Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Jeg tar heller noen få men solide egenskaper i bilen enn TSLA sin tilnærming med en røys med ting som virker på en måte. Og som virker på en annen måte i morgen og en tredje måte om en måned. Og så liker jeg den pragmatiske tilnærmingen der en bruker dedikerte sensorer til dedikerte oppgaver (vindusviskere any one) i stede for å begi seg ut på meningsløs teknologionani bare fordi en sosiopat har fått en fiks ide. Audi er nok forresten «doomed» siden de allerede bruker Lidar. For ikke å snakke om alle som har HUD og egen nattmodus hjelp. Nei, det går nok rett til helvete med tyskerne når en ser hva de skal konkurrere mot. Er ikke lett å bevisst senke kvalitetskravene i alle ledd. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 JØI skrev (5 minutter siden): Jeg tar heller noen få men solide egenskaper i bilen enn TSLA sin tilnærming med en røys med ting som virker på en måte. Og som virker på en annen måte i morgen og en tredje måte om en måned. Og så liker jeg den pragmatiske tilnærmingen der en bruker dedikerte sensorer til dedikerte oppgaver (vindusviskere any one) i stede for å begi seg ut på meningsløs teknologionani bare fordi en sosiopat har fått en fiks ide. Audi er nok forresten «doomed» siden de allerede bruker Lidar. For ikke å snakke om alle som har HUD og egen nattmodus hjelp. Nei, det går nok rett til helvete med tyskerne når en ser hva de skal konkurrere mot. Er ikke lett å bevisst senke kvalitetskravene i alle ledd. Kan du gi noen eksempler på funkskonsendingene du nevner? Stort sett er det slik at en har en funksjon, så gjør en bare denne bedre over tid. 7 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Kan du gi noen eksempler på funkskonsendingene du nevner? Stort sett er det slik at en har en funksjon, så gjør en bare denne bedre over tid. Bare det å holde seg til vegoppmerking er jo noe SM har endret seg om og om igjen i tesla sine biler. Det er jo kraftig sikutert i alle tesla-forum verden over om ny oppførsel mellom oppdateringer. Det er jo galematias. Men hey! Alt for the mission og training of the neural network! I går fulgte bilen feltet i dag oppsøker den en midtdeler, men en er jo en del av utvikler teamet! Woooohooo! Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 14. juli 2020 Populært innlegg Del Skrevet 14. juli 2020 JØI skrev (Akkurat nå): Bare det å holde seg til vegoppmerking er jo noe SM har endret seg om og om igjen i tesla sine biler. Det er jo kraftig sikutert i alle tesla-forum verden over om ny oppførsel mellom oppdateringer. Det er jo galematias. Men hey! Alt for the mission og training of the neural network! I går fulgte bilen feltet i dag oppsøker den en midtdeler, men en er jo en del av utvikler teamet! Woooohooo! What, nei? Det har alltid fungert likt. Bare blitt bedre, og noen ganger verre. Funksjonene er jo like. Det er ingen endring der. Men de har brukt data for å optimalisere funksjonen. Og det har absolutt hatt noen feilslag. Men ikke store greiene. Det er fortsatt ikke slik at de har endret den funksjonen... Det er en ganske normal måte å oppdatere produkter på i dag, tyskerne er bare opphengt i den gamle verden om at alt oppdateres i neste produkt revisjon. Slik er ikke verden lengre. 11 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 17 minutes ago, JØI said: Jeg tar heller noen få men solide egenskaper i bilen enn TSLA sin tilnærming med en røys med ting som virker på en måte. So då vil du unngå VW, fordi VW kopierer Tesla? 6 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Tror de fleste bilkjøpere er mest opptatt av at bilen skal fungere, uten å være en teknisk orgie. Det store problemet er vel at bilene er blitt så bra at det er vanskelig for produsentene å utvikle dem videre. Jeg har alltid likt nye biler, men interessen har minsket sterkt fordi det nå ofte er umulig å skille en ny og en utgående modell. Da gidder ikke folk å kjøpe ny bil, og salget faller kraftig. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Hva er det egentlig en Tesla har, som man ikke finner i en annen bil i samme prisklasse? Trådløs oppdatering? Vel, det har vel foreløpig ikke ført så mye godt med seg, og resten av bilbransjen har hatt gode grunne for å holde seg borte fra dette. Selv vil jeg at produsentene skal ha minst mulig tilgang til mine ting, enten det gjelder telefon, laptop eller bil. Tesla er utvilsomt et spennende innslag som har snudd opp ned på foretningsmodellene rundt bilproduksjon, men å sammeligne de med europeisk premium er irrelevant. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 1 minute ago, AL123 said: Hva er det egentlig en Tesla har, som man ikke finner i en annen bil i samme prisklasse? Trådløs oppdatering? Vel, det har vel foreløpig ikke ført så mye godt med seg, og resten av bilbransjen har hatt gode grunne for å holde seg borte fra dette. Som eigar av ein Tesla Model S frå 2014 er eg sterkt usamd med deg der. Bilen min vert stadig oppdatert med nye funksjonar, og det er noko av det beste med bilen. Nummer to etter superladarnettverket. Andre bilprodusentar må stadig kalle inn millionar av bilar for enkle oppdateringar av programvare i airbagar, bremsesystem og anna. Det slepp Tesla, for dei kan berre oppdatere alle bilane over nett. 5 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 (endret) Volvo last har vel hatt "trådløs oppdatering" i ett par tiår? Dette er det vel delte meninger om. Jeg observerer at konservatismen er utbredt blant bilinteresserte, inkludert meg sjøl (men det er vel alderen) At en "bil" er mer som en iPad krever litt tilvenning.. ? Endret 14. juli 2020 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Sturle S skrev (5 minutter siden): Som eigar av ein Tesla Model S frå 2014 er eg sterkt usamd med deg der. Bilen min vert stadig oppdatert med nye funksjonar, og det er noko av det beste med bilen. Nummer to etter superladarnettverket. Andre bilprodusentar må stadig kalle inn millionar av bilar for enkle oppdateringar av programvare i airbagar, bremsesystem og anna. Det slepp Tesla, for dei kan berre oppdatere alle bilane over nett. Hvilke nye ting har du fått på bilen din av betydning da? som du ikke kunne ha ventet til service med å få? Prompepute? I praksis har det vist seg at Tesla bruker oppdateringsmuligheten som hvilepute. Det har vel ikke vært lansert så halvferdige biler hos noen på flere tiår som hos Tesla. 1 Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 200 millioner kodelinjer høres kanskje litt mye ut, i alle fall hvis man mener kodelinjer som bilfabrikanten selv har kontroll over. Windows 10 er til sammenligning på rundt 60-70 millioner kodelinjer. Om jeg skulle ha tippet, så ville jeg ha sagt at det var i alle fall er en null eller to for mye i dette tallet. 4 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 TL1000S skrev (2 minutter siden): Volvo last har vel hatt "trådløs oppdatering" i ett par tiår? Dette er det vel delte meninger om. Jeg observerer at konservatismen er utbredt blant bilinteresserte, inkludert me sjøl (men det er vel alderen) At en "bil" er mer som en iPad krever litt tilvenning.. ? Ja takk, begge deler sier jeg. En sportsbil fra 60-tallet er gøy på sin måte, men elbil er spennende på en helt annen måte, men at bilfabrikken har total kontroll på elektronikken i bilen din blir vel omtrent som å ha en kar fra biltilsynet sittende i baksetet hver gang du er ute å kjører... Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 BjartmarO skrev (Akkurat nå): 200 millioner kodelinjer høres kanskje litt mye ut, i alle fall hvis man mener kodelinjer som bilfabrikanten selv har kontroll over. Windows 10 er til sammenligning på rundt 60-70 millioner kodelinjer. Om jeg skulle ha tippet, så ville jeg ha sagt at det var i alle fall er en null eller to for mye i dette tallet. Skift ut 2 tallet med et 4 eller 5 tall, så er du der tyske toppmodeller ligger. En typisk hverdagsbil kan du kutte en null på. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Dette er den ørtende artikkelen i TU om hvor langt foran Tesla er alle andre og for ørtende gang så er det ikke konkretisert. Og det er med god grunn for ser man på hva man får av nyttig og fungerende teknologi i en Toyota så ligger de langt foran. For ikke å snakke om tysk premium. Det eneste Tesla ligger foran på er å gjøre teknologiutvikling annerledes, men annerledes betyr ikke bedre. For eksempel så ser de ut til å være tilhengere av "extreme agile" hvor beslutninger gjøres på sparket og i hui og hast under filosofien at det er bedre å gjøre ting raskt og heller fikse ting senere. "Ship first , fix later". Dette fungerer veldig bra på Candy Crush hvor konsekvenser av feil er minimale og lett og rette opp. Fungerer veldig dårlig på bildesign hvor det i praksis er bordet fanger og hvor feilbeslutninger kan koste liv. Derfor er de trege dinosaurene trege nettopp fordi de må være nøye og teste ordentlig. 3 Lenke til kommentar
CarstenS Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Hvor mye av al den nye teknologi trenger vi egentlig? Er det smart at varmeapparatet er så komplisert at en må nytte menyer og undermenyer på storskjerm - for at skru opp eller ned varmen? Eller at essentielle, enkle og over snart hundre år velfungerende systemer (styring, bremsing) - skal kompliseres med data. Med den pris som alle som noengang har nyttet data kjenner: "data'en er nede", "datafeil" etc. - og innkalling, feilretting, oppdatering etc... Som kunden uansett kommer at betale en pris for - selv om det er på garantien. Er det smart - at dingsebomsene varsler i hytt og gevær om så mye at dersom det engang (typisk 10 kvar år eller noe slikt) kommer et reelt betydelig varsel - så kommer det at bli overhørt uansett... Er det smart at Tesla plutselig finner sine "egne veier" i forhold til den vei de fleste følger (enkle ukompliserte mennesker med en simpel hjerne)? Er al teknologi fremskritt - eller er det noen gange at gå over bekken etter vann? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sturle S Skrevet 14. juli 2020 Populært innlegg Del Skrevet 14. juli 2020 (endret) 34 minutes ago, AL123 said: Hvilke nye ting har du fått på bilen din av betydning da? som du ikke kunne ha ventet til service med å få? Prompepute? I praksis har det vist seg at Tesla bruker oppdateringsmuligheten som hvilepute. Det har vel ikke vært lansert så halvferdige biler hos noen på flere tiår som hos Tesla. Spotify, store forbetringar i navigasjonssystemet, stemmeattkjenning og stemmekommandoar (slik at eg slepp å sjå på skjermen) osb. Det går eit par år mellom kvar service, so det hadde vore lenge å vente. Dessutan kjennest det veldig 1985 å måtte innom ein verkstad for å oppdatere programvare. (Då hendte det framleis at ein "teknikar" måtte innom fysisk for å oppdatere programvare på stormaskina.) I tillegg har dei jo oppdatert programvare relatert til airbag og bremser, som fleire andre bilprodusentar måtte tilbakekalle millionar av bilar for å få til. Tesla låg so langt føre konkurrentane då Model S vart lansert, at dei framleis slit med å lage reelle konkurrentar. Stor som i ei stasjonsvogn og plass til 5 voksne og to ungar, og likevel lynkvikk med lang rekkjevidde og eit genialt ladenettverk. Til slutt: Du må ikkje forveksle halvferdig med oppgraderbar. Dei tyske bilprodusentane lanserer noko som er teknologisk avlegs. Når du vert lei av at bilen er endå meir avlegs etter nokre år, vil dei at du skal kjøpe ny bil. Tesla leverer heller ein bil som kan oppgraderast, og det gjer dei vederlagsfritt og ofte. Endret 14. juli 2020 av Sturle S 12 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 AL123 skrev (29 minutter siden): Hvilke nye ting har du fått på bilen din av betydning da? som du ikke kunne ha ventet til service med å få? Prompepute? I praksis har det vist seg at Tesla bruker oppdateringsmuligheten som hvilepute. Det har vel ikke vært lansert så halvferdige biler hos noen på flere tiår som hos Tesla. Drift mode, dash cam, sentry mode, ryggekamera med "sidespeil", auto steer, auto park, summon etc. Listen er lang, men jeg har også hatt tesla en stund (flere). Halvferdige? De er da helt ferdige, alle de 3 jeg har eid. 5 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 13 minutes ago, CarstenS said: Hvor mye av al den nye teknologi trenger vi egentlig? Er det smart at varmeapparatet er så komplisert at en må nytte menyer og undermenyer på storskjerm - for at skru opp eller ned varmen? På Model S er det tre måtar å justere temperaturen på: 1. Trykk på pil opp eller ned på skjermen 2. Knapp og hjul på rattet. 3. Stemmekommando. For meir avanserte ting, som å halde klimaanlegget på når du er ute av bilen (hundemodus), må du bruke skjermen eller talekommandoar. Dei funksjonane er berre tilgjengelege når bilen er parkert. Mange funksjonar er "kjekt å ha". Eg overnatta i bilen på Chaos Computer Camp for nokre år sidan. Då skulle eg gjerne hatt camping Mode. Den kom for to år sidan, trur eg. Då er klimaanlegg og 12V på utan at resten av bilen er det. Eg hadde lagt ned bakseta og lagt inn ei madrass, for eg gidd verkeleg ikkje å sove ute i telt i regn, men vart vekt av heten når sola kom opp om morgonen. 5 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Kjøpte en 2006 xc90 m/Haldex4 som trekkvogn da Tesla S’n vi har manger dette. Kjempebil offisiell komfort etc og alt det der, med cruice comtrol, men da savner jeg selvstyrend Teslaen. Det savner man selv om deg ikke er perfekt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå