Grahala Skrevet 12. juli 2020 Del Skrevet 12. juli 2020 (endret) Hva blir greia hvis jeg velger å chippe bilen? Snakka med en fra statens vegvesen og det virket som ett helvete uten like. At det bare var å glemme fordi forsikringen ble MYE dyrere/unulig, de som chipper må gi en sjuk rapport som jeg må gi til statens vegvesen og så må jeg betale masse penger til dem for å få den omregistrert hvis de i det hele tatt godkjenner chippingen osv. Hva er greia? Er dette bare tull? Hva skjer hvis jeg chipper bilen og havner i en ulykke uten å ha meldt det inn til forsikringsselskapet og statens vegvesen? Har motoren godt av å bli chippet? Hvordan blir slitasjen/forbruket? Noen med erfaring? Endret 12. juli 2020 av Grahala Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Styr unna. I tillegg til problemene du nevner er det nye annet som kan gå galt. Alt fra kobling gear kasse og akslinger. pluss at du kan skade motoren. Noen fabrikanter tilbyr ytelsesøkning samtidig som du beholder garanti på motor og drivverk. Det er vel det eneste trygge måten å gjøre det på. Tviler på at motorforsikring gjelder om bilen blir chippet Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Kommer an på bilen og det er flere som tuner bilen og registrerer endringene Ville aldri gjort dette selv Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 At bilen tar skade av det er nok ikke tilfellet, så lenge man gjør det noenlunde ordentlig og ikke kjører på full guff av det som finnes. Bilmotorer yter veldig mye mer enn hva de gjør fra fabrikk, slik at de skal fungere i alle typer miljøer i verden. Men med økt hestekrefter så må nok dette omregistreres, da koster det fort noen kroner pr hestekreft (500kr-1000kr pr hk, tror jeg?) Lenke til kommentar
Oter Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Merko skrev (26 minutter siden): At bilen tar skade av det er nok ikke tilfellet, så lenge man gjør det noenlunde ordentlig og ikke kjører på full guff av det som finnes. Bilmotorer yter veldig mye mer enn hva de gjør fra fabrikk, slik at de skal fungere i alle typer miljøer i verden. Men med økt hestekrefter så må nok dette omregistreres, da koster det fort noen kroner pr hestekreft (500kr-1000kr pr hk, tror jeg?) etter det jeg vet,så er hk avgiften borte nå,så er bare og chippe bilen,og få det skrevet inn i vognkort,men man må også ta hensyn til bremser bla. er mange bilmotorer som det kun er forskjell på elektronikken på,bilen min ble levert med 126hk,163hk og 180hk,samme motor,kun elektronikken som styrer det Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Oter skrev (24 minutter siden): er mange bilmotorer som det kun er forskjell på elektronikken på,bilen min ble levert med 126hk,163hk og 180hk,samme motor,kun elektronikken som styrer det Jepp. Ofte er det bare programvare også som gjør at man kan "låse opp" mer hestekrefter. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 Snakk med et par tunere, og forhør deg om hvilke erfaringer de har vedrørende din bil. Noen biler kan lett tunes mye og beholde holdbarheten til motor, gear og drivverk, mens andre ikke har så mye å gå på. Lenke til kommentar
Ganklæbb Skrevet 21. juli 2020 Del Skrevet 21. juli 2020 chippet en BMW 1-serie fra 116hk til ca 190hk. Kjørte med den slik fra ca når bilen hadde rullet 70.000km til 115.000km uten et feilslag og angret aldri. Beste oppgraderingen jeg har gjort med en bil ihvertfall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå