Gå til innhold

Hva slags koaksialkabel bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Når det gjelder digitale kabler så er det forskjell på å bruke 50 Ohm og 75 Ohm. Bruker du feil kabel vil du mistilpasning mellom kabel og mottaker, og det vil kunne oppstå uønskede refleksjoner og forstyrring av signalet. Det er ikke et dårlig salgstriks det at det finnes kabler med forskjellig impedans. ;)

Kabler har forskjellig impedans ja. Og impedans tilpassing har stor betydning ved

høyfrekvente signaler.. Men ved så lave frekvenser som audio signaler er problemet med refleksjoner grunnet mistilpassing så lite at du kan se bort fra det(å i alle fall ikke høre det...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved 16 bit stereo overføring ved 44.1 kHz samplingsrate er båndbredden rundt 1,5 Mb/s. Dette er firkantpulser, som kan dekomponeres til en mengde harmoniske signaler (Fourier). De harmoniske signalet med høyest frekvens vil ha en del høyere frekvens enn fikantpulsene, og impendansen vil faktisk bli viktig.

Når det gjelder analog overføring, så vil dette spille liten rolle da båndbredden er i overkant av 20 kHz.

EDIT: Skriveleif

Endret av johanlo
Lenke til kommentar

Har nå satt opp alt med noe jall-koaksial-piss fra clas ohlson som jeg kjøpte for ørten år siden. Lyden er så som så, litt skurring kanskje, men umulig å høre hvis man ikke hører virkelig godt etter. Hver gang jeg gjør noe, dvs. bytter kapittel, går inn på menyen, alt som gjør at man må endre lydbilde o.s.v. Det kommer et høyfrekvent dunk-knas-vræl-krasj-lyd, som er nok til å blåse huet av en døv mann.. Det er rett og slett forferdelig. Men når filmen går som vanlig, uten at jeg "tvinger" den til å bytte kapittel går alt glatt og fint..

Er det fordi kabelen ikke er på 75ohm? Jeg skal uansett ta den med på skolen i morgen for å undersøke. Dette låt ikke bra.

Noen andre formeninger om hva som kan være galt?

--alexio

Lenke til kommentar
Ved 16 bit stereo overføring ved 44.1 kHz samplingsrate er båndbredden rundt 1,5 Mb/s. Dette er firkantpulser, som kan dekomponeres til en mengde harmoniske signaler (Fourier). De harmoniske signalet med høyest frekvens vil ha en del høyere frekvens enn fikantpulsene, og impendansen vil faktisk bli viktig.

Sant nok, men normalt vill det ikke føre til store problemer om kabelen ikke er helt tilpasset(innenfor rimelighetens grenser selvsagt..)

En jalla sort videokabel med gule plugger skal normalt klare jobben godt. Og om det ikke skal gå vill det ikke føre til litt dårligere bass eller mindre detlaljert lyd, men til stygge ulyder.

Lenke til kommentar
Har nå satt opp alt med noe jall-koaksial-piss fra clas ohlson som jeg kjøpte for ørten år siden. Lyden er så som så, litt skurring kanskje, men umulig å høre hvis man ikke hører virkelig godt etter. Hver gang jeg gjør noe, dvs. bytter kapittel, går inn på menyen, alt som gjør at man må endre lydbilde o.s.v. Det kommer et høyfrekvent dunk-knas-vræl-krasj-lyd, som er nok til å blåse huet av en døv mann.. Det er rett og slett forferdelig. Men når filmen går som vanlig, uten at jeg "tvinger" den til å bytte kapittel går alt glatt og fint..

Er det fordi kabelen ikke er på 75ohm? Jeg skal uansett ta den med på skolen i morgen for å undersøke. Dette låt ikke bra.

Noen andre formeninger om hva som kan være galt?

--alexio

Det kan være fordi at kabelen ikke er 75 Ohm, men det er vanskelig å si.

Jeg tviler på at du får målt impedansen (hvis du ikke har litt avansert utstyr), da vi ikke snakker om reell resistans, men "kompleks resistans" (reaktans). Mao så får du ikke målt impedansen med et multimeter.

Lenke til kommentar

Sant nok, men normalt vill det ikke føre til store problemer om kabelen ikke er helt tilpasset(innenfor rimelighetens grenser selvsagt..)

En jalla sort videokabel med gule plugger skal normalt klare jobben godt. Og om det ikke skal gå vill det ikke føre til litt dårligere bass eller mindre detlaljert lyd, men til stygge ulyder.

Jepp, da er vi stort sett enige!

Lenke til kommentar

Dette hjelper ikke trådstarter noe, men jeg kan ikke forstå hvordan hifi-klubben kan påstå at en coaxial kabel er å foretrekke fremfor en optisk slik som de gjør på siden til den kabelen som ble linket til lenger opp i tråden (link).

Skulle tro det var enklere å unngå feil i en optisk kabel, enn det var i en strømførendekabel som lettere kan bli utsatt for støy?

Lenke til kommentar

har du problemer med å finne kabel så kan du prøve å få tak i en kabel som heter YF-SK på en hifi forretning eller hos et elektrofirma. Dette er en kabel som brukes i studio og ved profesjonell PA.

Kabelen kommer som 1p 2p og 4p mener jeg å huske. Parene er skjermet samt at det ligger jording inne i kabelen. Mener prisen er ca 10 kr/m

Jeg bruker denne kabelen på mine bakhøytalere og er veldig godt fornæyd med denne.

Lenke til kommentar
Dette hjelper ikke trådstarter noe, men jeg kan ikke forstå hvordan hifi-klubben kan påstå at en coaxial kabel er å foretrekke fremfor en optisk slik som de gjør på siden til den kabelen som ble linket til lenger opp i tråden (link).

Skulle tro det var enklere å unngå feil i en optisk kabel, enn det var i en strømførendekabel som lettere kan bli utsatt for støy?

Jeg har skrevet mail og spurt! :devil:

Lenke til kommentar
Men det følger visstnok ikke med kabelmatriell som åpner for tilkobling til DVD-spilleren.

Det fulgte med coax-kabel på min Z-680. Er du sikker på at det ikke følger med din?

100% sikker. Det står til og med på Logitech's egne hjemmesider at kabelen ikke medfølger:

(1) digital coaxial for DVD or CD player, or PC sound card (requires coaxial cable, sold separately)

Jeg bruker altså en gul videokabel (skulle nesten tro de var like som den røde og den hvite?)

Jeg tviler på at du får målt impedansen (hvis du ikke har litt avansert utstyr), da vi ikke snakker om reell resistans, men "kompleks resistans" (reaktans). Mao så får du ikke målt impedansen med et multimeter.

Går elektro, riktignok GK, men har et par relativt oppegående lærere og pallevis med utstyr.

Takk for all hjelp hittil. Hadde vært fint med en riktig kabel, både med riktig impedans, og så god lydkvalitet jeg får for under 200 kroner.

--alexio

Lenke til kommentar

Har snakka med Hi-Fi klubben om akkurat dette og de påstod at en coaxial kabel vil være bedre enn en optisk kabel grunnet:

signalet fra DVD/CD spiller går først digitalt elektronisk så konverteres det over til lys som sendes over den optiske ledningen… deretter blir lyset mottatt og konverteres tilbake til et elektronisk signal igjen i forsterkeren. Disse konverteringene vil kunne føre til kvalitetstap i bit strømmen (eller hva man nå skal kalle det). Hvis signalet sendes elektronisk i en coaxial kabel slipper man konverteringene. Men tror dette er mest aktuelt på kortere avstander som 0,5 – 2 meter. På lengre avstander vil muligens optisk kabel være mer aktuelt på grunn av motstand/kvalitetstap som oppstår på grunn av magnetisme og støy i coaxial kabler. Men skal man ha en god optisk kabel så må den være laget av glass og ikke billig plast. Og de koster som regel en del.

Det sies jo at en coaxial kabel gir en rundere og varmere lyd enn en optisk kabel. Så kjøp en dyr og skjermet monster/tara labs kabel så kjører du safe :)

Mener å ha hørt at optiske kabler også blir påvirket av magnetisme? Noen her som har prøvd den latterlige avmagnetiserende sprayen man kan få kjøpt på Hi-Fi Center kjeden? Er meningen at man skal spraye dette stoffet på CD/DVD plater og kabler og deretter få mye bedre lyd… jeg hørte ikke forskjell.

PS! Nå vi sikkert en eller annen smartass komme og si at signalet først og fremst er optisk fra en CD/DVD spiller.. så er ihvertfall det nevnt!

Lenke til kommentar

Har snakka med Hi-Fi klubben om akkurat dette og de påstod at en coaxial kabel vil være bedre enn en optisk kabel grunnet:

signalet fra DVD/CD spiller går først digitalt elektronisk så konverteres det over til lys som sendes over den optiske ledningen? deretter blir lyset mottatt og konverteres tilbake til et elektronisk signal igjen i forsterkeren. Disse konverteringene vil kunne føre til kvalitetstap i bit strømmen (eller hva man nå skal kalle det). Hvis signalet sendes elektronisk i en coaxial kabel slipper man konverteringene. Men tror dette er mest aktuelt på kortere avstander som 0,5 ? 2 meter. På lengre avstander vil muligens optisk kabel være mer aktuelt på grunn av motstand/kvalitetstap som oppstår på grunn av magnetisme og støy i coaxial kabler. Men skal man ha en god optisk kabel så må den være laget av glass og ikke billig plast. Og de koster som regel en del.

Det sies jo at en coaxial kabel gir en rundere og varmere lyd enn en optisk kabel. Så kjøp en dyr og skjermet monster/tara labs kabel så kjører du safe :)

Mener å ha hørt at optiske kabler også blir påvirket av magnetisme? Noen her som har prøvd den latterlige avmagnetiserende sprayen man kan få kjøpt på Hi-Fi Center kjeden? Er meningen at man skal spraye dette stoffet på CD/DVD plater og kabler og deretter få mye bedre lyd? jeg hørte ikke forskjell.

PS! Nå vi sikkert en eller annen smartass komme og si at signalet først og fremst er optisk fra en CD/DVD spiller.. så er ihvertfall det nevnt!

Lys i det synlige bølgespektret påvirkes ikke av magnetisme (the core anyone ;)).

Tviler på at man merker noe "varmere" lyd i noen av kablene, kan ikke helt skjønne at bifeil skal gi det utslaget, men en liten ting jeg lurte på, er det noen som vet om det er feilkorrigering i dvd-a? Er vel ikke det i pcm som cd-lyd overføres som, men med feilkorrigering kunne man fått slutt på det evinnelig kabelmaset en gang for alle, man får jo ikke bitfeil på den billigste tp-kabel engang når man overfører på pc så det er jo en billig måte å forsikre seg om at lyden ikke overføres feil i det hele tatt.

AtW

Lenke til kommentar

Det finnes ingen feil korrigering i signalene som sendes over S/PDIF. MEN uansett kan man ikke høre forskjell på kabler til S/PDIF enten det er snakk om optiske eller coax eller alt annet som leder strøm. Dette er fordi signalene har kun to tilstander 0 volt og 0,5 volt. Det er ikke som i analoge signaler da du har mange milliarder (uendelig mange) forskjellige spenninger som skal forsterkes til lyd.

Hvorfor pjatte om dette når man kan teste det med avanserte programmer som "hører" mange trillioner ganger bedre enn den menneskelige hørsel gjør. Jeg hadde kunnskapen om slike programmer etter at jeg hadde testet endel lydkort. Derfor gjorde jeg en slik test for over 3 år siden med programmet Spectra Lab som også brukes til å søke etter utenomjordisk intelligens. Med dette programmet kan jeg se hvor høyt ett signal er med en nøyaktighet på under 0,0001 dB. Noen som kan høre så små forskjeller her? Mennesker kan muligens høre enn forskjell på 3 dB og thats it.

Det visste seg at det var ingen forskjell uansett hvor "raua" kabel jeg brukte. På alle kablene ble forvrengningen (THD) på 0,00119 %. Hvordan i helv** kan folk påstå at de kan høre forskjell når du kanskje har en forvrengning på 0,1 % i høyttalerne dine.

Testen finner dere på www.geocities.com/bn17636

Lenke til kommentar
Det finnes ingen feil korrigering i signalene som sendes over S/PDIF. MEN uansett kan man ikke høre forskjell på kabler til S/PDIF enten det er snakk om optiske eller coax eller alt annet som leder strøm. Dette er fordi signalene har kun to tilstander 0 volt og 0,5 volt. Det er ikke som i analoge signaler da du har mange milliarder (uendelig mange) forskjellige spenninger som skal forsterkes til lyd.

Hvorfor pjatte om dette når man kan teste det med avanserte programmer som "hører" mange trillioner ganger bedre enn den menneskelige hørsel gjør. Jeg hadde kunnskapen om slike programmer etter at jeg hadde testet endel lydkort. Derfor gjorde jeg en slik test for over 3 år siden med programmet Spectra Lab som også brukes til å søke etter utenomjordisk intelligens. Med dette programmet kan jeg se hvor høyt ett signal er med en nøyaktighet på under 0,0001 dB. Noen som kan høre så små forskjeller her? Mennesker kan muligens høre enn forskjell på 3 dB og thats it.

Det visste seg at det var ingen forskjell uansett hvor "raua" kabel jeg brukte. På alle kablene ble forvrengningen (THD) på 0,00119 %. Hvordan i helv** kan folk påstå at de kan høre forskjell når du kanskje har en forvrengning på 0,1 % i høyttalerne dine.

Det var det jeg mistenkte (at om man tok noen seriøse tester vile man finne så små feil at det ikke var merkbart), men synes fortsatt ikke feilkorrigering hadde vært å forakta, bitfeil kan jo skje, og da hadde man som sagt, fått det på det rene en gang for alle, at kabelen ikke har en dritt å si (såfremt den funker da ;))

AtW

Lenke til kommentar
Men det følger visstnok ikke med kabelmatriell som åpner for tilkobling til DVD-spilleren.

Det fulgte med coax-kabel på min Z-680. Er du sikker på at det ikke følger med din?

100% sikker. Det står til og med på Logitech's egne hjemmesider at kabelen ikke medfølger:

Oki, kjøpte en demoversjon så fikk med en gjeng av kabler. Var usikker på hva som fulgte med orginalt.

Lenke til kommentar

Ikke bruk masse penger på denne.

Høyttalerne og resten av komponentene rettferdiggjør ikke å bruke hundrevis av kroner på dette.

Stikk på en hvilkensomhelst elektrosjappe og kjøp en RCA kabel i den lengden du trenger.

Du vil ikke merke noe forskjell i lyden om du bruker en kabel til 1500/m, da internkablingen i høyttalerne samt forsterkerdelen ikke holder Hi-Fi standard for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Et tips til deg:

Testen virker mer seriøs hvis du fjerner skrivefeilene, f.eks.:

"there are no difference" "eather" "sheap"

Er det gudekvalitet (god) eller god kvalitet (good) du skulle ha?

NB! Dette er ikke ment som hets, men som konstruktiv kritikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...