Redaksjonen. Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Nå har BMW lansert iX3 – uten firehjulstrekk Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Jeg håper mange ser bort fra det med 4-hjulstrekk. Det er noe en klarer seg fint uten. Hvor mange hadde hjulstrekk for 30 år siden og da med MYE dårligere veier enn i dag? Jeg har nå kjørt land og strand rundt i en el-bil i med driften på hjulene bak i godt over 6 år og har ikke en gang hatt behov for 4-hjulstrekk eller kjettingene. Og selvsagt, NOEN har bruk for det. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Liker at det ser ut som om vi får en Europeisk de facto standard med buffer i batteriene. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 (endret) @Redaksjonen. Nettokapasiteten er faktisk oppgitt til 74kWh i publiserte IX3 spesifications PDF som ligger under pressemelding : ARTICLE OFFLINE ATTACHMENTS. Endret 14. juli 2020 av syar2003 Lenke til kommentar
Tore Solberg Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 "Større hjul", er vel et litt misvisende uttrykk? Ser at mange motor journalister benytter uttrykket. Rullediameteren endres neppe (større), men felg dimensjon, og i noen tilfeller bredere dekk kan jo endres på..... 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 34 minutes ago, -Birger- said: Jeg håper mange ser bort fra det med 4-hjulstrekk. Det er noe en klarer seg fint uten. Hvor mange hadde hjulstrekk for 30 år siden og da med MYE dårligere veier enn i dag? Jeg har nå kjørt land og strand rundt i en el-bil i med driften på hjulene bak i godt over 6 år og har ikke en gang hatt behov for 4-hjulstrekk eller kjettingene. Og selvsagt, NOEN har bruk for det. Regenerering på alle hjul er mere stabilt på vintern. Men ellers enig i at de fleste nok klarer seg uten. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Herr Akkar Skrevet 14. juli 2020 Populært innlegg Del Skrevet 14. juli 2020 Helt utrolig at det bare dukker opp SUVer! Hvor blir det av mer energieffektive sedaner og stasjonsvogner? Denne SUV-motebølgen er tåpelig. Gevinsten i å elektrifisere deler av bilparken forsvinner fordi alle biler som selges er SUV med mye høyere forbruk enn nødvendig, enten det er bensin, diesel eller strøm. 12 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 1 minute ago, Herr Akkar said: Helt utrolig at det bare dukker opp SUVer! Hvor blir det av mer energieffektive sedaner og stasjonsvogner? Denne SUV-motebølgen er tåpelig. Gevinsten i å elektrifisere deler av bilparken forsvinner fordi alle biler som selges er SUV med mye høyere forbruk enn nødvendig, enten det er bensin, diesel eller strøm. Suv som selger. Letter å komme seg inn/ut av og man sitter høyt og oversiktlig. Har du sett noen eldre komme seg inn/ut av en Tesla Model 3 f.eks? Skjønner at de ønsker høye biler. 1 Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Jeg er svært uenig. Veigrep på slaps og snø på motorvei for eksempel er på et helt annet nivå med permanent firehjulstrekk - dette er ren sikkerhet det er snakk om, og forskjellen er gigantisk. Jeg har biler med forhjulstrekk, bakhjulstrekk, permanent firehjulstrekk og just-in-time firehjulstrekk/regenerering, og det er ikke tvil om at permament firehjulstrekk er best i alle situasjoner. 6 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 2 minutes ago, Herr Akkar said: Jeg er svært uenig. Veigrep på slaps og snø på motorvei for eksempel er på et helt annet nivå med permanent firehjulstrekk - dette er ren sikkerhet det er snakk om, og forskjellen er gigantisk. Jeg har biler med forhjulstrekk, bakhjulstrekk, permanent firehjulstrekk og just-in-time firehjulstrekk/regenerering, og det er ikke tvil om at permament firehjulstrekk er best i alle situasjoner. Permanent firehjulsdrift vil være problematisk med elbiler som har to/tre/fire uavhengige motorer. Bedre at motorer aktiveres ved behov. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 BMW har for flere ny modeller i siste lansert 2WD først. X-Drive 1/2 til et år etter. Skal ikke se bort i fra at IX3 med X-Drive og to motorer kommer etter (om ikke BMW eksplisitt har uttalt at det ikke kommer en XDrive versjon av modellen) Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 8 minutes ago, Herr Akkar said: Jeg er svært uenig. Veigrep på slaps og snø på motorvei for eksempel er på et helt annet nivå med permanent firehjulstrekk - dette er ren sikkerhet det er snakk om, og forskjellen er gigantisk. Jeg har biler med forhjulstrekk, bakhjulstrekk, permanent firehjulstrekk og just-in-time firehjulstrekk/regenerering, og det er ikke tvil om at permament firehjulstrekk er best i alle situasjoner. Ikkje so bra som mange trur. Bilar med firehjulstrekk har 20-30 høgare risiko for ulukker på is eller snø som bilar med fram- eller bakhjulstrekk. Ein av mange ariklar om dette: https://www.tv2.no/a/9108490 3 Lenke til kommentar
Capo Crimini Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Sto på venteliste på denne bilen, frem til annonsering at bilen kommer uten 4WD. Har BMW i dag og er svært fornøyd med kvaliteten deres, men med hytte på høyfjellet er det uaktuelt å kjøpe SUV uten 4WD. Bestilte heller Volvo XC40 som både er billigere og tilbyr 4WD fordelt på 2x 150 kW motorer. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 (endret) Ser jo ut som en ok familiebil det her. Det er jo normalt å prise seg litt høyt i starten og justere ned prisen til man når passe produksjonstakt. Godt egnet til langtur også: Start med 100% SoC og kjør første etappe på 410 km i 100 km/t på 4 timer og 6 minutter med til 50 km margin Lad i 30,5 minutter opp til 80% Kjør andre etappe på 318 km i 100 km/t på 3 timer og 11 minutter med 50 km margin Gjenta de to siste punktene et par ganger. Da har man kommet seg 1364 km av gårde på 15 timer og 10 minutter. Det burde holde for en dags marathon-kjøring. Man burde i hvert fall ikke ha noe mindre enn 3 pauser a 30 minutter på en sånn tur, uansett om man kjører elbil eller ei. Endret 14. juli 2020 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Sturle S skrev (53 minutter siden): Ikkje so bra som mange trur. Bilar med firehjulstrekk har 20-30 høgare risiko for ulukker på is eller snø som bilar med fram- eller bakhjulstrekk. Ein av mange ariklar om dette: https://www.tv2.no/a/9108490 Det er feil konklusjon. Det som er tilfelle er at en større del av de som kjører med firehjulstrekk kjører fortere enn forholdene tillater sammenlignet med de som kjører med 2 hjuls drift. Det har altså ingenting med bilen å gjøre. Om du tar hensyn til forholdene, slik at du klarer å bremse i tide, er firehjulsdrift sikrere på vinterføre. Det er mellom annet langt mindre sannsynlig at du må stoppe i en bakke og rygge på speilblankt føre. 1 Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Kjører man med permanent 4x4 i en sving og slipper gassen litt for plutselig, så suser man avgårde i en sladd. Samme om man tråkker litt på gassen. 4x4 er veldig kilen i forhold til forhjulstrekk med haldex-koblet 4wd 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Eivind Helle skrev (21 minutter siden): Det er feil konklusjon. Det som er tilfelle er at en større del av de som kjører med firehjulstrekk kjører fortere enn forholdene tillater sammenlignet med de som kjører med 2 hjuls drift. Det har altså ingenting med bilen å gjøre. Om du tar hensyn til forholdene, slik at du klarer å bremse i tide, er firehjulsdrift sikrere på vinterføre. Det er mellom annet langt mindre sannsynlig at du må stoppe i en bakke og rygge på speilblankt føre. Fordi de samme folka tror de trenger firehjulstrekk, og ikke skikkelige dekk og kjøreferdigheter på glatt føre. Hvis man har skikkelige dekk så er det ytterst sjeldent at man skal få en fordel med firehjulstrekk, med mindre man skal brøyte seg gjennom en bratt stigning med løs snø. Jeg har fint klart bakkestart i en snødekt 30% oppoverbakke med min bakhjulsdrevne bil på piggfrie Maxxis SP02. 6 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Jeg har vært veldig skeptisk til flere av de andre konkurrentene fra tyske produsenter, som generelt leverer for dyrt og for dårlig. Denne er faktisk den eneste, foruten Jaguar, som leverer en relativt OK totalpakke, bortsett fra at de begge leverer ihvertfall halve slepekapasiteten i forhold til det de burde vært levert med. Selv om dette er "compliance" ved å kun være en elektrifisert ice-bil, så leverer den på en OK grunnpris, med OK rekkevidde. At den dessuten støtter 100 kg taklast, gjør den fullt brukbar til å ta med et taktelt som er blitt så populært nå, eller en større skiboks, og faktisk utnytte kapasiteten (75 kg nyttelast, 20 kg egenvekt på takboksen og 5 kg på stativet gir 100 kg totalt) på de større boksene. Med håp om at BMW har lært ett og annet om batterier og lading fra i3 og i8, samt alle hybridene, så kan det jo hende de faktisk leverer ok her og. Så får det heller være at innvendig og utvendig så er det en X3 på godt og vondt. Men det er det sikkert mange konservative BMW-entusiaster som setter stor pris på. Og det var vel egentlig det jeg etterspurte for noen år siden da elbiler så sære ut, selv om jeg først og fremst tenkte på standard 3-serie og 5-serie, og ikke X-versjonene. 4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 Snowleopard skrev (2 minutter siden): Selv om dette er "compliance" ved å kun være en elektrifisert ice-bil, så leverer den på en OK grunnpris, med OK rekkevidde. Jeg ber deg om å slutte å bruke compliance-bil mot biler du ikke synes er et godt kjøp. Det er stor forskjell på å ha en delt plattform, og det å slenge en elmotor i en ICE-bil for å korttidslease den i California. BMW har opplagt ikke behov for å lage en compliance-bil når de allerede har en portefølje på flere nullutslippsbiler. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 30 minutes ago, Eivind Helle said: 1 hour ago, Sturle S said: Ikkje so bra som mange trur. Bilar med firehjulstrekk har 20-30 høgare risiko for ulukker på is eller snø som bilar med fram- eller bakhjulstrekk. Ein av mange ariklar om dette: https://www.tv2.no/a/9108490 Det er feil konklusjon. Det som er tilfelle er at en større del av de som kjører med firehjulstrekk kjører fortere enn forholdene tillater sammenlignet med de som kjører med 2 hjuls drift. Det har altså ingenting med bilen å gjøre. Er ikkje det nøyaktig det eg skreiv då? Folk trur at firehjulstrekk er betre enn det er, og difor køyrer dei for fort etter forholda. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå