alexio Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Hei! Har gått til innkjøp av Logitech Z-680, og tenkte å koble den til DVD-spilleren min. Men det følger visstnok ikke med kabelmatriell som åpner for tilkobling til DVD-spilleren. Etter å ha lest Bit-tech's test, ser jeg et dette bildet: Denne testen er såvidt jeg vet amerikansk, så om noen der ute kan gi meg tips til hvordan kabel jeg bør kjøpe og hvor jeg får tak i den hadde jeg blir svært takknemlig. I testen står det: Source Inputs (1) digital optical for DVD or CD player, PlayStation 2, Xbox*, or PC sound card (requires optical cable, sold separately) (1) digital coaxial for DVD or CD player, or PC sound card (requires coaxial cable, sold separately) I og med at det ikke er Optisk utgang på dvd-spilleren går jeg ut i fra at det er den digitale coaksialkabelen jeg bør gå for? Godt nyttår, mvh alexio Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Som du selv sier trenger du en såkalt "digital coax cable". Du kan med andre ord bruke en hvilken som helst kabel som har RCA-plugger i enden. (Sjangsen for at du har en slik kabel liggende å slenge er ganske stor. Følger ofte med skjermkort, lydkort, fjernsyn, stereoer, osv) BTW: RCA-plugger ser slik slik ut. Lenke til kommentar
alexio Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 har nok desverre ikke noe liggende som ikke er i bruk.. Hvis jeg vil ha best mulig lyd og kvalitet, hvor mye bør jeg punge ut med? Ser noen monsterkabler på komplett til 400 kr meteren, er det virkelig nødvendig, eller vil jeg merke forskjell på om jeg kjøper no jall fra clas ohlson? Sett bort i fra "hvilken som helst koaksialkabel med RCA-plugger", har du en link kanskje? --alexio Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Du kan bruke en hvem som helst kabel bare det er 75 OHM. Jeg bruker denne og den er jeg veldig fornøyd med: http://hifiklubben.no/show.php?folder=60&product=tlprism100d Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) Bare glemm dette innlegget Endret 1. januar 2004 av mX mann Lenke til kommentar
AMPFILER Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 på clasern er denne kabelen veldig billig da 32-6697 10 meter med denne kabelen kr 229. 32-4015 5 meter 179kr 32-4014 3 meter 159kr 32-4013 1 meter 129kr søk på SP-DIF-kabler på www.clasohlson.no Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Kjøp deg 25m trippelskjermet 75Ohms antennekabel og rca-plugger hos biltema. Da kan du lage kabel i akkurat den lengden du trenger. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Du kan bruke en hvem som helst kabel bare det er 75 OHM. ikke for å kverulere mX mann, men man kan også bruke en helt vanlig rca-kabel som er mer eller mindre 0 ohm. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Du for ikke bedre lyd med riktig motstand, men du ungår att det kommer en liten klikke lyd ver gang du skifter kapittel på en dvd. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Kjøp en 75 ohms video kabel i stedet, en såkalt composit kabel, den er dritt til video bilder, men funker helt fint som erstatter for coaxkabler som gjerne er mye dyrere, jeg kjøpte en av god kvalitet til 300,- som var 3 meter lang, funker bra nok etter mine ører. Bruk heller litt mer penger på kablene som går fra forsterkeren til høytallerene. Lenke til kommentar
alexio Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 jeg kjøpte noe liknende av det du snakker om for en liten stund siden, men det var no dritt for 60 spenn på clas.. Den duger vel ikke akkurat, jeg får sjekke med den imens.. takk for alle tips, --alexio Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 du ungår att det kommer en liten klikke lyd ver gang du skifter kapittel på en dvd hmm, merkelig.... har du noe peiling på hvorfor det er slik? Ved spdif coax er det pulser 0v(=0) og 0,5v (=1). Jeg kan vanskelig se for meg at spenningen varierer med 0,5v slik at det blir forandring i lydbildet. dvs. de klikkelydene du prater om. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Det var ganske merklig ja, Trodde først det var noe galt med dvd spilleren med det ble jo bra etter jeg fikk en digital kabel. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Det var ganske merklig ja, Trodde først det var noe galt med dvd spilleren med det ble jo bra etter jeg fikk en digital kabel. hvordan dvd-spiller har du? og hvordan ble surrounden til slutt? (bare lurer) Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Jeg har en radionette DVD spiller for 2500kr på elkjøp. lyden ble bra den. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Jeg har en radionette DVD spiller for 2500kr på elkjøp.lyden ble bra den. fint da Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Det er akkurat det samme hva du bruker som digitalkabel så lenge du får lyd! Enten lyd eller ikke, får du lyd blir lydkvaliteten den samme. Bruk en helt vanlig signal kabel til 9 kroner og 50 øre og du får like bra lyd som en koaks kabel til 600 kr. Forskjellen i lydkalitet er null. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) Hallo. Ser ut til at det ble mange synsvinkler angående digitalkabler i tråden din. Og det ser ut til at folk generelt ikke har peiling på kabler. Jeg tenkte bare jeg skulle advare deg mot å kjøpe en billig kabel, og ihvertfall en kabel som ikke er ment til å bli brukt til å overføre digital lyd. Tro det eller ei, men lyden i en billig kabel som brukes digitalt vil ikke klare å overføre et korrekt lydbilde og du vil helt klart høre feil på lyden hvis du kjøper en til kr 9.50,- Ta deg en titt på http://www.avforum.no Her finner du folk som vet hva de snakker om! Du trenger nok ikke å kjøpe en veldig dyr kabel siden du skal bruke den til Logitech Z-680. Men kjøp ihvertfall en kabel som er laget for å lede digitalt lydsignal og som har god støyskjerming. Og bare for et lite tillegg.. en digital coax kabel skal ha 75 ohm impedans for å gjengi riktige digitale signaler til forsterkeren! Man får riktig nok lyd gjennom kabelen med andre størrelser på ohm, men det er ikke å foretrekke. Men for min del.. gjør hva du vil.. Endret 4. januar 2004 av Howard B Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Hallo. Ser ut til at det ble mange synsvinkler angående digitalkabler i tråden din. Jeg tenkte bare jeg skulle advare deg mot å kjøpe en billig kabel, og ihvertfall en kabel som ikke er ment til å bli brukt til å overføre digital lyd. Tro det eller ei, men lyden i en billig kabel som brukes digitalt vil ikke klare å overføre et korrekt lydbilde og du vil helt klart høre feil på lyden hvis du kjøper en til kr 9.50,- Ta deg en titt på http://www.avforum.no Her finner du folk som vet hva de snakker om! Du trenger nok ikke å kjøpe en veldig dyr kabel siden du skal bruke den til Logitech Z-680. Men kjøp ihvertfall en kabel som er laget for å lede digitalt lydsignal og som har god støyskjerming. Og bare for et lite tillegg.. en digital coax kabel skal ha 75 ohm impedans for å gjengi riktige digitale signaler til forsterkeren! Man får riktig nok lyd gjennom kabelen med andre størrelser på ohm, men det er ikke å foretrekke. Men for min del.. gjør hva du vil.. Jasså?! Det er en stor flokk med folk på AVForum som har diskutert dette i mange tråder, folk med gullører (tror de har det ihvertfall) synes det er et hav av forskjell på en dedikert coax-kabel i motsetning til en standard rca-kabel til 9.50,- Sånn ihvertfall som jeg har skjønt det, synes den gjennomsnittlige mann i huset at dette bare er tull og fanteri. I digital verdenen begynner alltid en overføring av et digitalt signal med et startbit og et stoppbit. Dette for å sjekke når mottakeren skal begynne å ta imot og når den skal stoppe i tillegg til feilkorreksjon. Hvis mottakeren merker at det mangler et bit, ber den om å få sendt signalet på nytt. Derfor kan feil i digitaloverføring veldig sjeldent eller aldri forekomme. (Dette er riktignok i dataverdenen der det er toveiskjøring på kabelen, men når feil skjer er det nesten alltid kollisjoner som forekommer ved at begge sender en melding samtidig) Det skulle vært så gøy og fått demonstrert et surround-anlegg til mange 100k med en high-end coax og en 9.50,- rca. Hvis det hadde vært en blindtest og hvis et stort flertall velger den dyre kabelen, så kan jeg ærlig innrømme at jeg har tatt feil... Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Hallo. Ser ut til at det ble mange synsvinkler angående digitalkabler i tråden din. Jeg tenkte bare jeg skulle advare deg mot å kjøpe en billig kabel, og ihvertfall en kabel som ikke er ment til å bli brukt til å overføre digital lyd. Tro det eller ei, men lyden i en billig kabel som brukes digitalt vil ikke klare å overføre et korrekt lydbilde og du vil helt klart høre feil på lyden hvis du kjøper en til kr 9.50,- Ta deg en titt på http://www.avforum.no Her finner du folk som vet hva de snakker om! Du trenger nok ikke å kjøpe en veldig dyr kabel siden du skal bruke den til Logitech Z-680. Men kjøp ihvertfall en kabel som er laget for å lede digitalt lydsignal og som har god støyskjerming. Og bare for et lite tillegg.. en digital coax kabel skal ha 75 ohm impedans for å gjengi riktige digitale signaler til forsterkeren! Man får riktig nok lyd gjennom kabelen med andre størrelser på ohm, men det er ikke å foretrekke. Men for min del.. gjør hva du vil.. Jasså?! Det er en stor flokk med folk på AVForum som har diskutert dette i mange tråder, folk med gullører (tror de har det ihvertfall) synes det er et hav av forskjell på en dedikert coax-kabel i motsetning til en standard rca-kabel til 9.50,- Sånn ihvertfall som jeg har skjønt det, synes den gjennomsnittlige mann i huset at dette bare er tull og fanteri. I digital verdenen begynner alltid en overføring av et digitalt signal med et startbit og et stoppbit. Dette for å sjekke når mottakeren skal begynne å ta imot og når den skal stoppe i tillegg til feilkorreksjon. Hvis mottakeren merker at det mangler et bit, ber den om å få sendt signalet på nytt. Derfor kan feil i digitaloverføring veldig sjeldent eller aldri forekomme. (Dette er riktignok i dataverdenen der det er toveiskjøring på kabelen, men når feil skjer er det nesten alltid kollisjoner som forekommer ved at begge sender en melding samtidig) Det skulle vært så gøy og fått demonstrert et surround-anlegg til mange 100k med en high-end coax og en 9.50,- rca. Hvis det hadde vært en blindtest og hvis et stort flertall velger den dyre kabelen, så kan jeg ærlig innrømme at jeg har tatt feil... Ved asynkron overføring er det som alltid en eller annen form for hand-shaking, men ikke ved synkron overføring. Jeg skal ikke uttale meg om det digitale signalet ut fra en CD-spiller er synkron eller ikke, men jeg tviler meget sterkt på om signalet retransmiteres ved feil. Det brukes nok heller feilkorrigerende koder i form av CRC eller lignende. Når det gjelder digitale kabler så er det forskjell på å bruke 50 Ohm og 75 Ohm. Bruker du feil kabel vil du mistilpasning mellom kabel og mottaker, og det vil kunne oppstå uønskede refleksjoner og forstyrring av signalet. Det er ikke et dårlig salgstriks det at det finnes kabler med forskjellig impedans. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå