Gå til innhold

Hva slags koaksialkabel bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skal se om jeg får tid til å gjøre den litt mer seriøs (dvs rette skrivefeil). Men som sagt så gjorde jeg denne testen får over 3 år siden.

Jeg kan også se om jeg får gjort den samme testen med et lydkort som har bedre lyd på digital delen. Jeg har ett lydkort som koster rundt 100 kr (C-media) som er bedre enn det jeg brukte i denne testen (semi proft lydkort til 5000 kr). Det dyre lydkortet jeg brukte her har ikke helt perfekt "bit perfect" lyd, men det har det billige C-media lydkortet. Kan kjøre de samme testene med Right Mark. Kan også prøve å skjøte til en idiotisk lang RCA kabel og se om jeg ser noen forskjell.

S/PDIF standarden kommer aldri til å få feilkorrigering da Sony og Philips lagde denne standarden samtidig med CD-audio formatet. Altså for veldig lenge siden. Det finnes mer profesjonelle standarder som heter AES/EBU og ADAT, om det er noe feilkorrigering der tviler jeg også på ettersom dette også er veldig gamle standarder.

Det som hadde vært smart hadde vært om de hadde begynnt å bruke USB, Firewire eller Ethernet får å overføre lyden. Da ville man hatt en garanti for at lyden er perfekt. Men i praksis vil dette bare bli dyrt og meningsløst da tapene over S/PDIF er sinnsykt små i forhold til resten av anlegget.

AC3 og DTS signaler over S/PDIF har feilkorrigering hvis jeg ikke tar helt feil. Man kunne jo også laget en ny standard over S/PDIF med vanlig stereo lyd som hadde feilkorrigering men å innføre nye standarder er ikke alltid så lett. Spesielt hvis ingen ser nytten av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har skrevet mail og spurt!  :devil:

Fint :thumbup:

Du poster svaret du får?

Hei!

En coaxial kabel tåler fysisk mer enn en optisk kabel, samt at du

slipper å konvertere lyden fra å være et elektrisk signal, til et

lyssignal, og deretter omvendt igjen... Men som leder er selvsagt den

optiske bedre, da den er vanskeligere påvirkelig enn en fysisk ledning,

men som nevnt får du noen konvertere i enden. Dette utgjør ikke akkurat

særdeles mye i lydkvalitet, men det er likevel tilstede en prosess som

man gjerne vil unngå i noen tilfeller.

For dyrere anlegg er dette merkbart. For budsjettanlegg er dette ikke så

kritisk lenger...

_____ 

Med vennlig hilsen

Kenneth

Hi-Fi Klubben Online

www.hifiklubben.no

www.cybertainment.no

Postboks 1889 Nordnes

5817 Bergen

Tlf. 815 000 90

Faks. 55 23 62 63

Hi-Fi Klubben - ganske alminnelige entusiaster

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...