Gå til innhold

Hvordan endres fondsavkastningen ved valutaendring?

Anbefalte innlegg

Hei!

Si jeg eier andeler i et fond (DnB fond) som handler aksjer i mange forskjellige internasjonale selskaper. Dersom jeg kjøper andeler i fondet når NOK er sterk, er det da slik at jeg får flere andeler igjen for pengene? Og dersom jeg selger når NOK er dårlig, får jeg da også mer igjen for salget? 

La oss for enkelhets skyld si at fondet eier andeler i selskaper i USA, Spania, og Kina. Dersom NOK er sterk ift. amerikansk, spansk og kinesisk valuta, vil jeg da få flere andeler ved kjøp i fondet? Er det slik det fungerer? Dersom NOK styrkes ift. kinesisk yuan, men synker ift. USD og EUR, hva skjer da? Dersom det er 100 forskjellige selskap i 100 forskjellige land, beregnes NOK opp mot alle de forskjellige valutaene ved kjøp/salg i fondet forvaltet av DnB?

Jeg har også sett ordet «referansevaluta», hva betyr det? 

Takk for oppklaring ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Anterialis said:

Hei!

Si jeg eier andeler i et fond (DnB fond) som handler aksjer i mange forskjellige internasjonale selskaper. Dersom jeg kjøper andeler i fondet når NOK er sterk, er det da slik at jeg får flere andeler igjen for pengene? Og dersom jeg selger når NOK er dårlig, får jeg da også mer igjen for salget? 

La oss for enkelhets skyld si at fondet eier andeler i selskaper i USA, Spania, og Kina. Dersom NOK er sterk ift. amerikansk, spansk og kinesisk valuta, vil jeg da få flere andeler ved kjøp i fondet? Er det slik det fungerer? Dersom NOK styrkes ift. kinesisk yuan, men synker ift. USD og EUR, hva skjer da? Dersom det er 100 forskjellige selskap i 100 forskjellige land, beregnes NOK opp mot alle de forskjellige valutaene ved kjøp/salg i fondet forvaltet av DnB?

Jeg har også sett ordet «referansevaluta», hva betyr det? 

Takk for oppklaring ?

Vell. referansevaluta er den valutan DNB da holder fondet ditt i. la oss si USD. om du kjøper in når nok er sterk mot usd så får du flere eiendeler i fondet. men om det er et fond som har eiendeler i mangeland så må du se på om referansevalutan er sterkere eller svakere mot fks EUR eller Yuan og så hvordan referansevalutan er i forhold til fks nok.  hva som skjer om yuan styrkes og eur svekkes mot usd kommer jo og ann på prosenten av aksjer/rentepapirer har i den indeviduelle valutan og hvordan NOK er mot referanse på det tidspunktet.

Du vill altså ha valutta risiko inne i bildet flere steder om du velger et fond som ikke er valuttasikret i NOK. men om det lønner seg eller ikke er en evig debat da valutta svinginger som regel er meget balansert over lang tid.

Lenke til kommentar

On 7/14/2020 at 10:57 AM, Anterialis said:

Takk for godt svar. Så da er det egentlig to «vekslinger» som jeg kan tjene eller tape penger på; valutaen i det/de landet/landene og selskapene fondet har andeler i mot USD, og så NOK mot USD før jeg får pengene mine ved et salg?

Ja stemmer det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...