Gå til innhold

Koronabølge til vinteren kan bli verre enn første runde, ifølge britisk beregning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så, det kan bli mindre ille, like ille eller verre, men TU/NTB velger kun å fokusere på sistnevnte. Det kalles å spille på frykt. Kan vi ikke få litt mer balanserte artikler? Hva er best case scenariet? Hva er middel-case senariet? Hvilke forutsetninger (smitteverntiltak) ligger til grunn for de ulike scenariene?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Så, det kan bli mindre ille, like ille eller verre, men TU/NTB velger kun å fokusere på sistnevnte. Det kalles å spille på frykt. Kan vi ikke få litt mer balanserte artikler? Hva er best case scenariet? Hva er middel-case senariet? Hvilke forutsetninger (smitteverntiltak) ligger til grunn for de ulike scenariene?

Worst worst worst-case-scenarier har dominert media og den offentlige samtalen helt siden starten og det kommer ikke til å ta slutt på noe snarlig tidspunkt; det er bare å glemme. Det var jo en dame på Debatten på NRK i vinter som spådde, hva var det, 50 000 døde i Norge før sommeren? Eller var det mer? Jeg prøver å unngå å lese alle domedagscenariene fordi det er så destruktivt og river sjelen ut av deg.

Balanserte artikler er bare å glemme; eller; du finner de men da må du drive litt kreative nettsøk. Det er skrekk, død og marerittscenariene som selger. Jeg tror ikke det er noen massiv økning av corona i verden heller; det er flere som testes og derfor får vi automatisk høyere antall offisielt smittede...men vent litt----dødstallene synker....over hele verden! Og de fortsetter å synke. Sannsynligvis VAR det langt flere aktivt smittede i verden i mars og april enn det tallene viser; hvor mange får vi nok aldri vite men garantert atskillig høyere enn det testresultatene viser hva vi har av aktive tilfeller i dag. Det vil ikke forundre meg om det har vært 50 millioner mennesker som har vært smittet allerede, selv om de registrerte tallene sier 13 millioner.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Simen1 said:

Det er vel worst case som er mest relevant for planlegging og vurdering av tiltak.

• Liker 2
Lenke til kommentar

@Morromann Vel, jeg gjør nå mitt for å balansere og vekke den kritiske sansen i første kommentar i kommentarfeltet.. ;) Jeg kunne f.eks spilt med og skapt et skremmebilde som man i ettertid kan føle seg fullstendig lurt av og så mistro mot politikere og fagfolk. Jeg tror ikke det ville ført samfunnet noen god plass.

Sitat

Det var jo en dame på Debatten på NRK i vinter som spådde, hva var det, 50 000 døde i Norge før sommeren? Eller var det mer?

16. (?) mars anslo FHI opp mot 2,2 millioner smittede i Norge i worst case scenario basert på mange asymtomatiske superspredere og null kontroll på spredningen. Samtidig anslo de dødeligheten til å være i beste fall 1%, i middel-fall 2% og i verste fall 6,7% (siste tall fra Lombardia/Bergamo på det tidspunktet). Ved å kombinere verste scenario for smittespredning med verste scenario for dødelighet kom FHI fram til at verste scenario var 150 000 døde i Norge.

17. mars ble Gunhild Nyborg konfrontert med dette tallet i Debatten på NRK og hun bekreftet der at det var et worst case scenario som kunne skje hvis helsevesenet kollakspet fullstendig. Hun påpeker at det er voldsom usikkerhet i mange ledd og at vi må ta viruset på aller største alvor, i tilfelle utviklingen går i en av de verre retningene.

Du kan se programmet på nytt her. Husk at konteksten er at man hadde mye mindre kunnskap om smittespredningen og dødeligheten på det tidspunktet. Det går ikke an å bruke dagens kunnskap om viruset og smittespredningen til å trekke etterpåkloke konklusjoner om framtidsutsiktene slik de så ut i mars.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (20 minutter siden):

Det er vel worst case som er mest relevant for planlegging og vurdering av tiltak.

Men kanskje ikke så lurt å smøre disse scanrioene ut over alle mulige førstesider og hovedoppslag. Vi har hatt en pandemi av psykiske lidelser og selvmord i kjølvannet av dette og det blir ikke bedre av konstant katastrofedyrking som det media bedriver.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Men kanskje ikke så lurt å smøre disse scanrioene ut over alle mulige førstesider og hovedoppslag. Vi har hatt en pandemi av psykiske lidelser og selvmord i kjølvannet av dette og det blir ikke bedre av konstant katastrofedyrking som det media bedriver.

Men samtidig så er det  VELDIG VIKTIG å ikke glemme at vi FORTSATT har en pandemi gående her. Folk har tydekigvis veldig lysst til å glemme det, for å kunne gå tilbake til sitt normale liv så fort som mulig. Og det er svært forståelig, men det kan vi dessverre ikke gjøre enda. Vi må fortsatt holde avstand, vaske hendene ofte, og unngå store forsamlinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Men samtidig så er det  VELDIG VIKTIG å ikke glemme at vi FORTSATT har en pandemi gående her. Folk har tydekigvis veldig lysst til å glemme det, for å kunne gå tilbake til sitt normale liv så fort som mulig. Og det er svært forståelig, men det kan vi dessverre ikke gjøre enda. Vi må fortsatt holde avstand, vaske hendene ofte, og unngå store forsamlinger.

Godt poeng. Og jo flinkere folk er jo fortere kan vi bli kvitt viruset for godt. Jeg tror på at det lar seg gjøre, men det spørs om menneskeheten er motviert til å bidra til at det kan skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...